يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۰۱۹۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۰۹ مرداد ۱۳۹۱
محققان پرونده انفجار دفتر شورای امنیت ملی سوریه، به «اثرات روشنی» از سرویس اطلاعاتی اردن، عربستان و ترکیه رسیده‌اند. این تحقیقات زیر نظر ماهر اسد است و سفارت ترکیه و منزل سفیر آمریکا از جمله مکان‌های احتمالی صدور دستور الکترومغناطیسی انفجار هستند.
فارس، دمشق هنوز درباره انفجار اخیر ساختمان امنیت ملی و ترور 4 نفر از سران این کشور، رسما نتیجه‌ای از تحقیقات منتشر نکرده است اما منابع غیرسوری در دمشق پایتخت سوری اعلام کردند که تحقیقات انفجار اخیر در دفتر شورای امنیت ملی سوریه با کمک محققانی از دستگاه اطلاعات روسیه در جریان است و نتایج اولیه ردپایی از دستگاه‌های اطلاعاتی اردن، عربستان و ترکیه نشان می‌دهد.

انفجار تروریستی ساختمان شورای امنیت ملی سوریه صبح چهارشنبه 28 تیرماه (18 جولای) روی داد و در آن چهار نفر از سران امنیتی و اطلاعاتی سوریه از جمله وزیر دفاع و رئیس دستگاه اطلاعاتی و رئیس دفتر شورای امنیت ملی سوریه ترور شدند.

الحقیقه به نقل از این منابع افزود: محققان به «اثرات روشنی» از دستگاه اطلاعاتی اردن، عربستان و ترکیه رسیده‌اند. ماهر اسد شخصا بر روند تحقیقات نظارت دارد و سرلشگر شعیب سلیمان فرمانده گارد ریاست جمهوری در کنار اوست.

این منابع افزودند که کارشناسان روس با خود سیستم‌هایی پیشرفته آورده‌اند که امکان تعیین فاصله نقطه انفجار تا محل کنترل آن را مشخص می‌کند.

الحقیقه افزود: تحقیقات با بازجویی رئیس دفتر هشام الاختیار (رئیس ترور شده شورای امنیت ملی سوریه) که اکنون در مقر دستگاه امنیت گارد ریاست جمهوری بازداشت است و تحت حراست شدید نیروهای ماهر اسد قرار دارد، ادامه دارد اما هنوز مکان کنترل انفجار روشن نشده است زیرا که جذب رئیس دفتر هشام الاختیار به صورت «توالی مرکب» انجام شده است یعنی اینکه کسی که رئیس دفتر الاختیار را به خدمت خود در آورده است، تا مواد منفجره را در زیر میز جلسه شورای امنیت ملی بگذارد، «هسته» عاملان ترور را نمی‌شناسد یا نمی‌داند چه کسی دستور انفجار را داده است و یک حلقه سومی هم وجود دارد. اما بازجویی رئیس دفتر هشام اختیار مسئولان را به «اطلاعات مهمی رسانده است که هویت کشور یا کشورهای دخیل در این ترور روشن شده است.

این منابع گفتند که مکانی که از آنجا دستور انفجار [با کنترل از راه دور] صادر شده است، فراتر از دایره‌ای با شعاع 500 متر نیست و «غربال نهایی» مکان‌های موجود در این 500 متر به سه مکان محصور شده است: اول منزل سفیر آمریکا در 150 متری ساختمان شورای امنیت ملی و دوم سفارت ترکیه با همین مسافت و سوم سفارت عربستان در «ابو رمانه» که 350 متر فاصله دارد و با توجه به ساختمان‌ها و موانع متعدد میان آن و ساختمان امنیت ملی احتمال آن ضعیف‌تر از بقیه است زیرا این موانع ارسال موج الکترومغناطیس را ضعیف میکند و در نتیجه تضمین وقوع انفجار را کاهش می‌دهد.


موقعیت ساختمان امنیت ملی سوریه و منزل سفیر آمریکا و سفارت ترکیه

این منابع بعید نداستند که سرویس اطلاعاتی اردن مجری این عملیات باشد یا اینکه حداقل عملیات جذب و خرید رئیس دفتر هشام اختیار را بر عهده گرفته باشد اما در شیوه «قاتل اجیرشده» یعنی پیمانکاری در باطن و اجرای عملیات به نیابت از آمریکایی‌ها، قطری‌ها، سعودی‌ها و ترک‌ها، ممکن است اردن در مقابل مبالغ مالی هنگفت این کار را بر عهده گرفته باشد.

این منابع گفتند که محققان متقاعده شده‌اند که انفجار با کنترل از راه دور و از منزل سفیر آمریکا یا سفارت ترکیه انجام شده است زیرا این دو محل مناسبترین محل جغرافیایی برای این کار هستند.

شیوه فریب سرویس اطلاعات اردن علیه سوریه

در همین ارتباط یک منبع اردنی اعلام کرد که سرویس اطلاعات اردن گذرنامه و مدارک هویتی دها شهروند فوت شده اردنی را استخراج کرده و آنان را در اختیار تروریست‌های تکفیری و مردوران سرویس‌های اطلاعاتی داده است تا پس از ورود خاک سوریه و احتمالا بازداشت یا اسارت، اطلاعاتی غلط از هویت آنان به دست سرویس‌ اطلاعاتی سوریه بدهد.

این منبع به الحقیقه اعلام کرد: سرویس اطلاعات اردن اطلاعات مذکور را دستکاری می‌کند و این کار را به تقلید از سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) انجام می‌دهد که گذرنامه‌های گردشگران دیگر کشورها را برای مزدوران خود به کار می‌گیرد اما اردنی‌ها این ایده را توسعه دادند و این گذرنامه‌ها را به نام اشخاصی صادر کرده‌اند که دیرزمانی است مرده‌اند و برخی اطلاعات آن را دستکاری می‌کنند.

بنا بر این گزارش، هدف از این کار، فریب سرویس امنیتی و اطلاعاتی سوریه است زیرا در صورت بازداشت این عناصر، اردن می‌تواند ادعا کند که صاحبان این هویت‌ها، فوت کرده‌اند و در نتیجه ادعا کند که فرد حامل گذرنامه اطلاعات آن را دستکاری کرده است.

رو شدن دست سرویس اطلاعات اردن

اما این حیله سرویس اطلاعاتی اردن چند روز گذشته فاش شد. زمانی فاش شد که یک اردنی در درگیری‌ مسلحانه با نیروهای سوریه در دمشق کشته شد و نام وی «اسامه عبدالقادر الذهبی» است که از متولدان سال 1940 دمشق است اما روشن شد که او 16 سال پیش و دقیقا در سال 1996 در دمشق فوت کرده است.


کارت هویتی همراه جسد در سوریه (تصویر بالا)- گواهی فوت صادره در اردن (تصویر پایین)

روزنامه الرأی اردن گواهی فوت مرگ یکی از این افراد را برای نقض ادعاهای مقامات دمشق منتشر کرد اما در اینجا روشن شد که اطلاعات این فرد با کارت هویتی وی که با جسد او بود با گواهی که مقامات اردنی درباره او منتشر کردند کاملا تناقض دارد و شماره ملی، اسم مادر و تاریخ ولادت با اختلافی نزدیک به 40 سال تفاوت دارد و تنها اسم چهار بخشی وی در هر دو مدرک یکی است. در نتیجه بازی مقامات اردنی و روزنامه الرأی اردن بسیار سخیف و بی‌معناست.

ناگفته نماند که در درگیری‌های استان درعا در تاری 24 ماه جاری میلادی، پنج اردنی در روستای خربه غزاله در درگیری با نیروهای مسلح سوریه کشته شدند.(أحمد عبد العزیز زریقات ، أنس عصام عقلة المحامید ،عبد الحلیم أحمد زریقات، قاسم عبد العزیز زریقات و محمود علی محمد الزعبی).
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها