يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۶۶۲۰۴
زمان انتشار: ۱۷:۵۶     ۱۹ تير ۱۳۹۱
در دیدار با هيئت رئيسه مجمع حكمت اسلامي:
علامه مصباح تأكيد كرد:‌ بهترين الگو، براي بهره‌مندي از فلسفه، را قرآن و اهل بيت(ع)، به ما معرفي كرده‌اند و برخورد متعصبانه با فلسفه به‌دور از فرهنگ قرآن و سيره اهل بيت(ع) است؛ از سوي ديگر نبايد فلسفه را به گونه‌اي نگاه كنيم كه گويا ثمراتش وحي منزل است و قابل خدشه نيست؛‌ بلكه بايد با نگرشي منطقي با فلسفه برخورد كنيم.
به گزارش پایگاه 598، آيت الله مصباح يزدي، ايشان در ديدار با اعضاي هيئت رئيسه مجمع حكمت اسلامي كه در تاريخ 8 تير 1391 در مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد،‌ ضمن شكرگزاري خداوند به خاطر نعمت‌هاي بي‌شمار فردي و اجتماعي، خاطرنشان كرد: علاوه بر شكرگزاري زباني، بايد شكر عملي اين نعمت‌ها را نيز به جا آوريم و در تكميل و گسترش آنها تلاش كنيم.

علامه مصباح با بيان اين‌كه از ديرباز مسئله فلسفه در عالم اسلام و تشيع مسئله‌اي كمابيش جنجالي بوده است،‌ اظهار داشت: در مقام بررسي جايگاه فلسفه، سؤالاتي مطرح است كه چرا فلسفه چنين ويژگي پيدا كرده و بايد آسيب‌شناسي شود كه چه عاملي موجب چنين سؤء تفاهمي شده و چه كار بايد انجام داد، كه فلسفه جايگاه اصلي خود را پيدا كند.

ايشان سؤال ديگر در اين باب را اين‌گونه مطرح كرد كه نقش فلسفه در تكامل انسان و شناخت و پيمودن راه حق چه اندازه است و پرداختن به آن چه مقدار ضرورت دارد.

وي افزود: موضوع ديگري كه بايد مورد بررسي قرار گيرد اين است كه ارتباط ميان فلسفه و علوم انساني چيست و فلسفه تا چه اندازه مي تواند در اسلامي‌سازي علوم انساني نقش ايفا كند.

ايشان ادامه داد: اگر فلسفه مي‌بايست نقش خود را در مقابله با علوم انساني موجود و طراحي علوم انساني مطلوب، ايفا كند، آيا همين فلسفه امروز كافي است يا بايد در فلسفه نيز تحول و تكامل ايجاد شود.

آيت الله مصباح تأكيد كرد: اينها مسائلي است كه بايد مورد بررسي دقيق قرار گيرد و پاسخ مناسبي به آن داده شود، و لازم است پژوهشي عالمانه،‌ محققانه و غيرمتعصبانه در خصوص آنها صورت گيرد تا فلسفه بتواند نقش خود را در دفاع از معارف اسلامي،‌ رفع شبهات و طراحي علوم انساني اسلامي ايفا كند.

ايشان يادآور شد: فلسفه اسلامي با گرايشات مختلف و زحماتي كه بزرگان كشيده‌اند،‌ اين پتانسيل را دارد كه به همه اين سؤالات پاسخ دهد به شرطي كه فرآوري شود. مجمع حكمت اسلامي به عنوان متولي اين امر بايد در اين مسير تمام سعي و تلاش خود را به كار گيرد.

وي افزود: هدف از تشكيل مجمع فلسفه اسلامي، پاسخ‌گويي به اين شبهات و سؤالات است و مجمع بايد ابتدا اين مسائل مهم را حل كند.

عضو مجلس خبرگان رهبري براي رهايي از برخي تعصبات نابجا در مورد فلسفه به آيات قرآن و سنت اهل بيت(ع) اشاره كرد و خاطرنشان كرد: قرآن كريم علاوه بر آيات فقهي،‌ آيات بسيار ديگري دارد كه به شكلي در حيطه فلسفه است؛‌ همان‌طور كه تمام حوزه‌هاي علميه ما بر پايه همين آيات فقهي شكل گرفته، بايد به آيات فلسفي نيز بي‌تعصب نگاه كرد و بنيان فكري و اعتقادي را بر اساس اين اصول عقلي بنا نمود.

ايشان اظهار داشت: در سيره اهل بيت(ع) نيز بسيار ديده مي‌شود،‌ كه با استفاده از دليل و برهان عقلي، به سؤالات پاسخ مي‌دادند و فارغ از تعبديات، در مناظرات شركت مي‌كردند و با دليل و منطق در برابر مخالفان رفتار مي‌كردند.

وي تأكيد كرد:‌ بهترين الگو، براي بهره‌مندي از فلسفه، را قرآن و اهل بيت(ع)، به ما معرفي كرده‌اند و برخورد متعصبانه با فلسفه به‌دور از فرهنگ قرآن و سيره اهل بيت(ع) است؛ از سوي ديگر نبايد به فلسفه به گونه‌اي نگاه كرد كه گويا ثمراتش وحي منزل است و قابل خدشه نيست؛ بلكه بايد با نگرشي منطقي با فلسفه برخورد كنيم.

آيت‌الله مصباح يزدي يادآور شد:‌ اگر تلاش‌هاي علامه طباطبايي(ره) و شهيد مطهري نبود، فلسفه در همان جايگاه ابتدايي خود باقي مي‌ماند و نمي‌توانست نقش خود را در فرهنگي اسلامي ايفا كند و از طرف ديگر نيز در مقام پاسخ‌گويي به شبهاتي كه از داخل و خارج وارد مي‌شود،‌ حرفي براي گفتن نداشتيم.

ايشان بيان داشت:‌ بايد با ديد منطقي به مطالب و شبهاتي كه در غرب مطرح است، گوش كرد و آنها را با نگاه عميق علمي مورد نقد و بررسي قرار داد تا روز به‌روز بر گسترش و شكوفايي فلسفه افزوده شود و بتواند جايگاه واقعي خود را بيابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها