کد خبر: ۷۳۲۹
زمان انتشار: ۱۶:۰۴     ۱۸ آذر ۱۳۸۹
ترویج خرافات و انحراف در فرهنگ دینی و مذهبی به صورت برنامه ریزی شده و در طول تاریخ در دستور کار جریان نفاق و کفر قرار داشته است؛ بنابراین ضروری است که مداحان و شعرا به سرودن اشعار فاخر و ارزشمند در ماه محرم روی آورده و پیام اصلی نهضت امام حسین(ع) را به نسل های آینده منتقل کنند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، سابقه سوگواری و برپایی عزاداری برای حسین بن علی(ع) به اولین روزهای بعد از عاشورا در محرم سال 61 هجری می‌رسد. در ماه محرم و بویژه روز عاشورا شیعیان و بسیاری از اهل سنت در کشورهای مختلف دنیا به سوگ امام حسین(ع) و 72 تن از یارانش می نشینند و بر مصیبتهای این بزرگواران ناله سر می دهند.

در این روز مردان و زنان در حسینیه‌ ها و مساجد گردهم آمده و به سخنرانی ‌های مذهبی، اشعار محزون و روایت مصیبتهای صحنه کربلا گوش و جان سپرده و اشک ماتم می ریزند.

تعزیه یا شبیه خوانی از آیین های تاریخی مردم آذربایجان غربی و نوعی تئاتر خیابانی است که تعزیه خوانان با ایفای نقش شخصیت‌های صحرای کربلا واقعه روز عاشورا را برای مردم بازآفرینی می‌کنند.

هیأتهای عزاداری نیز که در آن مردان به سینه زنی و زنجیر زنی می‌پردازند و با خود علامت و علم حمل می‌کنند نیز از دیگر اعمالی است که عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) با این کار عشق خود را به این امام بزرگوار ابراز می کنند.

آنچه که حائز اهمیت است و می تواند بر تاثیرگذاری بیشتر سوگواری ها و عزاداری های محرم الحرام بیفزاید، تاکید بر اصل پیام عاشورا و پرهیز از خرافه گویی و بدعت‌ها در اشعار و مطالب ارائه شده در این ماه است.

همانطور که می دانید ترویج خرافات و انحراف در فرهنگ دینی و مذهبی به صورت برنامه ریزی شده و در طول تاریخ در دستور کار جریان نفاق و کفر قرار داشته است که در این راستا ضروری است که مداحان و شعرا به سرودن اشعار فاخر و ارزشمند در ماه محرم روی آورده و پیام اصلی نهضت امام حسین(ع) را به نسل های آینده منتقل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حسنی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه می گوید: مداحان و شعرا در انتقال پیام کربلا و نهادینه کردن فرهنگ عاشورا نقش مهم و تاثیرگذاری دارند که باید با توجه در اشعار و مطالب از تحریف و بدعت در پیام عاشورا جلوگیری کنند.

وی ادامه می دهد: در ایام ماه محرم باید با برنامه ریزی اصولی و بهره گیری از پیام و درسهای قیام عاشورا زمینه‌ برچیده شدن خرافات و بدعت های ایجاد شده در عزاداری ها که ریشه در توطئه ‌های دشمنان دارد، فراهم شود.

حجت الاسلام سید محمد فخری، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با بیان این‌که برخی از مداحان از روی جهل و برخی از سر هوای نفس و شهرت به خرافه گویی در مداحی می پردازند، اظهار می کند: محققان و متخصصان امر که قدرت تشخیص سلسله رجال روایات را دارند، باید تلاش کنند روایات صحیح را مشخص کرده و در اختیار مداحان قرار دهند.

وی با اشاره شهرت طلبی برخی مداحان می گوید: این افراد به عنوان راویان قیام حسینی باید با استفاده علم و دانش دینی و اسناد تاریخی برای مردم مداحی کرده و از خرافه گویی، بیان اشعار و نوحه‌ های بی ‌پایه و اساس جلوگیری کنند تا تلاش دشمنان برای رسیدن به اهداف وارونه بی نتیجه بماند.

حجت الاسلام سید محمد موسوی، امام جمعه سلماس نیز با بیان اینکه در عزاداری ماه محرم باید از بدعت گذاری و خرافه افکنی جلوگیری و برای اشاعه بیشتر فرهنگ عاشورا در بین جوانان تلاش شود، بیان می کند: در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) نباید از سخنانی خرافی برای تحریک احساسات مردم استفاده شود چراکه این امر موجب ترویج خرافه پرستی و معرفی چهره ای شرک آمیز از تشیع می شود.

وی با اشاره به ضرورت تبیین نهضت بزرگ عاشورا به شکل شایسته برای نسل جوان تصریح می کند: سخنرانان و مداحان باید با عمل به وظیفه خطیر خود جهت ترویج راه امام حسین (ع) قدم های موثری بردارند.

این مقام مسؤول فلسفه قیام امام حسین(ع) را احیای امر به معروف و نهی از منکر می داند و می گوید: باید از بدعت‌گذاری در معرفی فلسفه عاشورا جلوگیری کرده و تلاش خود را معطوف به زنده نگهداشتن حقیقت دین کنیم.

حجت الاسلام موسوی، مداحان را به روضه‌ خوانی و ذکر مصایب در خور شان امام حسین دعوت کرده و تأکید می کند: در این چارچوب اشعاری که قرائت می‌شود باید از منابع کامل و صحیح باشد تا خدشه‌ ای بر اسلام وارد نشود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها