کد خبر: ۶۰۷۹۵
زمان انتشار: ۲۰:۳۷     ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
استفاده از کلمات دور از ادب اجتماعی توسط برخی بینندگان و باز گذاشتن فضای مصاحبه در تمام زمینه ها از دیگر جنبه‌های جذب مخاطب برنامه دیروز بی بی سی فارسی بود.

صراط ، شبکه تلویزیونی سلطنتی انگلستان " بی بی سی فارسی "، در برنامه دیروز "نوبت شما" موضوع (آموزش مسائل جنسی در ایران، کمبودها و امکانات ) را با شیوه ای مخاطب جذب کن به بحث و گفتگو گذاشت.

"برنامه نوبت شما "که در ظاهر قرار است یک برنامه تحلیلی توسط مردم باشد و هرکسی بتواند به راحتی از طریق تلفن ، ایمیل و پیامک به ارائه نظرات خود به صورت آزادانه بپردازد عملا به محلی برای القائات فکری جریان های هدایت کننده بی بی سی تحت نام مردم تبدیل شده است.

برنامه دیروز نوبت شما که در ظاهر برای ارتباط با مخاطبین در زمینه مسائل جنسی و مشکلات آن در ایران کلید خورده بود ، با توسل به شگرد های مخصوص همیشگی مورد انتظار از مجریان بی بی سی فارسی ، سعی در القای نظرات و اهداف خاصی داشت که همواره تهیه کنندگان برنامه های شبکه سلطنتی انگلستان با رنگ و لعابی به ظاهر مردمی به دنبال نقد وتحلیل آن به سمت هدفی که خود می خواستند سوق داده شد .

بسیاری از کسانی که با "برنامه نوبت" شما تماس گرفتند از نبود آموزش های جنسی مناسبت در ایران انتقاد کرده و به مشکلاتی که نبود آموزش صحیح در گوشه و کنار ایران ایجاد کرده اشاره داشتند.

رفتارهای غلط ، خشونت جنسی بر اثر کپی برداری از فیلم های پورنو و نبود منبع اطلاعاتی جایگزین، سرگردانی و عدم اطلاع از اینکه به سوال های کودکان در این زمینه چه جوابی باید داد، عدم رضایت جنسی زوج ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درباره روابط جنسی و بالارفتن طلاق ها در ایران به دلیل نارضایتی جنسی از جمله مواردی بود که مجری بی بی سی با قرار دادن محور های آنها در زبان بینندگان سعی در نتیجه گیری در مورد این موضوعات در فضای امروز ایران داشت.

استفاده از کلمات سخیف و دور از ادب اجتماعی توسط برخی بینندگان و باز گذاشتن فضای مصاحبه در تمام زمینه ها از دیگز جنبه های جذب مخاطب برنامه دیروز بی بی سی فارسی بود که به نظر می رسد در شرایطی که بی بی سی اعلام کرده که با کاهش مخاطب روبه رو شده است این سیاست در جهت پروژه جذب مخاطب با ارائه مسائل سخیف و ترویج بی بند و باری در جامعه باشد.

عمق سیاه نمایی در رابطه با وضعیت وخیم جنسی در ایران در این برنامه زمانی رخ داد که یکی از بینندگان که خود را دانشجوی مامایی معرفی کرده بود به مجری این شبکه گفت : "به اقتضای حرفه ام با خانوم های زیادی برخورد دارم که در سنین نوجوانی تا جوانی هستند و وقتی برای مسائل شخصی و زنانگی مراجعه می کنند حتی از آناتومی ساده خودشان هم اطلاع کافی ندارند!"

این دروغ جهت دار در حالی مطرح شد که طی سال های اخیر وزارت بهداشت ایران چندین پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده را برای ترمیم مسائل جنسی در ایران راه اندازی کرده است که به مسائل مختلفی جنسی پرداخته و خدماتی از قبیل مشاوره آنلاین و پاسخ به سوالات مختلف در زمینه مسائل جنسی ارائه می دهد و از سویی نیز کلاس های ویژه قبل و بعد از ازدواج برای زوج های جوان همه روزه در مراکز آموزشی و درمانی سراسرکشور اجرا می شود.

بررسی های صورت گرفته در رابطه با برنامه نوبت شما نشان دهنده این حقیقت است که : مجریان اصلی این برنامه عملا ماموریت یافته اند سناریوی نوشته شده برنامه را به پیش ببرند و در این راه به نحوی گفت و گو ها و صحبت های مردم را کنترل کنند که برنامه در جهت دلخواه به پیش برود و حتی مدتی است به دلیل کاهش مخاطب به بررسی موضاعات مبتذل در جامعه می پردازد تا برای خود مخاطبی دست و پا کند و این پروژه تا جایی که در برنامه اخیر نوبت شما تبدیل به صحنه فحاشی مخاطبین این شبکه علیه هم شد ، در این برنامه یکی از بینندگان بی بی سی و شبکه فارسی وان علیه یک مخاطب دیگر شروع به فحاشی و نسبت دادن الفاظ بسیار زشت و رکیک کردند.

در حقیقت برنامه نوبت شما نشان داده است که از مخاطب همواره به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف شوم و استراتژی های بلند مدت رسانه ای استفاده می کند در این میان تنها نوبتی که متعلق به مردم نیست نوبت صحبت آزادانه و حاکی از حقیقت در روی خط آنتن زنده بی بی سی فارسی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها