يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۶۲۶۲۴
زمان انتشار: ۱۵:۱۷     ۰۲ تير ۱۳۹۱
استاد میرباقری درنشست "انقلاب اسلامی مخاطرات امروزوفردا":
استاد با بیان اینکه در این شرایط باید از ناسیونالیسم ایرانی، ناسیونالیسم ترکی، ناسیونالیسم عربی و گرایشات این چنینی پرهیز کرد افزود: تخت جمشید به عنوان نماد برای مبارزه با تجدد ناتوان است و تنها نماد اسلامی کعبه و کربلاست که ظرفیت برای مبارزه را دارد. پس مبارزه با تجدد با گرایشات ناسیونالیستی امکان پذیر نیست و اگر تا کنون انقلاب اسلامی ایران پابرجا مانده است به دلیل عمق دینی مردم ایران است.
به گزارش پایگاه 598، روز گذشته بیست و هفتمین نشست از سلسله نشستهای "انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا" به همت موسسه ولاء منتظر و ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی در سالن همایش های مرکز پژوهشهای دفتر تبلیغات قم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در موضوع تبیین نسبت انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی و دکتر ایرانی در موضوع تحلیل فتنه سوریه برگزار شد. 



جریان تحول خواه مذهبی به دنبال ایجاد مبنای تئوریک با محوریت اسلام

حجت الاسلام  والمسلمین میرباقری با اشاره به ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران عنوان داشت: مواجهه ما و جریان تجدد از دوره مشروطه آغاز شده است و در این جریانات همیشه دو طیف حضور داشته که غالبا در برابر هم قرار داشته اند.

رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: یک سوی این مواجهه، جریان تحول خواه اسلامی است ودر طرف دیگر جریان تحول خواه سکولار قرار دارد که به دنبال قرائت حداقلی از دین بوده و همیشه دین را فدای تجدد غربی می کند. اما جریان تحول خواه مذهبی به دنبال ایجاد مبنای تئوریک با محوریت اسلام است.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت:  تفاوت این دو جریان در حوزه سیاسی در این است که جریان سکولار می خواست از استبداد به مشروطه واز مشروطه به جمهوری برسند. اما جران تحول خواه مذهبی از استبداد به سمت مشروطه مشروعه واز آنجا به جمهوری اسلامی حرکت میکند.

جریان سکولار همیشه به نفع غرب کنار میکشد

میرباقری اظهار داشت: ما نباید در دوره مصدق در دام جمهوری می افتادیم چراکه این به معنای دگرگونی جامعه از طرف غرب تلقی می شد وحرکت ازجمهوری سکولاربه سمت انقلاب سخت و ناممکن می شد. جریان سکولار همیشه به نفع غرب کنار می کشد و با اسلام اصیل مشکل دارد. به همین دلیل این دو جریان تحول خواه اسلامی وجریان سکولار همیشه در برابر هم بوده اند ودر جریان انقلاب اسلامی نیز احزاب و گروه هایی  مثل ملی مذهبی ها و مارکسیست ها با انقلاب اسلامی دچار مشکل شدند وبعد ها به دنبال حذف جریان مذهبی از فرآیند انقلاب شدند.

این استاد حوزه ودانشگاه بابیان اینکه انقلاب اسلامی نقطه اوج درگیری این دو جریان بوده است افزود: انقلاب اسلامی در پی ایجاد جبهه مقابل در برابر تجددبود و درگیری این دو درگیری حق و باطل است.

 وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران ریشه در فطرت عمیق انسان ها دارد ادامه داد: این انقلاب همان طوری که اما خمینی(ره) فرمودند دارای ظرفیت جهانی است ومی تواند صادر شود.

انقلاب اسلامی اولین جوشش در برابر جریان تجدد پس از رنسانس است

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحلیل های مختلفی که ازانقلاب وجود دارد گفت: بسیاری از نظریات تاریخی و جامعه شناسانه مذهب و دین را عامل تحول نمی داند و یا نگاه حداقلی دارند که اگرانقلابی رنگ و بوی مذهبی دارد به دلیل این است که آرمان های دموکراسی خواهی و مادی خودرا در غالب مذهب ارائه کرده است.

رئیس فرهگستان علوم اسلامی قم با تاکید بر این نکته که انقلاب اسلامی ایران بر مبنای انگیزه های مادی نظیر دموکراسی، مبارزه با استبداد یا مبارزه با ظلم اتفاق نیفتاده است ابراز داشت: این انقلاب اولین جوشش و مبارزه طلبی دربرابر جریان تجدد پس از رنسانس  است که از درون فطرت دینی عمیق انسان ها برخواسته است و ساختارهای تجدد را به چالش کشیده است.

وی افزود: به همین دلیل است که تمام ایدئولوژی های مادی از مارکسیست تا لیبرال دموکراسی در برابر انقلاب اسلامی متحد شدند. چراکه آنها درک کرده بودند که این انقلاب به دنبال نوع دیگری از تمدن، عقلانیت و دانش است که نسبت تضاد با تجدد دارد. انقلابی که به سمت جامعه عصر ظهور حرکت می کند و نظریه برخورد تمدن ها نیز در همین راستا بوده است.

وی با بیان این نکته که انقلاب اسلامی ایران از مرزهای جغرافیایی خود بیرون رفته است اضافه کرد :جریان انقلاب اسلامی وارد درگیری تمدنی با جهان تجدد شده است و این درگیری هرسه لایه تکنولوژی، عقلانیت و ایدئولوژی غرب را دربر می گیرد.

حجت الاسلام میرباقری افزود: انقلاب اسلامی ایران به دنبال تغییر موازنه در جهت اهداف تجدد نیست بلکه به دنبال تشکیل تمدنی جدید با عقلانیت و دانش جدید، و به عبارت دیگر تشکیل جهانی دیگر است.

سکولاریسم و تحجر از مخاطرات انقلاب های منطقه است

استاد میرباقری با طرح این پرسش که آیا انقلاب های منطقه انقلاب هایی با اهدافی مادی مثل دموکراسی خواهی است یا اهداف دیگری دارد گفت: عمق، چالش و درگیری این انقلاب ها درگیری با تجدد است.  البته  به طور طبیعی که این انقلاب ها خالص نیستند و عناصر و گروه های غیرمذهبی و سکولار در آن نفوذ می کنند، ولی آنچه مهم است این است که لایه های درونی این انقلاب ها مذهبی است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم باتاکید براینکه بزرگترین خطری که انقلاب های منطقه را تهدید می کند جریان اسلام سکولار و جریان تحجر است افزود: این دو جریان به نوعی، قرائت با مبنای آمریکایی از اسلام است و هر دو جریان در برابر انقلاب اسلامی ایستاده اند. همانطور که دو کشور عربستان و ترکیه به عنوان نمایندگان این جریان ها در حوادث اخیر در برابر موضع انقلاب اسلامی قرارگرفته اند.

وی با بیان اینکه هیچ کدام ازاین دو جریان توانایی ایستادگی در برابر غرب را ندارند ادامه داد: تحجر و سکولاریسم دو لبه تیغی هستند که اسلام را هدف گرفته اند.

استاد میر باقری با تاکید براینکه در شرایط حاضر به شدت نیازمند نقد غرب هستیم خاطر نشان کرد: باید مشخص کنیم که تمام بحران های موجود از بحران اقتصادی فعلی گرفته تا کشتارهای گسترده آنها در طی دو جنگ بزرگ جهانی و... محصول جهان غرب است .

پرهیز از جریانات ناسیونالیستی برای تداوم انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه در این شرایط باید از ناسیونالیسم ایرانی، ناسیونالیسم ترکی، ناسیونالیسم عربی و گرایشات این چنینی پرهیز کرد افزود: تخت جمشید به عنوان نماد برای مبارزه با تجدد ناتوان است و تنها نماد اسلامی کعبه و کربلاست که ظرفیت برای مبارزه را دارد. پس مبارزه با تجدد با گرایشات ناسیونالیستی امکان پذیر نیست و اگر تا کنون انقلاب اسلامی ایران پابرجا مانده است به دلیل عمق دینی مردم ایران است.

این استاد حوزه ود انشگاه با تاکید براین نکته که به شدت نیازمند تحلیل تئوریک از انقلاب اسلامی بر مبنای یک فلسفه تاریخ درست هستیم افزود: برنامه ریزی و مدیریت نیز متوقف به همین دید تحلیلی است و اگر این اتفاق نیفتد دیگران پیش دستی خواهند کرد و جریان های منطقه را ر دست خواهند گرفت و این بزرگترین مخاطره ای است که انقلاب های منطقه را تهدید میکند.

وی در پایان گفت:این کشورها باید در شرایط کنونی قانون اساسی خود را بر مبنای اسلام و عصر ظهور تدوین کنند نه بر اساس تجددگرایی.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها