يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۱۱۵۰
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۱۴ مرداد ۱۳۹۱
به گفته رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه بر مبنای پیش بینی‌های این مرکز اگر باروری مطابق با روند گذشته کاهش داشته باشد در سال 1415 نرخ رشد جمعیت ایران به 0.4 درصد یعنی صفر می‌رسد.

محمدجواد محمودی، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه در ایران نرخ باروری از سال 1364 با سرعت بالا شروع به کاهش می‌کند، گفت: در هیچ کشوری این سرعت کاهش تجربه نشده است.

به گفته وی با همان سرعتی که کاهش باروری را تجربه کرده‌ایم، به همان سرعت هم افزایش سالمندان را به دنبال خواهیم داشت. به طور طبیعی کسانی که یک فرزند دارند در دوران سالمندی نمی‌توانند از خود نگهداری کنند، سرنوشت محتومشان خانه سالمندان خواهد بود.

به گفته رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در حال حاضر در ایران هر سال حدود یک میلیون و 350 هزار تولد و 470 هزار فوت داریم که اگر از هم کم شوند، افزایش سالانه 880 هزار نفر می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 1405 جمعیت ما 140/86 میلیون نفر تخمین زده شده است، خاطرنشان کرد: در سال 1405 تعداد افزایش سالانه حدود 700 هزار نفرمی‌شود. بنابراین با افزایش باروری، قدر مطلق تعداد افرادی که به جمعیت ما اضافه می‌شود نه تنها زیاد نمی‌شود بلکه کاهش هم خواهد یافت. در حال حاضر سالی 900 هزار نفر اضافه می‌شود و این در حالی است که در سال 1405، 700 هزار نفر به جمعیت اضافه می‌شود.

محمودی گفت: اگر سیاست‌های افزایش موالید با موفقیت اجرا شود و ما بتوانیم از 6/1 فرزند آن را به 1/2 فرزند تا سال 1405 افزایش دهیم و بعد از این سال اگر تلاش شود تا نرخ باروری در سطح جانشینی تثبیت شود، از سال 1405 تا 1435 به طور متوسط سالی 400 هزار نفر به جمعیت ایران اضافه خواهد شد و در دهه‌های آینده جمعیت ما از 96 میلیون نفر فراتر نخواهد رفت.

به گفته رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه بر مبنای پیش بینی‌های این مرکز اگر باروری مطابق با روند گذشته کاهش داشته باشد و تا سال 1410 به 1.35 فرزند برسد و با فرض اینکه بعد از آن همین نرخ تثبیت بشود، سال 1415 نرخ رشد جمعیت ایران به 0.4 درصد یعنی صفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه سازمان ملل هم در سه سناریو جمعیت ایران را پیش بینی کرده است، گفت: در سناریوی رشد پایینش باروری کاهش پیدا می‌کند و در سال 1420 می‌شود یک فرزند و از اینجا به بعد افزایش پیدا می‌کند و به 1.5 فرزند می‌رسد. طبق این پیش بینی جمعیت ما در سال 1460 به 46 میلیون می‌رسد و در سال 1480 به 31 میلیون نفر می‌رسد.

محمودی با تأکید براینکه مهم‌تر از نرخ باروری، نرخ سالمندی است، گفت: تعداد جمعیت چندان مهم نیست. کشورهایی هستند که جمعیتشان 10 میلیون نفر است، اما تعادل جمعیتی دارند.

وی با بیان اینکه ایران دیگر کشور جوانی نیست و وارد مرحله میانسالی شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر درصد جمعیت جوان و میانسالمان یکسان شده است و همینطور که پیش می‌رویم از تعداد جوان‌ها کاسته شده و به تعداد جمعیت میانسال اضافه می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سجاد
UNITED STATES
۱۲:۰۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۱
۰
۲
به نام خدا
اولین کاری را که باید وزرات بهداشت آن را منتفی بکند، برداشتن قانون وازکتومی مجانی برای مردان در کنار و گوشه های بیمارستان و درمانگاه ها و... هست.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها