يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۶۵۰۳
زمان انتشار: ۰۰:۴۸     ۱۶ آبان ۱۳۸۹

حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا اسلاميان در گفت‌وگويي تفصيلي با  فارس اظهار داشت: سفر رهبر معظم انقلاب به قم از الطاف الهي بود كه توطئه دشمنان در القاي فاصله بين نظام و مرجعيت و روحانيت را نقش بر آب كرد و انصافا حضور بزرگان حوزه و مردم در صحنه استقبال از ولي امر مسلمين سيلي به صورت دشمنان و مشت محكمي بر دهان بدخواهان و ياوه‌گويان بود.

* سفر رهبر انقلاب به قم و عنايت ايشان به جامعه مدرسين

رهبر معظم انقلاب روز سه‌شنبه 27 مهر ماه به منظور سفري 10 روزه به قم رفتند كه سفر ايشان در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌اي يافت؛ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين سفر علاوه بر مردم و اقشار مختلف استان با مراجع عظام، روحانيون و طلاب و اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ديدار داشتند.

ديدار نخست جامعه مدرسين حوزه علميه قم با رهبر فرزانه انقلاب روز شنبه اول آبان صورت گرفت و با تاكيد حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ملاقات ديگري در روز پنجشنبه ششم آبان ماه در دفتر ايشان در قم انجام شد كه جزئيات اين ديدارها از مهم‌ترين موضوعات سفر رهبري بود كه با يك عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم درباره ناگفته‌هاي مهم اين نشست‌ها به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان گفت: اعضاي جامعه مدرسين در زمان حيات حضرت آيت‌الله مشكيني هم خدمت مقام معظم رهبري رسيدند و ايشان همواره به اعضاي جامعه لطف داشته‌اند اما در دو ديداري كه طي سفر اخير رهبر انقلاب به قم انجام شد، از جامعه تجليل بي‌نظيري كردند و فرمودند "هيچ مجموعه‌اي را بديل جامعه مدرسين نمي‌دانم ".

وي افزود: بنده طي 15 سالي كه در جامعه حضور دارم، همواره روحيه نقادي داشته‌ام اما انصافا جامعه نهادي است كه بر اساس تقوا بنا شده و دوستان بدون هيچ‌گونه چشمداشت و دريافت يك ريال حقوق و مزايا ارزشمندترين اوقات خود را به جامعه اختصاص مي‌دهند.

"يادم مي‌آيد كه مرحوم حاج حسن آقاي تهراني با آنكه بيماري صعب‌العلاجي داشتند و همسرشان هم بيمار بودند به طوري كه مي‌فرمودند من بعد از هر جلسه جامعه مجبور مي‌شوم به بيمارستان بروم، مقيد به شركت در جلسات جامعه بودند كه اين ناشي از دغدغه ديني ايشان بود ".

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: رهبر معظم انقلاب در ديدار با اعضاي جامعه ابراز محبت وافري داشتند و به حق فرمودند كه اين نهاد مقدس است و بديل ندارد و تاكيد ايشان هم هدف‌دار بود.

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان درباره دليل عنايت رهبر انقلاب به مدرسين حوزه علميه قم توضيح داد: از ديرباز برخي ايادي دنبال تضعيف جامعه بودند و حتي رهبر انقلاب فرمودند "بعد از پيروزي انقلاب اسلامي هم در تهران و هم در قم عده‌اي تلاش مي‌كردند جامعه مدرسين را از بين ببرند " و حتي متذكر شدند "آن شخص را مي‌شناسم و شاهد هم دارم كه در جلسه‌اي نيت خود را علني كرده است ".

وي خاطرنشان كرد: جامعه مدرسين به تعبير حضرت امام (ره) از نظر ديانت و دلسوزي و سابقه انقلاب و همراهي با امام و رهبري نهاد سالمي است و بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي به جوانان حوزه توصيه مي‌كردند كه از جامعه جدا نشوند تا گرفتار اسلام آمريكايي نشوند.

* ديدار اول جامعه مدرسين

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: در ديدار نخست جامعه با رهبر انقلاب قرار نبود غير از آيت‌الله يزدي كه سخنان كوتاهي بيان كردند، ديگر اعضاي جامعه صحبت كنند ولي آقا فرمودند "قبلا رسم اين بود كه آقايان صحبت مي‌كردند و الان هم همان روال باشد " و لذا تعد‌ادي از دوستان ثبت‌نام و به نوبت مطالب خود را طرح كردند.

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان افزود: طولاني شدن سخنان اعضا در جلسه اول باعث شد كه وقت براي صحبت حضرت آقا نماند و به همين دليل قرار شد جلسه دوم برگزار شود تا از رهنمودهاي ايشان استفاده كنيم كه در جلسه دوم نيز چند نفر از دوستان كه باقي مانده بودند صحبت كردند و تعدادي هم به دليل ضيق وقت از بيان مطالب خود صرف‌نظر كردند.

* ديدار دوم؛ حجاب و عفاف

وي با بيان اينكه رهبر انقلاب با دقت و حوصله سخنان دوستان را گوش مي‌دادند و يادداشت برداري مي‌كردند و به آنها پاسخ مي‌دادند؛ ادامه داد: يكي از دوستان مسئله حجاب و عفاف را مطرح كرد و حرف‌هاي او تعريض به بي ‌توجهي برخي مسئولان نسبت به حجاب فقهي بود كه آقا فرمودند "من اين مطلب را قبول ندارم؛ مسئولان امروز همه حجاب فقهي را قبول دارند ولي اختلاف سليقه در تاكتيك‌هاست ".

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان اضافه كرد: حضرت آقا فرمودند "فرضا دختري كه حجاب كاملي ندارد اما شب قدر يا در مجلس دعاي كميل شركت و به درگاه خداوند تضرع مي‌كند و يا در راهپيمايي 22 بهمن تصوير امام را مي‌گيرد، نمي‌توان گفت كه بي‌دين است بلكه نمي‌داند حجاب اسلامي چيست كه بايد او را توجيه كرد. بايد در باب حجاب كتاب نوشت و از طرق مختلف مانند فيلم‌هاي تلويزيوني حجاب را تبيين و افراد ناآگاه را ارشاد كرد ".

وي متذكر شد: رهبر انقلاب با آنكه جهت‌گيري كلي دولت را تائيد كردند و تصريح داشتند نمي‌خواهند يك طرف را تأييد كنند اما اين را به قاطعيت فرمودند كه "مسئولين فعلي با حجاب فقهي مخالف نيستند ولي در تاكتيك‌ها اختلاف وجود دارد ".

* دلايل حمايت از دولت

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: هنگامي كه بحث به دولت كشيده شد، دوستان مسائلي را مطرح كردند كه حضرت آقا در پاسخ فرمودند "بنده از همه دولت‌ها حمايت كرده‌ام ولي اين دولت با دولت‌هاي گذشته تفاوت دارد و فرق اساسي در اين است كه تلاش نمي كنند حاكميت دوگانه درست كند ".

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان يادآور شد: در گذشته حرف دشمن القاي حاكميت دوگانه بود و در برخي ادوار هم برخي افراد دنبال القاي اين وضعيت در كشور بودند كه دولت و مجلس در مقابل ولايت فقيه كه محور نظام است، قرار دارد ولي الان اينگونه نيست ".

وي افزود: مقام معظم رهبري با قاطعيت فرمودند كه "در شرايط كنوني اختلاف نظر هست و من هم برخي مسائل را قبول ندارم اما الان اگر رهبري چيزي بگويد، رئيس جمهور مي‌پذيرد و به آن عمل مي‌كند " و اين مطلب بسيار مهم است كه برخلاف آنچه القا و تصور مي‌شود كه آقاي احمدي‌نژاد به حرف رهبري گوش نمي‌دهد، آقا تصريح فرمودند كه اينگونه نيست.

نماينده مردم چهارمحال و بختياري در مجلس خبرگان رهبري گفت: رهبر انقلاب فرمودند "امروز وقتي رئيس جمهور يا مسئول ارشدي از دولت به خارج از كشور مي‌رود، من نگراني ندارم اما قبلا نگران بودم كه مسئولان در خارج از كشور مي خواهند چه بگويند؟ " و نمونه‌هايي نيز درباره سوء‌رفتارهاي گذشته ذكر كردند و به عنوان مثال فرمودند "يك بار در موضوع روابط با يك كشور اروپايي كاغذي آوردند و مطالبي مطرح كردند كه خلاف عزت بود و من جلوي آنها ‌ايستادم و حتي در مورد مشابهي ‌گفتم اگر اين كار را بكنيد، مخالفت خود را اعلام مي‌كنم ".

* ... درباره مكتب ايراني

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان افزود: حضرت آقا فرمودند "دولتمردان فعلي حرف حق و حرف نظام و حرف انقلاب را مي‌زنند و جاي نگراني نيست " و بعد هم به موضوع طرح مكتب ايراني اشاره كرده و فرمودند "من با طرح مكتب ايراني مخالفم و نسبت به اين موضوع به آقايان تذكر هم دادم ولي برداشتم اين نيست كه منظور آنها مقابل قرار دادن ايرانيت در برابر اسلاميت باشد ".

وي ادامه داد: بنده هم همين اعتقاد را دارم كه آقاي احمدي‌نژاد واقعا نمي‌خواهد ايران را مقابل اسلام و برتر از آن قرار دهد؛ چرا كه هيچ رئيس جمهوري به اندازه او از اسلام و آرمان‌‌ها و ارزش‌هاي اسلامي در سازمان ملل سخن نگفته و بنده با آنكه همواره به مسئولان انتقاد كرده ام اما انصافا او بود كه نام امام زمان (عج) و حضرت زهرا (س) را در محافل بين المللي احيا كرده كه البته اين شرط كافي براي مسئولان نظام اسلامي نيست اما شرط لازم است.

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان كه تاكيد كرد شناختي از رحيم مشايي ندارد اما با حرف‌هاي وي مخالف است، اين نكته را نيز متذكر شد كه بايد با مطالب نادرست بر اساس "الباطل يموت بترك ذكره " برخورد كرد و به جاي گسترش آنها در رسانه‌ها، اين گونه مطالب را فراموش كرد.

وي خاطرنشان كرد: رهبر انقلاب در سخنراني‌هاي عمومي نوعا درباره نيازهاي منطقه‌اي و مسائل اجرايي بحث نمي‌كنند، اما در جمع پرشور مردم قم در عين حمايت از دولت توصيه‌هايي درباره رسيدگي به امور مردم خصوصا بحث معيشت و حتي درباره قم سفارش ويژه داشتند كه خدمت به قم خدمت به شهر يا استان نيست، بلكه خدمت به خاستگاه انقلاب و همه كشور است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم درباره تاكيد رهبر انقلاب بر نقش آفريني اين تشكل روحاني در امور اظهار داشت: آقا در ديدار قبلي جامعه مدرسين فرمودند كه "جامعه مدرسين در مسائل كشور نقش لا و نعم و در صحنه تحولات حضور پر رنگ و محوري و تأثيرگذار داشته باشد " و اين بار هم به صراحت تاكيد فرمودند اين نهاد بي‌بديل بايد ادامه داشته باشد و حركت آن قطع نشود و به تعبير بنده اين حركت ابتر نماند و گسترش يابد.

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان افزود: در جامعه مدرسين هر چند سال يك‌بار برخي آقايان اعاظم فوت مي‌شوند و اعضا و اساتيد جديد بايد جايگزين آنها شوند اما اين خيلي گستره نداشته و متناسب با حوزه‌اي كه چند صد استاد دارد، نيست كه البته آقا بر لزوم گسترش نهاد جامعه مدرسين به منظور تقويت ارتباطات حوزوي آن تاكيد فرمودند.

وي ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند كه پايه اصلي حوزه‌هاي علميه، علم است و ترويج علم و گرايش به علم بايد شعار جامعه مدرسين باشد و همين موضوع قطعا به پويايي حوزه‌‌هاي علميه منجر خواهد شد.

استاد حوزه‌هاي علميه گفت: امروز بحث ولايت فقيه در درس خارج فقه برخي آيات مطرح است و بزرگاني چون حضرت آيت‌الله مؤمن اين مسئله را تدريس مي‌‌كنند اما برخي دوستان متقاضي آن بودند كه اين موضوع در متون درسي حوزوي هم مطرح شود كه آقا هم تاكيد داشتند اين كار صورت گيرد.

* ارتباط جامعه مدرسين با مراجع عظام تقليد و مراكز علمي دنيا

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان افزود: ارتباط با مراجع عظام تقليد از ديگر تاكيدات رهبر معظم انقلاب بود كه البته در برنامه‌هاي جامعه وجود دارد و برخي مراجع مانند حضرت آيت‌الله فاضل لنكراني عضو جامعه بودند و برخي مانند حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي هنوز عضو جامعه هستند.

وي اضافه كرد: آيت‌الله فاضل لنكراني از نظر جسمي امكان حضور در جلسات جامعه را نداشت اما همواره بر عضويت خودشان تاكيد داشتند و گويا بر اين عضويت افتخار مي‌كردند و زمان آيت‌الله مشكيني دو بار به منزل آيت‌الله فاضل لنكراني رفتيم و با آيت‌الله مكارم شيرازي هم جلساتي داشتيم كه شرايط جسمي ايشان اجازه نمي‌دهد در جلسات بيايد اما اگر لازم باشد، جامعه حتما با ايشان ملاقات خواهد كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان تصريح كرد: آرزوي بنده از 30 سال قبل اين بوده و معتقدم كه جامعه مدرسين بايد با مراجع عظام و علما رابطه گسترده و مناسب داشته باشد و اطلاعات صحيح روز را در اختيار آنها قرار دهد تا از تصميم‌گيري و اظهار نظر بر اساس اطلاعات نادرست جلوگيري شود.

به گفته او، رهبر فرزانه انقلاب در اين ديدار همچنين بر ارتباط كيفي جامعه مدرسين با اساتيد حوزوي و بدنه حوزه هم تاكيد داشتند كه البته به گفته اين عضو جامعه، امروز يك كانال ارتباطي در اين زمينه وجود دارد و انتخابات مجمع نمايندگان طلاب در سراسر كشور توسط اين تشكل برگزار مي‌شود.

ارتباط با مراكز علمي جهان اسلام مانند جامعه الازهر مصر از ديگر تاكيدات رهبر انقلاب در ديدار مدرسين حوزه علميه قم با ايشان بود كه عضو جامعه مدرسين در اين باره اظهار داشت: در حال حاضر جامعه با الازهر ارتباط رسمي ندارد ولي آقا تاكيد داشتند كه اين كار صورت گيرد؛ چرا كه اگر اسلام و شيعه به درستي شناسانده شود، وهابي‌ها و سلفي‌ها نمي‌توانند با سوء استفاده از ناآگاهي‌ مسلمانان تبليغات منفي كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان افزود: امروز متاسفانه وقتي با فردي عرب در كشوري مواجه مي‌شويم، تصور نادرستي از شيعه دارد و فرد شيعه را مسلم نمي داند كه البته در كنار قصور در اين زمينه، برخي رفتارهاي نادرست معدودي هم ملاك قضاوت آنها قرار گرفته كه اين وضعيت بايد اصلاح شود.

وي با اشاره به تاكيد رهبر معظم انقلاب به ارتباط جامعه مدرسين با الازهر، گفت: حضرت آقا در اين خصوص فرمودند "با علماي جامعه الازهر مكاتبه و مراوده شود " و به عنوان نمونه در اين خصوص به مكاتبات و مباحثات علمي سيد شرف‌الدين اشاره فرمودند كه نتيجه كار وي كتاب ارزشمند المراجعات شد و حتي تاكيد فرمودند "با عالمان مسيحي و غير مسلمان در دانشگاه‌هاي دنيا هم به منظور معرفي اسلام رابطه برقرار شود " و متذكر شدند "قطعا اگر آنها حقيقت اسلام و معارف ناب اهل بيت (ع) را بفهمند، تشنه مي‌شوند اما مشكلات موجود، ناشي از عدم اطلاع آنهاست ".

* استقلال حوزه‌هاي علميه

نماينده چهارمحال و بختياري در مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از گفت‌وگوي تفصيلي خود با فارس اظهار داشت: مسئله استقلال حوزه هم موضوع مهمي بود كه در ديدار جامعه مدرسين با رهبر معظم انقلاب طرح و بررسي شد و حضرت آقا در اين نشست، رابطه حوزه با نظام را دقيق تبيين فرمودند.

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان افزود: ايشان ضمن دفاع از استقلال حوزه تاكيد داشتند حوزه با حفظ استقلال خود، نبايد پيوندش با نظام را قطع كند و آقايان مراقب توطئه‌هاي دشمنان باشد كه مي خواهند در قالب شعارهاي فريبنده "آخوند حكومتي " و "حكومت آخوندي " اين رابطه را قطع كنند.

وي اضافه كرد: مقام معظم رهبري فرمودند "حوزه‌ها بايد مردمي اداره شوند و روحانيان بايد از نظر معيشتي مستقل باشند و مانند گذشته نيازهاي مالي آنها از طريق وجوهات تامين شود اما حوزه براي نظام نقش حامي ناصح را دارد و به عنوان نظريه‌پرداز نظام بايد حمايت و نصيحت كند.

* تحول در حوزه با حفظ اصول و سنت‌ها

استاد حوزه‌هاي علميه گفت: رهبر معظم انقلاب در همين راستا به نظام تحصيلي حوزه و روش تدريس و تدرس حوزه‌ها هم پرداختند و با تاكيد بر روش سنتي حوزه تصريح فرمودند كه "تحول در حوزه بايد با حفظ اصول و سنت‌ها صورت گيرد نه اينكه تحت عنوان پويايي نظام سنتي حوزه را تخريب كنيم ".

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان توضيح داد: نظام تحصيلي حوزه اينگونه بوده كه طلبه قبل از جلسه تدريس آن درس را مطالعه مي‌كرده و در جلسه با استاد مباحثه مي‌كرده و گاهي اوقات زمان زيادي از كلاس به طرح اشكال و پاسخ به شبهات صرف مي‌شد؛ در كنار اين بحث‌هاي آزاد وقتي خود طلبه‌اي هم درس را ياد مي‌گرفت، همان را سال بعد به شاگردان تازه وارد تدريس مي‌كرد كه با اين كار خودش هم پرورش مي‌يافت.

وي ادامه داد: نكته ديگر اين بود كه درس‌ها را يك روز در ميان شاگردان تدريس مي‌كردند و اين نظام تدريس مورد تاكيد رهبر انقلاب قرار گرفت و فرمودند كه "دنياي غرب دانسته يا ندانسته به اين رويه روي آورده كه يا از حوزه الگو گرفته‌اند و يا اينكه تجربه آنها را به اين روش رسانده‌ است ".

اين استاد حوزه‌هاي علميه تصريح كرد: چند سال قبل نوشته‌اي از ژاپن آورده بودند كه بر محاسن نظام تحصيلي حوزه تاكيد داشت اما حالا در حوزه روش‌هاي گذشته به دلايلي ضعيف شده و به قول آقا ما به دنبال طرح‌هاي عقب‌‌افتاده ديگران مي‌رويم كه رهبري تاكيد داشتند بايد نظام تدريس و تدرس قديم حوزه با نظم و برنامه پيگيري شود كه در حال تدوين طرحي در اين زمينه هستيم.

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در نشست‌هاي جامعه مدرسين با رهبر انقلاب بحثي در خصوص انتشار رساله عمليه ايشان هم مطرح شد، گفت كه در اين ديدارها چنين موضوعي مطرح نشد اما با توجه به درخواست مكرر مردم و شعارهاي حوزويان و نخبگان در ديدار روز يكشنبه با آقا، شايد برخي اعضاي جامعه خصوصي چنين مسئله‌اي را با ايشان در ميان گذاشته باشند.

* درباره رسانه ملي

عضو كميسيون فرهنگي - اجتماعي مجلس خبرگان رهبري گفت: بحث صدا و سيما از دغدغه‌هاي به حقي بود كه برخي اعضاي جامعه مدرسين در ديدار با رهبر فرزانه انقلاب مطرح كردند و ايشان هم در پاسخ فرمودند "من از عملكرد صدا و سيما دفاع نمي‌كنم و اشكال وارد است و خيلي هم براي اين موضوع وقت مي گذارم ".

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان افزود: آقا فرمودند "من به مسئولان صدا و سيما خيلي تذكر مي‌دهم ولي با همه اين تذكرات دردمندانه، اين خروجي صدا و سيماست " و تاكيد فرمودند "آقايان جامعه مدرسين بايد كاري كنند كه روحيه ايمان در هنرمندان و روح ايماني در جامعه تزريق شده و گسترش يابد " و اين را هم تصريح كردند كه "اگر هنرمندان ما ايمان پيدا كنند و روح ايماني در آنها تقويت شود، بسياري از مشكلات فعلي برطرف مي‌شود ".

وي متذكر شد كه پيش از اين سه مرتبه با عزت‌الله ضرغامي در خصوص وضعيت رسانه ملي بحث كرده‌ايم كه دو مرتبه رئيس صدا و سيما در جامعه مدرسين حضور يافته و يك‌ بار هم در شوراي نگهبان در حضور آيت‌الله جنتي و ديگر اعضاي شورا در خصوص وضعيت تلويزيون با وي صحبت كرده‌ايم.

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان گفت كه يك‌بار هم معاونان آقاي ضرغامي و روساي شبكه‌هاي سيما به قم رفتند و در جلسه با جمع محدودي از اعضاي جامعه مدرسين به مدت 6 ساعت بحث كردند كه يكي از آنها كه مدير مطرحي بود، پس از استماع سخنان اعضاي جامعه اعلام كرد حرف‌هاي آقايان درست است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: برخي علوم اساسا اسلامي است و موسس آنها مسلمانان هستند اما تلويزيون ايراد مبنايي دارد و بنيه علي الفساد است و آن را براي درس اخلاق به مردم درست نكرده‌اند، بلكه وسيله‌اي براي سرگرم كردن مردم با استفاده از ابزار غفلت زا و تصاوير نادرست و موسيقي است.

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان بر همين اساس به ذكر خاطره‌اي در اين زمينه پرداخت و گفت: مدير كل صدا و سيماي يكي از استان هاي مهم كشور كه فردي مومن است، مي گفت ما مي رويم بچه هيئتي مي آوريم ولي 2 ماه نمي شود كه مي بينيم عوض شده و محاسن خود را با تيغ مي تراشد و راه چاره اين وضعيت هم اين است كه هنرمندان مومن پرورش يابند و روحيه ايماني را گسترش دهيم.

او مي گويد واقعا به ايمان مسئولان صدا و سيما ايمان دارد ولي معتقد است "فضا به گونه اي است كه آنها تصور مي كنند با توليد فلان سريال كه اتفاقا مخرب فرهنگ جامعه است، خدمت و در مسير هدايت جامعه حركت مي كنند؛ در حاليكه سريال جذابي كه براي يك فصل ساخته و در مدتي معين پخش مي شود، در يك دوره زماني فرهنگ جامعه را عوض مي كند ".

عضو كميسيون فرهنگي - اجتماعي مجلس خبرگان رهبري گفت: برخي منتقدان به سريال‌هاي تلويزيوني وقتي به يك سريال ايراد مي گيرند، مي گويند كه مثلا گويش مردم فلان منطقه را هدف گرفته و براي گويش مردم نگرانند اما براي دين و اخلاق مردم دلسوزي نمي كنند و شما در سريالي مانند "متهم گريخت " مي بينيد كه همه بازيگران به گونه اي عاشق همديگرند كه تداوم اين وضع در نهايت به عادي سازي روابط دختر و پسر و زن و مرد و تغيير تدريجي ذائقه اجتماع منتهي مي شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين اسلاميان افزود: برخي مي گويند تلويزيون مي خواهد با ديگر رسانه‌ها رقابت و بينندگان شبكه‌هاي ماهواره اي را جذب كند ولي واقعيت اين است كه آنكه اهل ديدن ماهواره يا سينما و CD است، حتما بعد از ديدن آنها سراغ تلويزيون مي رود و حرف ما اين است كه چرا بايد براي به دست آوردن دل اين عده، قاطبه مومنان و نيروهاي وفادار به انقلاب را ناراضي كرده و از دست بدهيم.

وي خاطرنشان مي كند: فراوان ديده شده افراد مومن از ديدن تلويزيون گلايه كرده‌اند كه با فيلم‌هاي خود، خوب‌ها را بد مي كند ولي يك مورد نمي‌توانيد پيدا كنيد كه فردي با ديدن سريال هايي مثل شب‌هاي برره، كمربندها را ببنديم، زن بابا، خوش نشين‌ها و يا شمس‌العماره كه لهوي بود، ماهواره را ترك كرده باشد.

اين استاد حوزه‌هاي علميه در پايان متذكر شد كه رهبر معظم انقلاب در ديدار جامعه مدرسين حوزه علميه قم از ورود روحانيت آشنا به كار در عرصه‌هاي صدا و سيما كه هم هنر را بفهمند و هم خوب بدرخشند، سخن به ميان آوردند و ضرورت آشنا ساختن توليد كنندگان، هنرمندان و فيلم‌سازان با مباني فكر ديني را كار حوزه دانستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۰ - ۱۶ آبان ۱۳۸۹
۰
۰
بقول یکی از دوستان متاسفانه با اینکه در زمان کنونی گروهی که مانند گروهک فرقان دنبال تز اسلام منهای روحانیت باشند، وجود ندارد اما نشانه ها و علامت هایی از اعتقاد به این تز در بین برخی چهره ها دیده می شود، مهمترین شاخص این تز احساس خودکفایی نسبت به شناخت اسلام است. این عده درباره اسلام نظریه پردازی می کنند و از تز مکتب ایران به جای مکتب اسلام دم می زنند و یا درباره مسئولیت نداشتن دولت در قبال نظارت بر امور فرهنگی مانند عفاف و حجاب صحبت می کنند. اینها هم نوعی اسلام شناسی است که درباره مسائل اسلامی اجتهاد و اظهار نظر می کنند. اظهار نظر این گونه افراد چندان مهم نیست، مهم این است که این افراد بر افکار رئیس جمهور تاثیر گذارند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها