أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۷۳۱۳۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۵     ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
تکرار/ پاسخی به مسأله قدیمی «شر»:
این سؤالی است که خصوصاً این روزها و بعد از هر بلای طبیعی به ذهن می رسد: چرا خدا بلا می فرستد؟ یا حداقل چرا جلوی سیل، زلزله، آتشفشان و... را نمی گیرد؟... یک پاسخ سطحی این است که «هرکه در این بزم مقرب تر است، جام بلا بیشترش می دهند». اما آیا مثلاً مردم ژاپن که هر روز درگیر زلزله و آتشفشان اند یا مردم پاکستان یا حتی مردم تبریز، از همه به درگاه الهی مقرب ترند؟ آیا بلایایی که روزانه بر سر افراد مختلف می آید، بیشتر قسمت مقربین می شود؟

سرویس دین و آئین پایگاه 598 - این سؤالی است که خصوصاً این روزها و بعد از هر بلای طبیعی به ذهن می رسد: چرا خدا بلا می فرستد؟ یا حداقل چرا جلوی سیل، زلزله، آتشفشان و... را نمی گیرد؟ پیش از پاسخ به این پرسش، لازم است بدانیم که این سؤال از دو جهت فوق العاده مهم است. از یک سو به این دلیل که مهمترین حربه ملحدین بر علیه خداباوران در دوران مدرن است و از سوی دیگر یکی از مهمترین مباحث دینی است که نداشتن ذهنیت درست راجع به آن، سبب عدم درک اصل زندگی، و درک جوابش گشاینده نگاهی کاملاً نو به حیات دنیایی خواهد بود.

چرا خداوند جلوی بلاها را نمی گیرد و حتی بعبارت صحیح تر، اصلاً چرا بلا می فرستد؟ زیرا طبق باورهای دینی ما، تمام این اتفاقات با برنامه ریزی و اراده مستقیم خود خداوند رخ می دهند و این خود اوست که زلزله را می فرستد. اما چرا؟ یک پاسخ سطحی این است که «هرکه در این بزم مقرب تر است، جام بلا بیشترش می دهند». اما آیا مثلاً مردم ژاپن که هر روز درگیر زلزله و آتشفشان اند یا مردم پاکستان یا حتی مردم تبریز، از همه به درگاه الهی مقرب ترند؟ آیا بلایایی که روزانه بر سر افراد مختلف می آید، بیشتر قسمت مقربین می شود؟ واضح است که اینگونه نیست.

یک پاسخ سطحی دیگر این است که بلا وقتی نازل می شود که مردم زیاد گناه کنند. جدای از اینکه این پاسخ دقیقاً ضد پاسخ قبلی است و بلا را اتفاقاً نسیب بدترین افراد می داند، در اینصورت فی الواقع نباید بیشترین بلاها بر سر مردم آمریکا و اروپا که از همه گناهکارترند نازل شود؟

پاسخ به این سؤال مانند مسأله «جبر و اختیار» نیاز به ممارست فکری و بالا و پایین کردن مطلب دارد و می بایست یک سری ذهنیات از ریشه اصلاح گردند. لذا تقاضا می شود پاسخ زیر را با فراغت فکری مطالعه فرمایید.

نکته اولی که در مورد این سؤال مورد غفلت قرار می گیرد، این است که «کل این دنیا آنقدرها هم مهم نیست». اگر این مطلب درک شود، پاسخ اصلی به سؤالْ داده شده. اگر بخواهیم بواقع نسبت این عُمر و سختی ها و لذات آن را با آخرت که محل زندگی اصلی ماست مقایسه کنیم، در واقع کلش هیچ خواهد بود. هفتاد سال در مقابل ملیاردها ملیارد... هیچ حساب می شود. در واقع جواب عارفانه به این سؤال، همان ضرب المثل قدیمی «مورچه چیست تا کله پاچه اش چه باشد» است. کل دنیا مگر چیست که حالا مرگ و زندگی و تفاوت ها و سختی ها و شیرینی هایش بخواهد موضوع مهمی تلقی شود.

البته این پاسخ برای کسی قابل ادراک است که فی الواقع دنیا را همینگونه ببیند و اگر برای ما رضایت بخش نیست، دلیلش غرق شدن بیش از حدمان در روابط زودگذر و کوچک دنیایی است. ما آنقدر غرق کشف انواع غذاها با مغز مورچه شده ایم که از اینکه او  موجود کوچکی بیش نیست غافل مانده ایم.

چنانچه نکته فوق را به درستی درک کنیم، سؤال را قدری اصلاح کرده و می پرسیم «نسبت این اتفاقات با آخرت چیست؟» زیرا کل دنیا و دردها و لذاتش روی هم رفته نه تنها ارزش فکر کردن مستقل ندارند، بلکه اصولاً هیچ چیزی در این دنیا نیست، مگر در ارتباط با حیات اخروی. هیچ چیز مستقل و نامربوط به آن حیات در این دنیا وجود ندارد. حال با این پیشفرض، از دو زاویه «افرادی که بلا بر آنها نازل می شود» و «دیگرانی که شاهد این بلاها هستند» سؤال را بررسی می کنیم.

دسته اول، کسانی هستند که در این بلاها می میرند. اما با نگاهی دقیق، آیا این مسأله ی بغرنج و رنج آوری برای آنهاست؟ خیر؛ آنها از اول هم قرار بود روزی بمیرند و نه تضمینی برای مدت زندگی شان داشتند که نقض شود و نه اصلاً زیاد مهم بود که چقدر زندگی کنند. البته منظور «برای خودشان» است نه برای اطرافیان. به اطرافیان خواهیم پرداخت. آنها که مردند، مردند و رفتند تا حساب و کتاب شوند و به خانه اصلی شان بروند. دقت کنید که همه ما آمده ایم تا روزی بمیریم و مرگ، آنقدرها هم مسأله بحرانی نیست.

اما آیا «کوتاه شدن عمر» یک ظلم در حق این افراد نیست؟ قطعاً خیر؛ زیرا اولاً از ابتدا به آنها گفته شده بود که معلوم نیست چقدر زنده می مانند. ثانیاً خداوند هر کسی را متناسب با عمری که داشته مورد حسابرسی قرار می دهد. بماند که حتی نیت هایی که برای انجام اعمال خوب داشته و نتوانسته برآورده کند را هم برای او بعنوان کار انجام شده می نویسد.

پس هیچ ظلمی در حق او صورت نگرفته. این پرسش که «بالاخره او از نعمت زندگی محروم شده» همانطورکه ذکر شد، ناشی از عدم توجه به همان نکته اول است. مگر کل زندگی چقدر است که از دست دادنش زیان بزرگی محسوب شود؟ او تازه زندگی اصلی اش شروع شده.

تازه به همه اینها اضافه کنید این حقیقت را که او در اثر زجری که هنگام جان دادن می کشد، بسیاری از گناهانش پاک می شود.

اما دسته دوم کسانی هستند که می مانند و غم از دست دادن عزیزانشان را می چشند. قطعاً دردی که این افراد می چشند، از خود جان باختگان به مراتب بدتر است. آیا به اینها ظلم نمی شود؟

اگر همچنان آن نگاه آخرتی خود را حفط کنیم و هر چیز را در نسبتش با آن حیاتمان بسنجیم، اینها اتفاقاً بیشترین سود را می برند. زیرا بدون آنکه فرصتشان تمام شده باشد یا آسیب جسمی دیده باشند، یک «غفلت زدایی» عظیم را تجربه کرده اند. چه چیزی برای بیدار شدن ما از خواب غفلتی که داریم، بهتر از دیدن مرگ نزدیکانمان؟ بله، سخت است، اما آیا این سخت تر است یا حسرتی که پس از اعلام «تمام شدن فرصت» خواهیم برد؟ آیا خوب است هفتاد سال خواب باشیم و به سرازیری سقوط کنیم یا کسی در میانه راه با سیلی محکمی ما را بیدار کند و به خودمان بیاورد؟

استاد پناهیان داستان جوانی را نقل می کردند که پس از سالها غفلت، به خود آمده بود و حالات ایمانی خاصی پیدا کرده بود. ایشان نقل می کنند: از او پرسیدم چطور اینگونه شدی؟ گفت «مرگ» مرا اینگونه کرد. از وقتی که پزشک گفت چند روز بیشتر زنده نیستم، دیگر همه دنیا برایم بی ارزش شده. راحت از اموالم می بخشم، دیگر نه از چیزی و نه از کسی ناراحت نمی شوم، آرام شدم، تنها لذتم عبادت است و... همینطور برایم می گفت و من هم به حالاتش افسوس خوردم. وقتی داشتیم جدا می شدیم، پرسیدم: راستی نگفتی بیماری ات چیست؟ گفت: کدام بیماری؟ گفتم: همان که گفتی چند روز دیگر باعث مرگت می شود. گفت: من بیماری ندارم... گفتم خودت گفتی چند روز دیگر می میرم. گفت بله، از یک روز تا چند هزار روز دیگر...

می ماند دسته سوم، یعنی کسانی که نه می میرند و نه فقط کشته شدن اطرافیان را تجربه می کنند؛ بلکه دچار «نقص عضو»، «بیماری» یا «مال باختگی» می شوند. اینها هم اگر دقت کنیم، نعمتی از خداوند دریافت نموده اند. آنها «از دست دادن و دیگر بازنگشتن» را لمس کرده اند. دستی که تصور می کرد همیشه با او خواهد بود و از بابتش خیالش آسوده بود، دیگر رفته و هیچ وقت باز نخواهد گشت... هیچ وقت. این بهترین تجربه برای درک این حقیقت است که «ساعت ها، روزها، هفته ها، ماه ها و سالهایی که از عمر ما می روند، دیگر هیچ گاه باز نخواهند گشت... هیچ گاه».

نیروی جوانی، شادابی، سلامت جسم، معده آماده برای خوردن هر چیز، پدر و مادر، همسر، پول، فرزند، پاکی، آبرو و اعتبار اجتماعی و هر چیزی که به آسانی به آن دل بسته ایم و اصلاً به از دست دادنش نمی اندیشیم، همگی روزی خواهند رفت و دیگر هم باز نخواهند گشت. هیچ وقت باز نخواهند گشت (بد نیست کلمه «هیچ وقت» را برای خود تکرار کنیم). و از آن مهمتر اینکه هیچ ضمانتی هم وجود ندارد که حتماً تا مدت معلومی با ما باشند و بعد آرام آرام از دست بروند؛ ممکن است همین فردا کل زندگی مان بسوزد، نزدیک ترین فردمان بمیرد، معده مان از کار بیفتد و نصف غذاها را هیچ وقت نتوانیم بخوریم، تصادف کنیم و برای همیشه فلج شویم و... .

اما چرا ما باید چنین تلنگری بخوریم و به این موضوعات بیندیشیم؟ چون هر قدر به اشیاء این دنیا دلبستگی داشته باشیم، خود به خود از آن دنیا غافل می مانیم. هر قدر در «یاد دلبستگی هایمان» باشیم، از «یاد خدا» غافل می مانیم. این تلنگرهای الهی در واقع ما را از خسران ابدی نجات می دهند. از اینکه فرصت محدودی که قرار است سرنوشت ملیاردها ملیارد سالمان را رقم بزند، داریم به آسانی از دست می دهیم. فرصتی که حتی یک ثانیه اش هم باز نمی گردند... حتی یک ثانیه اش.

در روایات آمده است اگر فردی را از ابتدای عمر تا انتها در اطاعت خداوند با صورت به زمین بکشند، وقتی به آن دنیا می رود، باز احساس خسران می کند و آرزو می کند به دنیا بازگشته و توشه بیشتری جمع کند...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۸
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
ارسال نظرات
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
۳۸
۱۴
واقعاً متن قوی ای بود. ممنون
پاسخ
سید علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
۱۸
۹
خیلی راحت صحبت می کنی در مورد مرگ عزیزان!
پاسخ
ramin
Switzerland
۲۲:۵۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
چرندنگید آخه این روستاییان زجرکشیده چه گناهی کردند؟ اگه قراربودبمیرن بایدسرمایه داران گردن کلفت که خون ضعیفان رومیمکندمیمردن اگه به گناه بودبایدسواحل لبنان کن فیکون میشد یا آمریکا واسراییل سواحل مدیترانه
م
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
آقا ramin بهتره متن را دوباره بخواني چون اين مقاله تاييد نكرده است كه گناه سبب نزول زلزله است بلكه آنرا پاسخي سطحي به وقوع زلزله مي داند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۴ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
۱۳
۴۳
پس فکر و عقل تو به عنوان انسان به چه درد می خورد
پاسخ
میترا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۳ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
۱۲
۲
توی این وانفسا جرات میخواد اینجوری نوشتن و............ جرت با خداوند متعال . باید یاد بگیریم که هر واقعه ایرا اونطوری که هست ببینی نه ........
پاسخ
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۱ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
۱۱
۴
دلیل هراس آدمی از مرگ نداشتن توشه برای آخرتش است..
مثل ترس آدمی از مرگ، مثل محصلیست که در طول ترم درس خوانده و امادگی برای رویارویی با آمتحانات آخر ترم ندارد و مرگ، امتحانات پایان ترم است که اگر آماده باشی دیگر ترسی ترسی از امتحان نداری....
پاسخ
مهرداد
Russian Federation
۰۱:۴۵ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
۱۴
۶
این یک مثل است
حرف که کنتور ندارد
اگر دنیا به این بی ارزشی است که شما میفرمایید پس باریتعالی چرا آن را پدید اورد .
دنیا و نعمات یا نقمات آن چیزی در مقابل میلیاردها میلیارد آخرت نیست این سخن نشان از ناآگاهی و عدم درک خداوند و ارزش خلقت او دارد.
نکته دیگر بی اهمیت جلوه دادن کمک به مصیبت دیدگان است چرا که ایشان خداوند انواع لطف را به انها کرده و ما باید بکوشیم این لطف مستدام و بلا منازع و بلا انقطاع باشد. پس تلاش برای بهره گیری از دانش و فن و تکنولوژی برای ساختن سازه هایی مقاومتر در برابر بلایا خود بخود زیر سوال میرود و بهتر است خودمان را به دست تقدیر بسپاریم! یادمان باشد این تفکر بسیار خطرناک است. اسلام دین علم و دانش است و اگر تلاشی نشده تا مردمان گوشه و کنار کشورمان از بلایا به دور باشند نشان از عدم درک درست از لطف خداوندی و عدم قدر شناسی نعمات وی بوده است همه ما در برابر هم مسئولیم و هر جزء از ضعف در هر گوشه کشور یا حتی جهان درصدی از آن به تک تک مردم جهان باز میگردد و هیچ کسی نمیتواند به بهانه های واهی خود را تبرئه کند.
متأسفانه در آموزه های امروز به فرزندانمان همه ضعیف عمل کرده ایم باید یاد بگیریم به آنان مفهوم تلفیقی ای از گناه و شرمندگی را یاد بدهیم تا همیشه درک درستی از خدمت و تلاش و سازندگی وجود داشته باشد. سخن در این باب بسیار است اما یک کلمه
بنی ادم اعضای یک پیکرند
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
1- اگر بدانید آخرت چیست، تصدیق خواهید کرد که کل نعمات و نقمات دنیا در برابرش هیچ است.
2- نمی دانم آن نتایج را از کجای متن گرفتید؟ متن قصد تبیین این مطلب را داشت که ظلمی در حق مصیبت دیدگان توسط خدا صورت نگرفته و حکمت این مصیبت ها چیست. بله، قطعاً وظیفه ما هم کمک است و نیز مقاوم سازی. اما «بلا» چیزی نیست که قابل حذف باشد. مرگ را می توانید حذف کنید؟
Pj
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
حرفهای شما را قبول دارم. ولی به نظر من چیزی که در متن اصلی وجود داشت این بود که کمی به خودمان بیاییم و تا دیر نشده کاری برای خودمان انجام دهیم. اگر این تفکر را داشته باشیم، همه اموری که شما نوشتید زیرمجموعه این تفکر قرار می گیرد. مثل کمک به همنوعان و ...
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۴ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
۷
۱
البته از دور گفتن آسانه باید در میدان عمل بود تا میزان ایمان سنجیده بشه!! و کسی سر از کار خدا در نمیاره در اوج رمضان و پس از شبهای قدر اولین تقدیر در مقابل چشمان ملتی رقم می خوره
پاسخ
محمد
Lebanon
۱۱:۲۳ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
۹
۶
فقط بايد بگوييم اللهم اجعل عواقب امورنا خيرا
پاسخ
مجید رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۴ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
۱
۶
اینکه نوشته ای" نازل شدن بلا وزیاد شدن گناه راخیلی مرتبط ندانسته ای(یا پاسخ سطحی) حتما عقیده شخصی شماست وحتما از مطا لعات اندک دینی اما اینکه در باره نیامدن بلا در جامعه امریکا واروپا بخاطر ارتکاب گناه -بنظر می اید جنگ های داخلی امریکا وکشتار میلیونی را بحساب نیاوردی یا جنگ جهانی اول ویا دوم جهانی که فقط در همین دومی 53 میلیون کشته شده اند و صدها میلیون معلول و...بله خیلی چیزها ها را ما نمی دانیم مثلا چه مقدار باید فلان گناه به چه تناسبی از جمعیت از ان کشور یا جامعه باید صورت بگیرد تا مثلا زلزله ای بیاید تازه مسایلی مثل توبه ونحوه انجام گناه ونیت گناهکاران را ویا در مقابل اعمال خوب وخدا پسندانه وخیلی چیزهای دیگر که حداقل من نمی دانم حتما لحاظ می شود مثلا شخصی یک گناهی را خدایی نکرده از روی غفلت ویا ضعف ایمان مرتکب می شود ولی هیچ وقت مقصودش جنگ با خدا نیست مثلا در همین ایام ماه مبارک رمضان دو نفر روزه نمی گیرند اما یکی بخاطر تنبلی در عین حال که خدا را وفرامینش را هم محترم می شمارد واین شخص هیچگاه اصل روزه را مسخره نمی کند ولی شخص دیگر نه تنها روزه نمی گیرد بلکه نعوذ بالله همه چیز را انکار می کند وبرای مبارزه علنا روزه خواری می کند که صد البته این دو یکی نیست تازه فقط بلایای طبیعی یا جنگ که نیست یک کمی به امارهای مصرف دارو های روانی وعصبی وامار بالای فشارهای روحی روانی در همین جوامع می تواند نشان دهنده نازل شدن نوعی از بلا در ان جوامع باشد.تازه چه کسی مدعی شده که هر بلای طبیعی به خاطر گناه بوده است؟ والله اعلم
پاسخ
ترابی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۴ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
۹
۱
دفع خطر احتمالی عقلا واجب است
دنیا پر از حوادث است /عقل به ما حکم میدهد که در برابر زلزله خانه محکم بسازیم نه با خشت و گل//
خداوند به خاطر زیاد شدن گناه به انسان آسیب نمی رساند این ما هستیم که از عقلمان درست استفاده نمی کنیم و نابودی خودمون به ارمغان می آوریم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۹ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
۱۶
۰
همین زلزله تو ژاپن آمریکا اصلا کشته نمیده ولی اینجا....!واقعا متاسفم واسه مردم ایران
پاسخ
فهیمه
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
۱۹
۲
چرا بقیه رو بد میدونید و خودتون رو خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مردم امریکا و اروپا بد هستند
و ایرانیها و خیلی از مسلمانها که بسیاری از اخلاقیات و افکار و فرهنگهای غلط داریم خوب هستیم
در همین باور بمانید مثل کبکی که سرشو کرده زیر برف
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۴۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
سلام
اين نيست كه سرمان را زير برف كرده باشيم مطمئن باش همين نويسنده بهتر از من و شما به ضعف هاي كري و فرهنگي ما آگاه است شايد ما مسلمان ها داراي بعضي از فرهنگ هاي غلط باشيم و بعضي از فسادها نيز در جوامع مسلماني رو به گسترش باشد (يا بعضي از گناهان زير پوستي در ايران) كه آن هم محصول خيلي از عوامل در گذشته و حال است كه اولينش استعمار و استحمار 400 تا 500 ساله است ولي امريكا و اروپاي فعلي مثل جاعه لوط و هود و قوم صالح هستند كه عملا گناه به صورت قانون در آمده است از قانوني شدن همجنس گرايي يا قانوني شدن ازدواج با حيوانات.
من منكر نيستم خيلي از قوانين موجود حتي در جامعه و حكومت شيعي ايران با مباني اسلام تضاد ندارد مثل سود بانكي، ولي ما تلاش مي كنيم كه نظامي پديد آوريم كه اين چيزها كم و كم تر شود تا اينكه از بين برود ولي در غرب وا اسفا ( اين غرب آن غرب دويست سال پيش نيست و ما هم مسلمانان دويست سال پيش نيستيم كه سيد جمال گفت ).
حتي اينكه گفته مي شود: در جوامع غربي صداقت بيشتر است يك مغلطه و دروغ بزرگ است كه توسط رسانه هاي آنها در ذهن ما جاي گرفته است مگر مي شود در جايي كه احترامي براي آخرت و دين وجود ندارد صداقت بيشتر باشد، من كه باورم نمي شود (يك لحظه تصور كن كه باور به قيامت نباشد و يا اينكه با يك اعتراف تطهير و پاك مي شوي و يا بهشت را بتواني بخري چقدر براي خود آزادي قائل مي شويم)
قهرمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
۶
۲
من بافهیمه موافقم .من اگر درامریکا بدنیا می امدم وامریکائی درایران قطعا من مسیحی بودم واو مسلمان واگر اودرسنندج بدنیا میامد سنی بود ودر رشت شیعه ولی نه او راه مسیح میرود ونه من راه اسلام .مسلمانی که فرایض دینی خود رابجا نمیاورد یا اصلا بلد نیست چه میشود بااو مثلا یهودی ویهودی را مسلمان نامید
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۸ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
سلام.
اين گونه نيست كه به تصادف و از روي تاس انداختن يك نفر در چه ديني و در چه دوره اي به دنيا بيايد آن هم نظامي دارد كه خداوند بر آن آگاه است (من نه روايتي در اين زمينه بلدم و نه عالم ديني هستم ولي عقلم اين را مي گويد) اينكه در قران و السابقون السابقون اولئك المقربون ... ثلة من الأولين و قليل من الاخرين گفته مي شود يك نظمي دارد كه چرا قليل من الاخرين و نه ثلة من الاخرين.
اينكه يكي نعمت شيعه بودن مي يابد و يكي نمي يابد مطمئنا دليلي دارد.
اينكه يك نفر در عصر كشاورزي به دنيا آمده و يكي در عصر ربات و فضا از روي تصادف نيست.
بسياري از دانسته ها و باورهاي ما غلط است و بر اثر تبليغات (مغلطه ها) اين گونه رشد يافته است: مثلا ما در باورمان دوره جاهلي را به گذشته ها نسبت مي دهيم و دوره فعلي را دوره علم و تكنولوژي و دانايي مي دانيم در حالي كه در قرآن دوره جاهلي مترادف است با دوره اي كه در آن گناهان به صورت آشكار و علني و حتي به صورت قانون در جامعه رخ دهد يعني از لحاظ قرآن جامعه غربي به خاطر فساد آشكار و قانونيش در يك دوره اشكار جاهلي به سر مي برد. از لحاظ قرآني يك جامعه فرهيخته و دانا به جامعه ي خداترس و خدا پرست و موحد گفته مي شود هر چند داراي هيچ امكاناتي نباشد.
نینا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
۷
۴
واسه تحلیل كردن بلاها هم باید اسم امریكا و انگلیس و بقیه كشورها حتما باشه اصلا بدون نام این كشورها نمیشه روز گذروند به جای این حرفها به فكر مردم بیچاره باشید كه مدام سفارش میكنید حالا كه مرغ گرون شده نخورید ولی نذارید كشورهای غربی سواستفاده كنند این مردم خیلی كارها كردند و نگذاشتند كه كشورهای غربی سو استفاده كنند شما چه كردید هر كسی پیدا شد و كلاهبرداری مرد اختلاس كرد اونم ...... رقم های نجومی كی به فكر این مردم بیچاره میخواد باشه مردم باید بدونن نه از هیچ مسئولی گلایه كنید نه دیگه بهشون اعتماد خودتون مردم هوای خودتون رو داشته باشید و از خدای خودتون بخواهید كمكتون كنه دیگه فریاد رسی نیست
پاسخ
برو بابا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۸ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
۷
۱
من موندم این روستایی بدبخت نهایت گناهی که میتونه بکنه چیه؟ اگه به خشم خداست تهران سزاوارتره. تو هم دکونتو جمع کن برو جای دیگه پهن کن جای خدا نظر نده
پاسخ
منصور
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
۳
۵
اگر زلزله در کشور های غیر مسلمان بیاد حتما بهای کافر بودنشون را دادند مثل ژاپن، ولی اگه در کشور های مسلمان بیاد بی شک آزمایش الهی بوده !
پاسخ
منافی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
۲
۷
ولی یه چیزی رو نباید هیچ وقت فراموش کنیم, تا روزی که منجی الهی ظهور نکند بلا ها روز به روز بیشتر می شود, این یک حقیقت است.
این همه پیشرفت هیچ به کار ما نخواهد آمد بلکه برعکس؛ اگر کمی فکر کنیم:
اینهمه متخصص و اینهمه دارو های مختلف و اینهمه تجهیزات پزشکی پیشرفته پس چرا بیماریها روز به روز بیشتر می شوند و چرا عمر متوسط انسانها روز به روز کمتر می شوند و اینهمه وسایل رفاه و آسایش پس چرا رضایت و آرامش در بین انسانها روز به روز کمتر می شود ....
و تا زمانی که جهان تشنه او نشده از ظهور او خبری نخواهیم شنید.
شاید الآن احساس نیاز نکنیم ولی فطرت انسان ها روزی بیدار خواهد شد و تنها پیشرفت انسان از روز غیبت تا آن روز فقط همین است.
اینها را گفتم تا از راه حل اصلی مشکلات غافل نشویم.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
۰
۱
جالبه که زلزله فقط روی خطوط گسل رخ می دهد و آتش فشان در نزدیکی های کوه آتش فشان. پس مردم برای دوری از عذاب الهی نباید در این محدوده ها زندگی کنند. به علاوه مساله اینکه بعد از مرگ چه اتفاقی می افتد در زمانی که زنده هستیم مهم است، اما فرض کنید زمانی که مردم به طور کامل از بین برویم در این صورت دیگر وجود نداریم که دغدغه ای داشته باشیم. در واقع مساله آخرت تنها در زمان حیات مطرح است و بعد از مرگ چه زنده باشیم و نه تفاوتی ندارد، چون اگر زنده باشیم که انتظار عدالت داریم و ادامه کار و چه از بین رفته باشیم که اصلا نیستیم که از بی عدالتی در دنیا ناراحت باشیم.
پاسخ
مسلمان فراری
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
۳
۱
وای بر مردمی که هنوز در خرافات 1400ساله گرفتارند چرا زلزله8/9ریشترى در ژاپن تلفات نداره؟چراملت ما هنوز درگير رفتن به دستشويی باپای چپ يا راست هستند چراما هنوز گير ديده شدن هلال ماه هستیم اما کفار ماه رو تسخیر کردن؟ما کجای کاریم اونا کجا
پاسخ
جمال
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
۳
۰
زلزله مربوط به حركت گسلهاي زمين مي باشد كه براثر فعل و انفعالات در داخل هسته مركزي انجام ميگيردو هيچ ربطي به عملكرد خوب و بد مردم ندارد. خداوند متعال رحمان رحيم است هركس مجازات اعمال خوب و بدش در اين دنيا و هم در آخرت خواهد ديد پروردگار متعال هيچ وقت بخاطر گناه يك عده ديگر مردم را مجازات نمي كند
پاسخ
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۲ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
۲
۰
با این حرفاتون خشم خدا را هم در می اورید تو کجای دنیا زلزله شش ریشتری اینقدر ویرانی و بدبختی ببار میاره عقب ماندگی و بی مسِئولیتی خودمون را توجیه میکنید پای خدا را وسط میکشید مگه خدا این عقل به بشر نداده که داره کهکشانها را تسخیر میکنه ؟ کی به شما گفته برا روستاییان بیچاره خونه مقاوم نسازید؟ این یه تحلیل مسخره است اگه اینطوره که شما میگید پس هیچ انسانی باید به خود اجازه کار و تلاش و مجاهدت ندهد
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۳ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
۲
۲
تهرانم دیر نشده
صبر خدا یهوووو سرریز میکنه
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
۱
۰
اگه گناهی هم درکار باشه گناه اون مسئولایی که نمی تونن جلوی این فجایع رو بگیرن
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
۰
۵
سلام این پیامو امروز تو یکی از وبلاگا دیدم منم بهش عمل کردم.. این پیام مال من نیست ولی بخونش: تو رو به امام زمان قسم می دم این پیام رو بخون.دختری از خوزستانم که پزشکان از علاجم نا امید شدند.شبی خواب حضرت زینب (س)را دیدم در گلوم اب ریخت شفا پیدا کردم ازم خواست اینو به بیست نفر بگم. این پیام به دست کارمندی افتاد اتقاد نداشت کارشو از دست داد.مرد دیگری اعتقاد داشت 20 میلیون به دست اورد. به دست کس دیگری رسید عمل نکرد پسرشو را از دست داد.اگه به حضرت زینب اعتقاد داری این پیامو واسه 20 نفر بفرست............ 20 روز دیگه منتظر معجزه باش...
http://www.hotsinger.blogfa.com
پاسخ
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
سلام به نویسنده محترم!
1-از نوشته شما اینگونه برداشت کردم که ارزش زندگی را در مقایسه با یک زندگی دیگر بسیار بسیار ناجیز شمرده اید. با این توصیف نظرتان در باره این متن دینی که، هرکس جان انسانی را نجات دهد مثل این است که جان همه انسانها را نجات داده است، چیست؟ آیا این گفته نشان نمیدهد که ارزش زندگی از دید گوینده معصوم آن از اهمیت بالایی برخوردار است؟
2- از نوشته شما اینگونه برداشت میشود که بلا و مصیبت مزایای بسیار زیادی دارد، و حتی نوعی پاداش نیز محسوب میشود. اما اگر اینگونه است میشود بفرمایید که چرا خداوند به قوم عاد و ثمود و لوط چنین پاداش میدهد؟
3- نکته سوم اینجانب به قسمت دیگری از نوشته تان مربوط میشود که جا دارد یک نوشته علمی از آن برخوردار باشد مخصوصا اگر نویسنده اش انسان متشرعی باشد و آن اینکه حکایتی که از استاد پناهیان نقل کرده اید حکایتی مربوط به ادبیات کهن میباشد و نه اتفاقی که برای استاد اتفاق افتاده باشد!!!
4- شخصا سیر استدلالی شما را پسندیدم اگرچه دارای اشکالات محتوایی است که امید دارم پاسخ بفرمایید.
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۳ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
با سلام
1- عرض کردم این زندگی در مقایسه با آخرت بسیار ناچیز است. عمر هم قطعاً یک نعمت است. بحث بر سر این است که تمام شدن عمر و کوتاهی آن، یک ظلم از طرف خداوند نیست. ضمن اینکه به نظرتان نجات دادن جسم یک انسان در مقایسه با نجات دادن روحش چه ارزشی دارد؟
2- "آمدن عذاب" قطعاً مفید است برای دیگران. اما از آنطرف هر "بلایی" عذاب نیست. یاران امام حسین علیه السلام هم همگی کشته شدند؛ آیا این عذاب بود؟
3- بنده از زبان ایشان شنیدم و برای ایشان هم حتماً اتفاق افتاده. شاید هم در نقلف دقت کافی صورت نگرفته.
4- ممنون از سؤالاتتان. باز هم اگر سؤالی بود، پاسخگو هستم.
admin
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۳
۰
۰
*بسم الله الرحمن الرحیم*
با سلام خدمت شما دوست عزیز
سایت توبه برای پیشرفت از شما کمک میخواهد و برای تبادل لینک آمادگی دارد
www.8com.ir
باتشکر فراوان
پاسخ
سامیار
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶
۰
۰
با عرض درود و سلام
من یک کرمانشاهی هستم که زلزله 7/3 ریشتری شهرمو نابود کرده. در بین کشته شدگان افراد بسیار مومن و افراد بد وجود دارد. من کاملا میشناسم خیلی از کشته شده هارو
به کلمه "تقدیر" معتقدم. هیچ کس نمیتواند راجع به خدا و حوادثی که رقم میخوره بحث کنه. اونجاهایی که گسل هست زلزله اتفاق میفته اما این ب این معنی نیست که جاهایی که گسل نیست اتفاق نیفته.
از متن نوشته شما یک آرامشی را دریافت کدم اما بقول یکی از کاربران اگر دنیا انقدر بی ارزش است پس بهتر است زندگی نکنیم. خیر اینگونه نیست. هرچیزی حدی دارد. نه لازمه که خودمونو غرق کنیم در دنیا و نه اینکه کلا ترک دنیا کنیم. زلزله ای ک اتفاق افتاد جزو بلای طبیعی محسوب میشه اما خدا از وقوع این بلای طبیعی مطلع بود و یمتونست جلوشو بگیره و اینی که خدایی که رحمان و رحیمه و چرا جلوی این فاجعه غم انگیزو نگرفت، دیگه بحثش از ذهن و عقل منو شمای انسان خارجه. چون اگه من میتونستم یه درصد جلوی وقوع این فاجعه رو بگیرم، میگرفتم حالا چرا خدایی که مهربان ترلین مهربانان هست جلوی این بلای طبیعیو نگرفت، دیگه ما باید سکوت کنیم چون خودش میدونه و خودش اما وظیفه ما کمک کردنه به هرطریقه با محک سازی خانه ها و هر کمک دیگری.
پاسخ
اسما
Australia
۰۹:۰۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶
۰
۰
بله به هر حال خداوند در قرآن مفرماید که من بندگانم را با مال و جان ،ترسوخیلی چزهای دیگر آزمایش میکنم وبه صابرین بشارت میدهد (155سوره بقره)پس اگر خداوند ما را آزمایش میکند می خواهد صابران و بندگان واقعی خود را محک بزند
واین متن واقعأزیباست و حرفهایتان را قبول دارم
واگر کافران را مجازات نمیکند
میخواهد که در گناه خود غرق شوند وفرصتی را که به آنها میدهد بیشتر به ضرر آنهاست (178 آل عمران)
انشاألله که همگی در پیشگاه خداوند سر بلند باشیم
پاسخ
مجتبی
United States
۱۴:۰۱ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶
۰
۰
نکته مهمی هست که در چند سال گذشته تعداد زیادی داعشی از منطقه سرپل ذهاب و جوانرود و اورامانات دستگیر شده اند و تعدادس نسز خزوج کردند. حساب کتاب دارد
پاسخ
رامین
-
۱۵:۵۳ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶
۰
۰
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چند روز پیش حدیثی دیدم که فرموده هر گاه ظلم و جور حاکمان زیاد شود زلزله می آید
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶
۰
۰
چرا نمی فهمید زلزله رحمت خدا است برای بیدار کردن شما. یعنی امت پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله (ولقد ارسلنا الی امم من قبلک فاخذنا هم بالباساء و الضراء لعلهم یتضرعون ):(و به تحقیق پیامبرانی را به سوی امتهایی که قبل از تو بودندفرستادیم و به منظور اینکه شاید به درگاه ما تضرع نمایند، آنان را باسختیها وگرفتاریهای گوناگون گرفتار ساختیم )
سوره اعراف آیه 59
چرا؟ چون خدا می خواهد تو ناله کنی تا تو را ببخشد. چون دوستت دارد.

اما مردم کافر دچار سنت استدارج هستند و خدا نمی خواهد دیگر صدایشان را جتی بشنود. لهذا به آنها آقدر رفاه می دهد که حتی به فکر خدا هم نیفتند. تا یکجا در آخرت عذاب شوند.

وَ لَوْ لا أَن یَکُونَ النَّاس أُمَّةً وَحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن یَکْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُیُوتهِمْ سقُفاً مِّن فِضةٍ وَ مَعَارِجَ عَلَیهَا یَظهَرُونَ
اگر تمکن کفار از مواهب مادی سبب نمی شد که همه مردم امت واحد گمراهی شوند ما برای کسانی که کافر می شدند خانه هائی قرار می دادیم با سقفهائی از نقره و نردبانهائی که از آن بالا روند!
آیه 33 سوره زخرف
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها