يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۳۶۷۲
زمان انتشار: ۱۳:۳۹     ۲۵ مرداد ۱۳۹۱

ضیاءالدین دری کارگردان مجموعه "کلاه پهلوی"‌ معتقد است اجازه ساخت نمونه مشابه این سریال در کشور دموکراتیک انگلیس هم داده نمی‌شود و ساخت این اثر در جمهوری اسلامی نشانگر سعه‌صدر حکومت است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از سریال "کلاه پهلوی" و مجموعه مستند داستانی "آخرین روزهای زمستان" شامگاه گذشته با حضور مهدی فرجی مدیر شبکه اول، حبیب‌الله والی‌نژاد مدیر گروه حماسه و دفاع، ضیاء‌الدین دری کارگردان و محمدرضا تخت‌کشیان تهیه‌کننده "کلاه پهلوی"، محمدحسین مهدویان کارگردان "آخرین روزهای زمستان" و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فرجی در توضیح ساختار آثار جدید شبکه اول اظهار کرد: "کلاه پهلوی" در ساختار نمایشی و جزو آثار فاخر و پرزحمت در طبقه الف‌ویژه و "آخرین روزهای زمستان" در ساختار مستند و البته با روایتی جذاب تولید شده است. تعمدا رونمایی از این دو اثر را با هم ترتیب دادیم تا مشخص شود زمانی که کارهای مستند خوبی تولید می‌شوند نیز به آنها ارج و قرب می‌نهیم.

وی افزود: کلید تصویربرداری "کلاه پهلوی" از سال 85 زده شد و این امر تا پایان 89 در قریب به پنج سال به طول انجامید. گرچه در بخشی از کار برای اصلاح فیلمنامه و برخی ضرورت‌ها پروژه متوقف شد.

مدیر شبکه اول ادامه داد: بیش از 100 بازیگر در این سریال در نقش‌های اصلی ظاهر شده‌‌اند و بسیاری از چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون در این کار دیده می‌شوند. دربرگیری تاریخی سریال نیز از 1309 تا 1320 و مربوط به دوره پهلوی اول است و مهم‌ترین موضوع آن به تلاش دشمنان در آن سوی مرزها برای طراحی حکومت ما از طریق برخی مهره‌ها است.

فرجی با اشاره به کسانی که می‌کوشیدند فرهنگ خود را بر کشور ما مسلط کنند، اظهار کرد: در این سریال خواهیم دید چگونه مردان مقاوم و زنان حماسه آفرین در برابر سیاست‌های غلط و توطئه‌ها ایستادند. کشف حجاب یکی از این عناصر است و مقاومت‌هایی که صورت گرفته در سریال نمایش داده خواهند شد.

وی ادامه سخنانش را به "آخرین روزهای زمستان" معطوف کرد و گفت: ارائه طرح اولیه ساخت مستندی درباره زندگی شهید باقری؛ نابغه جنگ به زمانی برمی‌گردد که مدیریت شبکه دو را بر عهده داشتم و حبیب‌الله والی‌نژاد نیز در روایت فتح مشغول به کار بود. شهید باقری نقش مهمی در توفیقات دفاع‌مقدس داشت و شخصیت جذابی به حساب می‌آید که به تصویر کشیدنش را برای بازگویی بخش‌هایی از دوران دفاع مقدس ضروری می‌کرد.

مدیر شبکه یک با بیان اینکه در ابتدا تصویب طرح گمان نمی‌کرده اعتماد والی‌نژاد به نیروهای جوان نتیجه بخش باشد، یادآور شد: آن زمان فکر می‌کردم این روشن بینی نسبت به جوانان اقدام حرفه‌ای نیست با این حال اکنون به درستی این اعتماد ایمان آورده‌ام. از همان اول می‌دانستیم کار، هزینه بسیاری خواهد داشت و نهایت تلاشمان برای حمایت از گروه را به کار بستیم.

فرجی با برشمردن نکات مثبت این مستند ادامه داد: در میان صحنه‌های دفاع مقدس از هیچ تصویر آرشیوی و مستندی استفاده نشده و تمام صحنه‌ها بازسازی شده است. اما نکته دیگر اینکه صداهایی که از شخصیت‌های این سریال خواهید شنید از شهید باقری تا دیگران همه واقعی است.

وی افزود: همواره دیده‌ایم که پس از بازی بازیگران صدا بر روی تصویر آنها گذاشته می‌شود اما در این زمینه ما روال متفاوتی داشته‌ایم و بازیگران بر اساس صداهای موجود بازی کرده‌اند.

مدیر شبکه در پایان سخنان خود با اشاره به مدت زمان سه ساله‌ای که از تحقیق و نگارش تا پایان تصویربرداری برای این پروژه صرف شده‌است، به عوامل ساخت هر دو مجموعه خسته نباشید و خدا قوت گفت. در ادامه سکانس‌هایی از مجموعه تلویزیونی "کلاه پهلوی" مربوط به واقعه کشف حجاب برای حاضران به نمایش در آمد.

سعه صدر حکومت برای ساخت "کلاه پهلوی"

 پس از آن ضیاء‌الدین دری در سخنانی با عرض تسلیت به مناسبت درگذشت هم وطنانمان در اثر وقوع زمین لرزه در آذربایجان اظهار کرد:  ما همچنان درگیر کار هستیم. سریال هم آنچه امروز دیدید نبود. در واقع "کلاه پهلوی" اکنون مثل ماشینی است که تمام قطعات آن را از هم باز کرده‌اند و دوباره می‌خواهند روی هم سوار کنند. ساخت موسیقی هنوز ادامه دارد و از میان بازیگران بسیار خوبی که در این پروژه فعالیت می‌کردند ناچار شدیم بر روی صدای برخی که از تناسب میان صدا و چهره برخوردار نبودند، اصلاحاتی اعمال کنیم.

این کارگردان از زحمات مدیر شبکه اول برای به ثمر رسیدن این سریال تشکر و اظهار کرد: از آنجایی که "کیف انگلیسی" مورد رضایت واقع شده بود، سریال بعدی‌ام را از زمان نگارش وارد سیستم برآورد کردند و ساخت آن جزو تعهدات سازمان صدا و سیما قرار گرفت. همنین موضوع باعث شد برخی به اشتباه فکر کنند ما از سال 80 وارد فاز تولید شده‌ایم در حالی که تنها نگارش کار دو سال به طول انجامید.

دری ادامه داد: این جنس سریال‌سازی فقط در جمهوری اسلامی ممکن است. من در انگلیس درس خوانده‌ام و معتقدم در آن کشور دموکراتیک هیچوقت اجازه ساخت سریال مشابهی داده نمی‌شد. من به نسل فعلی تبریک می‌گویم که در مملکتی زندگی می‌کنند که اجازه ساخت این آثار وجود دارد.

در ساخت "کلاه پهلوی" به توصیه امام (ره) عمل کردیم

نویسنده و کارگردان "کلاه پهلوی" با بیان اینکه با توجه به شناختش نسبت به سینما معتقد است ساخت چنین فیلم ساختی وابسته به وجود سعه صدر در حکومت است، یادآور شد: تلاش کردیم بنا به توصیه امام (ره) مبنی بر طرح نگرش‌های تاریخی لابلای دیالوگ‌های شخصیت‌ها، هیچ چیز اتفاقی نباشد، هیچ کلامی بدون پیام نباشد و هیچ جمله‌ای در این سه هزار دقیقه فیلم بدون مقصود بیان نشود.

وی به توقف ساخت پروژه و چکش کاری و اعمال ایجاز در آن اشاره و اظهار کرد: تنها نگرانی‌ام این است که گاه ممکن است این میزان مفاهیم و اطلاعاتی که در هر قسمت 50 دقیقه‌ای طرح می‌شود برای مخاطب سنگین باشد. با این حال امیدوارم مردم از کار راضی باشند و نظام از این پروژه استفاده مطلوب را ببرد.

دری افزود: این سریال در 56 قسمت تولید می‌شود و تا به حال 15 قسمت از آن آماده و تحویل سازمان شده است. امیدوارم تا 17 شهریور 20 قسمت از سریال آماده شود تا کار به صورت هفتگی پخش نشود.

این کارگردان با بیان اینکه قول می‌دهد مجموعه خوبی از آب دربیاید، اظهار کرد: امیدوارم خستگی از تن مدیران در برود و مقام معظم رهبری نیز راضی باشند. جلب رضایت کار ساده‌ای نیست و "کلاه پهلوی" اولین مجموعه‌ای است که به این شکل درباره تاریخ معاصر صحبت می‌کند.

"آخرین روزهای زمستان" اولین مستند در سطح فرماندهی است

در ادامه مراسم حبیب‌الله والی‌نژاد مدیر گروه حماسه و دفاع شبکه اول، با اشاره به سال 87 که ایده ساخت این مجموعه به ذهنش رسیده، گفت: آن زمان ایده را با سردار فتح الله جعفری مطرح کردم و از روز اول می‌دانستم پروژه تحقیق مفصلی می‌خواهد. به همین دلیل زمان زیادی برای بحث تحقیق و نگارش فیلمنامه گذاشتیم.

وی افزود: موسسه شهید حسن باقری و فتح‌الله جعفری در این زمینه به ما کمک بسیاری کردند و با آماده شدن فیلمنامه در سال 89 وارد پیش تولید و پس از آن ساخت این مستند بازسازی شدیم.

والی‌نژاد با نام بردن از ویژگی‌های این مستند تصریح کرد: "آخرین روزهای زمستان" اولین مستند در سطح فرماندهی و نتیجه سه سال صبر و بردباری است. اکنون بخش بازسازی کار در حال تدوین است و به زودی آماده پخش می‌شود.

بازیگر نقش شهید باقری موهبت الهی بود

در ادامه مراسم و پس از پخش دقایقی از مستند "آخرین روزهای زمستان"، حسین مهدویان کارگردان این مجموعه گفت: سال 88 برای همکاری در این پروژه صحبت کردم و مدیریت شبکه اول زحمات زیادی برای این موضوع کشید. اعتماد مدیران باعث شد که پروژه به نتیجه مطلوب برسد. تلویزیون اکثر مواقع زمان‌های نامرغوبی برای پخش آثار مستند اختصاص می‌دهد در حالی که در دنیا شبکه‌هایی به این موضوع اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: این پروژه در قالب درام مستند قرار می‌گیرد که من پایان نامه‌ای درباره آن نوشته‌ام. نکته ویژه این قالب آن است که فیلمساز باید تلاش کند با قرار دادن مستنداتی اعتماد تماشاگر را برانگیزد تا او تصور نکند صرفا با حاصل خیال او مواجه است.

مهدویان این فیلم را شامل 400 سکانس دانست و اینگونه به سخنان خود پایان داد: در این میان 60 سکانس دیالوگ دارد و تمام صداها واقعی است. تیم جوانی سر این کار بودند و بازیگران نیز ناآشنا هستند. بازیگر نقش اصلی که شباهت زیادی به شهید باقری دارد نیز یک موهبت الهی برای ما بود.

پخش اذان مغرب آخرین بخش مراسم بود و حاضران پس از این در ضیافت افطار و صرف شام شرکت کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها