يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۷۴۶۷
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۰۸ خرداد ۱۳۹۱

«مجید شاه‌حسینی» در خصوص تبلیغات کالا‌های خارجی و ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی، اظهار داشت: بحث مصرف و الگوی مصرف ‌شأن دینی دارد و دین برای ما تعریف می‌کند که یک انسان مومن چگونه زندگی می‌کند، چگونه تولید می‌کند و چگونه مصرف می‌کند، ما در این زمینه نگاهمان به الگوی مصرفی جهان غرب نیست.

وی در ادامه افزود: ما مسلمانان برای مصرف خود، الگوی دینی داریم و دیدگاه دینی ما در حوزه مصرف هیچ وقت با اصالت افزایش مصرف یک انسان مؤمن سازگاری ندارد و هیچ وقت الگوی دینی ما چنین شیوه‌ای از زندگی را تایید نکرده است.

شاه‌حسینی با توجه به سیره معصومین «علیهم السلام» گفت: نگاه ما در حوزه مصرف در حد نیاز است، چیزی که قرآن و روایات و سیره معصومین «علیهم السلام» به عنوان الگو‌های عملی به ما یاد می‌دهند این است که مصرف، حداقل ممکن و تولید در حداکثر توان باشد.

وی در ادامه گفت: چیزی که ما در سیره امام علی «علیه السلام» می‌بینیم نیز همین است، ایشان چاه‌های آب زیادی را حفر می‌کنند و نخلستان‌های زیادی را می‌کارند و از خود باقی می‌گذارند، هنوز در مدینه منوره و در همین عربستان ضد شیعه، تانکر‌های آبی را می‌بینید که پشت آنان نوشته «میاه و آبار علی» (علیه السلام) یعنی این آب از چاه‌هایی که علی حفر کرده است آمده است.

شاه حسینی گفت: من تا زمانی که خودم این را ندیده بودم باور نمی‌کردم اما متوجه شدم چاه‌هایی در حومه مدینه وجود دارد که اینان منسوب به این هستند که حضرت علی «علیه السلام» آنان را حفر کرده است و هنوز مردم امروز عربستان از چاه‌های آبی که ایشان حفر کرده‌اند، می‌نوشند و از نخلستان‌هایی که ایشان کاشته‌اند،‌ استفاده می‌کنند. پس ایشان یک تولید‌کننده با توان و هوشمند است و در ازای تولید ایشان ایتام فراوانی رسیدگی و سرپرستی می‌شوند.

وی در ادامه با توجه به مقایسه تولید و مصرف اهل بیت «علیه السلام» افزود: در مقایسه با مصرف می‌بینیم که ایشان کاملا اهل صرفه‌جویی و زهد و میانه‌روی در دنیا است و همین شیوه را هم برای فرزندان و خانواده گرامی‌شان رعایت می‌کنند، این الگوی ما است و اگر سیره اهل بیت «علیهم السلام» برایمان مهم است باید این شیوه زندگی را برای خود الگو کنیم.

شاه حسینی در خصوص شیوه مصرف در غرب، گفت: ‌شیوه دیگری از زندگی وجود دارد که به شیوه «american life style» موسوم است، یعنی شیوه زندگی آمریکایی، جالب است آنانی که بنیانگذار آمریکا بودند، ابتدا مرام و روش‌شان این نبود و آن‌ها اغلب «فیوریتن‌ها» بودند (فیوریتن‌ها شاخه‌ای از پروتستان‌ها هستند که به آمریکا مهاجرت کردند) و آن‌ها آدم‌هایی بودند که بر اساس یک سری از اخلاقیات و عقاید پروتستان، معتقد بودند که انسان باید حداقل مصرف و حداکثر تولید را داشته باشد.

وی در ادامه افزود: به قرن بیستم که می‌رسیم، با نظام رسانه‌ای هالیوود که عمدتا مؤسسان یهودی دارد، فرهنگ اصالت مصرف در آمریکا رشد می‌کند و متوجه می‌شوند که این اقتصاد دیگر نمی‌تواند با زهد و کاهش مصرف جلو برود، باید جامعه آمریکا و به تبع آن جامعه جهانی را از طریق نظام رسانه‌ای تشویق به مصرف بیشتر کرد.

شاه‌حسینی اینگونه افزود که: از جایی به این می‌رسند که باید مصرف بیشتر بشود تا تولید بیشتر شود، تا سود کمپانی‌های چند ملیتی و سرمایه‌داران جهانی افزون‌تر باشد، این روال مصرف بیشتر و اصالت مصرف، یک رویکرد کاملا هالیوودی و مبتنی بر تبلیغات رسانه‌های صهیونیستی است که در نیمه دوم قرن بیستم با ظهور تلویزیون به اوج خود می‌رسد و تبدیل به همین آگهی‌های تبلیغاتی‌ در تلویزیون می‌شود.

شاه‌حسینی در خصوص تبلیغات در تلویزیون گفت: منطق آگهی این است که یک امر غیر ضروری را برای مخاطب خود ضروری جلوه می‌دهد که تا به حال هیچ نیازی به این کالای مصرفی نداشته است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: وقتی مخاطب این آگهی شکیل را در تلویزیون، روزنامه، بیلبورد‌های تبلیغاتی یا در هر رسانه دیگری می‌بینند، ناخواسته به آن محصول احساس نیاز کاذب پیدا می‌کند. شأن تبلیغ همین است که برای مخاطب احساس نیاز کاذب ایجاد می‌کند و مخاطب حس می‌کند که چرا من تا به حال از این کالا بی‌نصیب مانده‌ام و می‌رود تا آن کالا را از طریقی به دست بیارود.

وی افزود: ایجاد نیاز کاذب در مخاطب جامعه، خود یک اثر تخریبی دارد و ضمن اینکه اقتصاد را هیچ وقت شکوفا نمی‌کند، صرفا به زراندوزی یک سری کمپانی چند ملیتی و صهیونیستی کمک می‌کند.

شاه حسینی گفت: اگر بخواهیم اقتصاد سالمی صرف نظر از دغدغه‌های فرهنگی داشته باشیم، باز هم باید با بهره‌گیری از الگوهای اعتقادی و دینی‌مان به سمت شیوه‌ای برویم که سیره اهل بیت (ع) بوده است. یعنی مصرف در حد نیاز و تولید در حداکثر برای اینکه انسان‌های دیگری که محتاج و فقیر هستند و امکان کسب درآمد کافی ندارند بتوانند از کنار زحمت و تولید ما رزقی برای‌شان فراهم شود و نگاه انسانی و دینی این است.

شاه‌حسینی در خصوص تبلیغات تلویزیونی گفت: تبلیغ اثر مستقیم و غیر مستقیم دارد و گاهی وقت‌ها ما در تبلیغات مستقیم تلویزیونی که سودی پرداخت می‌شود تا کالایی تبلیغ شود، شاهد تبلیغات تلویزیونی هستیم و گاهی اوقات تبلیغ به صورت غیر مستقیم است؛ به صورتی که مصرف کالاهای لوکس و اشیاء گران قیمت را در قالب سریال‌ها، فیلم‌ها، برنامه‌های مستند و نمایشی به مخاطبان عرضه می‌دارد.

وی افزود: تجربه نشان داده که تبلیغ مستقیم از تبلیغ غیر مستقیم موثر‌تر و مهم‌تر است، بنا‌بر‌این گاهی اوقات ممکن است رسانه ملی در تبلیغات مستقیم خود رعایت کند و کالای خارجی را تبلیغ نکند ولی در غیر مستقیم ناخواسته بیاید و یک شیوه زندگی مصرف‌گرا و به شدت غربی را تبلیغ کند و این شیوه را به مردم به عنوان یک شیوه زندگی طراز و مناسب به مردم معرفی کند.

شاه‌حسینی در‌خصوص وظیفه مدیران، گفت: فکر می‌کنم که مدیران رسانه ملی باید دقت ویژه‌ای داشته باشند و تبلیغات غیر مستقیمی که هم افق رسانه و طراز زندگی تعریف شده برای یک انسان مسلمان ایرانی را مورد توجه دارد را برای خانواده ایرانی ترسیم کند.

وی در انتها گفت: حالا آن که رسانه مهمی مثل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چقدر در این مسیر گام بر می‌دارد یا خیر، قضاوتش با بینندگان رسانه ملی خواهد بود.
منبع: فارس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها