أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۹۵۹۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
کاستی ها و بایستی های حوزه علمیه؛
آيت الله حائري شيرازي كمبود حوزه را عدم ورود علما به موضوعات و مصاديق دانست و گفت: در حوزه فقط بحث تئوري وجود دارد، در حاليكه استاد بايد شاگرد را با موضوعات و مصاديق نيزآشنا كند و به خاطر همين كمبود وقتي مي خواهد ربا را در جامعه براندازد، آن را با تغيير اسم رواج داده و عالمگير مي كند. اگر امام راحل(ره) در موضوعات و مصاديق كارشناس نبودند و اگر رهبري چنين شناختي نسبت به مسائل سياسي و موضوعات نداشتند، اكنون چنين جايگاهي نداشتيم و لذا دشمنان اعتراف مي كنند كه يك سخنراني يك ساعته مقام معظم رهبري، يك سال فعاليت هاي پيچيده دشمنان را فلج مي كند.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينكه محبت مغز عبادت است و نماز و روزه و سايركارهاي عبادي پوسته آن است كه آن را محافظت مي كنند، اظهار داشت: حتي پيروزي انقلاب ما به خاطر محبت بود و محبت در حقيقيت انرژي اي قوي تر از انرژي هسته اي است.

به گزارش سرویس حوزه پایگاه 598، حضرت آيت الله حائري شيرازي در اجلاسيه اساتيد اخلاق حوزه هاي علميه درس بزرگ عاشورا را شرك شناسي و مبارزه با شرك عنوان كرد و ادامه داد: امام حسين(ع) با قيام خود نشان داد اطاعت از كسي كه خداوند اطاعت از او را بر مردم واجب نكرده است، شرك است.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به لزوم برگزاري كلاس اخلاق ادامه داد: كلاس هاي اخلاق نبايد حضور و غياب داشته باشد، چرا كه در اين صورت شاگرد با دلش نمي آيد، بلكه به خاطر احساس مسئوليت نسبت به مدرسه مي آيد و بهتر است كلاس هاي اخلاق در ساعتي غير ازوقت مدرسه بدون حضور و غياب برگزار شود.

وي با تأكيد بر لزوم ايجاد رابطه محبتي بين شاگردان ادامه داد: هرجا محبت از بين رفت، احساس مسئوليت رشدنمي كند و رشد حقيقي انسان در گرو وجود محبت است.

آيت الله حائري شيرازي با بيان اينكه نماز شب بدون محبت فايده ندارد، به خاطره اي از امام(ره) اشاره كرد و ادامه داد: امام قبل از هرچيز يك معلم اخلاق تمام عيار بود.

وي با اشاره به اينكه محبت مغز عبادت است و نماز و روزه و سايركارهاي عبادي پوسته آن است كه آن را محافظت مي كنند، اظهار داشت: حتي پيروزي انقلاب ما به خاطر محبت بود و آن انرژي كه از انرژي هسته اي قوي تر است، محبت است.

استاد اخلاق حوزه علميه در ادامه با اشاره به اينكه ايمان و عمل صالح نيمي از ايمان است و بقيه آن مربوط به اجتماع است، ادامه داد: از اين روز خداوند متعال در سوره عصر كساني را از زيان ديدن استثنا مي كند كه علاوه بر ايمان و عمل صالح تواصي به حق و صبر هم داشته باشند، لذا بايد اساتيد اخلاق از شاگردان گروه هاي متراكم تشكيل دهند و آنها اساتيد خود را در زندگي خود ببينند.

آيت الله حائري شيرازي كمبود حوزه را عدم ورود علما به موضوعات و مصاديق دانست و گفت: در حوزه فقط بحث تئوري وجود دارد، در حاليكه استاد بايد شاگرد را با موضوعات و مصاديق نيزآشنا كند و به خاطر همين كمبود وقتي مي خواهد ربا را در جامعه براندازد، آن را با تغيير اسم رواج داده و عالمگير مي كند.

وي با اشاره به اينكه علما نه تنها در مسأله اخلاق بلكه در تمام رشته ها بايد مصاديق و موضوعات را بشناسند، ادامه داد: اگر امام راحل(ره) در موضوعات و مصاديق كارشناس نبودند و اگر رهبري چنين شناختي نسبت به مسائل سياسي و موضوعات نداشتند، اكنون چنين جايگاهي نداشتيم و لذا دشمنان اعتراف مي كنند كه يك سخنراني يك ساعته مقام معظم رهبري، يك سال فعاليت هاي پيچيده دشمنان را فلج مي كند.

وی گفت: حوزه علمیه نه تنها در مساله اخلاق بلکه در همه عرصه ها باید برای فتوا دادن با مصادیق به صورت عملی آشنا شود ونه این که صرفا مفاهیم را بیان نماید. متاسفانه حوزه دارای این کمبود است که بیشتر مسایل تئوری در آن جریان دارد و به تعبیر امام راحل ، تجریدی است.

گفتني است اجلاسيه اساتيد اخلاق حوزه علميه 18 خردادماه در سالن همايش هاي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با سخنرانی حضرات آیات مصباح یزدی و حائری شیرازی و حجت الاسلام حبیب اللهی، مدیر پایگاه اندیشوران حوزه  و با حضور برگزار شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها