أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۶۶۷۲۶
زمان انتشار: ۲۰:۳۹     ۲۱ تير ۱۳۹۱
همزمان با سیزدهمین سالگرد ارتحال؛
همزمان با فرارسیدن سیزدهمین سالگرد ارتحال استاد شیخ علی صفایی مجاهد نستوه در قالب ویژه نامه ای به بررسی آراء و اندیشه ها و همچنین زندگی این عالم گرانقدر خواهیم پرداخت. استاد صفايي در آثار خود، افق­ هاي نويني را در موضوعات ديني درنورديد و از تعليم و تربيت ديني گرفته تا تبيين نظام­سازي ديني، و از نقد مكاتب فكري و فلسفه­ هاي رقيب گرفته تا روش­ برداشت از قرآن و نهج ­البلاغه و تفسير قرآن، را وجهه نظر قرار داد.
به گزارش پایگاه 598، او را كه بسياري از علاقمندان آثارش، بانام «عين صاد» می شناختند، علی؛ فرزند آيت ­الله حاج شيخ عباس صفايي حائري و متولد سال 1330 در شهر قم بود. پس از اتمام تحصيلات در كلاس ششم، مشغول تحصيل علوم حوزوي شد و پس از سه سال دروس سطح را به اتمام رسانيده و در اوان بلوغ از درس خارج آيت ­اله حائري، آيت­اله داماد، آيت­ اله گلپايگاني و پدرش بهره­ ها جست. حاصل عمر کوتاه اما ارزشمند استاد، ده ها اثر و سخنرانی بوده است که تا كنون بيش از چهل عنوان از كتاب­هاي وي و در موضوعات مختلف به چاپ رسيده و بخشي از سخنراني­ هاي ايشان نيز در دست آماده ­سازي و چاپ است.



استاد صفايي در آثار خود، افق­ هاي نويني را در موضوعات ديني درنورديد و از تعليم و تربيت ديني گرفته تا تبيين نظام­سازي ديني، و از نقد مكاتب فكري و فلسفه­ هاي رقيب گرفته تا روش­ برداشت از قرآن و نهج ­البلاغه و تفسير قرآن، را وجهه نظر قرار داد.

پایگاه 598، همزمان با فرارسیدن سیزدهمین سالگرد ارتحال استاد شیخ علی صفایی مجاهد نستوه در قالب ویژه نامه ای به بررسی آراء و اندیشه ها و همچنین زندگی این عالم گرانقدر خواهیم پرداخت.


زندگینامه استاد علی صفایی حائری (عین-صاد)

شیخ علی صفايى با نبوغ سرشارى كه از پدرانش به ميراث مى‏برد - پدر و پدربزرگش، هر دو از عالمان برجسته‏ى دينى بودند - در عنفوان جوانى به درجه‏ى اجتهاد در فقه نايل آمد. او به قرآن و نهج‏البلاغه، عاشقانه انس مى‏ورزيد و مبانى و روش‏هاى تربيت و سازندگى را، در اين سرچشمه‏ها مى‏كاويد. بيش از سى اثر مكتوبى كه از او در زمينه‏هاى دينى، تربيتى، نقد و شعر بر جاى مانده، از گستردگى و عمق مطالعات و تتبّعاتش حكايت مى‏كند.



بهشتی بر فراز کوهسار؛ در تبیین اندیشه استاد علی صفایی حائری

بدون تردید مهمترین نکته در اندیشه استاد، تلقی خاص او از دین و جایگاه آن بود. او آدمی را در مجموعه ای از روابط می دید که با خود و دیگران و هستی دارد. ربط هایی که با یکدیگر نیز مربوطند و ارتباطات مضاعف را شکل می دهند و انسان را در مجموعه ای در هم تنیده از روابط، تنها می گذارند. تازه این ها ارتباطات قطعی و حتمی است؛ ارتباطات محتمل و نامحتمل با عوالم دیگر، چنان بر این پیچیدگی می افزایند که گام برداشتن جز به نور وحی ممکن نخواهد بود.



فهرست توصيفي مجموعه‌ي آثار استاد علي صفايي حائري

پاسخ به پيام نهضت آزادی :اين نوشته پاسخ به نامه ای از نهضت آزادی است که در سال 1365 برای برخی من جمله مرحوم استاد ارسال شده بود و در آن به نقد برخی مبانی و ارکان انقلاب و جنگ و... که در واقع مبانی نظری آن نهضت می باشد پرداخته شده. استاد در اين نوشته با تبيين مبانی فكري نهضت، موشکافانه و دقيق و موجز آن ها را به نقد کشيده و در قالب پاسخ به نامه ارائه نموده است و ...


نگاهي به كتاب«ذهنيت و زاويه ديد»

تفاوت ديدگاه صفايي در اين است كه او از نويسندة انتظار دارد كه براي ارائه شناخت درست از انسان و نظام هستي بايد به فلسفه و عرفاني رسيده باشد كه بتواند گريز او را از جهان واقع جهت دهد تا بتواند موضع‌گيري مناسب را در موقعيت‌هاي مطلوب ارائه كند.




نکات جالبی از استاد علی صفایی حائری

با يكى از افراد خوش سابقه در انقلاب در خدمت ايشان بوديم. من از لحن گفته هاى آن آقا برداشتم اين بود كه مأيوس است و در اوضاع كنونى از عمل كردها به بن بست رسيده است . گفتم: استاد شما چه مى گوييد؟فرمود: بحث نااميدى نيست. چراغ ها اول غروب و در ابتداى تاريكى روشن مى شوند. من كار را همان روش در مسئوليت و سازندگى مى دانم.

استاد علی صفائی حائری از دیدگاه هنرمندان مشهور کشور

نادر طالب زاده مى گويد: بچه هاى هنرمند انقلابى تمناى پرچمدارى هنر اسلامى را از صفايى داشتند و او قبول نمى كرد. شيخ بلد بود با هر تيپ و قشرى برخورد خاص داشته باشد. خيلى آرام و طولانى بحث مى كرد و به دليل حجم وسيع اطلاعاتش مى توانست هر طيفى را به چالش بكشاند. او مى توانست مسيحى را مسلمان كند آن هم به راحتى و بى درد سر. يك بار يكى از همراهانم طلبه اى فرانسوى بود كه خيلى زود با شيخ وارد بحث فلسفى شدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۲
در انتظار بررسی: ۲۴
* نظر:
ارسال نظرات
شهيد
-
۱۰:۱۷ - ۱۸ آبان ۱۳۹۱
۴
۲
آيا ايشان با شهيد ابوالفضل صفائي حائري در گلزار شهداي قم فاميل هستند ؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۳
سلام رفيق . بله اگه دقت کني قبر استاد کنار همون قبر پسر شهيدش هست. يک قمي
یک دانشجو
UNITED STATES
۱۷:۴۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۱
۳
۳
سلام.
میدونم یکی از پسران شون شهید شده ولی نمیدونم این شهید اسم ابوالفضل بوده یا خیر؟
پاسخ
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
۱۲
۰
محمد نام فرزند شهیدحاج شیخ است.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۷ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۱
۴
۱۱
در نمایشگاه کتاب طرح ولایت کشوری در مشهد شاهد جمع شدن کتاب های استاد از نمایشگاه بودم و دلیل خود را حجتیه بودن استاد اذعان کردند
پاسخ
سید علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۱ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۲
ایشون اعتقاد داشت خیلی از روش های موجود انسان را تربیت نمی کند بلکه او را در فضایی گلخانه ای پرورش می دهد که در تقابل با بحران ها سردرگم خواهد ماند.
این ها اگر یک بار کتاب نامه های بلوغ استاد را مطالعه می کردند چنین ادعایی مطرح نمی کردند.
این ها استاد صفایی کیست.
زهرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۴ - ۰۲ تير ۱۳۹۳
قلب آدم به درد می یاد از عمق این فجایع!
باعث تاسفه ...
علی سواری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۳۶ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۲
۱۷
۱
با سلام و درود بر روان پاک شیخ علی صفائی حائری بنده در کلام ایشان اسلام را دین جاودان و شیخ را ریشه ای از ریشه های اسلام معاصر یافتم . خدا رحمت کند مادری که همچون اویی را به جهان هدیه داد .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۲
۱۴
۳
نگاه بسته برخی از موسسات آموزشی و پژوهشی جای تاسف دارد ضمن آنکه نقدی هم بر آثار ایشان ندارندوکتابهای ایشان را هم نخوانده اند.
پاسخ
ره یافته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۲
۲۳
۱
استاد فوق العادن. خیلی ....
پاسخ
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۴ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
۲
۰
سلام،آرامگاه شيخ علي صفايي حائري دقيقا كجاست؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۳
در گلزار شهدای قم
جدیدترین اخبار پربازدید ها