أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۵۹۴۵
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
رييس قوه قضاييه با بيان اينكه علوم انساني و بازنگري در آن از مباحث پراهميت است، گفت: به همان اندازه كه اين موضوع داراي اهميت است، كار و فعاليت در مورد آن نيز دشوار است. علوم انساني در مغرب‌زمين قرن‌هاست بر اساس‌هايي رشد يافته كه اين اساس‌ها را مي‌توان يك‌باره زير و رو كرد.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله صادق آملي لاريجاني طي سخناني در نخستين كنگره بين‌المللي علوم انساني اسلامي با بيان اين مطلب تصريح كرد: اگر داعيه داريم كه در زمينه علوم انساني قصد تحول داريم بايد متناسب با اين داعيه مجاهدت كنيم و سرمايه علمي و مادي بگذاريم و بسيج هماهنگي در ميان علما و فضلا ايجاد شود. بحث تحول در علوم انساني كاري نيست كه بتوان با دو يا پنج ماه كار، آن را انجام داد بلكه بايد بر اساس مباني اسلامي ـ قرآني به سراغ اين علوم رفت. حرف من اين است كه از هرگونه تعجيل در اين بحث بايد اجتناب كنيم.

وي با طرح اين سوال كه علوم انساني در چه مجاري قابل تحول است؟ ادامه داد: اگر بخواهيم در يك جمله بگوييم كه چرا دغدغه تحول در علوم انساني را داريم بايد اين‌چنين بيان كنيم كه نگاه به انسان در علوم انساني ما دخيل است و علوم انساني راجع به انسان‌هاست. همچنين علوم انساني ما به جلوه‌اي از جلوه‌هاي حيات انساني مي‌پردازد.

رييس دستگاه قضايي افزود: كساني كه پس از طرح بحث تحول در علوم انساني ابراز نگراني كردند و بسياري نيز كار تبليغاتي كردند كه اين بحث‌ها سياسي است، به بيراهه رفتند. دليل روشن در رابطه با تحول در علوم انساني اين است كه ما به عنوان انسان‌هايي متدين بر اساس كتاب و سنت، نگاه خاص به انسان داريم و اين نگاه در علوم انساني موثر است.

آملي لاريجاني با طرح اين سوال كه عالمان علوم انساني بر اساس چه زباني در حال فعاليت علمي هستند؟ اظهار كرد: ما با توجه به مباحث فلسفي، متافيزيكي و هرمونتيكي در بحث فهم، مجاري مختلفي را براي ورود در نحوه‌هاي حيات در فهم و استدلال‌ها و حيات يك علم خواهيم داشت. من تعجب مي‌كنم از كساني كه بحث ورود دين به ساحت‌هاي علوم انساني را منكر مي‌شوند و آن را نفي مي‌كنند.

وي با اشاره به خاطراتي از آغاز فعاليت در دستگاه قضايي خاطرنشان كرد: در اوايل زماني كه به قوه قضاييه آمدم يكي از مسئولان سابق كتابي را به من داد. من مقدمه آن را نگاه كرده و ديدم تقريبا نقد قانون مجازات اسلامي است كه در مباحث گوناگون اشكال مي‌كند و در نهايت مطرح مي‌كند كه ما بايد بر اساس تجربه‌اي كه در كشورهاي مغرب‌زمين بوده كار و فعاليت كنيم. همان زمان به آن آقا زنگ زدم و گفتم كه آيا واقعا با اين پيش‌فرض‌ها بايد كار كنيم؟

رييس قوه قضاييه يادآور شد: اخيرا شنيده‌‌ام كه از يكي از روشنفكران نظرش را درباره هم‌جنس‌بازي پرسيده‌اند كه وي مطرح كرده من نمي‌دانم چه بايد گفت. چرا ما زيربناهايي را مي‌پذيريم كه ما را به اينجاها بكشاند؟ وقتي يك مسئول دستگاه قضايي اين كتاب را به بنده مي‌دهد معلوم مي‌شود كه اينها اثر خود را گذاشته است. البته دغدغه ما اين نيست كه از تجربه ديگران محروم بمانيم اما آنها سيطره‌اي را براي ما درست كرده‌اند. بايد بدانيم كه سيطره فرهنگي بسيار قوي‌تر از سيطره نظامي است.

به گزارش ايسنا، آملي لاريجاني در پايان با بيان اينكه براي فعاليت در عرصه علوم انساني بايد در سه ساحت اقدام كرد، گفت: نخست به دست آوردن پيش‌فرض‌هاي علوم مختلف از جمله فلسفه، جامعه‌شناسي، روانشناسي و ... است. ما معقول نمي‌دانيم كه علوم انساني را تعطيل كنيم. اكنون نبايد به دنبال حذف اين علوم برويم بنابراين بايد پيش‌فرض‌هاي آنها را در آوريم. مورد ديگر رجوع به معارف و منابع ديني براي اكتشاف نگاه انسان و در نهايت تطبيق دو مورد قبلي با يكديگر است و بر اين اساس ما بايد بر روي يك پروژه مركب سه‌ساحتي كار كنيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها