يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۸۰۳۶۸
زمان انتشار: ۱۳:۳۶     ۳۰ شهريور ۱۳۹۱

شهرام عبدلي بازيگر جوان و البته بي حاشيه تلويزيون است كه از فعاليت هنري اش حدود يك دهه مي گذرد و هنوز پر انرژي كار مي كند. با اين بازيگر هم صحبت شديم، اما اينبار براي بازي در يك نقش مثبت و بي شيله پيله. در ادامه اين گفت و گو همراه ما باشيد:



آقاي عبدلي چرا تمام اين سالها را فقط با نقش منفي سپري كرديد؟


به گزارش باشگاه خبرنگاران، خيلي ها معتقدند كه من هميشه ايفاگر نقش هاي منفي ام، اما تنها يك بازيگر را نام ببريد كه تا الان متنوع كار كرده باشد! متاسفانه در زمينه انتخاب نقش، بازيگران به دليل روبه رو شدن با فيلمنامه هاي ضعيف در سينما و تلويزيون، نمي توانند شخصيت هاي مختلفي را بازي كنند. از ميان فيلمنامه هاي نوشته شده به ندرت مي توان شخصيتي را با ابعاد گوناگون به پيدا كرد.


پس ضعف اصلي مربوط به فيلم نامه ها است؟


معتقدم فيلمنامه هاي ما يا خوبند يا بد و معمولا فقط بازيگران پيشكسوت و بزرگ ما هستند كه گاهي در فيلمنامه دست مي برند و به نقش اضافه مي كنند.


اما انگار در "تكيه بر باد" تابو شكني كرديد نقشي متفاوت ارائه داديد.


بله. در مجموعه "تكيه بر باد" بر عكس تصور خيلي ها ايفاگر نقش منفي نيستم و "ناصر" شخصيتي است كه براي خود زندگي مي كند. خوشبختانه "نعمتي" نويسنده مجموعه "تكيه بر باد" توانست قصه قابل قبولي را به نگارش درآورد، ولي به صورت كلي، نمايشنامه نويسان ما هميشه عقب تر از جاهاي ديگر هستند.


به نظر مي رسد، از اين سريال استقبال خوبي شد. دليل اين امر چيست؟


علت اصلي مديريت صحيح بود. كارگردان كار آقاي محمود معظمي با تبحر خاص خود به خوبي توانست فضاي كار را طوري طراحي كند كه همه بازيگران در ارائه توانايي هاي خود آزاد باشند.

با توجه به تلاش هاي ايشان من فكر نمي كنم كسي بد بازي كرده باشد. با توجه به انتقال حس درست از سوي "معظمي" به بازيگران، همه ما توانستيم تا حد امكان كار خود درست انجام دهيم.

خيلي از كارگردان ها با وجود داشتن نام و شهرت براي ساختن اثري فقط به فكر قرارداد بستن هستند كه خوشبختانه معظمي جز اين گروه نيست. اميدوارم با وجود دغدغه هاي شبانه روزي كارگردان ما شاهد يكي از ماندگارترين آثار تلويزيوني در ژانر خود باشيم. به طور قطع اين سريال را نمي توان با كاري تاريخي مثل "مختارنامه" مقايسه كرد ولي به عنوان يك اثر ملودرام اجتماعي، ماندگار خواهد شد.


انگار خيلي هواي كارگردان كارتان را داريد!


دوستي و رفاقت من و "محمود معظمي" از زمان كارمان در مجموعه "خط قرمز" شروع شد و به معظمي به من گفت: كه روزي مي رسد كه دوتايي با هم كار كنيم. زماني كه كار خود را در مجموعه "تكيه بر باد" آغاز كردم به "محمود معظمي" گفتم كه ياد مي آيد كه گفتي روزي با هم كار مي كنيم و اين روز همان روز است. براي افرادي كه انگيزه و هدف شخصي را دنبال مي كنند، احترام قائل هستم "محمود معظمي" نيز جز اين افراد است.


از بازي در كنار بزرگان سينما و تلويزيون بگوييد.


متاسفانه من با "فرامرز قريبيان" يك پلان بيشتر بازي نداشتم و او يكي از معدود بازيگراني بوده كه به لحاظ بازي و اخلاق حرفه اي هميشه از يك درخشش خاصي برخودار است. در كل در دنياي حرفه اي من همه نكته ها را از دريچه كارگردان مي گيريم و اخلاق حرفه اي ايجاد مي كند كه من به اساتيد حرفه بازيگري احترام بگذارم. چرا كه معتقدم در كار بازيگري اساتيد مي توانند در فضا به جوانان تذكراتي را دهند و ما هم به عنوان نسل جوان اين حرفه، پيشنهاداتي را براي آنان داشته باشيم.

يكي از افتخاراتم اين است كه پس از 17 سال بازيگري در سريال "رستگاران" با "آتيلا پستياني" كه 6 ماه استاد بازيگري من بود حضور داشته و تعامل خوبي را با هم ايجاد كرديم.


در آينده باز هم سراغ نقش مثبت خواهيد رفت يا باز هم نقش منفي؟


نمي دانم! اما بهتر بود به جاي بيان نقش منفي و مثبت، از كلمات قهرمان ضد قهرمان استفاده كنيم. استفاده از كلمات منفي و يا نقش هاي منفي و مثبت به دوران فيلم هاي فارسي سينماي ايران بر مي گردد. در نظام جمهوري اسلامي ايران شخصيت منفي نمي تواند كاري را پيش ببرد و معتقدم اين اصطلاحات براي گذشته بوده است.


رابطه شما با حوزه تئاتر چگونه است؟


سالي يك تئاتر را كار مي كنم ولي با وجود مشكلاتي از قبيل پايين بودن دستمزدها و مشخص نبودن زمان اجرا، ترجيح مي دهم در اين عرصه كمتر حضور داشته باشم. براي يك تئاتر، ما مدت ها وقت و عمر خود را صرف مي كنيم ولي در آخر، اجازه اجرا براي عموم داده نمي شود. عده اي از بزرگان تئاتر به سختي چراغ هاي سالن هاي تئاتر را روشن نگه داشته اند تا بگويند اين حرفه پا برجاست.


و صحبت پاياني؟


بازي در سريال "تكيه بر باد" خاطرات بسياري را براي من به همراه آورد و براي همه اعضاي اين تيم آرزوي موفقيت مي كنم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها