يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۸۱۴۱۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۸     ۰۴ مهر ۱۳۹۱
يك خبرنگار فعال در دوران جنگ تحميلي گفت: يكي از پرافتخارترين دوره‌هاي فعاليت رسانه‌يي و مطبوعاتي ايران، هشت سال دفاع مقدس بوده است.

مجيد كريميان در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين‌كه شش سال در جبهه‌هاي غرب كشور خبرنگار بوده است،‌ بيان كرد: در آن زمان، شيوه‌ي اطلاع‌رساني مانند امروز، سريع و همراه با امكانات نبود و خطوط ارتباطي خاصي وجود نداشت. فقط تلفن وسيله‌‌ي ارتباطي بود و البته خبرگزاري «ايرنا» كه در آن زمان تنها خبرگزاري ايران بود، خبرنگاران به‌وسيله‌‌ي بي‌سيم‌هاي «مادر» با يكديگر تماس مي‌گرفتند و خبرها را به مقرها در اهواز منتقل مي‌كردند و از آنجا خبرها براي تهران خوانده مي‌شد.

او ادامه داد: اين بي‌سيم‌ها دستگاه‌هاي بزرگي بودند كه روي يك جيپ‌ سوار مي‌شدند و در منطقه براي گرفتن اخبار تازه گشت مي‌زدند؛ اما اين بي‌سيم‌ها بيشتر در مناطق جنوبي بودند، چون در مناطق غربي به‌دليل وجود كوه‌هاي بلند، امكان ارتباط از طريق بي‌سيم بسيار ضعيف بود.

وي درباره‌ي شيوه‌ي ارسال تصاوير از جبهه‌ها، توضيح داد: حلقه‌ي فيلم عكس‌هايي كه در مناطق جنگي گرفته مي‌شد، به اهواز منتقل مي‌شد و در آنجا بسته‌بندي و با هر وسيله‌اي كه زودتر به تهران مي‌رسيد، به تهران فرستاده مي‌شد.

او با يادآوري اين‌كه در آن سال‌ها، تعداد رسانه‌ها براي اطلاع‌رساني اندك بود، اظهار كرد: رسالت خبرنگاران در زمان جنگ بسيار زياد بود، چراكه خبرنگاران تنها منابع اطلاع‌رساني به مردم و مسوولان بودند.

وي تلاش خبرنگاران و عكاسان زمان جنگ را بيشتر از توان آن‌ها دانست و گفت: در بعضي مواقع، خبرنگاران مجبور بودند چند روز در خط مقدم بمانند تا امكاني فراهم شود كه به عقب برگردند و خبررساني كنند.

او درباره‌ي بدترين خبري كه در زمان جنگ تهيه كرد، توضيح داد: در يكي از مناطق جنگي غرب كشور، با استفاده از ماده‌ي شيميايي «سيانور» به يكي از خطوط حمله شده بود‌. شيوه اثر سم به‌گونه‌آي بود كه سه ثانيه پس از استشمام، هر كسي در آنجا حضور داشت، به شهادت رسيده بود. وقتي بعد از شش ساعت من به‌عنوان اولين عكاس ـ خبرنگار به محل حادثه رسيدم، ديدم هر كسي هر جايي كه بوده مثلا پشت ميز،‌ در سنگر و ... در همان حالت به شهادت رسيده است. اين يكي از بدترين صحنه‌هاي بود كه در جبهه‌ي غرب ديدم و خبرش را نوشتم.

وي با اشاره به اين‌كه فاصله‌ي زماني آغاز جنگ و انقلاب اسلامي بسيار بود، ادامه داد: همين موضوع، فرصت تربيت خبرنگاران حرفه‌يي را از ما گرفته بود، ولي جنگ در كار خبرنگاري بسيار تأثيرگذار بود.

او افزود: كساني كه در زمان جنگ كار ميداني‌، گزارشي و خبري كردند، شكل جديدي از كار اطلاع‌رساني را ارائه كردند و هشت سال دفاع مقدس تأثيرات بسزايي در اين حوزه گذاشت كه همچنان ادامه دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها