کد خبر: ۷۰۵۴۱
زمان انتشار: ۱۵:۴۲     ۱۰ مرداد ۱۳۹۱
اگر كسي از من اين سئوال را بپرسد مي گويم در وهله اول دماغ تان را عمل نكنيد و از آن مهم تر علم و دانش خود را بالا ببريد. ان شاء الله موفق مي شويد
آويني فيلم، مريم اميرجلالي بر خلاف نقش هاي پرشوري كه در تلويزيون از او ديده ايم و هر روز هم نقش هاي طنزي از اين هنرمند شاهد هستيم، بانويي است احساساتي. از طرفي هم به همان سادگي و راحتي است كه در سريال مي بينيم. شايد همين سادگي و راحتي برخوردهايش است كه بازي او را اين قدر دلنشين كرده. او حالا 65 ساله است و نشان داده آينده روشني دارد و كلي نقش هاي خوب منتظرند تا او بازيشان كند. هرچند خود نيز از برخي نقش هاي تكراري خسته شده، اما تنها علت پذيرش آنها را پسند مخاطب مي داند. آنچه پيش رو داريد ماحصل مصاحبه با اين هنرمند است كه با هم مي خوانيم.

امروز مريم امير جلالي محبوب ترين بازيگر زن تلويزيون است؟

من خودم چنين فكري نمي كنم و اگر به هر دليل اين محبوبيت ايجاد شده، محبت خداوند و نظر لطف مردم است. من ارادت خاص و زلالي به مردم دارم و از عمق وجود به آنها علاقه مندم. هر چند نبايد از حضور دائمي اين چند وقت اخير كارهايم بر روي آنتن هم به سادگي گذشت.

چطور شد كه وارد دنياي طنز و هنر شديد؟

هم كار جدي دوست دارم و هم طنز. هر دونقش را هم ايفا كردم، اما شخصاً به كار طنز بيشتر علاقه مند بودم و با همكاري يكي از دوستان، يك مجموعه طنز را شروع كرديم و تا به امروز اين راه همچنان ادامه دارد.

چند وقت است كه خيلي پر كاريد. بعد از پايان هر سال به سرعت مي رويد سراغ كار جديد كه پخش هم مي شود. مثل اينكه حسابي تو بورس هستيد؟

اين نظر كارگردان هاست. شايد مرا مناسب كار مي بينند و انتخاب مي كنند. هر چه كارهايت روي آنتن باشد و جلوي چشم باشي، زودتر از ديگر همكارانت انتخاب مي شوي. شايد براي من هم اين اتفاق افتاده.

گفته مي شود خانم امير جلالي در زندگي شخصي اش ، خود محور است. آيا واقعا اين گونه است؟

بله. البته سعي مي كنم منعطف و با انعطاف هم باشم. تصميمي كه مي گيرم معمولاً درست است. البته خود محوري من ، در زندگي است و نه در كارم.

فكر مي كنيد شانس در خانه تان را زده؟

من همان آدم سالهاي قبل هستم كه از اين خبرها برايش نبود. آرزو مي كنم از اين خبرها براي تمامي همكارانم بيفتد و همه بازيگران به جايگاه واقعي خود برسند و كارهايشان به بهترين شكل ممكن ديده شود.

روزي كه در سينما شروع به كار كرديد و وارد عرصه بازيگري شديد بيشتر دنبال چه چيزي بوديد؟ در واقع چه عامل و انگيزه اي شما را به سمت بازيگري كشاند؟

فكر مي كنم احتمالاً جذابيت اين حرفه، مرا به سمت بازيگري سوق داد.

در چند سال اخير سحر ولدبيگي، لاله صبوري، شقايق دهقان، بهنوش بختياري و... در طنز خوش درخشيدند اما كارهاي شما بيشتر از ساير همكارانتان به چشم آمد.

نه اين طوري نيست. هنوز احساس مي كنم خيلي راه تا مرحله اي كه مي خواهم برسم باقي مانده است. هنوز بعد از هر سكانس از عملكرد كاري ام ناراضي هستم. اما باور كنيد براي هر كاري كه انجام مي دهم انرژي فراواني به كار مي برم چون رضايت مخاطب برايم ارزشمند است. مردم نيز اين موضوع را به خوبي درك مي كنند و تجربه و تحليل بازيگري را مي فهمند. هرچند من خودم را قبول ندارم.

عوامل زيادي باعث جذب به اين حرفه مي شود مثل شهرت، محبوبيت، ارضاي احساسات درون فردي، ماديات و... كدام يك از اين عوامل براي شماي هنرمند جذابيت داشت؟

بخش يادگيري و همين طور تخيل قدرتمندي كه در اين حرفه وجود دارد و آدم مي تواند جاي آدم هاي ديگر قرار بگيرد و از قالب واقعي و حقيقي خود جدا شود. اما از آنجايي كه سينما به نظر من آموختني هاي
فراواني دارد و شخصاً به يادگيري در عرصه هاي مختلف علاقه مندم و هميشه عطش آموختن دارم، در سن كم حرفه بازيگري را آغاز كردم.

امروز به آن چيزي كه مي خواستيد رسيده ايد؟

فكر مي كنم نه هنوز.

بهترين بازيگراني كه در كنارشان بازي كرديد؟

هيچ مشكلي با هيچ بازيگري نداشته ام اما از بازيگراني كه هوش و تمركز بالايي دارند مي توانم از سحر ولدبيگي و اكرم محمدي نام ببرم.

تا به حال شده كه پيشنهادي را نپذيريد و بعد پشيمان شويد؟

نه خوشبختانه.

خانم امير جلالي! راز مردمي بودن در چيست؟

مردم را خيلي دوست دارم و هميشه سعي كرده ام انرژي مثبت آنها را پاسخ دهم. امكان نداشته عطوفت و محبتم را از مردم دريغ كنم و بدون شك اين موضوع متقابل بوده. اما نمي دانم شايد خيلي ها هم باشند كه از من خوششان نيايد.

خيلي از پيشكسوتان هنر معتقدند كه هنرمند بايد روي يك شاخه هنر متمركز شود تا موفق شود. نظر شما چيست؟

خير. من كاملاً معتقدم كه همه هنرها به هم وابسته اند و هنرمند بايد به همه علايقش در زمينه هاي مختلف بپردازد و پيش برود.

در يكي از مصاحبه هايتان خوانده بودم تلويزيون و سينما برايتان فرقي ندارد. پس چرا كارهاي تلويزيوني تان بيشتر از سينمايي است؟

رسانه برايم زياد مهم نيست. اگر كار سينمايي خوب باشد قبول مي كنم. ولي متأسفانه در اين چند سال كمدي هاي سطحي زياد شده.

با توجه به حرفه تان، اما خوشبختانه هيچ وقت در طي سال ها فعاليت، شخصيت تان مورد سئوال قرار نگرفته.

من اصولاً به اين چيزها فكر نمي كنم و برايم مهم اين است كه بتوانم هر روز ياد بگيرم و مفيد باشم. من براي خودم كار مي كنم و توجهي به ديگر مسائل و اين حرف و حديث ها ندارم.

از مشكلات كمدين هاي زن در ايران بگوييد؟

نيازي به گفتن من نيست. همه مي دانند كه خانم ها چه محدوديت هايي براي كارهاي كمدي دارند.

بزرگترين آموخته شما از هنر و مهم ترين تأثير آن در زندگي شخصي تان چه بوده است؟

من فكر مي كنم كسي كه كار هنري مي كند هيچ وقت زندگي عادي ندارد. بنابر اين خيلي لذتبخش است كه هيچ وقت هيچ چيزي كهنه و تكراري نمي شود. دائم داريم به اين قضايا فكر مي كنيم كه كار بعدي چيست؟ و همين هاست كه زندگي را لذتبخش مي كند.

شما وقتي فيلمي بازي مي كنيد يا كاري را انجام مي دهيد نظر مردم چقدر برايتان مهم و در چه درجه اي از اولويت قرار دارد؟

قطعاً برايم مهم است كه مردم چه فكري مي كنند. به نظرشان اهميت مي دهم و احترام مي گذارم.

شما از طنز چه تعريفي داريد؟

به نظر من و يكي از دوستانم؛ بازي كردن يك موقعيت شوخي است به صورت جدي. يعني شوخي را جدي بازي كنيد. متأسفانه در كارهاي تلويزيوني ما، اسم لودگي را گذاشته اند طنز. حالا اگر مريم امير جلالي لباس شندر پندر و كولي وار بپوشد و در جوي آب بيفتد خنده دار نيست، ولي اگر امير جلالي رسمي پوش باشد از ماشين آخرين سيستم پياده شود و داخل جوي آب بيفتد، خنده دار است. اين دو موقعيت، شايد از لحاظ زمان و مكان تفاوتي نداشته باشد ولي از لحاظ شخصيتي متفاوت است.

بزرگترين انتقادي كه از شما مي شود چيست؟

خيلي ها مي گويند كه زود عصباني مي شوم يا اينكه خيلي سخت مي توانم با كسي ارتباط برقرار كنم و صميمي شوم اما آدم وفادار و با اراده اي هستم و سعي مي كنم كارهايم را به نحو احسن انجام دهم.

در كل از اينكه بازيگر هستيد خوشحاليد؟

بله. واقعاً خدا را شكر مي كنم چون كار ديگري از من برنمي آيد. يعني احساس مي كنم نمي توانم آدم فني باشم.

به نظر شما چگونه مي شود بازيگر قابلي شد؟

اگر كسي از من اين سئوال را بپرسد مي گويم در وهله اول دماغ تان را عمل نكنيد و از آن مهم تر علم و دانش خود را بالا ببريد. ان شاء الله موفق مي شويد.

فكر مي كنيد نقطه پايان كار يك هنرمند كجاست؟

جاده هنر، انتهايي ندارد. هنرمند بايد براي تأثيرگذاري بيشتر كارش با مردم صادق باشد، زيرا مردم باهوشند و تفاوت ميان ريا و صداقت را به خوبي متوجه مي شوند.

چقدر براي درست اجرا شدن برنامه هايتان تلاش مي كنيد؟

براي تلاش نمي توان حد و اندازه اي را مشخص كرد. براي رسيدن به اهداف و ايده آل هايم از هيچ كوششي دريغ نمي كنم.

اگر بخواهيد كارهاي گذشته تان را بازي كنيد، بازي نمي كنيد يا بايد يك كار جديد باشد؟

من فكر مي كنم صعودي بوده، چون هر كدامشان براي من يك پله بالاتر بوده، البته چه از لحاظ تجربي و چه از لحاظ فني. كليت هر كدام از كارها از كار قبلي، پله هاي بالاتري داشته.

براي بازيگري پارتي داشتيد؟

نه. خدا را شكر مي كنم و خيلي خوشحالم كه سالم و سلامت وارد اين حرفه شدم.

كلاس بازيگري براي بازيگر خيلي تأثير دارد؟

خيلي. چون اگر هيچ چيز نداشته باشد، به خود آدم ثابت مي كند كه اصلاً جوهره اين كار را دارد يا نه.

تا به حال سعي كرده ايد شبيه يك بازيگر خارجي بازي كنيد؟

نه. آخر اصلاً شدني نيست. فرهنگ آنها با ما قابل قياس نيست.

صحبت هاي پاياني شما؟

براي همه عزيزان آرزوي روزي خوش دارم و از خدا مي خواهم به آرزوي دلشان برسند، حالا هر چيز كه هست. اميدوارم آنهايي هم كه
مي خواهند بازيگر شوند با تجربه كامل وارد شوند تا به بن بست برنخورند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها