أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۶۹۶۴۸
زمان انتشار: ۱۲:۱۶     ۰۷ مرداد ۱۳۹۱

دومین برنامه از سری جدید برنامه "راز" با اجرای نادر طالب‌زاده پنج شنبه 5 مرداد به روی آنتن رفت و به بررسی تحولات جاری در سوریه پرداخت و تا بامداد 6مرداد ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این برنامه با موضوع «وحدت اسلامی؛ افق های پیش رو» با حضور سهیل کریمی مستند ساز وحجت الاسلام خوشرو پژوهشگر حوزه رسانه از شبکه چهارم سیما پخش شد.

سهیل کریمی با اشاره به این نکته که قبل از اینکه دشمن بیاید ما را تهدید کند و برای ما سناریو بچیند ما خودمان باید موقعیت را دریابیم، به صحبت درباره یکی از انفجارهایی که در زمان اقامتش در سوریه اتفاق افتاده بود پرداخت و اذعان داشت: من صدای انفجار را شنیدم و بلافاصله با دوستان سوری تماس گرفتم که سریع ماشین را بیرون بیاورند چون انفجار احتمالا در دمشق اتفاق افتاده و به سرعت شبکه «الدنیا» را گرفتم، جالب این جاست این شبکه بدون وقفه و سریع زیرنویس زد صدای دو انفجار در دمشق شنیده شد، و منتظر اخبار بعدی باشید.

وی افزود: من تا زمان آماده شدن تجهیزاتمان کانال‌های مختلف را بررسی می کردم، مشاهده کردم نیویورک تایمز می‌گفت که گروه ما به محل حادثه اعزام شده و شاید خیلی عجیب باشد این که کم‌تر از ربع ساعت از حادثه گذشته بود که سیستم فیلمبرداری و گزارشگری شبکه «الدنیا» در محل حادثه حاضر بود قبل از اینکه حتی نیروهای آتش نشانی برسد، هنوز جنازه ها داشتند می سوختند، هنوز مردم بعضی نظاره‌گر بودند و می دویدند این طرف و آن طرف این ها در محل حضور پیدا کردند و پیش از اینکه رسانه های دیگر مثل بی بی سی و العربیه بخواهند این اخبار را پخش و تحلیل کنند و این هابخواهند ازروی آن پخش وکپی کنند.

کریمی با تمجید از سرعت عمل این شبکه سوری افزود: خودشان حاضرند در صحنه اصلی و خودشان به مردم نشان می‌دهند، یعنی عین وقایع را پخش می‌کنند به مردم نشان می دهند، یکی ازاین تصاویر که شبکه الدنیا گرفته بود مربوط می شد به زنی که درماشین در حال سوختن بود و فقط النگو های طلا روی اسکلتش معلوم بود که الجزیره که نمی توانست توجیه کند این تصاویر را، با همان لوگوی الدنیا آن را پخش کرد و گفت: این ها مردمی هستند که دولت سوری آن‌ها را دستگیر کرده و دستبند زده بود به دستشان در واقع النگوهای طلا را به دستبند تعبیر می کرد.

این مستندساز اضافه کرد: چیزی که اهمیت دارد حضور درصحنه است و در میدان بودن, بلافاصله منتقل کردن اخبار مهم است، ما این میدان را در دفاع مقدسمان هم داشتیم، دفاع مقدسمان به خاطر دستوراتی که صدام صادر می‌کرد تا مرز اردن هم جنگ را با پوست و گوشت خودشان احساس می کردند، اما در ایران فقط در مرز و دزفول و مناطق جنگی جنگ حس می شد و مناطقی که دور از مرز بودند جنگ را حس نمی‌کردند آنطور که باید و این باعث می‌شد که قوای عراقی در خیلی مسائل قوت بگیرند.

وی همچنین افزود: تلویزیون سوری دارد فتنه را به مردم می‌شناساند و این فتنه‌ای که همه اجزای حکومت را در هم تنیده به مردم نشان می دهد و مردم را در فضای کشور آورده است  و این طوری که من مشاهده کردم این فتنه  انشاالله خیلی زود فروکش خواهد کرد، البته جنایات ادامه دارد.

نادر طالب زاده در ادامه سخنان سهیل کریمی گفت: طی صحبت و مصاحبه ای که باچند تن از اصحاب رسانه و کارشناس مختلف برای ساخت این برنامه داشتم تقریبا صحبت های همه حول محور صحبت های آقای کریمی بود و اینکه ما برایمان مسئله سوریه روشن است منتها تفاوتی که با غرب شاید داشته باشیم آرام آرام وارد می شویم  در واقع در میدان کم کاری می‌کنیم و حتی بعضی غربی‌ها تندتر از ما وارد می‌شوند و شاهد این هستیم که همانی می شود که پیش بینی می کردیم و سوریه همانطور پیش می رود که فکرش را می کردیم.

مجری راز ادامه داد: آنچه که فهم مردم است و سیری که در انقلاب اسلامی پیش آمده را اگر مهندسی شده توسط خبرگان به نمایش در بیاید و حتی به غرب ما نشان بدهیم و آن را برای غرب تجویز کنیم بسیاری از مسائل حل میشود، مصداقش همین مسئله سوریه است که باید هماهنگ شود . که باید روی آن سرمایه گذاری شود و این کار را ما باید انجام دهیم، ما باید واقعیات را و جزئیات را نشان دهیم و به مردم آن واقعیت را آنگونه که هست نشان دهیم و باید در واقع تبادل نظر داشته باشیم.

سهیل کریمی  اضافه کرد: نیاز به یک نهضت تعاملی و ارتباطی و یک گفتگویی واقعی با نخبگان جهان اسلام داریم.

خوشرو پژوهشگر حوزه رسانه علت و انگیزه خود و گروهی که از سال گذشته در حال تحلیل و بررسی سریال های عربی مانند سریال امام حسن و امام حسین هستند را بحثی است که درحوزه جنگ رسانه ای یا جنایت رسانه ای در حال اتفاق است بیان می کند.
وی اضافه کرد: نگاه ما این است که جبهه عربی غربی که شکل گرفته و دارد خود را عیان نشان می دهد پس از شکست در جنگ 33 روزه و 22 روزه  استراتژی خودش را در حوزه فرهنگی و جنگ رسانه ای خیلی تقویت کرد و یک هماهنگی جدی تری شکل داد تا بتواند اهداف خودش را پیگیری بکند.

خوشرو تاکید کرد: منظور ما از جبهه غربی و عربی هم طبق نظر مقام معظم رهبری که قید کردند منظور ملت ها نیستند و دولت هستند که هم دولت عربی و هم دولت غربی است که این ها متحد شدند و ابتدا در حوزه فرهنگی ورود  کردند و ما از سال های گذشته این حرکت رسانه ای را دیدیم که چگونه شکل گرفته است.

این پژوهشگر اضافه کرد: ما از سال های گذشته حرکت رسانه ای جدی را می بینیم و تکنیک و استراتژی بسیار خوبی است برای تحقق اهداف، این فیلم‌ها درام هستند و مخاطب را جذب می‌کنند و القاء اهداف دست اندر کاران برنامه خیلی راحت تر صورت می گیرد.

وی افزود: سریال الحسن الحسین هیچ مناسبتی با این امامان ندارد و از سال 87 ساخت فیلم رسماً آغاز شد حتی قبل تر و از زمانی که فیلم امام علی (ع) پخش شد، این ها متعصب شدند و خواستند جواب رسانه ای داشته باشند و این دوره تاریخی را براساس نظریات وهابیون شرح کنند و حکمای اسلام با این فیلم مخالف هستند و چندین بار ساخت این فیلم متوقف شد و اما باز هم این سریال ساخته شد و پخش شد.

خوشرو ادامه داد: ناگفته نماند که ما با طیفی از جوانان تحلیل گرعرب روبرو بودیم که وقتی این مسئله مطرح شد و فتنه های صدر اسلام از دیدگاه تنگ مذهبی تبدیل به یک کار رسانه ای قوی شد انگیزه برای ما پیش آمد که نگاه های مقابل را هم  مطالعه کنیم.

وی می گوید: داستان این سریال تعدادی از معترضین به خلیفه دوم است که از مصر به مدینه هجرت کرده بودند. عبدالله سبع نقش اصلی این فیلم را بر عهده دارد که برخی کتب سلفی نوشته اند که این فرد یهودی از طرف خاخام یهودی مأموریت پیدا می کند که بتوانند بین مسلمانان نفوذ پیدا کنند و  این فرد اسلام بیاورد و جای پیروان امام علی (ع) شوند و راه های تفرقه را حب امام علی (ع) دانستند.

این پژوهشگر در پایان تاکید کرد: محور این داستان این است که شیعه را پیرو عبدالله سبع بدانند خیلی از علمای اسلام این فیلم را ساخته پرداخته ذهنیت شخصی به نام سیف بن عمر که فرد خیال پرداز بوده است دانسته اند. بسیاری از علمی شیعه روحانیون این فرد را رد کرد کرده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها