أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۸۰۹۱۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۸     ۰۲ مهر ۱۳۹۱
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در صحن علنی مجلس به بررسی مهمترین اقدامات این قرارگاه در 4 سال اخیر پرداخت.
فارس، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) صبح امروز (یکشنبه) به مناسبت هفته دفاع مقدس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و طی سخنانی با تبریک هفته دفاع مقدس اظهار داشت: بارها و بارها بزرگ‌مردان عرصه‌های جنگ و ایثار با کلامی شیوا در صحنه‌های مختلف از جمله خانه ملت پیرامون دفاع مقدس سخنرانی کرده‌اند که امیدوارم به لطف خداوند، نسل جدید نیروهای مسلح، وارثان خلف و راستین آن عزیزان در دفاع از دین، شرف و عزت کشور عزیزمان باشند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) همچنین گفت: 8 سال جنگ ناجوانمردانه به کشورمان تحمیل شد؛ این جنگ در شرایطی اتفاق افتاد که انقلاب اسلامی با حماسه ملت سلحشور، آزاده، ولایتمدار و دین محور و به رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی همچون طفلی مبارک تازه متولد شده بود که مقاومت تحسین برانگیز ملت ایران و به خصوص نیروهای مسلح، ارتشی و سپاهی در برابر استکبار جهانی صحنه‌های بی‌نظیری از شهامت، ایثار و مقاومت را خلق کردند.

اسماعیلی افزود: این صحنه‌های اعجاب انگیز و حیرت آور طبق فرمایش امام خمینی (ره) به جزء در برهه‌ای کوتاه از زمان صدر اسلام همانند ندارد و نسل جوان نیروهای مسلح به ویژه ارتش طیبه جمهوری اسلامی امروز وارد و رهپوی این مسیر پر افتخار است.

وی با اشاره به حماسه‌های رزمندگان اسلام گفت: از حماسه‌های بی شمار این رزمندگان به خصوص کارکنان غیرتمند پدافند هوایی می‌توان به حماسه عاشورایی پنجم مرداد 1367 سایت رادار سوباشی همدان اشاره کرد که مثنوی حماسه قهرمانی‌ها و رشادت‌های رزمندگان به عنوان بخشی از این صحنه‌های معجزه گونه در تاریخ 8 سال دفاع مقدس است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بیان اینکه جنگ تحمیلی برکات زیادی را نصیب ملت ایران کرد، گفت: افزایش تجربه، شکوفایی خلاقیت، افشای چهره منحوس بیگانگان تصویب و صدور انقلاب و ارتقای روحیه انقلاب و خود باوری برخی از دستاوردهای 8 سال دفاع مقدس است.

اسماعیلی با اشاره به تاریخچه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرد: با پیشرفت علوم و فناوری در حوزه هوا و فضا پس از جنگ جهانی اول و دوم و پیشرفت چشمگیر تهدیدات هوایی علیه منابع حیاتی توجه به اهمیت پدافند هوایی قوت گرفت و ایران نیز از سال 1312 از تجهیزات توپخانه‌ای ضدهوایی در نیروی زمینی بهره جست که نهایتا با توسعه و گسترش عرصه پدافند هوایی این یگان از نیروی زمینی جدا شد و به نیروی هوایی پیوست همچنین پیش از انقلاب با توجه به خرید تسهیلات پیشرفته هوایی و پدافندی از آمریکا و کشورهای اروپایی کارکنان برای آموزش به این کشورها اعزام می‌شدند که هدف از این اقدام‌ها ارائه آموزش کیفی به کارکنان نبوده و نتیجتا عمده امور تعمیراتی، نگهداری و استفاده از تجهیزات توسط مستشاران خارجی صورت می‌گرفت.

وی اضافه کرد: شاه دست نشانده پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان ژندارم منطقه در خدمت اهداف آمریکا و استکبار جهانی بود و از پدافند هوایی نیز با ماموریتی محدود‌تر به منظور دفاع از پایگاه‌های هوایی استفاده می شد که پس از انقلاب اسلامی و در طول 8 سال دفاع مقدس با تحمیل جنگ و تجاوز به کشورمان از سوی رژیم بعثی و بمباران وسیع مناطق کشورمان توسط هواپیماهای عراقی، پدافند هوایی با تعریف ماموریت جدید وارد عرصه دفاع مقدس شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با تاکید بر اینکه با دلاور مردی‌ها و سلحشوری کارکنان پدافند هوایی شاهد نقش حساس و حیاتی آنها در 8 سال جنگ تحمیلی بودیم، گفت: برابر بررسی‌های انجام شده آمار هواپیماهای عراقی در آغاز جنگ تحمیلی در حدود 350 فروند بود که این آمار در اواخر جنگ علیرغم انهام 135 فروند آنها در عملیات‌های بیت المقدس و الفجر 8 و 48 فروند آنها در عملیات حمله به اچ 3 نه تنها از این تعداد کاسته نشد بلکه تعداد آنها به 3 برابر یعنی حدود 950 فروند افزایش یافت که این آمار و اسناد موجود حاکی از این حقیقت است که ایران اسلامی در جنگ تحمیلی در مقابل بیش از 43 کشور حامی رژیم بعثی قرار داشته است و در نهایت پیروز این عرصه ملت ایران بود.

اسماعیلی همچنین یادآور شد: در دوران سازندگی و تا 1387 فرماندهی پدافند هوایی به عنوان یکی از فرماندهی‌های عمده نیروی هوایی ارتش در راستای تقویت بنییه دفاع هوایی اقدامات شایسته‌ای از حیث دستیابی به خود کفایی در تامین، نگهداری و بهینه سازی تجهیزات پدافندی به انجام رسانیده‌ است.

وی افزود: با تغییر ماهیت تهدیدات و مشخصات و مختصات نبردهای آینده در سال 1387 با ابلاغ فرمان حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی جدا شد و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) تحت تابعیت ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهریور ماه همان سال تشکیل شد که حاکی از درایت و هوشمندی فرمانده کل قوا است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) بر همین اساس تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت پدافند هوایی عامل و غیر عامل نیروهای مسلح در مقاطع زمانی مختلف بیش از 236 مرتبه به پدافند هوایی اشاره و به تقویت توان رزمی این بخش از حوزه دفاعی کشور تاکید فرموده‌اند.

اسماعیلی همچنین ادامه داد: به فضل پرودگار در سال‌های اخیر با حمایت فرماندهی معظم کل قوا و تمامی مسئولان و دلسوزان نظام شاهد رشد شتابان مجموعه پدافند هوایی ایران اسلامی در تمام عرصه‌ها هستیم. بر اساس ماموریت ابلاغی مصوبه فرماندهی کل قوا قرارگاه پدافند هوایی ماموریت دارد دفاع موثر، مستمر، پایدار از آسمان جمهوری اسلامی ایران را در برابر هر گونه تهدید با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های پدافند هوایی کشور در قالب شبکه یکپارچه به تاکید بر اصل پدافند زمین‌ پایه ایجاد کند که در همین راستا یگان‌های پدافند هوایی در سایت‌های راداری، ایستگاه‌های جمع آوری اطلاعات سینگالی، مواضع پدافند زمینه به هوا، مراکز فرماندهی و کنترل سامانه‌های ارتباطی و ... به طور شبانه روزی در زمان صلح و جنگ به صورت مستمر آسمان کشور را با هوشیاری کامل رصد کرده و علیه هر گونه اقدام خصمانه دشمنان پاسخ داده و اقدام تاکتیکی متناسب را اجرا می‌کنند.

اسماعیلی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهم اقدامات حوزه عملیات و تجهیزات فرماندهی گفت: در بازه زمانی 4 ساله که از شکل گیری آن سپری شده است به اهم این اقدامات عبارتند از ده‌ها مورد ماموریت غرور انگیزه طرح ولایت برای تامین پوشش پدافند هوا فضایی مناطق مورد بازدید مقام معظم رهبری، انجام رزمایش‌های سراسری با مشارکت تمام یگان‌های پدافندی نیروهای مسلح و تجهیزات آفندی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گستره کل کشور اجرای رزمایش‌های منطقه‌ای بر اساس سناریوهای واقعی پیش بینی شده به منظور ارتقای سطح آمادگی رزمی کارکنان و تجهیزات پدافندی، اجرای افتخار آمیز و هوشمندانه عملیات دستگیری ریگی ملعون سرکرده گروهک تروریستی و ضد انقلاب شرق کشور با هماهنگی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تامین پوشش پدافند هوا فضای کشور در انجام اعیاد و مناسبات و مراسم‌های مهم کشور همانند یوم الله 22 بهمن، روز قدس، هفته دفاع مقدس، تامین پوشش پدافندی میادین تست تجهیزات راهبردی کشور نظیر سکوی پرتاب ماهواره، موشک‌ها بالستیک، سامانه‌های زمین به هوا و همانند آن تامین موفقیت آمیز پوشش پدافندی هوا فضای کشور در زمان برگزاری غرور آفرین اجلاس کشورها غیر متعهد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) بر همین اساس گفت: در طول برگزاری اجلاس سران غیر متعهد بیش از 50 مورد اخطار هوایی به هواپیماهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای داشتیم که قصد نزدیکی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران را داشتند.

اسماعیلی خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: مجموعه دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به خصوص شبکه پدافند هوایی کشور به دلیل نیات خبیثانه استکبار جهانی رفتارهای دوگانه و تبعیض آمیز ابرقدرت‌ها، اعمال تحریم علیه کشورمان و عدم وجود صداقت در گفتار و اعمال برخی کشورها ناگزیر به استقلال نظامی است و این استقلال تنها در سایه پشتیبانی و حمایت‌های مستمر کلیه مقامات کشوری و لشکری از نیروهای متخصص بومی و تقویت زیر ساخت‌های دفاعی در راستای تحقق حداکثری فرمانده کل قوا به دست خواهد آمد.

وی افزود: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش به عنوان متولی اصلی دفاع از آسمان جمهوری اسلامی ایران با پراکندگی بیش از 3 هزار نقطه در کشور به عنوان یکی از ارکان اصلی تامین امنیت به تعبیر فرمانده معظم کل قوا اولویت اول نیروهای مسلح و خط مقدم دفاع از کشور است لذا ایجاب می‌کند که به منظور تشریح تهدیدات هوا فضای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و ارائه راهکارهای دفاعی به وکلای ملت و ایجاد هماهنگی و انسجام بیش از پیش ارکان نظام در جلسات مرتبط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حسب مورد حضور یابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها