يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۶۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۴۹     ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از بندرعباس، حسن رحیم پور ازغدی عصر دیروز در کارگاه «ندیشه فاتح» مرکز تحول امام محمد باقر (ع) دانشگاه هرمزگان با موضوع «راهکارهای تحول در علوم انسانی» شرط اصلی رشد در تحول علوم انسانی را نگاه نقادانه دانشگاهیان به این موضوع دانست.

وی در ادامه در تشریح ضرورت تحول بیان داشت: مطالعه و پیشرفت علوم انسانی در غرب با نگاه لیبرالی رشد کرده است که لیبرالیسم تابع مدرنیته بوده و خود مدرنیته نیز نیاز به بررسی و تحقیق جامع دارد.

این دانش آموخته دانشگاه تهران افزود: بحث تحول در علوم انسانی آنقدر مهم است که می بایست برای آن تلاش زیادی کرد و زیرا نیاز به کار فنی و استفاده از کارشناسان بنام در این حوزه دارد.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: در حوزه علوم انسانی نوع ادبیاتی که لازم است بکار گرفته شود اول اینکه ادبیات انتقادی باید کار شود (شرط اصلی رشد این است که نگاه نقادانه به قضیه داشت) لذا در این بحث در واقع آن احترامی که منظور هست، رعایت شود به عالم بوده نه اینکه بگوییم علم نقد نشود.

وی عنوان کرد: دوم لازمه روش مندی در نوع ادبیاتی است که بکار می بندیم و سومین مولفه اینکه اخلاق علمی داشت در واقع انتقاد پذیر باشیم.

به گفته این دانش آموخته رشته فلسفه افراد آزادند فکر خود را بیان کنند و باید به همان میزان نیز مسئولیت پذیر باشند و اینکه اخلاق داشته باشند که اگر نظرش رد شد بپذیرد.

وی ادامه داد: برای موفقیت در این موضوع راهکارهای دیگری از جمله اینکه فعالیت های فردی باید به فعالیت های جمعی تبدیل شود یا فعالیت های غیر علمی به مطلق علمی تبدیل شوند و همچنین فعالیت های ناکارآمد و فعالیت های مقطعی به پوسته تبدیل شوند نیز تاکید می شود.

سیاسی کردن بحث نهضت تولید علم خیانت است

این محقق در حوزه علوم انسانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه افراد آزادند فکر خود را بیان کنند اظهار داشت: نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری  این موضوعات اتفاف نمی افتد مگر اینکه ما دانشگاهیان این ایده را بفمیم اگر کسی چه موافق و چه مخالف این جنبش را به جنبش سیاسی تبدیل کند خائن است.

حسن رحیم پور ازغدی در ادامه تصریح کرد: عدم توجه به مدیریت زمان یکی از آفت هایی است که گروه ها در حلقه های علمی باید بر روی آن کار کنند و موارد را تصحیح کنند.

وی تصریح کرد: مباحثه و نقد موضوعاتی از جمله آسیب‌شناسی اقدامات انجام گرفته در دستیابی به علوم انسانی اسلامی، موانع تحول در علوم انسانی و راهکارهای ایجاد نهضت نقد در علوم انسانی از مواردی است که اعضای کانون های علمی در مراکز تحول علوم انسانی در دانشگاه ها باید علمی و حساب شده به آنها بپردازند.
 
این دانش آموخته دانشگاه تهران در پایان تشکیل حلقه های مباحثاتی و تحقیقاتی، یادگیری صحیح آموخته های درسی، وبلاگ نویسی گروهی، برگزاری نمایشگاه کتاب علمی، کرسی آزاد اندیشی، تریبون آزاد و مناظره را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که در بحث تحول باید خوب به آن پرداخت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها