أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۵۳۷۱
زمان انتشار: ۱۳:۱۵     ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به الحاق بحرین به عربستان گفت: اگر قرار باشد اتحادیه عربی با محوریت "ضد ایران" شکل گیرد، جمهوری اسلامی قطعاً از ظرفیت جبهه مقاومت در منطقه برای شکست این طرح استفاده می‌کند.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با فارس، درباره طرح الحاق بحرین به عربستان اظهار داشت: بعد از شروع انقلاب‌های عربی پادشاه عربستان طرحی را دنبال کرد که باید اسم آن را طرح اتحاد پادشاهان عرب گذاشت.

زارعی ادامه داد: در این طرح بر اساس درخواست ملک‌عبدالله قرار شد مراکش و اردن به شورای همکاری خلیج فارس اضافه شده و از این طریق آن را به مجمع پادشاهان عرب تبدیل کنند؛ البته قرار بود از چنین اسمی استفاده نشود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: پادشاه عربستان درصدد بود این موضوع را برای سیطره خود دنبال کند و در واقع تلاش داشت چینش 3-3 کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به نفع خود تغییر دهد.

وی با بیان اینکه سه کشور عربستان، امارات و بحرین دارای مواضع واحدی هستند و همه آنها تحت پوشش عربستان فعالیت می‌کنند یادآور شد: این در حالی است که قطر، عمان و کویت با سیطره عربستان بر شورا مخالف بودند و در واقع محوریت عربستان در شورای همکاری خلیج فارس را به مصلحت جامعه عرب نمی‌دانستند. بنابراین پادشاه عربستان کوشید تا با اضافه کردن اردن و مراکش این ترکیب را 3-5 به نفع خود تغییر دهد؛ البته عربستان مبالغی پول به این دو کشور برای پذیرش درخواست خود اختصاص داد.

زارعی خاطرنشان کرد: همین مسئله مبنای عدم توافق دو روز قبل شورای همکاری خلیج فارس شد و طرح وحدت عربی که با وحدت عربستان و بحرین شروع می‌شد تا اجلاس بعدی در آبان‌ ماه به تعویق افتاد و عملاً این موضوع به وقت دیگری موکول شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه در داخل شورای همکاری خلیج‌فارس، قطر، کویت و عمان معتقدند عربستان به دنبال تعارض شبه‌جزیره با ایران از طریق شورای همکاری خلیج‌فارس است گفت: بنابراین آنها تشدید تنازع ایران و کشورهای عربی را به مصلحت نمی‌دانند.

وی گفت: تبدیل شورای همکاری خلیج‌فارس به اتحادیه عربی که در واقع تبدیل 8 کشور عربی به یک فدراسیون واحد با محوریت ریاض بود به اجلاس آبان‌ماه موکول شد.

زارعی در ادامه افزود: طرح الحاق بحرین به عربستان در راستای فدراسیونیزه کردن کشورهای عربی است که عربستان سعی دارد به دلیل تهدید پادشاهان عرب ناشی از انقلاب‌های منطقه این طرح را دنبال کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بر همین اساس خاطرنشان کرد: این فدراسیون متشکل از فدرال‌های مختلف همچون فدرال اردن، فدرال مراکش، فدرال قطر، فدرال امارات و بحرین با مرکزیت عربستان است و آنها در چهار محور پولی، سیاست‌خارجی، امنیتی و نظامی تابع ریاض می‌شوند؛ هرچند آن طور که اعلام شد در آستانه اجلاس شورای همکاری خلیج فارس، عربستان برای این کار 500 میلیون ‌دلار به اردن رشوه داده است.

وی با بیان اینکه این فدرالیزم در چند محور دارای تعارض است تصریح کرد: تعارض اول این است که کویت، قطر و عمان به شدت مخالف این طرح هستند و معتقدند این امر استقلال آنها را مخدوش کرده و باعث امنیتی شدن فضای کشورهای جنوب خلیج فارس در مقابل ایران می‌شود.

زارعی با اشاره به تعارض دیگر این طرح یادآور شد: مخالفت ملت‌ها یکی از مشکلات این طرح است چراکه مردم کشورهای جنوب خلیج فارس مخالف تشدید فضای تنش بین روابط ایران و کشورهای عربی هستند و آن را باعث اخلال در فعالیت‌های خود و ایجاد شکاف بین ملت‌های اسلامی می‌دانند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بر اساس نظرسنجی‌هایی که در عربستان انجام شده مردم آن از وحدت جهان اسلام حمایت می‌کنند.

وی مانع سوم در ایجاد طرح فدرالیزم را جبهه مقاومت دانست و افزود: اگر قرار باشد اتحادیه عربی با محوریت ضدیت با ایران شکل گیرد ایران قطعاً از ظرفیت خود در منطقه برای شکست این طرح استفاده می‌کند.

زارعی در ادامه با اشاره به مانع چهارم تحقق طرح فدرالیزم عربستان تصریح کرد: مشکل بعدی در سطح بین‌الملل است کشورهای غربی نیز معتقدند باید با تک تک کشورهای عربی ارتباط داشته باشند در غیر این صورت ناچارند ارتباط خود را منوط به اجازه عربستان کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان یادآور شد: طرح اخیر الحاق مجدد بحرین به ایران که از سوی یکی از نمایندگان مجلس مطرح شده به مصلحت نیست و ما نباید به این جبهه‌بندی‌ها کمک کنیم چرا که این امر در نهایت کمکی به بحرین نمی‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها