يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۴۲۹۷
زمان انتشار: ۱۲:۱۶     ۲۸ مرداد ۱۳۹۱

یک کارشناس نجوم گفت: با توجه به بحرانی بودن هلال ماه شوال شنبه شب رویت هلال ماه شوال با چشم غیر مسلح امکان‌پذیر نیست.

 
عمران مرادی در گفت‌و‌گو با فارس در اصفهان اظهار کرد: روز جمعه 28 رمضان در حدود ساعت 20.24 دقیقه مقارنه ماه و خورشید رخ داد به این معنا که ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود با خورشید قرار گرفته است.

 
وی افزود: در این حالت دیدن ماه در بیشتر نقاط جهان غیر ممکن است گر چه در نقاط کمی از نواحی جنوبی اقیانوس آرام امکان دیدن ماه وجود دارد.

 
این کارشناس نجوم با بیان اینکه رویت ماه در روز 29 ماه رمضان تنها در برخی مناطق امکان‌پذیر است، گفت: در کشورهای مالزی، اندونزی، سنگاپور، هندوستان، عمان، امارات متحده عربی، بحرین و عربستان سعودی به سختی و با استفاده از ابزار اپتیکی قوی می‌توان ماه را مشاهده کرد.

 
وی ادامه داد: در پاکستان، تاجیکستان، عراق، کویت، سوریه، اردن و لبنان امکان رویت هلال ماه وجود ندارد.

 
مرادی با اشاره به اینکه حتی در روز 29 رمضان امکان دیدن هلال ماه در ایران غیر ممکن است، تصریح کرد: می‌توان گفت در هنگام غروب بیست ‌و ‌نهم ماه رمضان با چشم غیر مسلح امکان دیدن ماه وجود ندارد و با ابزار اپتیکی نیز احتمال کمی وجود دارد که تنها در جنوبی‌ترین نقاط کشور دیده شود.

 
وی درباره شرایط رویت هلال ماه گفت: ارتفاع مناسب ماه از افق، فاز یا ضخامت ماه، جدایی زاویه‌ای یا فاصله ماه از خورشید از جمله عواملی است که برای مشاهده آسان ماه لازم است.

 
این کارشناس نجوم اضافه کرد: در روز 29 رمضان ماه در بدترین شرایط قرار دارد به این معنا که ارتفاع آن از افق بسیار کم است و فاز ماه نیز 1.2 تا 1.32 درصد است به این معنا که اگر ماه کامل را به 100 قسمت مساوی تقسیم کنیم ضخامت ماه کمتر از یک قسمت و نیم آن است.

 
وی تاکید کرد: همچنین در این زمان ماه بسیار به خورشید نزدیک است و مجموعه این عوامل سبب می‌شود رصد ماه بسیار مشکل باشد که رصدگران چنین ماهی را بحرانی می‌نامند.

 
مرادی افزود: علاوه بر شرایط نامناسب دیگری که برای رصد وجود دارد در زمان غروب خورشید فرصت رویت نیز بسیار کم است چرا که با غروب خورشید ماه نیز غروب می‌کند.

 
هلال ماه شوال بحرانی است

 
این کارشناس نجوم با بیان اینکه هلال ماه شوال نیز بحرانی محسوب می‌شود، تصریح کرد: در ماه‌های بحرانی رصدگران برای اینکه زمان بیشتری برای رصد داشته باشند رصد ماه را به کمک تلسکوپ‌های قوی در روز آغاز می‌کنند.

 
وی ادامه داد: از نظر فقهی اگر قرار باشد رصد هلال ماه جدید در روز انجام شود باد پس از ظهر شرعی انجام می‌شود که این موضوع در سال گذشته نیز اتفاق افتاد که هلال ماه در ساعت 12 تا دو بعد از ظهر مشاهده شد.

 
مرادی تاکید کرد: البته دیدن هلال ماه در طی روز نیز نیازمند شرایط ویژه‌ای مانند صاف بودن هوا، ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا و رصدگران با مهارت و تجربه بالای رصدی است.

 
برای رصد هلال ماه بحرانی به هر رصدگری نمی‌توان اعتماد کرد

 
وی با بیان اینکه برای رصد هلال ماه بحرانی به هر رصدگری نمی‌توان اعتماد کرد، گفت: گروه‌های آماتوری در صورت رصد ماه لازم است عکس و یا مشخصات دقیق رصدی را اطلاع دهند تا کارشناسان ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب صحت آن را بررسی ‌کنند.

 
این کارشناس نجوم اضافه کرد: به طور معمول در این مورد نظر رصدگرانی مورد وثوق قرار می‌گیرد که سال‌ها در ستاد استهلال کار کرده‌اند و ماهانه گزارش رویت هلال‌های مختلف را به ستاد ارائه کرده‌اند چرا که برای تشخیص هلال بحرانی به حرف هر کسی نمی‌توان اعتماد کرد و مهارت رصدگر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 
وی با بیان اینکه رویت هلال ماه بیشتر تجربی است و به شرایط فیزیکی ماه و تجربه انسانی بستگی دارد، تاکید کرد: نرم‌افزار رصدی بیشتری بر مبنای آمار تهیه شده‌اند و نه فرمول‌های مشخص ریاضی؛ بنابراین از نظر محاسباتی نیز نمی‌توان هلال ماه بحرانی را با قطعیت تعیین کرد و احتمال رویت کم است اما این احتمال قطعی نیست.

 
مرادی اضافه کرد: با توجه به اینکه تشخیص هلال ماه شوال سخت است احتمال 30 روزه شدن ماه مبارک رمضان وجود دارد و یا ممکن است در میانه روز بیست و نهم با اثبات مشاهده ماه عید فطر اعلام شود.

 
وی اضافه کرد: همچنین اگر رصد ماه در روز 28 ماه رمضان و پیش از غروب انجام شود، امکان رویت هلال وجود دارد بنابراین از دیدگاه نجومی اعلام اینکه 29 و یا 30 روزه بودن ماه رمضان بسیار سخت است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها