کد خبر: ۵۸۰۹۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۰     ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
چندي پيش هم حضور رئیس جمهور کشورمان به عنوان اولین مقام رسمی ایران بعد از الحاق جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک شاهد واکنش نامناسب مقامات اماراتی را بر انگيخت ولي در اين خصوص ايران واكنش محكمي از خود بروز نداند، حال شاهد سخنان شیخ حمد محمد الشرقی حاکم فجیره امارات هستيم كه اعلام کرده خط لوله جدید صادرات نفت این کشور براي دور زدن تنگه هرمز در ماه ژوئن افتتاح می‌شود.
مشرق، شیخ حمد محمد الشرقی حاکم فجیره امارات طی گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که خط لوله جدید صادرات نفت این کشور در ماه ژوئن افتتاح می‌شود.

وزير نفت امارات متحده عربي هم آشكارا از اينكه پروژه ساخت خط لوله حبشان – فجيره را براي دورزدن تنگه هرمز پرده بر مي دارد و مي گويد كه اين خط لوله براي متنوع‌كردن مسير انتقال نفت صادراتي حوزه خليج‌فارس در نظر گرفته شده است.

خط لوله 360 کیلومتري

براساس اعلام امارات، این خط لوله 360 کیلومتر طول دارد و امارات از سال 2008 میلادی به دلیل تنش‌های ایجاد شده در منطقه تنگه هرمز و اعلام رسمی ایران مبنی بر اینکه در صورت وقوع جنگ، نیروهای مسلح این تنگه را خواهند بست، اقدام به احداث خط لوله جایگزین کرد، خط لوله‌ای که قرار است نفت صادراتی امارات را مسیری به جز تنگه هرمز عبور دهد.

هم‌اکنون تمام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی، امارات، قطر، عراق و کویت حجم عظیمی از نفت و گاز صادراتی خود را از طریق تنگه هرمز به کشورهای مختلف صادر می‌کنند.

اما در اين ميان بايد به اين نكته اشاره كرد كه آيا امارات توان محدود سازي جمهوري اسلامي ايران را در منطقه دارد يا خير سعدالله زارعی کارشناس مسائل استراتژیک در اين رابطه معتقد است كه ادعای امارات را مبنی بر صادرات نفت به کشورهای دیگر از مسیری به غیر از تنگه هرمز را عمليات روانی است که البته ایران ‌قدرتمند فریب چنین بحث‌هایی را نمی‌خورد.

 
اهميت تنگه راهبردي هرمز

در این بین سه تنگه راهبردی جهان یعنی هرمز، مالاکا و باب‌المندب دروازه‌های طلایی اقیانوس هند که شاه ‌راه اقتصاد جهان است تلقی می‌شوند.

در مثلث طلایی که از اتصال سه تنگه مذکور شکل می‌گیرد، بالغ بر دو سوم حمل و نقل دریایی جهان و به تعبیری اقتصاد جهان جریان دارد. بخصوص اینکه این تنگه‌ها قسمتی از مسیر تجارت انرژی جهانی را تشکیل می‌دهند. این موضوع زمانی خود را نشان می‌دهد که بدانیم در سال 2007 کل تولید نفت جهان حدود 85 میلیون بشکه در روز بوده است که حدود نیمی از آن یعنی 43 میلیون بشکه در روز به وسیله کشتی‌های نفتکش بزرگ در مسیرهای دریایی جابجا شده است.

عبور 60 درصد ترانزيت نفتي

در حال حاضر روزانه بیش از 35 میلیون بشکه نفت از 6 تنگه راهبردی جهان عبورمی‌کند که فقط 60 درصد ترانزیت نفتی این تنگه‌ها متعلق به تنگه هرمز و مالاکا است. این دو تنگه از همه مهم‌ترند و تنگه هرمز به دلیل دسترسی به میدان‌های نفتی خلیج فارس مهمترین گذرگاه راهبردی جهان است.

توجه به این نکته ضروری است که بخش قابل توجهی از اقتصاد و منافع راهبردی ج.ا.ایران در همین مثلث طلایی جریان دارد و به تعبیری حیات اقتصادی کشور به امنیت دریایی و حضور مقتدرانه نیروی دریایی راهبردی به منظور تأمین سیادت دریایی و حفظ منافع  راهبردی ج.ا.ایران در این بخش از آبهای جهان بستگی دارد.

در مثلث طلایی که از اتصال سه تنگه مذکور شکل می‌گیرد، بالغ بر دو سوم حمل و نقل دریایی جهان و به تعبیری اقتصاد جهان جریان دارد. بخصوص اینکه این تنگه‌ها قسمتی از مسیر تجارت انرژی جهانی را تشکیل می‌دهند. این موضوع زمانی خود را نشان می‌دهد که بدانیم در سال 2007 کل تولید نفت جهان حدود 85 میلیون بشکه در روز بوده است که حدود نیمی از آن یعنی 43 میلیون بشکه در روز به وسیله کشتی‌های نفتکش بزرگ در مسیرهای دریایی جابجا شده است.
عبور 60 درصد ترانزيت نفتي
در حال حاضر روزانه بیش از 35 میلیون بشکه نفت از 6 تنگه راهبردی جهان عبورمی‌کند که فقط 60 درصد ترانزیت نفتی این تنگه‌ها متعلق به تنگه هرمز و مالاکا است. این دو تنگه از همه مهم‌ترند و تنگه هرمز به دلیل دسترسی به میدان‌های نفتی خلیج فارس مهمترین گذرگاه راهبردی جهان است.
توجه به این نکته ضروری است که بخش قابل توجهی از اقتصاد و منافع راهبردی ج.ا.ایران در همین مثلث طلایی جریان دارد و به تعبیری حیات اقتصادی کشور به امنیت دریایی و حضور مقتدرانه نیروی دریایی راهبردی به منظور تأمین سیادت دریایی و حفظ منافع  راهبردی ج.ا.ایران در این بخش از آبهای جهان بستگی دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها