أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۷۸۹۴
زمان انتشار: ۱۲:۰۱     ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
تحلیل حجت الاسلام روانبخش پیرامون سیاست غلط کنترل جمعیت:
ايران در حال حاضر نيز جزو 10 کشوري است که به سرعت به سمت کهن سالي در حال حرکت هستند و در جايگاه ششمين کشور جهان قرار دارد که افراد آن به سن پيري مي‌رسند و در بيست سال آينده وارد فاز اول سالمندي جمعيتي خواهد شد و در ده سال آتي نيز فاز دوم سالمندي را تجربه خواهد کرد. جالب است بدانيد که سال در آغاز دولت آقاي هاشمي رفسنجاني ايران در ميان کشور در حال توسعه، در زمينه کنترل جمعيت در بالاترين رده قرار گرفت.
پایگاه 598 - حجت الاسلام قاسم روانبخش/ واحد آمار و اطلاعات سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در آخرین آمار خود، که چندین سال پیش منتشر کرده رشد جمعیت ایران را در سال 2005 کم‌تر از یک درصد یعنی 86 درصد تخمین زده بود که بر اساس آن گزارش جمعیت ایران تا پایان ماه ژوئن سال 2005 به 68 میلیون و 17 هزار و 860 نفر خواهد رسید. بر اساس این گزارش، نرخ رشد جمعیت ایران در سال 2005، کم‌تر از یک درصد و معادل 86 درصد خواهد بود و نرخ رشد جمعیت ایران نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه پایین‌تر و به نرخ رشد کشورهای پیشرفته نزدیک شده است.

بر این اساس، نرخ رشد جمعیت آمریکا 92 درصد‌، استرالیا 87 درصد‌، آلمان صفر درصد‌، فرانسه 37 درصد‌، انگلستان 28 درصد‌، روسیه منفی 37 درصد‌، چین 58 درصد‌، و ژاپن 05/0 درصد‌ می‌باشد. (خبرگزاری فارس) بر اساس این گزارش تعداد فرزندان در یک خانواده ایرانی، کم‌تر از تعداد فرزندان در خانواده‌های انگلیسی، آمریکایی، فرانسوی وحتی یک خانواده اسرائیلی است.



زنان ايراني با دارا بودن 1.87 فرزند در مکان 144 ام جدول جهاني قرار مي‌گيرند، اين در حالي است که اسرائيل با رتبه 75، آفريقاي جنوبي 97، برزيل 106، ترکيه 110، فرانسه 118، آمريکا 122، انگليس 137 در مکان‌هاي بالاتر از ايران قرار مي‌گيرند. (سايت مشرق به نقل از ايسنا)

هرچند اين آمار توسط سازمان سيا و دشمنان ايران اسلامي تهيه شده است و چندان قابل اعتبار نيست ولي گزارش سازمان آمار ايران در سال 90 نيز چندان فاصله‌اي با اين آمار ندارد! رشد جمعيت ايران براساس نتايج سرشماري سال 1390 به 1.3 درصد رسيده که به ميانگين رشد جمعيت جهان در سال 2011 ميلادي به ميزان 1.2 درصد، نزديک شده است. مرکز آمار ايران در نتايج سرشماري سال 90 جمعيت کشور را حدود 75 ميليون نفر اعلام کرده است. در صورتي که رشد جمعيت به ميزان 1.3 درصد طي پنج سال آينده باقي بماند، جمعيت کشور در سال 1395 به اندکي بيش از 80 ميليون نفر مي‌رسد. به عبارتي، به جمعيت کشور سالانه حدود يک ميليون نفر افزوده مي‌شود. (گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت)

جالب است بدانيد بر اساس سناريوي رشد پايين جمعيتي که سازمان ملل متحد در سال 2010 منتشر کرده است اگر ايران به همين صورت به ادامه جايگزيني جمعيتي بپردازد و برنامه‌اي براي تعادل آن نداشته باشد، در 80 سال آينده جمعيت 31 ميليوني را تجربه خواهد کرد که 47 درصد آن را افراد سالمند بالاي 60 سال در برمي‌گيرد و اين درحالي است که در خاورميانه، کشورهاي عربستان و قطر داراي بيش‌ترين رشد جمعيتي در ميان ساير کشورهاي منطقه هستند. ايران در حال حاضر نيز جزو 10 کشوري است که به سرعت به سمت کهن سالي در حال حرکت هستند و در جايگاه ششمين کشور جهان قرار دارد که افراد آن به سن پيري مي‌رسند و در بيست سال آينده وارد فاز اول سالمندي جمعيتي خواهد شد و در ده سال آتي نيز فاز دوم سالمندي را تجربه خواهد کرد. جالب است بدانيد که سال در آغاز دولت آقاي هاشمي رفسنجاني ايران در ميان کشور در حال توسعه، در زمينه کنترل جمعيت در بالاترين رده قرار گرفت. (خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران //)

در تاريخ اسفند ، گروه بين‌الملل اقدام در مورد کنترل جمعيت ايران را در شمار کشورهاي موفّق در زمينه کنترل جمعيت دانست و در مقابل، روسيه را به‌عنوان کشور ناموفّق اعلام کردند و حتّي در تاريخ // رئيس فدراسيون بين‌الملل خانواده برنامه‌ريزي شده (A. R. P. F) از کشورهاي اسلامي خواست تا از الگوي کنترل جمعيت در ايران پيروي کنند!

درباره علل و اهداف و انگيزه‌ها در اجراي اين طرح در ايران و ساير کشورهاي اسلامي و خطراتي که از اين ناحيه انقلاب اسلامي را تهديد مي‌کند، نکاتي وجود دارد که بايد درباره آن‌ها به بحث و بررسي نشست.

1. خطر سياسي و امنيتي

نکته حائز اهميت در خصوص کاهش جمعيت، برنامه‌اي است که سياستمدارن و استراتژيست‌هاي امريکايي و اروپايي براي مقابله با جمهوري اسلامي ايران در نظر گرفته‌اند. برژينسکي، سياستمدار کهنه‌کار امريکايي و مشاور سابق امنيت ملي امريکا، در مصاحبه‌اي با روزنامه وال استريت ژورنال در مارچ 2009، در خصوص تغيير جمعيت ايران نکته‌اي را بيان کرد که ابعاد بسيار گسترده‌اي دارد. وي در اين مصاحبه گفته بود: «از فکر کردن به حمله پيش‌دستانه عليه تاسيسات هسته‌اي ايران بپرهيزيد و گفت‌وگو‌ها با تهران را حفظ کنيد، بالاتر از همه بازي طولاني مدتي را انجام دهيد چون زمان و آمارهاي جمعيتي و تغيير نسل در ايران به نفع رژيم کنوني نيست.» آن‌چه را که برژينسکي در يک جمله کوتاه بيان کرده، مي‌توان با تفصيل بيش‌تري اين‌گونه بيان کرد:

1-1. رشد منفي جمعيت از هم اکنون پادگان‌هاي نظامي را تحت تاثير قرار داده است به‌گونه‌اي که ناچار، مدت سربازي افزايش يافته است. چنان‌چه اين روند منفي ادامه يابد در 15 سال آينده ارتش و سپاه براي تامين نيرو با مشکلات جدي روبه‌رو خواهند شد. با اين فرض که اکثر استان‌هاي حاشيه‌اي از قوميت‌ها و مذاهب مختلفي تشکيل شده که بعضا تحت تاثير فرهنگ‌هاي بيروني مثل عربستان سعودي و... هستند و رشد جمعيتي آن‌ها تقريبا 4 برابر استان‌هاي مرکزي است، در آينده نيروهاي مسلح چه وضعيتي خواهند داشت؟ اين درحالي است که طبق گزارش خبرگزاري‌ها، در تاريخ // مطبوعات رژيم اشغالگر فلسطين نوشتند، جمعيت اسرائيل يعني دشمن اصلي ايران اسلامي، به 28/5 ميليون نفر رسيده است. بر اساس آخرين آمار بانک جهاني، جمعيت اين رژيم تا سال هر ساله به طور متوسط 8/2 درصد رشد داشته که بالاترين ميزان رشد در جهان است.

2-1. با اين وضعيت و با به هم ريختن تعادل جمعيتي ممکن است در 50 سال آينده بر اثر چالش‌هاي سياسي، مذهب رسمي که در قانون اساسي مذهب جعفري اثني عشري آمده است مورد سؤال واقع شود و خداي ناکرده همان پيش‌بيني برژينسکي محقق شود.

3-1. از نظر نيروي کار نيز ايران اسلامي با مشکل جدي مواجه خواهد شد؛ زيرا اکثر جمعيت ايران را افراد سالخورده تشکيل مي‌دهند بنابراين براي جلوگيري از تعطيلي کارخانه‌ها بايد از کارگران و نيروهاي وارداتي افغاني و غيرافغاني استفاده کرد و براي ديگر کارها و پست‌هاي مهم نيز بايد از نيروهاي خارجي بهره گرفت. فراموش نمي‌کنيم که در سال‌هاي قبل از انقلاب و حتي در سال‌هاي اوليه انقلاب، بهداشت و سلامت کشور توسط نيروهاي وارداتي مثل پزشکان هندي و پاکستاني اداره مي‌شد که نه درد مردم را درست تشخيص مي‌دادند و نه زبان آن‌ها را. واردات نيرو از خارج، علاوه بر اين‌که آثار منفي اقتصادي مثل خروج ارز را به دنبال دارد، حامل آثار مخرب فرهنگي و اجتماعي است که جامعه ايراني را به سرعت متلاشي مي‌کند.

2. خطرات اقتصادي

به موازات پير شدن جمعيت و کاهش نرخ رشد جمعيت، توليد نيز در کشور کاهش مي‌يابد. فراموش نمي‌کنيم در سال‌هايي که جمعيت ايران 27 ميليون بود، از نظر مواد غذايي حتي گندم و ميوه‌جات نياز مبرم به واردات گسترده‌ وجود داشت ولي امروز با جمعيت 75 ميليوني علاوه بر تامين مايحتاج خود در بسيار‌ي از موارد جزو کشورهاي صادرکننده هستيم. افزون بر اين با کاهش رشد جمعيت و پير شدن جمعيت کشور هزينه‌هاي سنگين بيمه و طرح‌هاي حمايتي دولت براي بازنشستگان کمرشکن خواهد شد. واردات نيروي کار نيز موجب خروج ارز خواهد گرديد و در نتيجه بحران اقتصادي کشور را فرا خواهد گرفت.

3. خطرات فرهنگي و اجتماعي

زماني که تفکر کنترل جمعيت و تک‌فرزندي در کشور به گفتمان رايج تبديل شد، آثار و تبعات فرهنگي خاصي نيز در پي داشت و عقيم‌سازي زنان و مردان به يک عرف مجاز تبديل شد به طوري که امروز در جمهوري اسلامي تنها موردي که در بيمارستان‌ها و خانه‌هاي بهداشت به صورت رايگان انجام و بعضا جايزه هم اعطا مي‌شود، عمل عقيم‌سازي است! البته سقط جنين نيز در نگاه برخي خانواده‌ها مجاز دانسته مي‌شود، زيرا تنظيم خانواده يک ضرورت است و فرزند چهارم به بعد جرم تلقي مي‌شود! طبيعي است در اين فرهنگ، برخي خانواده‌هايي که از تنهايي رنج مي‌برند خلأ انس با فرزند را با انس با حيوانات به ويژه سگ پر کنند؛ امري که امروزه در بسياري از شهرهاي بزرگ به ويژه مناطق اشراف‌نشين به چشم مي‌خورد. شغل‌هاي جديد و مغازه‌هايي با عنوان غذاي سگ و شستشوي سگ و درمانگاه سگ و... از پديده‌هايي است که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده مي‌شود! روشن است خانواده‌اي که فرزند نمي‌آورد يا تک فرزند است و فرزندش به دانشگاه رفته و يا ازدواج کرده است، چنين خلايي را در زندگي احساس مي‌کند و براي جبران آن چنين راهکارهايي مي‌انديشد که غربي‌ها انديشيده‌اند.

4. عوامل اصلي کاهش جمعيت

از عمده عوامل کاهش رشد جمعيت مي‌توان به اختصار، امور ذيل را نام برد:

1-4. افزايش سن ازدواج؛ در اين صورت تک فرزندي و يا کم فرزندي از پيامدهاي طبيعي ازدواج است.

2-4. طلاق‌هاي فراوان و زودرس که اغلب اين خانم‌ها موفق به ازدواج ديگري نمي‌شوند.

3-4. قوانين دست و پاگير مثل بيمه نشدن فرزندان چهارم به بالا و...

4-4. تبليغات گسترده بر ضد فرزند متعدد و تبليغ مثبت براي تک فرزندي و اولاد کم‌تر و تشويق‌هاي فراوان براي کاهش رشد از جمله رايگان بودن عقيم‌سازي مردان و زنان. سنگ‌اندازي در برابر طرح‌هايي که در راستاي تشويق فرزندداري ارائه شده بود مثل طرح آتيه رئيس جمهور که مقرر شد براي هر نوزاد، مبلغ يک ميليون تومان به حسابش ريخته شود، اما از سوي مجلس تامين بودجه نشد.

5-4. و....

5. چه بايد کرد؟

حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب هيچ گاه از سياست‌هاي تعديل جمعيتي دفاع نکرده‌اند بلکه امام در بياناتشان از ظرفيت ايران براي جمعيت 200 ميليوني و مقام معظم رهبري از جميت 150 ميليوني سخن به ميان آورده‌اند. ايشان در خصوص جمعيت فرموده‌اند: «من معتقدم که کشور ما با امکاناتي که داريم مي‌تواند صد و پنجاه ميليون نفر جمعيت داشته باشد. من معتقد به کثرت جمعيتم. هر اقدام و تدبيري که مي‌خواهند براي متوقف کردن رشد جمعيت انجام بگيرد بعد از صد و پنجاه ميليون انجام بگيرد» متاسفانه پس از تصريح معظم له تاکنون دولت و مجلس نه تنها اقدام قابل‌توجهي در اين راستا نکرده‌اند بلکه متاسفانه همچنان همان سياست‌ها مثل رايگان بودن عقيم‌سازي و عدم تعلق بيمه فرزندان چهارم به بعد و... با همان قوت ادامه دارد و کم‌تر راهکاري براي کاهش سن ازدواج و جلوگيري از وقوع طلاق‌هاي زودرس در ميان زوج‌هاي جوان ارائه مي‌شود. براي به هم ريختن اين معادله بايد انقلابي رخ دهد و سياست‌هاي خاصي اعمال شود تا از اين بحران بزرگي که در حال وقوع است جلوگيري گردد و گرنه وقتي از خواب بيدار مي‌شويم که کار از کار گذشته است و...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵۲
در انتظار بررسی: ۲۲
* نظر:
ارسال نظرات
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۵۳
۶
با سلام
مهمترین اصل در کاهش رشد جمعیت در ایران وضعیت بد اقتصادی مردم در زمینیه تهیه مسکن
و نیز گران شدن بیش از حد امور تحصیلی ونبود امیدواری کاری به اینده ووووخیلی مشکلات اقتصادی را نباید فراموش کرد بعنوان مهمترین عامل
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
اینها هست اما همه مشکلات نیست . سطح توقع بالا رفته .اگه یه زوج دنبال زندگی مشترک باشند و به اون معنای مکمل همدیگه زندگی را شروع کنند خیلی اهمیت به این مشکلات نمیدند. آخه اونها که مشکل مادی هم ندارند ازدواج نمیکنند یا بچه نمیخواند.
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۴۴
۸
از همه بیشتر مشکلات اقتصادی و این تورم لحظه ایست که ریشه تمامی اختلافات خانوادگی و عدم تامین اتیه و رفاه را ایجاد کرده است
پاسخ
از هموطنان مرز نشین
United States
۱۴:۴۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۳۷
۹
چرا مردم استانهای مرزی برای شما تهدید حساب میشن ؟
مثلا مردم استانهای مرکزی چه تاجی به سر ایران گذاشتن ؟
لطف کن یه آمار از میزان شهدای همین استانهای مرزی و مرکزی
بزار ببین کدومشون نسبت به جمعیت شهدای بیشتری دادن...
چرا فکر میکنید ایران فقط برای شماست و فقط این قلب شماست
که برای ایران میتپه....
یه جو انصاف هم بد نیست
پاسخ
از خراسان جنوبي
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
اگه واقعا تو يك ايراني هستي پس اين پرچمت چي ميگه؟؟؟ منم توي يك استان مرزي زندگي ميكنم و به عنوان محقق تقريبا به همه ي شهرها و روستاهاي استانم سفر كردم. اغلب اهل تسنن ساكن استان خراسان جنوبي از نظر من خودشون انسان هاي بزرگواري هستند ولي بارها از زبون خود اونها شنيدم كه چگونه برخي مولوي هاي آموزش ديده ي آنها در خارج از مرزها، خواسته يا ناخواسته درجهت اهداف دشمن حركت ميكنند. درضمن مسئله بالا بودن رشد جمعيت در اونها رو هم خودم به واضح با چشم خودم ديدم.
از هموطنان مرز نشین
United States
۱۴:۵۲ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۱۹
۴
چرا مردم استانهای مرزی برای شما تهدید حساب میشن ؟
مثلا مردم استانهای مرکزی چه تاجی به سر ایران گذاشتن ؟
لطف کن یه آمار از میزان شهدای همین استانهای مرزی و مرکزی
بزار ببین کدومشون نسبت به جمعیت شهدای بیشتری دادن...
چرا فکر میکنید ایران فقط برای شماست و فقط این قلب شماست
که برای ایران میتپه....
یه جو انصاف هم بد نیست
پاسخ
m
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۲۲
۴
چرا اعداد نیست. از کجا کپی شده که اعداد درصدها کپی نشده
پاسخ
ما
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۱۳
۱۰
هی پشت گوش بندازید این مشکل رو تا بالاخره یه جایی کار دستمون بده
پاسخ
اميدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
مشكلات اقتصادي جوان ها كار دستمون داده!! اين جوان ها عهد كرده اند كه فرزنداني به بار نياورند كه مثل خودشان همه عمر با مشكلات دست و پنجه نرم كنند و گوش شنوايي هم وجود نداشته باشه كه مشكلات آنها رو حل كنه!!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۲۹
۱۶
خیلی عذر میخام ببخشید ولی هر کی این نوشته رو انتشار داده دشمنه ایرانه. معلومه که هر کشوری که جمعیت کمتری داشته باشه از همه لحاظ به نفعشه. نمونش قطر. دارن حال میکنن به خدا. این حرفا چیه بابا. نمونه ی آماری کوچک این شعار معروفه که میگه : فرزند کمتر زندگیه بهتر . مگه غیر از اینه؟؟؟؟
پاسخ
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۶ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۱
اون سیاست برای دهه 70 بود نه الان اخوی. الان بعضی از استان ها رشد جمعیتشون منفیه. اما مشکلات اقتصادی و فکر کردن به کیفیت زندگی فکر فرزند بیشتر رو از سر مردم انداخته.
ف
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۳ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
مهدی خان
جمعیت کم مشکلی نداره
جمعیت کمی که پیر هم باشن مشکل سازه
ملتفتی که!؟
متن مقاله داره همینو میگه اگه خوب بخونی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۶ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۲۰
۸
خيلي خوبه! چه اشكالي داره؟
بهتر!!!!!
زندگي بهتر فرزند كمتر!!
پاسخ
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۲۵
۳
درمورد افزایش جمعیت باید دید این افزایش بنفع چه کسی و بزیان چه کسی است ؟ . در کثرت اولاد د رشرایط اقتصاد بحرانی این کشور خانواده بیشترین زیان را متحمل میشود تردیدی نیست که مردم دیگر مانند 50سال پیش فکر نمیکنند ، امروز خانواده ها بیشتر بفکر کیفیت پرورش فرزندان خویشند نه کمیت آنها ، و بازهم شکی نیست که اگر خانواده ای بخواهد فرزندی کارآمد تحویل دهد باید هم از جهت مادی وهم از حیث معنوی این توان را در خود ببیند و چون دیگر بیشتر خانواده ها این پتانسیل را در خود نمیبینند بنابراین از کمیت فرزندان خود میکاهند تا آنچه از مادیات دارند صرف پرورش تعداد اندکی از اولاد خود بکنند تا کارائی این فرزندان را بالا ببرند امروز شعار خانواده این است : یک ده آباد بهتر است از صد شهر خراب . گذشت آنزمانی که مردم برای سرمایه داران مفت خوار برده پرورش بدهند و خود و نسل بعد از خود را از بهر ه بردن از تنعمات دنیوی و اخروی محروم کنند ... مردم بیدارشده اند و دیگر بخواب نخواهند رفت .
پاسخ
محمود
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۱ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۲۷
۳
فعلا كه دولت با اين جمعيت 80 ميليوني ... ديگه افزايش جمعيتش پيشكششون
پاسخ
ع-ساری
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۷ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۱۵
۲
اول باید شرایط اقتصادی برای تشکیل خانواده فراهم شود تا بعد برای تولید نسل و یا افزایش نسل چاره اندیشی کرد؟اینکه درآینده با کم بود جمعیت ویا مشکلات بسیار در زمینه های مختلف مواجه می شویم جای شکی نیست اما در حال حاضر بسیاری از جوانان حتی امکانات اولیه برای تشکیل خانواده را ندارند چه برسد به اینکه بخواهند به فکر تعداد فرزندان باشند.علت اینکه مجلس و .. با اینگونه طرح ها مخالف هستند این نیست که با اصل طرح مخالف باشند،مخالفت با اجرای نسنجیده و مشکلات زیادی است که در پی اجرای غیر کارشناسی طرح هاببار می آید.کارشناسان مجلس با شیوه اجرا مخالف هستند.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
۲۵
۲
با این اشتغالی که وجود دارد چند سال بعد همین هم نخواهد بود اشتغال صفر اوضاع اقتصادی صفر میخواهید جمعیت هم باشه ؟حیوانات هم در سالهای قحطی زاد و ولدشان کمتر میشود
پاسخ
nima
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۲ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
۲۳
۶
آخه چی بهتون بگم این به معنی پیری جمعیت نیست اگه از دید ما دهه 60تی ها به قضیهه نگاه کنین یعنی
1- عشق
2- صفا سیتی
3- رفاه
4- اشتغال
5-...
بازم بگم یا کافیه
شما اون موقع با این دید که بابا مامان 2 تا بچه کافیه؟؟؟؟ پیش رفتید الان داره جواب میده و خوب هم جواب میده ...اگه با این تبلیغات منفی بذارین.
ماها که بدبخت شدیم رفت بیکاری، تحصیل کرده های بیکار ، فوق لیسانس بیکار، اخه بفهمین این چیزا رو ------ حداقل نسل اینده رو اینجوری بدبخت نکنین

من این آخر هممینویسم اگه دوست دارین کامنت منو بذارین اگه نه که نه فدای سرتون
یا علی
پاسخ
پ.ی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۳ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
۱۰
۲
قوانین کپی رایت را رعایت فرمایید !
پاسخ
arash
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۲ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
۴
۱۴
دولت اين طرح را داده بود اما مجلس همراهي نكرد.
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
۱۳
۲
با این اوضاعی که آقایون برای اقتصاد این مملکت درست کردند کی به ازدواج فکر میکنه که به بچه دار شدن اونهم با تعداد زیاد فکر کنه کسانی که از این دست مقالات می نویسند و دل مردم را بیشتر به درد می آورند انگار خوابند و از اوضاع خبر ندارند که اگر صبح از خواب بیدار بشی میبینی هر چیزی قیمت جدیدی برای خودش پیدا کرده همین که صدای مردم از این گرانی ها و مصائب دیگری که این کشور با آن درگیر است در نمی آید پیشکش واقعا مردم ایران بسیار نجیب و در عین حال بسیار بسیار پوست کلفت هستند به خدا اگر ... در یکی از این ممالک کفر اروپایی وجود داشت مردم فاتحه اون حکومت رو میخوندن مردم ایران واقعا مردم نجیبی هستند که به خاطر مسایل مادی اونهم به این سنگینی باز هم تحمل میکنند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه میدارند
پاسخ
بچه شاه عبدالعظیم
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۳ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۱
۶
۱۱
اگر خدا کفیل روزی است، قصه چرا؟
پاسخ
طه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۱
۷
۱۸
اونهایی که این سیاست غلط رو دنبال کردند اول فرهنگش رو ایجاد کردند از بسته پفک نمکی گرفته تادرودیوار همه شهرها وروستاهاشعار منحوس دوبچه کافیه بیداد میکرد.تاجایی که مادران قدیمی همیشه دختراشونو تشویق میکردن به فرزند آوری ولی مادرای امروزی یکی بیشتر اجازه نمیدن!تازه اگرهم جرات کنی بیاری بهت سرکوفت میزنن!به خدابچه زیاد انگل نیست نعمته ماشعار زده شدیم ماتجمل گراشدیم،بانوان مایکدفعه فکر کردند بهشون خیلی ظلم شده رفتند دنبال درس وباشگاه وخریدوعمل بینی و...آخر کار اگه دلشون خواست یک بچه !!دوتاهم نه!!واقعا خیلی خوب فقط این شعار رو جدی گرفتیم وتیشه به ریشه خودمون زدیم
پاسخ
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۱
۸
۲۰
خدا پدر احمدی نژاد رو رحمت کنه که خیلی کارهای رو جلوتر از مجلس و مدعیان اداره کشور پیگیری کرده بود و میکند و هی هشدار داد رفتند و مسخره اش کردند و تو روزنامه های خود به این حرفها خندیدن و گفتند رئیس جمهور فکر نکرده حرف زده و جریان انحراف اطلاعات نادرست داده . وای بر ... !!!!!!!!!!!!!
پاسخ
ناشناس
Sweden
۲۲:۴۷ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۱
10 میلیون جمعیت برای ایران کافیست. بیشترش هم اضافی است.
خودمان هم این می دانیم.
mahan
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
۱۸
۵
کابوس؟؟؟؟این خبر عین یک رویاست نتیجه این رویا 10سال دیگه تو زندگی و رفاه و کار و معیشت نسل 70 و 80 معلوم میشه
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
۴
۱۰
متاسفانه جوونای ما نگران آینده هستند . بخشی به خانواده ها برمیگرده . در بعضی خانواده ها جو بی اعتمادی به همه چیز هست و این مانع میشه که دخترها و پسرها به همدیگه اعتماد کنند و ازدواج کنند و بچه بیارند.
پاسخ
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
۶
۱۸
علت اصلیش بالا رفتن توقعات وتجملات است نه گرانی
پاسخ
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
۱۴
۲
بند 1-3 اعلام شد مشکل کار بوجود میاد..امروز مشکل کار جوانان رو حل کنید جوانان قول میدن پیر شدن باز هم براتون کار کنند.مسئول های مهترم 1 بچه هم از سر ملت زیاده ه ه ه ه ه ه ه
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
۱۶
۴
ایران برای همین جمعیت هم نمیتونه شغل ایجاد کنه امکانات ایران برای 30میلیون زورکی کافیه
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
۱۹
۴
با اين گروني ها حتي يك بچه رو هم به زور ميشه بزرگ كرد فقط توليد كردن بچه آسونه وگرنه دقيقا بعد از پيدايش جنين مخارج سرسام آور شروع ميشود ( آزمايشها سونو گرافيها مراقبتها زايمان و .... ) خلاصه هيچكس از اين كوچولوهاي بانمك بدش نميياد اما امكانات و شرايط زندگي بسيار بد شده است
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
توکلت ضعیفه داد ! مگه نان آور خانه تویی یا خدا انگلیسی ها نسلشان را زیاد کردند بعد رفتند کانادا آمریکا و استرالیا جمعیت مازادشان را انتقال دادند و حال در دنیا تأثیر گذارند ولی رفسنجانی توی کله شما کرد که نمیشه جمعیت زیاد داشت .
جم
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۸ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۳
اون آقایی که میگه توکلت کمه و هاشمی و ...
خودت چند تا بچه داری آقای متوکل؟
اصلا ازدواج کردی؟
آخه چقدر حرف و ادعای بی اساس
مگه نیجریه 180 میلیون جمعیت و یکی از بیش ترین نرخ رشد ها را نداره پس کجای دنیا را گرفته؟ اونجا که هاشمی نبوده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
۱۶
۶
اول مشكل بيكاري -ازدواج و ... جوانهاي مردم رو حل كنيد بعد به فكر افزا يش جمعيت باشيد
پاسخ
ف
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
۸
۱۵
من با رفاه نسبی اقتصادی موافقم
اما چرا اونهایی هم که رفاه نسبی دارن باز یکی یا دوتا بچه میارن؟
غیر از اینه که مردم صرفا به لذت جویی خودشون فکر می کنن تا آینده مملکت و دینشون؟
غیر شیعه های کشورهای همسایه چند تا چند تا زن می گیرن و از هر کدوم هم چند تا بچه میارن
تو خود مملکت خودمون موج وهابی شدن دارهب جاهای باریک می کشه
اونوقت شیعه های علوی! فقط یه بچه اونم برای اینکه زندگی مادی لذت جویانه خودشون چیزی کم نداشته باشه
کسی به فکر این نیست که اگه توانایی تربیت اسلامی یه کودک رو داره، بچه دار بشه و برای دینش سرباز تربیت کنه
بچه رو هم برای سرگرمی خودشون می خوان!
چرا بچه های تربیت نکنیم که اعتقاداتشون رو به خرج ها و هزینه های زاید و غیرضروری زنگی این دنیای بی ارزش ترجیح ندن؟

دوستان
لطفا ایمان ضعیف و بی عرضگی خودمون رو گردن چیزهای دیگه نندازیم
مسائل اقتصادی مهم و تعیین کننده هستن اما کسی که ایمانش قویه و به خدا اعتماد داره و می خواد دین خدا رو یاری کنه خدا هم کمکش می کنه
کمی فکر کنیم!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۳
شما که شیعه علی هستی و با ایمان، چند تا بچه داری؟:)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۲ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
۱۵
۳
یه عده ای مدام مسائل اقتصادی رو پیش می کشند ولی باید دید آیا زن های امروزی حاضرند مثل زن های قدیمی تمام کارشان بچه زاییدن و بزرگ کردن باشه؟!!!!
پاسخ
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
۷
۱۳
بچه زیاد اونقدر خوبه ، خیلی ، خیلی ، خیلی
پاسخ
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
۳
۱
این وضعیت نتایج سیاستهای غلط جمعیتی اوایل دهه شصت می باشد و همچنین سیاستهای هزینه کردن در امدهای ملی در کشورهای دیگر وقتی رشد جمعیت زیاد بود اگر در امدهای ملی صرف زیر بناهای اقتصاد می شد بحرانهای ویرانگر جمعیتی بوجود نمی امد در نهایت اینکه جمعیت توانمند کم بهتر از میلیاردها فقیر
پاسخ
احمد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۶ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
۵
۰
یک زمانی نه چندان دور هر کودکی که بدنیا میامد از طرف دولت وقت تمامی خرج بیمارستان وموارد جانبی بهداشتی را رایگان دراختیار خانواده قرار میدادند ولی دراین دوره شما خرج زندگی خودوشریک زندگی را بزور می توانید بدست اورید ..حال ایا کسی هست که این توان را داشته باشد که بفکر بچه دارشدن باشد .پس چه بهتر که از این فکرها کسی بخودراه ندهد
پاسخ
خان بابا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۱
۴
۲
بچه زیادی برای امنیت اقایون خیلی خیلی حوبه ولی بزرگ کردن برای والدین تواین تورم مصیبت . مصیبت.
پاسخ
خان بابا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۳ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۱
۳
۱
بچه زیادی برای امنیت اقایون خیلی خیلی حوبه ولی بزرگ کردن برای والدین تواین تورم مصیبت . مصیبت. جناب روانبخش شما چنتا بچه دارین..
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۱
۱
۱
به نظر من در این خصوص نیز کیفیت بهتر از کمیت است یک فرزند شیعه با ادب با ایمان با سواد بهتر است از حتی دو بچه معتاد دزد بی سواد بنابراین برای بچه دار شدن ابتدا باید توان تربیتی خانواده و جامعه را در نظر گرفت. مشکلات اقتصادی در مرحله های بعدی است هرچند که در حال حاضر مشکل اصلی در ازدواج و تشکیل خانواده است نه در تعداد بچه ها !
پاسخ
یونس
United Kingdom
۱۵:۴۲ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۱
۲
۲
به نظر ما برای افزایش جمعیت بیشتر از اینکه به درآمد سرانه نگاه کنیم باید به دید غالب جامعه نگاه کنیم
شما نگاه کنید بیشترین سزارین تو ایران داره میشه و این یعنی اینقدر دختر ها رو تو پرقو بزرگ کردیم که حتی حاضر نیستن درد زایمان رو تحمل کنن بعدشم ما دوست داریم بچه هامونو مثل خارجی ها بزرگ کنیم و بخاطر همین بچه کمتر رو دوست داریم
ما میخوایم یه جوون 25ساله خونه و ماشین و حقوق بالاو...داشته باشه پس همون بهتر که بچه نداشته باشیم
الان زن ها و دخترای بسیجی مملکت چسبیدن به پایگاه و برنامه بهشت زهرا و جمکران و...خب اینها خوبه ولی بچه ها بخش بزرگی از تربیتشون تو مهدکودکه تو مهدکودک دارن بهشون از 2سالگی رقص یاد میدن بعد این خانمای بسیجی میخوان با دست به دعا برداشتن همه چی راست و ریست بشه
پاسخ
m
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
۱
۰
جالبآ
پاسخ
بابا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
۱
۰
صحبتهای اینو اون نباید مبنای تصمیماتی با این درجه اهمیت بشه .بایستی موسسات تحقیقات راهبردی خودمون (که الحمدلله تعدادشون کمم نیست یه کار تحقیقاتی درست درمون بکنن
پاسخ
عقل كل
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۲ دی ۱۳۹۱
۴
۲
در عجبم كه از نظر سياسيون عقل كل،مردم ايران آدمند يا ماشين جوجه كشي؟اگه ميشه لطف كنيد حداقل تو رختخواب به اين ملت مارگزيده كاري نداشته باشيد.
پاسخ
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۲
۵
۳
خیلی خوبه ما با جمعیت کم و منابع زیاد می تونیم زندگی مرفه داشته باشیم
پاسخ
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۹ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
۰
۰
اگر متوسط سن ازدواج پسران و دختران رو بيارن پايين تازه کمي رشد جمعيت بالا ميره و اختلاف جمعيت سالخورده و جوان کمتر ميشه پس چرا به اين زودي ميگن چند تا چند تا بچه داشته باشيد
پاسخ
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۳
سلام. من یه ماما هستم از استان خراسان رضوی. و الان تو یکی از شهرهای مرزی کشور مشغول به کار هستم.
چند روزی هست که بدجور تو علت افزایش جمعیت موندم !!!!!! واقعا علتش چیه؟
کلی تحقیق کردم و به همین نتیجه (متن مقاله بالا ) رسیدم.
جمعیت کم خوبه . اما جمعیت کم با سن زیاد که اکثریت اون از مذاهب دیگه باشه واقعا خطرناکه.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۳ - ۰۴ دی ۱۳۹۳
۰
۱
اون چیزی که این مملکت رو به باد داده جهل و بی کفایتی مسئولان طی این سالها بوده لطفا شایسته سالاری رئ رواج بدین
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۰۹ دی ۱۳۹۵
۰
۰
کابوس!!!! نسل ما نابود شد جمعیت ۳۰ میلیون بود همه همه چیز داشتن حالا ۸۰ میلیونه ما در به در شدیم نه کار هست نه پول ما ضربشو خوردیم ظرف جمعیته ایران پر شده وقت خالی شدنشه تا نسل بعد نابود نشه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها