يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۶۳۵۷۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۰۶ تير ۱۳۹۱

دو تشکل دانشجویی آذربایجان شرقی در انتقاد از بهسازی گلزار شهدای تبریز: مزار شهدا، عکس‌ها و نوشته‌ها مهم‌ترین آثار مستند تاریخ انقلاب است/ هر طرح منجر به حذف یا تغییر محتوایی ، در جهت نابودی تاریخ انقلاب اسلامی است.

به گزارش «نسیم»، متن این بیانیه به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم

هنوز داغ و مصیبت نابودی گرانبهاترین نماد فرهنگی، تاریخی، مذهبی و حتی سیاسی متعلق به انقلاب اسلامی در جریان اجرای طرح به اصطلاح بهسازی گلزار شهدای سراسر کشور و از جمله قطعه پایین وادی رحمت تبریز در وجودمان رنگ کهنگی نگرفته و زخمش التیام نیافته است که زمزمه های آغاز اجرای فاز دوم این طرح در وادی رحمت به گوش می رسد و حتی رسماً از خانواده های شهدای آرمیده در وادی رحمت خواسته شده است تا وسایل شخصی شهدا را جمع آوری کنند.

متأسفانه علی رغم اذعان همگان بر اشتباهات رخ داده در جریان اجرای فاز اول طرح، هنوز متولیان اجرای آن نه تنها حاضر به پذیرش اشتباه خود نشده اند، که مصرّ به ادامه اجرای آن نیز هستند. این زمزمه های خطرناک ما را بر آن می دارد که یکبار دیگر عواقب فاجعه بار اجرای طرح را به مسئولان و متولیان دلسوز آن گوشزد نماییم.

مزار شهدا، سنگ مزارها، عکسها و نوشته های روی مزار مهمترین اثر مستند و ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی در کشور است و هر طرح آگاهانه یا غافلانه ای که منجر به حذف یا تغییر محتوایی این اثر ارزمند شود در جهت نابودی تاریخ انقلاب اسلامی بوده و خیانت محسوب می شود. از روی طرحهای مردمی موجود در مزارها، نوشته های سنگ مزارها و اسناد موجود در قفسه های آلومینیومی است که می توان فهمید مقاومت ما در جنگ به یاری و حضور اقشار مختلف مردم از پزشک و روحانی و معلم و کاسب و کشاورز و کارگر گرفته تا دانشجویان و بسیجیان و... بوده است، و از نوشته ها و اشعار سنگ مزارها است که می توان پی برد جوانان و رزمندگان به صورت داوطلبانه به جنگ میرفته اند و از روی این آثار است که می توان به حال و هوای مردم و کشور در زمان جنگ پی برد.

تکرار مکررات است که بگوییم در جریان بازسازی یا بهسازی یا ساماندهی و یا هر طرح دیگری در مورد اشیاء و آثار و اماکن تاریخی گذشته، گذشته ای که خیلی از آنها را به هیچ وجه قابل افتخار نمی دانیم، تمام دقتها صورت می گیرد که انجام بازسازی هیچ تغییری در محتوای آثار صورت ندهد، اما متأسفانه وقتی به مزار شهدا و اسناد تاریخی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می رسیم گویا اصولاً اینها اسناد تاریخی نیستند، چرا که اولاً در هنگام بازسازی و بهسازی توجهی به حفظ محتوای آن نمی شود و ثانیاً در هنگام معرفی آثار تاریخی شهر به میهمانان داخلی و خارجی حتی به قدر یک مکان متعلق به یک پادشاه ظالم و ستمگر نیز تلاش برای معرفی گلزار شهدا صورت نمیگیرد. و همه اینها در حالیست که حتی بیگانگان نیز بارها و بارها بر اهمیت مزار شهدا در جمهوری اسلامی و جنبه مردمی آن اشاره کرده و حتی اذعان کرده اند مزار شهدا قدرتی بیشتر از انرژی هسته ای به جمهوری اسلامی داده است.

متأسفانه برخی به جای پاسخ به این اشکالات و انتقادها، در صدد القای آنند که منتقدین اجرای طرح، با ساماندهی قبور شهدا مخالفند اما حقیقت آن است ما نیز نه تنها مصرّ به انجام ساماندهی هستیم بلکه برای افزایش قابلیت اثرگذاری مزارهای شهدا آن را ضروری می دانیم اما معتقدیم در جریان هیچ طرحی نباید محتوای مزار شهدا دستکاری، حذف یا تغییر یابد، چیزی که متاسفانه در جریان اجرای طرح بهسازی در بالاترین حد شاهد آن بودیم. به بیان دیگر ما موافق بازسازی و افزایش کارکرد مزار شهدا هستیم نه محو آثار شهدا و دفاع مقدس و تبدیل مزار شهدا به یک مکان بی روح و بی پیام که فاقد جذابیت کافی برای حضور و تأثیرپذیری جوانان و نوجوانان در آن باشد.

به این ترتیب و با سابقه به جا مانده از اجرای فاز اول طرح ساماندهی قبور شهدا در سراسر کشور و از جمله قطعه پایین وادی رحمت، و از آنجا که مجریان طرح نه حاضر به پذیرش اشتباه خود شده اند و نه حاضر به اصلاح اشتباهات رخ داده در فاز اول هستند صراحتاً می گوییم که تا زمانی که برای ما اطمینان حاصل نشود که اجرای طرح موجب از بین رفتن ویژگیهای تاریخی و مستند مزار شهدا نمی شود تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اجرای طرح خواهیم نمود، چه اینکه سکوت ما در قبال این کار و یا اعتماد مجدد به وعده هایی نظیر اینکه "صبر کنیم تا طرح تکمیل شود" و امثال آن نوعی ساده لوحی است و ما حق نداریم پس از این همه خطای مکرر، باز هم با توجیهات بی اساس، نظاره گر فاجعه ای دیگر باشیم.

در نهایت، اگر مسئولان و متولیان طرح بهسازی با مندرجات این بیانیه مخالفند از ایشان دعوت می کنیم تا در یک جلسه رسمی، با و یا بدون حضور رسانه ها، توضیحات و پاسخهای خود را در مورد این طرح به نمایندگان تشکلهای دانشجویی ارائه نمایند و بدانند که اگر ما به این نتیجه برسیم که حقیقتاً در فاز جدید اشتباهات فاز قبلی اصلاح شده است تمام توان خود را برای حمایت از طرح به کار خواهیم بست. همچنین آمادگی خود را اعلام می کنیم تا در جلسه کاملاً رسمی و جدی، به مناظره با طراحان و کارشناسان موافق طرح بهسازی پرداخته و ضمن دفاع از مدعای خود، دلایل و پیشنهادات و راهکارهای جزئی خود را ارائه نماییم.

والسلام؛

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (تربیت معلم آذربایجان سابق)

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها