يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۵۹۸۶
زمان انتشار: ۲۱:۳۳     ۰۶ شهريور ۱۳۹۱
حاشيه‌هاي خواندني از اجلاس غير متعهدها سال ۶۵ توسط رهبرانقلاب+عكس

رجانيوز: هشتمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در حالي با شركت نمايندگان صد و يك كشور در سال 1365 در هراره پايتخت زيمبابوه كار خود را آغاز كرد كه حضرت آيت الله خامنه‌اي در اين اجلاس از سوي جمهوري اسلامي ايران، نمايندگي دولت‌ها و كشورهاي آسيايي را نيز بر عهده داشت.

به همين دليل ايشان در اجلاس هراره دوبار به ايراد سخن پرداختند كه به اذعان رسانه‌هاي آن زمان با استقبال و تشويق  حاضران همراه شد. تا آنجا كه يكي از روزنامه‌هاي آن دوران نوشت: " هنگام ورود رئيس جمهور اسلامي ايران حاضران در سالن به شدت براي ايشان ابراز احساسات كرده و با كف زدن‌هاي ممتد از رئيس جمهور اسلامي ايران استقبال كردند."

اما آنچه كه بيشتر مورد توجه سران و نمايندگان كشورهاي غير متعهد قرار گرفت، سخنراني طولاني 25/1 دقيقه‌اي رهبر معظم انقلاب بود كه رجانيوز متن و فيلم كامل آن را منتشر كرد.

پيروزي ديپلماتيك ايران بر عراق

اين اجلاس كه در كوران جنگ تحميلي عراق عليه جمهوري اسلامي ايران در حال برگزاري بود، به عرصه‌اي براي تقابل ديپلماتيك دو عضو شاخص غيرمتعهد يعني ايران و عراق تبديل شد.

بدون ترديد پيروز اين نبرد ديپلماتيك، هيات اعزامي جمهوري اسلامي ايران به رهبري حضرت آيت الله خامنه‌اي بود چه اينكه "طرح پيشنهادي صلح" كه از سوي عراق مطرح شد، در اين اجلاس رد شد.

طرحي كه حضرت آيت الله خامنه‌اي درباره آن اين چنين توضيح دادند: " ما بحمدالله توانستيم مسئله شروع به جنگ و تجاوز ( از سوي عراق) را در ذهنيت غير متعهدها جابيندازيم. البته مرتجعين منطقه تلاش فراواني را از مدتي پيش- از چهار، پنج ماه قبل – شروع كرده بودند، اروپا رفته بودند، به آسيا آمده بودند، در آفريقا و آمريكا لاتين گشته بودند، اين و آن را ديده بودند، يك طرحي درست كرده بودند، ده، پانزده امضا پاي آن گذاشته بودند، در آنجا در كميته سياسي مطرح كردند. عده اي هم از آن حمايت كردند كه مي خواستند همان عجزنامه صدام را كه اسمش را گذاشتند "پيشنها صلح" آنرا دوباره مطرح كنند و يك فشار سياسي عليه ما بوجود بياورند كه خوب بحمدالله آن هم با تلاش برادرانمان كه رفتند آنجا و بحث كردند و منطق قوي ارائه كردند به كلي رد شد و اصلا فراموش شد كه چه بوده است. ( نماز جمعه 21/06/1365)

از جمله برنامه هاي حاشيه‌اي اين اجلاس برگزاري كنفرانس مطبوعاتي بين رييس جمهور كشورمان با ده‌ها خبرنگار خارجي بود.

در اين نشست خبري خبرنگار راديو كلن درباره اظهارات عرفات در مورد لوزم پايان جنگ سوال كرد، كه از حضرت آيت الله خامنه‌اي اينچنين پاسخ شنيد: هر كس كه جنگ را مضر مي داند بايد مسئله آغاز جنگ را مورد توجه قرار دهد. اگر اين جگنگ به زيان مردم فلسطين است كه ما نيز به آن معتقديم مقصر شروع كننده آن است. ما معتقديم يكي از انگيزه‌هاي اصلي آنها كه عراق را وادار كردند به ما تجاوز كند آن كه بود كه نيروي عظيم انقلاب اسلامي ايران را از كمك به مردم فلسطين با دارند. ما نيز معتقديم اين جنگ ضربه اي به مسئله فلسطين است اما اين بدان معنا نيست كه ملت مورد تجاوز قرار گرفته از خود دفاع نكند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي به عنوان سومين سخنران اين اجلاس به ايراد سخن پرداختند. اخلال در پخش تلويزيوني خارج از سالن برگزاري همايش در خلال سخنراني حضرت آيت الله خامنه اي از جمله حاشيه‌هاي اين اجلاس بود كه ايشان در اين باره به خبرنگار صداي جمهوري اسلامي ايران گفتند: "مقامات زيمبابوه از اين امر عذرخواهي كرده و مجددا همه نظق را گذاشتند."

اما بيانات متقن و در عين حال حماسي و انقلابي رييس جمهور وقت كشورمان در اجلاس هراره، موضوعي بود كه مايه اعجاب بسياري از سران كشورهاي غير متعهد شد، تا آنجا كه بسياري از آنها اين سخنان را حرف دل خود خطاب مي‌كردند كه قدرت بيان آن را ندارند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين خصوص نكات جالبي را بيان كردند. ايشان در گفت‌وگويي كه با صداي جمهوري اسلامي ايران داشتند، با اشاره به استقبال سران كشورها از سخنان نماينده جمهوري اسلامي  ايران تصريح كردند: "بعضي به ما گفتند كه اين حرف‌هاي همه ما است منتهي آن كس كه جرات مي‌كند اين حرف‌ها را بزند، ايران است و ديگران اين جرات را ندارند."

حضور شما، اجلاس را فراموش نشدني و استثنايي كرد

حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين پس از پايان اجلاس سران جنبش غير متعهد از تريبون‌هاي مختلف همچون نماز جمعه و حاشيه‌هايي خواندني از اين اجلاس را بيان كردند كه كه بازخواني آن خالي از لطف نيست.

"يكي از رهبران كشورها به من گفت كه به خاطر حضور شما اين اجلاس، يك اجلاس فراموش نشدني و استثنايي است و ما اين را حس مي‌كرديم"

"به رهبر جاافتاده و قديمي زامبيا آقاي كائوندا كه يكي از پيرمردهاي جنبش و محترمين آفريقاست گفتم بياييد من به بنام " خامنه‌اي" و شما به نام "كائوندا" در مورد مسائل مورد علاقه، در مورد مبارزه، در مورد انقلاب صحبت كنيم و براي او تشريح كردم و او متحير ماند كه آيا مسئله جنگ اين است و بسياري از سران بعد از آنكه حرفهاي ما را مي شنيدند آن را تاييد و تصديق مي كردند كه حق با شماست كه از خودتان دفاع مي كنيد و چندين نفر صريحا به من گفتند كه شما حق داريد متجاوز را مجازات و تنبيه كنيد و حتي بسياري گفتند كه ما مي دانيم شما مورد تجاوز و ظلم قرار گرفته ايد و به انقلاب اسلامي ايران تعرض و تجاوز شده است."

 

وقتي خبرنگار ايرانا گل به خودي زد

"لازم است عرض كنم متاسفانه يكي از خبرنگاران خبرگزاري جمهوري اسلامي، نمي دانم براي اينكه چه كسي را خوشحال بكند در يكي از خبرهاي خود آورده بود كه عراقي ها از تصويب فلان طرح خوشحال شدند در حالي كه نخير! هيچ خوشحال كه نشدند، خيلي هم عصباني و ناراحت بودند و هيچ چيزي كه واقعا آنها را خوشحال كند وجود نداشت و ذهنيت غير متعهدها در نطق ها و سخنراني ها تمام اين معنا را تاييد مي كرد كه ما يك پيشرفت چشمگيري را در مسئله جنگ داشته ايم."

خاطره‌اي از امام براي يكي از رهبران آفريقايي كه از آمريكا مي‌ترسيد

"يكي از رهبران آفريقا كه اتفاقا رهبر مبارزي هم هست و كشورش كشور مبارزي هست به ديدن من آمد و درباره مسائل ايران و مسائل انقلاب و مسائل كشور خودشان و مسائل اجلاس با هم صحبت و تبادل نظر مي كرديم او در ضمن صحبت خود گفت اينها همه از آمريكا مي ترسند، بعد خيلي صريح گفت من هم مي ترسم اگر بخواهد آمريكا به ما حمله كند مي تواند. من يك خاطره اي را برايش نقل كردم از سال 85 كه همراه آقاي هاشمي و يك نفر ديگر به قم رفتيم و خدمت امام رسيديم. يك سوالي را از امام كرديم، ايشان مي‌خواستند جواب ما را بدهند. قبل از آنكه جواب دهند از ما پرسيدند شما از آمريكا مي ترسيد؟ ما گفتيم نه! از آمريكا نمي ترسيم. گفتند پس اگر نمي ترسيد اين گونه عمل كنيد."

"يكي از سر جنبانان جنبش عدم تعهد كه از برجستگان آمريكاي لاتين است به من گفت در نطق شما مطالب مهمي بود و يكي از مطالب مهم مساله اخلاق بود. ما بايد روي اين تفكر كنيم اين اولين باري است كه سردمداران و تئوريسين‌هاي يك مكتب مادي براي اخلاق اسلامي و معنويت كه در اسلام مطرح شده حسابي باز مي كنند و احساس مي كنند به آن نياز دارند."

"يكي ديگر از رهبران آمريكاي لاتين، يك رئيس جمهور شجاع و با فكر كه در مردم خودش هم محبوب است به من گفت كه شما از ما خيلي جلو هستيد. گفت ما در كشور خودمان يك تمدن و يك فرهنگي داشتيم قبل از آنكه غرب به ما حمله كند و ما را در تصرف خودش در آورد، مثلا 200، 300 سال پيش گفت در فرهنگ ما و تمدن ما مي گفتند دزدي نكن، خيانت نكن، دورغ نگو و دست درد را ما مي بريديم، غرب آمد فرهنگ خودش را بر ما تحميل كرد،‌امروز ما اسير پنجه فرهنگ غرب هستيم و هيچ كاري نمي توانيم انجام دهيم، هيچ تكاني نمي توانيم بخوريم، به من گفت آنجايي كه شما رسيديد و انقلاب و ملت شما رسيده اند ما حالا خيلي كار دارد كه بتوانيم به آنجا برسيم. امام را كاملا مي شناخت، خصوصيات امام را مي دانست، از امام يك قدري براي ما من گفت و من لذت مي‌بردم كه يك رهبر جوان فعالي در آمريكاي لاتين، در آن گوشه دنيا اينجور راجع به خصوصيات امام حرف مي زند. به من گفت ما كاري نتوانستيم بكنيم، حكومت را مثلا از نظامي ها گرفتند، غير نظامي‌ها خودشان در آن منطقه قبضه كردند. گفت ما كاري نتوانستيم انجام دهيم ما فقط يك دولت تشكيل داديم اما قدرت واقعي را شما داريد. يعني قدرت انسان‌ها، قدرت مردم، قدرت معنويت و اخلاق."

"يكي از سران آفريقا به من گفت كه نطق خود را به من بدهيد. آن را براي داخل آرشيو نمي خواهم. مي خواهم روي ميز خودم بگذارم و به آن مراجعه كنم."

"يكي از موفقيت‌هاي ما نشان دادن چهره بين المللي جمهوري اسلامي بعنوان يك نظام مستقر، پابرجا، تثبيت شده و زنده و پرنشاط بود. همه خيال مي كردند كه جمهوري اسلامي در حال جنگ و يا درگيري‌ها و برخوردهايي كه در جبهه دارد يا در جبهه نفت دارد، يا جبهه سياسي دارد، لابد رئيس جمهور اين كشور كه رئيس شورايعالي دفاع هم هست، نمي تواند از كشور خودش دور و جدا شود. در كشورهاي ديگر اينجوري است كه مختصر تهديدي سران كشورها را از اينكه بتواند كشور را ترك كنند باز مي دارد و به آنها اجازه اينكار را نمي دهد، اصلا نظام‌ها، نظام‌هاي مستقر نيست كه بتواند بيرون بيايند. ديديد كه اين بدبخت‌هاي مهاجم به ما در چه سطحي شركت كردند. ديدند ما آنجا رفتيم. البته من اول مي‌خواستم سه، چهار روز بمانم بعد كارهاي فراوان و مسائلي كه مطرح بود و حضور ما را ايجاب مي‌كرد موجب شد بنده 8 روز تمام در هراره بمانم، ديدند نخير ما آمديم اينجا و 8 روز هم مانديم."

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها