کد خبر: ۶۴۰۷۶
زمان انتشار: ۱۰:۱۳     ۱۰ تير ۱۳۹۱
رفع ۱۴ سوء تفاهم درباره متفکران سینمایی حزب الله:
بهانه نگارش این یادداشت، سیری در نظرات کاربران سایت های مختلف سینمایی در مورد نزاع های اخیر بین تفکر حزب الله و بدنه عمومی سینما بوده است. این سیر نشان می دهد که عموماً برداشت های غلطی از آنچه مدنظر این متفکران بوده است رخ داده و لذا جهت ابهام زدایی و رفع شبهه، رئوس این برداشت ها را بیان کرده و منظور حقیقی این جریان در زمینه فوق را تبیین می کنیم...اینها بدنبال فیلم هایی که ایران را جامعه ای آرمانی و عاری از عیب نشان می دهد نیستند؛ بلکه...
سرویس نقد رسانه پایگاه 598 - بهانه نگارش این یادداشت، سیری در نظرات کاربران سایت های مختلف سینمایی در مورد نزاع های اخیر بین تفکر حزب الله و بدنه عمومی سینما بوده است. این سیر نشان می دهد که عموماً برداشت های غلطی از آنچه مدنظر این متفکران بوده است رخ داده و  لذا جهت ابهام زدایی و رفع شبهه، رئوس این برداشت ها را بیان کرده و منظور حقیقی این جریان در زمینه فوق را تبیین می کنیم. اعتبار این مطلب نیز به مصاحبه های مکرر این رسانه تحلیلی خبری با این جریان می باشد.



1- آنچه تقریباً واضح است، این است که این افراد با اصل سینما مشکلی ندارند. مشکل این افراد با «سینمای بی قید و بند» است. شاید در مورد قیودی که اینها برای سینما مطرح می کنند بتوان بحث کرد و به برخی یا هیچ کادم ازآنها معتقد نبود، اما نباید پندشت که اینها به دنبال تعطیلی و حذف سینما هستند. چراکه از بسیاری فیم ها دفاع می کنند.

2- اینگونه نیست که ایشان با سینماگران خاصی مشکل داشته و از سینماگران خاصی همواره حمایت کنند. لذا مثلاً برخی آثار داریوش مهرجویی  و حتی مخملباف را نیز آثار خوبی دانسته و مثلاً «اخراجی های 3» را فیلم مطلوبی نمی دانند.

3- ایشان به دنبال محدود کردن سینما به ژانرهای خاصی (نظیر دفاع مقدس) و حذف برخی ژانرها (نظیر ژانر طنز) نیستند. اینها بسیاری از فیلم هایی که با موضوع دفاع مقدس ساخته شده اند را نیز منفی ارزیابی کرده و از طرف دیگر، از آثار طنز زیادی هم دفاع کرده اند (نظیر لیلی با من است). اینها با هیچ ژانری مشکل ندارند، اگر با فیلم هایی مشکل دارند، مشکلشان با محتوا و فرم آنهاست.

4- ایشان با «شوخی» و طنز نقادانه مخالف نیستند، با توهین، لودگی، بی ادبی، خنداندن با اشاره به مسائل جنسی، خنده احمقانه و غافلانه و بی تعقل، تمسخر ارزش ها و مقدسات و اینگونه مسائل مخالف اند. لذا مثلاً از آثار چاپلین و حتی طنزهای فاخر هالیوودی نیزدفاع می کنند.

5- ایشان با حضور زن درسینما و فیلم های عاشقانه مخالف نیستند، با سوء استفاده از جاذبه های جنسی زن مخالف اند. با بزک کردن زن برای فروش فیلم مخالف اند، با طرح برهنه مسائل جنسی مخالف اند، با تشویق زنان به مردانه بودن مخالف اند، با حیا زدایی و کاراکترهای زن جلف و سبک مخالف اند، با بی توجهی به مقوله «محرم و نامحرم» مخالف اند، با قبح زدایی از خیانت به همسرو عشق های مثلثی و مربعی ناپاک مخالف اند.

6- اینها بدنبال فیلم هایی که ایران را جامعه ای آرمانی و عاری از عیب نشان می دهد نیستند. ایشان با به تصویر کشیدن مشکلات جامعه مخالف نیستند، با سیاه نمایی و یک طرفه قضاوت کردن، خوبی ها را ندیدن و بدی ها را درشت کردن، غرب را بهشت و ایران را جهنم نشان دادن مخالف اند. اینها مخالف نقد مذهبی ها نیستند، با «همه را به یک چوب شستن» مخالف اند، با منفی نشان دادن مذهبی ها و همزمان قهرمان شدن لاقیدها مخالف اند. با بی فرهنگ، بی سواد، بد اخلاق، دزد و دو رو نشان دادن چادری ها و همزمان، با فرهنگ و باسواد و خوش اخلاق نشان دادن بدحجاب ها مخالف اند.اینها معتقد اند اگر یک انسان مذهبی نما را نقد می کنیم، باید در مقابلش یک مؤمن را علم کنیم (نظیر آنچه در اخراجی ها 1 اتفاق می افتد) نه یک فرد بی بند و بار را(نظیر چارچنگولی و گشت ارشاد).

7- اینها با پرداختن سینما به طلاق و خیانت و شکافت نسلی و... مخالف نیستند، با پرداختن غیر کارشناسانه به این موارد مخالف اند. اینها معتقدند اگر کسی می خواهد راجع به مشکل طلاق نسخه ای برای جامعه بپیچد، باید دارای علم کافی برای این کار باشد. نه اینکه مردم را دستخوش راهکارهای سلیقه ای و غربی خود کند.

8- اینها نمی گویند چون الآن وضعیت فرهنگی جامعه  ما دچار مشکل شده، فقط فیلم دینی و فیلم درباره شهدا بسازیم. بلکه معتقدند زندگی نامه های شهدا و وقایع تاریخی خصوصاً صدر اسلام، آنچنان منبع غنی و عظیمی برای انواع ژانرها و و انواع سلایق هستند که ما اگر به آنها رجوع کنیم، نه تنها می توانیم صدها اثر جذاب نظیر مختارنامه بسازیم، بلکه راه حل بسیاری از مشکلات امروز جامعه مان را نیز در آنها می یابیم. اگر جوانان ما دچار بحران هویت هستند، اگر در زندگی زناشویی شان موفق نیستند، چه کاری بهتر از به تصویر کشیدن الگوهایی که موفق تر از همه زندگی کرده اند؟ البته اینها با آثار ضعیفی نظیر «شوق پرواز» هم موافق نیستند و معتقداند کسی می تواند و باید فیلم در مورد شهدا و تاریخ اسلام بسازد که اولاً خود عمیقاً با آنها ارتباط برقرار کرده باشد و ثانیاً تخصص کافی برای این کار را داشته باشد.

9- اینها نمی گویند هر بازیگر مردی که ریش نداشت و هر بازیگر زنی که چادر به سر نداشت را می بایست از سینما بیرون راند. اینها با روابط نامشروع جنسی در پشت پرده سینما مخالف اند. اینها معتقدند کسی می تواند درد فرهنگی جامعه را حل کند که خود مشکل فرهنگی نداشته باشد. کسی که در طول جوانی اش انواع روابط نامشروع را داشته و از آنها پشیمان هم نیست، چطور می تواند برای مشکلات ازدواج جوانان نسخه بپیچد؟

10- اینها نمی گویند باید سینماگران و بازیگران را تفتیش عقاید کرد و درزندگی خصوصی شان سرک کشید. اما فی الواقع آیا نباید با کسانی که هیچ ابایی از پیشنهادهای نامشروع به بازیگران جوان و یا جار زدن روابط نامشروعشان دارند برخوردی صورت گیرد؟ اینها با مصونیت قانونی داشتن سینماگران مخالف اند. اینها از روابط پنهانی برخی نمی گویند، از فساد علنی پشت صحنه فیلم برداری که به راحتی قابل مشاهده است می گویند.

11- ایشان نسبت به «فرم» فیلم ها بی تفاوت نیستند و طرفدار فیلم های ضعیف با محتوای خوب نیستند و اگر احیاناً از اینگونه آثار دفاعی هم می کنند، به دلیل خلاء عظیم فیلم های با محتوای مناسب است. ایشان به دنبال فیلم قوی با محتوای خوب هستند، اما چون نمی یابند، به ناچار از فیلم های ضعیف با محتوای خوب دفاع می کنند.

12- اینها به دنبال اصلاح سینما از طریق سفارش فیلم به افرادی که به موضوع مورد سفارش هیچ اعتقادی ندارند نیستند و منتقد چنین فیلم هایی می باشند. بلکه معتقد اند فیلم ساز باید از درون به ارزش ها باور داشته باشد تا بتواند فیلم ارزشی بسازد.

13- اینها نمی گویند هر فیلمی را ما نپسندیدم، باید توقیف و سانسور شود. بلکه معتقد اند قواعد اخلاق، ادب، دین و منافع نظام مشخص اند و اگر فیلمی خلاف آنها بود، نباید با استفاده از بیت المال تولید شود و در سینماهای دولتی جمهوری اسلامی اکران شود. حال ممکن است در مورد اینکه کدام فیلم مصداق بی اخلاقی و بی ادبی و دین گریزی است با آنها اختلاف نظر داشته باشیم، ولی باید بدانیم که اختلافمان بر سر مصداق هاست، نه اصول. مگر اینکه کسی دین و ادب و اخلاق را هم قبول نداشته باشد.

14- اینها کل سینمای ایران را به یک چوب نمی شورند و همه فیلم ها و فیلم سازان و بازیگران را فاسد نمی دانند. بلکه معتقد اند اگر جریان اصلی و همه فیلم های تولید شده پس از انقلاب تا به امروز را مورد بررسی قرار دهیم، اکثر آنها و جریان غالب بر ایشان منطبق با اصول اخلاقی و دینی و منافع نظام نیستند. همانطورکه ذکر شد، ایشان با نقد نظام مخالف نیستند، با سیاه نمایی و توهین و تمسخر مخالف اند. با غرب سکولار را در مقابل ما علم کردن و بدی های آن را ندیدن مخالف اند. با مقایسه یک کشور استعمار زده و تحت تحریم با یک کشور دزد و استعمارگر و چپاول گر و آن را بر سر ما کوبیدن مخالف اند. و الا دکتر کوشکی می گوید: «حتی اگر کسی قانون اساسی جمهوری اسلامی را هم منصفانه نقد کند، آزاد است».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
UNITED STATES
۱۰:۴۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۱
۲۲
۲۴
من نمیدونم چرا این قشر ارزشی از زن گرفته تا مرد یه قیافه ی قشنگ ندارن.
پاسخ
محسن.ر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۸ - ۱۰ تير ۱۳۹۱
598 این نظر توهین امیز رو برذار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۱
متاسفم برای 598
این نظر باید واقعا منتشر میشد؟؟؟
مثلا جز با بصیرتها هم هستید دیگه؟؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۱
حرف حساب جواب نداره
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۷ - ۱۰ تير ۱۳۹۱
۱۵
۲۱
سلام من چند سال پیش رفتم انجمن سینمای جوان برای گذراندن دوره کارگردانی سینما واقعا جو خرابی بود روابط دختر ها و پسرها بسیار بی قیدو بند انجام میشد بعدها فهمیدم یکی از عوامل جذابیت سینما همین بودن روابط نامشروع در پشت صحنه فیلمها است
پاسخ
seyed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۱
۱۵
۱۳
فقط میتوانیم تاسف بخوریم به حال این سینما
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۱
۸
۱۳
سلام
محسن مزه نریز حق با ناشناس اینا دارن پاشونا از گلیمشون درازتر میزارند دارند به همه چی گیر میدن پس فردا به آقا میگن حرف های تو را قبول نداریم یه چند سال دیگه می بینی سرنوشت اینا را
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۹ - ۱۱ تير ۱۳۹۱
۰
۱۱
اولا حرف محسن جدی بود
2- در کشور ما اسم از هنر یعنی فساد
3-یه سر بزنید به مدرسه اسلامی هنر زیر نظر نواب به حرف میرسید
4-این سه عزیز واقعیت رو میگن
پاسخ
بی طرف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۷ - ۱۲ تير ۱۳۹۱
۱۲
۲
متاسفم برای سایت شما که دارید از بعضی اشخاص حمایت میکنید ولی سایت خبری نباید طرفداری از کسی بکنه که شما......
نظرات من رو هم که اصلا تایید نمی کنید
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۳ - ۱۳ تير ۱۳۹۱
۱
۰
در مجموع خیلی مطلب چرندی بود!
اینها نمیگین ... بلکه اینها میگن ...
چه طرزنوشتنه؟
اینا مگه خودشون زبون ندارن ؟
من با اینکه با جریان روشنفکری سرسازگاری ندارم و به گفتمان خمینی کبیر (ره) معتقدم اما باید بگم : ضعف این آقایان است که از عملکرد غلط اخیرشان چنین برداشتهایی شده و آنگاه شما تازه باید بیاین اثبات کنید که اینها با سینما مخالف نیستن!!
حیف بود برا وحید جلیلی که با سلحشور همفکر تلقی شود !!
البته سلحشور بچه خیلی خوبیه ولی فیلمساز اصلا خوبی نیست و عملکرد احساسیش هم منو یاد مایلی کهن و احمدی نژاد و .. می اندازه
پاسخ
آداک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۶ - ۱۵ تير ۱۳۹۱
۰
۰
مسئله اینه که این مسایلی که بیان شد هر کدوم معیاری میخواد ولی دوستان فقط خودشونو معیار میدونن و همه رو مخالف دین و نظام تا عکسش ثابت شه...این یادداشتو واستون میذارم چون غیر مستقیم به موضوع ربط داره و عدم تفکر این جریان رو مشخص میکنه:
نکاتی در باره تعطیلی برنامه ی هفت
جنگ زرگری رسانه ملی و جبهه ی به اصطلاح فرهنگی انقلاب اسلامی
1) نامه نوشتن بیست و شش رسانه که خود را جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی میخوانند و تعطیلی برنامه ی هفت اتفاق جالبیست ؛ گاهی آدم متعجب میشود که اگر اینها جبهه ی فرهنگی انقلابند پس جبهه ی غیر فرهنگی کدام است... این دو نامه پر از دروغ پردازیهاییست که هر انسان منصفی را به خشم می آورد ؛ آخر تا کجا میتوان مردم را فاقد شعور دانست و هر مزخرفی به خورد آنها داد؟ این نامه ی دوم که بس نامه ی عجیبی است ؛ آخر جیرانی بیچاره کجا بدون حضور کسی از همفکران شما نظرش را بیان کرده ؟ آیا مسعود ده نمکی جز همفکران شما نیست ؟ جالب است که جیرانی را متهم میکنند که جواب کوشکی را در پشت سرس داده نه جلوی رویش که اگر اندکی به حافظه ی خود رجوع میکردند یادشان می آمد که جیرانی همان حرفها را به آقای کوشکی هم گفت و ایشان جوابی ندادند . دوستان یادشان بیاید زمانی که آقای کوشکی به صورت تلفنی مهمان برنامه بود با وجودیکه فراستی در برنامه حضور داشت اما نگذاشتند به صورت حضوری جوابگوی او باشد و به صورت تلفنی از استودیو مهمان برنامه شد آنهم انطور که یک دقیقه هم زمان برای حرف زدن نداشت... جیرانی درست گفت ؛ افراطیها میخواهند فقط حرف خودشان بیان شود و صدای مخالفی به گوش نرسد حتی مخالفی که در جبهه ی آنها قرار دارد و نه مگر که هفت در این مدت بیشتر نماینده های آنها را هنگام بحث به رسانه ی ملی اورده ؟ کدام عضو جریان روشنفکری در این برنامه حضور مستقیم داشته است؟ مسعود فراستی متعلق به کدام جریان است؟ سجاده چی ؟ الماسی؟ جعفری جوزانی؟علی معلم که با مقالاتش در روزنامه ی کیهان آشنا شدم؟ باز هم بگویم؟؟ واقعیت این است که هفت در این مدت در اختیار اختلافات درون گفتمانی همین گروه فرهنگی بوده و روشنفکری حضور نداشته است تا ایدئولوژی پوشالیش را به خورد مردم بدهد تنها جیرانی بوده که آنهم تا خواست کمی نظراتش را بیان کند زبانش را از حلقومش در آوردید و با انواع اتهامات مواجهش کردید و البته انسان آگاه از این بیسوادی در این بیانیه متعجب میشود چون تا آنجا که من میدانم کار روشنفکر ایدئولوژی زدایی است و روشنفکر از تفکر ایدئولوژیک باید فارق باشد تا بتواند روشنفکری کند.
این جبهه ی فرهنگی جبهه ی غریبی است ؛ در اعلامیه صحبت از گفتگو میکند و در عمل اقدام به تعطیلی .. واقعیت اینست که صدا و سیما در دوران معاصر برای جلب مخاطب اقدام به استفاده وسیله انگارانه از روشنفکران کرده است بدین نحو که انها برنامه میسازند اما در قالبی که مدیران سیما میخواهند بدین شکل هم مخاطبان بیشتر میشوند و هم آنچه مدیران میخواهند در این برنامه ها مطرح میشود و هم ادای روشنفکری در آورده میشود که همه در این برنامه ها حضور دارند . مشکل جایی شروع میشود که مسئولان برنامه ها مقداری از آنچه که صداو سیما میخواهد تجاوز میکنند و حرفهای خودشان را میزنند و همین حرفهای اسلو نیز به مذاق روسای سازمان خوش نمی آید و در اینجا پای نهادهای مردمی و جبهه های فرهنگی به میان کشیده میشود تا برنامه سازی که زبانش را زیادی دراز کرده ادب شود و برنامه اش تعطیل و الحق این سناریو به خوبی اجرا میشود تا آنجا که مخاطب یادش میرود که بابا ضرغامی و دارابی هم جز همین نیروهای ارزشی هستند!!
2)برایم بسیار جالب بود که یکی از فیلمهایی که مورد توجه آقای کوشکی واقع شد و از آن تعریف کردند فیلم آژانس شیشه ای بود که آن فیلم در زمان اکران توسط همین جبهه ی فرهنگی مورد انواع انتقادات واقع شد و در آن زمان از نظر همین دوستان فرهنگی فیلمی غیر فرهنگی بود و یا یادم می آید که در زمان اکران آدم برفی همین آدمهای نشریه ی یا لثارات چه جنجالی راه انداختند و فیلم چه وضعیتی سرش در آمد ؛ جالب است که همین فیلم سالهای بعد به عنوان سمبل مبارزه با امپریالیسم از صدا و سیما پخش شد! با این سابقه ی درخشان بعید نیست دو سال بعد هم فیلمهای خصوصی و گشت ارشاد به عنوان فیلمهای ارزشی مورد تقدیر همین جبهه ی فرهنگی قرار بگیرند! آقای کوشکی در جایی دیگر هم فیلم حضرت سلیمان را فیلمی مروج شیطان پرستی دانسته اند و واقعا برایم سوال است که چرا آن فیلم را به پایین نکشیده اند...حتما دلایل سیاسی ندارد.. عجیب است که بیشترین وقت صدا و سیما در اختیار این افراد عجیب است و در آخر هم میگویند به ما وقت دهید!
3)در جشنواره فیلم فجر صحبت از محتوای فیلمها زیاد بود و به فیلمهای زیادی از سوی افراد مختلف انتقاد شد ؛ اما تنها یک نفر به فیلم گشت ارشاد گیر داد وآنهم آقای کوشکی بود که میگفتند در این فیلم به عزاداران امام حسین توهین شده است. آقای کوشکی میگوید شخصیت اول فیلم گفته هیئت یعنی قیمه و قمه و این توهینه . قبل از اینکه فیلم را ببینم تصوری از این حرف داشتم و بعد از دیدن فیلم به این نتیجه رسیدم که یا آقای کوشکی واقعا نمیهمد و یا خود را به نفهمی زده است . صحنه ی فیلم چنین است که خارج مسجد سه نفر نشسته اند و یکی از شخصیتها به به شخصیت اول فیلم که به قول خودش علمدار امام حسین است و علم حمل میکندمیگوید که روحانی امسال هیئت به بچه ها گفته قمه زدن ممنوع و شخصیت اول فیلم میگوید: عزای امام حسین به دو چیزشه یکی قیمه اون یکی قمه . باور کنید همین حرفو به شوخی از منبرهای مختلف شنیدم و هیچ پای منبری هم توهین برداشت نکرده . اگر این حرف از سوی کسی زده شود که عزادار نیست و در عزاداری شرکت نمیکند ؛ میتوان برداشت توهین کرد اما اگر از سوی کسی مطرح شود که خودش علم امام حسین را حمل میکند به هیچ وجه هیچ انسان عاقلی آنرا توهین تلقی نمیکند. فیلم گشت ارشاد فیلمیست که واقعا هیچ گیر منطقی نمیتوان به آن داد نه در آن مسئله ی حجاب مطرح میشود که بگوییم فقه را زیر سوال برده و نه هیچ یک از اینها و کوشکی نیز اینرا خوب میدانست و به دنبال بهانه ای برای خراب کردن فیلم و اعتراض گسترده به فیلم میگشت و همین مسئله شد بهانه اش ؛ بهانه ای که تهمت است به سعید سهیلی و نمیدانم چطور در قیامت جواب خواهد داد...البته این سناریو ی خوب قضیه است و سناریوی بد به همان موضوع شعور برمیگردد.
4)از رسانه هایی که بیانیه دوم را امضا کرده بودند انتظاری جز این دروغ گویی ها و تهمتها نمیرفت و البته یک نام کم بود و یک نام زیاد . نام کیهان را باید به این فهرست اضافه کرد و آنچه دلم را به درد آورد نام سایت الف در امضای این بیانیه ی کیهانی بود ؛ سایتی که روزگاری به آزادی بیان اعتقاد داشت و جایی بود برای گفتگوی همه ی مردم .. کاش الفیها به خودشان بیایند ؛ همه چیز قدرت نیست ؛ آخرتی هم است.
پاسخ
مهدی از قزوین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
اقای فرج الله سلحشور فقط دلسوز مملکت هستن-بعضی سایتا نمیدونم چرا میخوانایشون و حزب اللهیارو خراب کنن!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها