أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۴۹۸۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۵     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
"ابوالعز الحریری"، نامزد ریاست جمهوری مصر از توطئه‌‌ شورای نظامی برای اخلال در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و ایجاد سپر انسانی ۶ میلیونی در مرز با فلسطین اشغالی را از برنامه‌های خود در صورت رسیدن به قدرت دانست.

فارس، "ابوالعز الحریری"، 66 ساله نامزد حزب سوسیالیست اتحاد خلق و نماینده فعلی و سابق پارلمان مصر در دوره مبارک و سادات بوده است وی در سال 1979 زمانی که تنها 33 سال سن داشت به عنوان کم‌سال‌ترین عضو به پارلمان راه یافت.

سادات در پنجم سپتامبر سال 1981 الحریری را به همراه هزار و 531 نفر دیگر از شخصیت‌های ملی از همه نیروهای سیاسی بازداشت کرد، الحریری پس از انقلاب مصر در جلسات آغازین پارلمان، شورای نظامی را مورد حمله قرار داد و گفت جای ژنرال طنطاوی در زندان و در کنار مبارک است.

الحریری از برنامه‌های خود، آینده مصر و روابط سیاسی با دیگر کشورها سخن گفت.

نامزد ریاست جمهوری مصر از احتمال ناآرام شدن اوضاع این کشور طی چند روز آینده خبر داد و گفت: شورای نظامی و برخی نیروهای سیاسی به دنبال اخلال در روند انتقال قدرت به رئیس منتخب غیرنظامی هستند و پیش‌بینی می‌‌شود دادگاه قانون اساسی با صدور حکمی تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری پارلمان الشعب و مجلس شورا را منحل اعلام کند تا مصر را در شرایط خلا سیاسی قرار دهند و این زمان است که شورای نظامی کنترل امور را در دست می‌گیرد و رئیس جمهوری را که مد نظر دارد روی کار می‌آورد.

وی ضمن رد موجودیت کشوری به نام اسرائیل گفت سپر انسانی از شش میلیون نفر را در مرز با فلسطین اشغالی ایجاد خواهد کرد.

الحریری روابط مصر با آمریکا در دوران مبارک را به نفع طرف آمریکایی خواند و گفت: مبارک مزدور آمریکایی‌ها در مصر بود و همه خواسته‌های آنها را بدون کم و کسری اجرا می‌کرد.


برنامه شما برای ریاست جمهوری مصر چیست؟

برنامه من بر اساس نخست، مبارزه با فساد در صحنه سیاسی،نهادها و افراد، دوم محاکمه همه جنایتکاران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، سوم منزوی کردن نیروهای ضدانقلاب و چهارم بسیج کردن اراده‌های مردمی برای اجرای پروژه‌هایی است که به حمایت مالی خارجی نیازی ندارد.

راه‌اندازی مجدد هزار و 500 کارخانه که در دوران مبارک کار نمی‌کردند به علاوه استرداد پول گاز صادر شده به اسرائیل که طی 6 سال گذشته بالغ بر 60 میلیارد دلار تخمین زده شده است، تسویه بدهی کشاورزان و توسعه 35 درصدی تولید محصولات زراعی و 10 برابر کردن تولید محصولات لبنی و چهار برابر کردن سهم تولید گوشت با امکانات موجود از دیگر برنامه‌های ریاست جمهوری بنده است.

پرداخت کامل درآمد و اشتغال زایی مناسب برای 9/5 میلیون معلول با ذخیره هفت میلیون پوندی یارانه‌های انرژی در سال و توسعه اقتصاد کشور با میلیاردها پوند بودجه‌‌ای که برای صدور گاز به اسرائیل و اسپانیا هزینه می‌شده است اولویت‌های کار دوره ریاست جمهوری خواهد بود.

آیا فکر نمی‌کنید شورای نظامی قدرت را به نامزد مورد حمایت خود واگذار کند؟

به دنبال حکم دادگاه اداری برای به تعویق انداختن انتخابات به نظر من امکان دستکاری در روند انتخابات وجود دارد به ویژه که شورای نظامی و برخی نیروهای سیاسی به دنبال اخلال در روند انتقال قدرت به رئیس منتخب غیرنظامی هستند و پیش‌بینی می‌کنم دادگاه قانون اساسی با صدور حکمی تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری پارلمان الشعب و مجلس شورا را منحل اعلام کند تا مصر را در شرایط خلا سیاسی قرار دهند و این زمان است که شورای نظامی کنترل امور را در دست می‌گیرد و رئیس جمهوری را که مد نظر دارد روی کار می‌آورد و با صدور احتمالی حکم دادگاه قانون اساسی تا چند روز آینده مصر با اوضاع ناآرامی روبه‌رو خواهد شد.

نیروهای انقلابی باید متحد باشند چرا که انقلاب در شرایط کنونی پیچیده خیلی زود به سرقت می‌رود شورای نظامی مشکلات زیادی را ساخته و پرداخته کرده است و پیش از این در پارلمان مصر گفته‌ام که جای طنطاوی در کنار مبارک در زندان طره است نه اینکه در جایگاه ریاست شورای نظامی باشد اما هیچ کس سخن مرا نشنید و اکنون اوضاع روز به روز بدتر می‌شود.

الحریری همچنین گفت مخالفتش با توافقنامه کمپ‌دیوید علت بازداشتش از سوی سادات رئیس جمهور اسبق مصر بوده است.

نظر شما درباره روابط مصر و ایران چیست به نظر شما این روابط باید از سرگرفته شود اهمیت آن در چیست؟

روابط با ایران همچون روابط با هر کشور دیگر در منطقه است اما هنگامی که رئیس جمهور شدم دلایل و نتایج قطعی روابط با ایران را بررسی می‌کنم تا برای حذف دلایل کار شود چون من خواهان قطع رابطه مصر با هیچ کشوری نیستم چون دلایلش آشکار است برخی می‌گویند که علت قطعی رابطه تهران-قاهره نفوذ شیعه است و برخی علت را در فیلم موهن به سادات می‌دانند اما همه اینها مسائل سطحی است که نباید به قطعی روابط منجر شود و اگر اختلافات تنها در سطح این مسائل باشد روابط را هر چه سریع‌تر از سر خواهم گرفت چون عوامل و منافع مشترکی ازسرگیری روابط با ایران را واجب می‌کند به گونه‌ای که کیان مصر و هویت مصری محفوظ بماند روابط با ایران نیز تنها در بعد دینی نخواهد بود بلکه در همه زمینه‌های دیپلماتیک تجاری و راهبردی رابطه خواهیم داشت.

نظر شما درباره توافقنامه کمپ‌دیوید چیست؟

رابطه مصر و اسرائیل بر اساس توافقنامه کمپ‌دیوید باید مورد تجدید نظر قرار گیرد تا رابطه‌ای برابر باشد و از بزرگ‌ترین مصیبت که همان مسلح شدن ارتش مصر از سوی آمریکا است نجات یابیم چون اسرائیلی که فلسطین را اشغال کرده است باید سلاح در اختیار مصر قرار دهد به ویژه که همه تسلیحات جدید با کد و رمز کار می‌کنند و ممکن است در جریان جنگ بر سر خود ما فرود آید در سال 1981 زمانی که از اعضای حزب تجمع بودم مخالفت من با کمپ‌دیوید علت بازداشتم از سوی سادات، رئیس جمهور وقت بود.

به نظر شما روابط مصر و اسرائیل پس از انقلاب چگونه باید باشد؟

رابطه ما با اسرائیل رابطه‌ای برابر خواهد بود من کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسم بنابراین پیشنهاد می‌دهم که کانال آبی در مرز مصر با فلسطین اشغالی که به اشتباه اسرائیل خوانده می‌شود تاسیس شود و در اطراف آن 6 میلیون تن به عنوان سپر انسانی در برابر اسرائیل سکنی گزینند چون اسرائیل اشغالگر است و هیچ عهد و پیمانی ندارد.

نظر شما درباره رابطه با آمریکا چیست در دوران مبارک روابط مصر با آمریکا برقرار بوده است آیا این روابط به پیشرفت مصر منجر شد؟

روابط با آمریکا در دوران مبارک به نفع طرف آمریکایی بود مبارک مزدور آمریکایی‌ها در مصر بود و همه خواسته‌های آنها را بدون کم و کسری اجرا می‌کرد تا از آنها اعانه و تسلیحات ارتش و دیگر منافعی را دریافت کند که به جیب وی و اطرافیانش می‌رفت که اکنون در زندان طره هستند.

روابط مصر و آمریکا در آینده بر اساس منافع مصر و کشورهای عربی و نه آمریکا و بر اساس اصل برابری در تعامل خواهد بود ما باید از ابتدا خود را از اعانه‌های آمریکا خلاصی دهیم تا این کشور بهانه‌ای برای دخالت در امور مصر نداشته باشد.

در صورت رسیدن به قدرت روابط مصر با عربستان به ویژه با توجه به تنش اخیر در روابط دو کشور چگونه خواهد بود؟

روابط مصر و عربستان با یکدیگر خوب است و حوادث روزهای اخیر[اعتراض مصری‌ها به بازداشت الجیزاوی وکیل مصری ] اتفاقی گذرا بود که رسانه‌ها درباره آن بزرگنمایی کردند اما امور خیلی سریع به حال عادی خود بازگشت و سفارت و کنسولگری دو طرف کار خود را از سر گرفتند.

به قضیه فلسطین چگونه نگاه می‌کنید؟

قضیه فلسطین موضوع مهم و حساسی است ما کشورهای عربی باید در برابر رژیم صهیونیستی بایستیم تا مانع جنایات و تجاوزات این رژیم علیه برادران فلسطینی خود شویم و من نیز از طریق راه‌های صلح‌آمیز برای حل قضیه فلسطین تلاش خواهم کرد و از قوانین بین‌المللی برای بازگرداندن سرزمین‌های اشغالی به صاحبانشان کمک می‌گیریم.

رابطه مصر با کشورهای منطقه در آینده چگونه خواهد بود؟

پیگیری سیاست برابری با کشورهای همسایه بر اساس احترام به حاکمیت کشورها و رد سلطه‌گری از سوی هر قدرت منطقه‌ای و فراهم سازی زمینه تفاهم مشترک و تمرکز بر آنها در حل اختلافات ضروری است این گونه برابری‌ها تصمیم سیاسی و اقتصادی مستقلی را می‌طلبد و باید نهادهایی که همبستگی ملت‌های منطقه برای مقابله با خطرات را تحکیم می‌بخشند تشکیل شود و اولین اقدامات در این مسیر توسعه اتحادیه کشورهای عربی و اتحادیه آفریقا است تا نهادهایی فعال در سیاست خارجی باشند و منافع و خواسته‌های همه ملت‌ها را مطرح کنند و جبهه‌ای قدرتمند در برابر هر گونه تلاش برای سلطه‌جویی یا دخالت خارجی‌ها تشکیل دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها