أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۶۹۸۹۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۰۸ مرداد ۱۳۹۱
رئیس کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شاخص نرخ رشد جمعیت ایران باید 2.1 درصد باشد، گفت: با توجه به آنکه نرخ رشد هم اکنون 1.6 درصد است، در وضعیت خطرناکی هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند، در آینده با وضعیت هولناکی از نظر جمعیت مواجه می‌شویم.

جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در مورد نرخ رشد جمعیت در کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مبنای تحقیقات علمی بسیاری که توسط کارشناسان و منابع علمی انجام داده است، نرخ رشد جمعیت را منفی ارزیابی می‌کند.

وی افزود: نرخ رشد جمعیت از سوی همه جامعه‌شناسان، بسیار خطرناک قلمداد می‌شود.

جعفرپور با تاکید بر اینکه برای کنترل جمعیت باید نرخ رشد خانوار 2.1 درصد باشد، تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم جمعیت کشور را ثابت نگاه داریم، باید نرخ رشد خانوار 2.1 درصد باشد؛ به این معنا که هر خانواده‌ای که تشکیل می‌شود، حداقل باید 2.1 فرزند در خانواده حضور داشته باشد.

رئیس کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: 2.1 درصد به این دلیل در نظر گرفته شده است تا با رفتن پدر و مادر دو فرزند بتوانند جای آنها را پر کنند، و همچنین یک دهم نیز به عنوان احتیاط در نظر گرفته شده است که اگر اتفاقی برای فرزندان بیفتد، نرخ رشد سیر خودش را طی کند.

جعفرپور با اشاره به نرخ رشد در سال 1366 تصریح کرد: در سال 1366 نرخ رشد جمعیت به طور متوسط 6.6 درصد بود که این نرخ رشد جمعیت بسیار بالا بود.

وی افزود: در سال 66 به دلیل فشارهای همه جانبه از جنگ و همچنین منابعی که صرف مسائل جنگ می‌شد، طی تصمیمی، قرار شد با کنترل‌ها و برنامه‌هایی پیشگیری صورت گیرد و با پیشگیری نرخ رشد را به 4 درصد برسانند.

رئیس کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای کنترل جمعیت در سال 66 تدابیر خوبی اندیشیده و در اجرا نیز به خوبی عمل شد، اظهار داشت: این تدابیر و اقداماتی باعث شد در سال 71 ما به نرخ رشد مطلوب که همان 4 درصد بود، برسیم، ولی این کنترل جمعیت بعد از سال 71 به خوبی انجام نشد؛ تا جایی که در سال 90 بر اساس رصدی که صورت گرفت مشاهده می‌کنیم نرخ رشد خانوار به 1.6 رسیده است.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شاخص نرخ رشد جمعیت باید 2.1 درصد باشد، اظهار داشت: با توجه به آنکه نرخ رشد هم اکنون 1.6 درصد است، در وضعیت خطرناکی هستیم و اگر این روند بخواهد ادامه پیدا کند، ما در آینده با یک وضعیت هولناکی از نظر جمعیت مواجه خواهیم شد.

وی افزود: با این روند در 15 یا 20 سال آینده یک جمعیت کم در حدود 50 میلیون نفر خواهیم داشت که اکثر آنها پیر، مسن و زمین‌گیر هستند و شدیدا با خلاء نیروی جوان و پرنشاط مواجه خواهیم بود.

معاون دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی نیز مشوق‌هایی را برای کنترل جمعیت دارند، تصریح کرد: کشورهای اروپایی که الان نیز درگیر کنترل جمعیت هستند به محض آنکه روند آنها به خط قرمز نرخ رشد جمعیت می‌رسد اقدامات زیادی انجام می‌دهند تا بتوانند به نرخ رشد مطلوب برسانند؛ و برای کنترل نرخ رشد مشوق‌های بسیاری را برای فرزند آوری در نظر می‌گیرند.

جعفرپور ادامه داد: در کشورهای اروپایی حتی برای تعدیل نرخ رشد جمعیت به پذیرش مهاجر روی می‌آورند.

رئیس کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه تعداد جمعیت یک کشور از شاخصه‌های عزت و اقتدار یک کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: علت عضویت چین در شورای امنیت به دلیل جمعیت بسیار زیاد این کشور است؛ زیرا 50 سال پیش چین به عنوان یک قدرت جهانی محسوب نمی‌شد.

جعفرپور با اشاره به اینکه جمعیت 75 میلیونی ایران یکی از مؤلفه‌های قدرت به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: ما باید این مؤلفه‌ قدرت را حفظ کنیم.

وی افزود: البته ما به دنبال 75 میلیون انسانی که جویای کار، گرسنه و فارغ از آموزه‌های تربیتی باشند، نیستیم بلکه باید تدابیری اندیشیده شود که از منابع خدادادی در این کشور استفاده بهینه کنیم.

رئیس کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ خداوند امکانات زیادی از لحاظ منابع، ذخایر،‌نیروی انسانی و مخصوصا دین در ایران قرار داده است که ما می‌توانیم جمعیت بالای 75 میلیون نفر حتی 100 میلیون نفر را هم نیز داشته باشیم و مشکلات معیشتی، اشتغال، تربیت و مسائل بهداشتی درمانی در این کشور وجود نداشته باشد.

معاون دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی نرخ رشد جمعیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مجموعه مصوبات و سیاست‌هایی را برای سازماندهی نرخ رشد جمعیت و بهینه سازی این نرخ رشد به تصویب رسانده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها