کد خبر: ۶۶۷۱۹
زمان انتشار: ۲۰:۲۲     ۲۱ تير ۱۳۹۱
دکتر ابراهیم فیاض در گفتگو با پایگاه ۵۹۸ عنوان داشت:
دکتر فیاض با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما در مقوله حجاب این است که مردانگی از جامعه ما گرفته شده و زنانگی جایگزین آن شده اند افزود: روشنفکران ما پس از انقلاب و بخصوص در دوران کارگزاران و اصلاحات با ترویج فمینیسم، زنانگی را گسترش دادند و مردان را به زن تبدیل کردند. می بینیم که برخی از مطبوعات به علت مصاحبه با همجنس بازها توقیف شده اند. ولی زمانی که در صدا و سیمای ما فلان مجری مرد زیر ابرو بر می دارد و رفتارهای زنانه از خود نشان می دهد، دیگر چه کسی می خواهد ترویج مردانگی را انجام بدهد؟
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، امروز روز ملی "عفاف و حجاب" بود و مانند هر سال، مراسم ها و راهپیمایی هایی در این راستا صورت گرفت. چنین فعالیت هایی مفید اند، اما به شرطی که فراموش نکنیم "ما هنوز دقیقاً نمی دانیم ریشه مشکل از کجاست". حدس های مختلفی زده می شود، اما هرکدام با ایراداتی روبروست. در این زمینه گفتگویی داشتیم با دکتر ابراهیم فیاض، استاد جامعه شناسی و حرف های متفاوتی از او شنیدیم.

دکتر فیاض با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما در مقوله حجاب این است که مردانگی از جامعه ما گرفته شده و زنانگی جایگزین آن شده اند افزود: «روشنفکران ما پس از انقلاب و بخصوص در دوران کارگزاران و اصلاحات با ترویج فمینیسم، زنانگی را گسترش دادند و مردان را به زن تبدیل کردند.»



وی تصریح کرد: «اکنون در دانشگاه ها می بینیم که برخی از دانشجویان پسر رفتارهای زنانه به خرج می دهند و به طور مثال موهایشان را شبیه به زنان آرایش می کنند و یا اینکه ابرو برمی دارند و این خود موجب ایجاد تمایلات همجنس گرایانه می شود.»

این استاد جامعه شناس افزود: «در جهان به قدری بحث همجنس بازی شدید شده است که می بینیم برای اولین بار در تاریخ آمریکا، یک سناتور مرد آمریکا با یک مرد دیگر ازدواج کرد. غرب ساختاری را به وجود آورده است که می خواهد این مقوله را در ایران هم ترویج دهد. ریشه همجنس بازی به زنانگی مردان بر می گردد و باید مردانی را بازگردانیم.»

وی افزود: «برای مقابله با این امر، باید در جامعه این را تحلیل کرد که اگر مرد نباشد، زن به چه کسی تکیه کند و اگر زنان را محور کردیم و مرد کنار رفت، آیا زن می تواند از عهده مدیریت و اداره خانواده بربیاید؟ باید تبعات نبود غیرت را تبیین کرد.

ما چهارچوب اخلاقی حجاب را روشن نکرده ایم. اگر مردانگی بیاید، غیرت هم وجود دارد و اگر غیرت باشد، عفاف و حجاب هم می آید و اگر مردانگی و غیرت از جامعه گرفته شود، دیگر حجاب و عفاف معنی ندارد.»

فیاض با اشاره به اینکه صدا و سیمای ما و بسیاری از رسانه ها و مطبوعات ما در این امر بالعکس عمل می کنند گفت: «می بینیم که برخی از مطبوعات به علت مصاحبه با همجنس بازها توقیف شده اند. ولی زمانی که در صدا و سیمای ما فلان مجری مرد زیر ابرو بر می دارد و رفتارهای زنانه از خود نشان می دهد، دیگر چه کسی می خواهد ترویج مردانگی را انجام بدهد؟

قرآن کریم می فرماید «الرجال قوامون علی النسا» مردان قوام زندگی و تکیه گاه زنان هستند و نه بالعکس. اگر مردانگی در جامعه فراگیر باشد، مشکل ازدواج و ادامه نسل هم حل می شود. بحث کنترل جمعیت هم در راستای همین ترویج زنانگی در جامعه صورت گرفته است و این که اکنون می بینیم زنان تمایل به بچه دار شدن ندارند، ناشی از همین مورد است.

این که می بینیم برخی از زنان شوهردار مشتاق به داشتن رابطه با مردان جوان تر هستند از عوارض گسترش زنانگی در جامعه است و راهی به جز برگرداندن مردانگی به جامعه نداریم.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۴
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
سید محمدمهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۲۱ - ۲۲ تير ۱۳۹۱
۱۵
۱۲
آخرالزمان یعنی این و...!
اما اندکی صبر سحر نزدیک است..... :دی :دی :دی
و شب ظلمانی تمام میشود.
اللهم عجل لویک الفرج
آقا بیا آقا بیا
دیگر اشکی نمانده خون میگرییم
پاسخ
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۲۲ تير ۱۳۹۱
۱۲
۲۲
این یارو دیگه کیه اخیرا علم شده. مشکل حجاب، زنانه شدن مردان است!؟ انگار هرکه بیشتر گنده و نافهم حرف بزنه براتون بزرگ تر جلوه میکنه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۱
یارو تویی. ایشان از اساتید برجسته کشورمان هستند و ی سروگردن از همفکران خود بالاترند
ساسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۱
امید عزیز مشکل از فهم شماست نه حرفهای دکتر فیاض
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۶ - ۲۳ تير ۱۳۹۱
معلومه خود جنابعالی هم مشکی دارید که به حرف درست استاد ایراد می گیرید...
..?
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۸ - ۲۳ تير ۱۳۹۱
مشکل از فهم و درک و معلومات شماست از طرز برخورد و نظر دادنتون پیداست که ادبیات چاله میدونی دارین و این بری ما کافیست که با چه ادم بی تفکر و بی اندیشی طرفیم متاسفم برای شما .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۳ - ۲۲ تير ۱۳۹۱
۶
۱۳
استالين با تشكيل اردوگاه هاي كار و فرهنگ (كاراجباري) موفق گرديد مشكل فساد و فحشاء را در جامعه روسيه و شوروي (سابق) برطرف نمايد.
اين همه پروژه هاي عمراني داريم كه مي توانيم از اين مرفحان بي درد در آنها استفاده كنيم. باور كنيد كه كار واقعي انسان را از خود دور مي كند. از خودپرستي و رسيدگي به ظاهر دور مي كند.
پاسخ
از طلاب قمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۷ - ۲۲ تير ۱۳۹۱
۸
۶
مشکل اصلی عدم وجود احکام اجتماعی در جامعه است . حوزه در خوا ب است و جالب اینجاست که می بینیم برخی از بزرگان ما انتقاد می کنند از وضع حجاب. مگر متولی دین در دیندارکردن مردم اداره مخابرات است. روحانیون باید پاسخگو باشند
پاسخ
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۱
من طلبه هستم و با فرمایش شما کاملا موافقم
ایراد از کم کاری حوزه هاست
اما چیزهای دیگه هم دخیل هستن که نمیشه ندیده گرفت
اگه دولت خدمات دهی به ارباب رجوع بدپوشش رو غیرقانونی اعلام کنه دیگه هیچ مرد و زنی با سر و وضع نامطلوب بیرون نمیاد
البته اگه مثل برخورد دانشگاه ها باشه که فاتحه قانون رو هم باید خوند
ناشناس
UNITED STATES
۰۱:۰۶ - ۲۵ تير ۱۳۹۱
اینم یادت رفت بگی ملت همه در خوابند فقط حوزه نیست که خوابه
ناشناس
GERMANY
۱۶:۰۸ - ۲۲ تير ۱۳۹۱
۵
۶
2 یک نفر این مصاحبۀ روشنفکرانه !!پیچیده را برای خواننده عقب افتاده ای مثل بنده تفسیر بکند !البته یک چیز را میتوان فهمید : مردهای بدبخت ما که شب وروز دنبال یک لقمه نان میدوند، غیرت ندارند !!
چه کشف بزرگی !!!!!بقیه متن قابل فهم نیست!
پاسخ
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۶ - ۲۴ تير ۱۳۹۱
ندارند
چیکار کنیم خب؟
بیکاری و بی پولی توجیه نمیشه که مرد اجازه بده ناموسش با سر و وضع زننده بیرون بیاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۲ - ۲۲ تير ۱۳۹۱
۷
۱
امید خان، مطلب رو نگرفتی، برو از دو تای دیگه بپرس، بعد اینجا نظر بده. راست میگه جناب فیاض.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۷ - ۲۳ تير ۱۳۹۱
۴
۱۱
مردیم از خنده با با این اقا خیلی باهال
پاسخ
سیّد
NORWAY
۲۲:۰۷ - ۲۵ تير ۱۳۹۱
هال؟
نه بابا اطاق پذیرائی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۱ - ۲۴ تير ۱۳۹۱
۴
۱
بدبختی ما از صدا وسیماست که نمی تونه برنامه های فرهنگی درست تحویل جامعه بدهد همچین که می گن فرهنگ زودی جنگ واسارت و شهید رو نشان مردم می دهند فکر می کنن برنامه فرهنگی یعنی مردم را در غم واندوه نگاه داشتن .بخدا تمام این بی بندو باری و بی حجابی زیر سر صدا وسیماست .مجری مثل حسنی که زیر ابروهاشو برمی داره می خواهید از این بهتر بشه فرهنگ مردم وتمام گرایش مردم به ماهواره بخاطر نبود برنامه ی درست و مفید ومفرح در تلوزیون ایران هست اگر بفهمندمسولین
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۱ - ۲۴ تير ۱۳۹۱
۴
۰
من کاری به سیاست و جناح ندارم اما این آقا کاملا راست می گوید باید فکری به حال غیرت مردان کرد زن خود فروش و فاسد چون می داند مردش عرضه و مردانگی ندارد و انسان ذاتا لذت طلب است این کار را انجام می دهد ولی اگر بداند با این کار حتما کشته می شود 90درصد آنان این کار را کنار می گذارند البته قضات فاسد هم با عملکرد بد باعث بی ارزش شدن قانون موجود و اسلام شده اند
پاسخ
قاصدک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۱
۲
۰
واقعا این بحث یه درده ولی تا کی میخوایم فقط دردو بگیم و بی درمون بذاریمش
همین مجری های زیر ابرو برداشته رو تا کی میخوایم ببینیم و فقط انتقاد کنیم؟ اینارم انتظار داریم امام زمان بیان درست کنن؟ پس ما باید چیکار کنیم؟همین آقایون با غیرت تا کی ناخن بلند دوستاشونو میخوان ببینن و هیچی بهشون نگن از از ترس اینکه نکنه بهشون بگن به توچه!
نکنه اینم امام زمان یاید درست کنن؟
چشامونو یکم باز کنیم و الکی توجیه نکنیم
پس جایگاه نهی از منکر کجاست؟ترس از آبرو واسه دین؟!!!!!!!!!!!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۱ - ۲۴ تير ۱۳۹۱
۱
۲
ب جاي كل كل ب اصل مطلب فك كنين... هر چيزي ك زوري باشه، برعكس انجام ميشه.
پاسخ
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۱ - ۲۴ تير ۱۳۹۱
۳
۰
مهمترین علت رجوع ما به مظاهر نادرست غرب٬ عدم ارائه یک مدل مناسب برای مقابله با شیوه زندگی غربی بود.پس از انقلاب مخصوصا سالهای اخیر٬ تمام انرژی مسئولان و دولتمردان صرف امور سیاسی و حزبی و رسیدن به کرسی قدرت شد و هیچ توجه جدی به مسائل فرهنگی نشد.انسان یک موجود تربیت پذیر است٬ وقتی کار تربیتی توسط ما صورت نگیرد٬ طبعا دیگران دست به کار شده و روش وسیره خود را ارائه می دهند و نتیجه اش می شود مسائلی که اکنون دست به گریبان ماست .خود کرده را تدبیر نیست.
پاسخ
شیروزیی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۱
۱
۱
باسلام مشكل اصلی بی حجابی برمیگردد به خانواده دوم معضل بیكاری وبی پولی اخه از كجا دربیارند از ساده ترین راه كه نیم ساعت ایستادن لب خیابونه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۱۳ - ۲۵ تير ۱۳۹۱
۳
۰
خدا پدر رو مادرت و بیامرزه فیاض که حرف حق میزنی، اما چه فایده کو گوش شنوا، پرده ها دریده شده
پاسخ
عارف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۱
۳
۰
باید ارزش ها وهنجار های اجتماعی در خانواده درونی شوند .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۱ - ۲۵ تير ۱۳۹۱
۳
۰
تصور کنید مردان ما غیرت داشتند و زنان هم میفهمیدند که مردها از زن بی حیا خوششون نمیاد چون با غیرتند. معلومه بی حجابی ریشه کن میشد. زنها برای کی جلوه گری میکنن؟ معلومه برای آقایون. چرا؟ چون مردها محلشون میذارن و از این زنها خوششون میاد. خب زنها بفهمن که مردها زن بی حیا نمیپسندند، آدم میشن. مشکل بی حجابی حل میشه. اینم واسه اونایی که طالب درک مطلب دکتر فیاض بودند و نتونسته بودند تنهایی درک کنند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۱
۳
۲
یه چیزی بگم واسه اونایی که هنوز غیرتشان را حفظ کردند. موسیقی آدم را بی غیرت می کند. حواستون باشه. اینم از خودم نمیگم از یک استاد باسواد کارکرده این عرصه میگم. حالا صدا و سیما هی به بهانه رقابت با ماهواره، انواع موسیقی را به خورد مردم بیچاره بده.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۱
موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۱
شما اگه عرضه داری برو جلوی این گرونی ها رو
بگیر
سیّد
NORWAY
۲۲:۲۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۱
۳
۱
مملکت ما برای پویائی و زنده نگهداشتن انقلاب همواره به انقلاب در انقلاب نیاز دارد. نگاهی به انقلاب فرهنگی اوایل انقلاب موضوع را شفاف تر میکند.
لذا برای مبارزه با ناهنجاریها، فسادهای مالی، بی عدالتیها و خیانتها و ... همیشه احتیاج به یک زیرو رو کردن اساسی داریم.
تنها حل معضل بدحجابی نیست که پا در هوا مانده بلکه معضلات زیادی داریم که برای حل آنها نمیتوان منتظر روشهای عادی و رعایت حقوق بشری به سبک غربی عمل کرد بلکه در این گردنه های خطرناکی که امروزه در حال گذر از آنها هستیم فقط با روشهای انقلابی و ضربتی موفق میشویم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۱
جناب دوره طالبانیسم تموم شده شما اگه خیلی به روش های ضربتی علاقه داری برو پیش برادران مجاهدت در همسایه شرقی
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۹ - ۲۶ تير ۱۳۹۱
۱
۱
یا اشباح الرجال و لا رجال
بابا دیگه مردی نمونده همه شبیه به مردند ولی مرد نیستند
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۲۷ تير ۱۳۹۱
۰
۱
سلام
در روایات (نقل به مضمون) داریم که تراشیدن ریش از اخلاق قوم لوط بوده و همین دست مسایل اونارو به همجنس بازی سوق داده...
متاسفانه امروز در جهان خیلی بر این مسایل دامن میزنند و حتی لوازم آرایش مخصوص مردان را تولید و تبلیغ و ترویج میکنند.
بازهم در روایات داریم که از علایم آخرلزمان (نقل به مضمون) تشبه مرد به زن و تشبه زن به مرد و گسترش همجنس بازی است.
پاسخ
بی طرف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۱
۰
۰
همه چیزمان به همه چیزمان می آید. اون زن های بی عفت لیاقت مردهای بی غیرتند!
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۲۱:۱۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
خدایا یه مرگی برسون همه این فضول ها بمیرن ما ملت بی حاشیه راحت شیم
آخه بتوچه زنه چیکار میکنه؟مال خودشه خودش میدونه و صاحابش تو هم که زنت وفاداره به بی غیرته چه؟
اه ملت بیکار علاف همه چیمون حل شده مونده این مزخرفاتمون فقط
زندگی به حد کافی سخت شده دیگه شما فضول ها ببندیدن لطفا
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
باید اشتهامون کم کنیم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها