يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۸۱۶۵۸
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۰۵ مهر ۱۳۹۱
اين روزها همه جا صحبت از پرسپوليس است؛ تيمي كه با 9 قهرماني در ليگ، پنج قهرماني در جام حذفي و يك قهرماني در آسيا، از پرافتخارترين تيم هاي ايران به شمــار مي رود، اما فعلا در بحراني بي‌سابقه گرفتار شده است.
50 سال از تاسيس پرسپوليس مي‌گذرد و در اين نيم قرن هيچ گاه سابقه نداشته كه سرخپوشان تهراني در هشت هفته متوالي رنگ پيروزي را به خود نديده باشند.

تنها برد قرمزها در هفته اول بود و آنها در شرايطي براي بازي روز پنجشنبه با آلومينيوم هرمزگان در هفته دهم آماده مي‌شوند كه تعداد بردهايشان هنوز هم يكي است.

قرار گرفتن در رده‌هاي پانزدهم و شانزدهم جدول هم براي هواداران پرشمار اين تيم، اتفاقي بي‌سابقه بود كه حالا ديگر نيست. پرسپوليسي‌ها هفته‌هاست كه مي‌خواهند خود را از سراشيبي نيمه پائيني جدول خارج كنند، اما نمي‌شود.

با نگاهي به جدول كنوني ليگ برتر يك حقيقت تلخ ديگر نيز براي پرسپوليس بحران زده مشخص مي‌شود؛ اين‌كه آنها براي اولين بار در طول تاريخ ضعيف‌ترين خط حمله ليگ را دارند!




تهاجمي‌ترين تيم دهه‌هاي گذشته فوتبال ايران، در اين فصل از رقابت‌ها فقط پنج گل زده است تا وضعي بدتر از 17 تيم ديگر داشته باشد.

كريم انصاري‌فرد، محمد قاضي، هادي نوروزي، غلامرضا رضايي، جواد كاظميان و ايمون زايد شش مهاجم اين فصل پرسپوليس هستند، اما آنها در كنار ديگر بازيكنان اين تيم، در شش بازي گذشته فقط يك گل زده‌اند؛ فقط يك گل!

کریمی متهم اصلی

اما درست در شرايطي كه پرسپوليس بدترين روزهاي خود را سپري مي‌كند، محمد رويانيان و مانوئل ژوزه روي يك نكته به اتفاق نظر مي‌رسند؛ اين‌كه علي كريمي عامل اصلي تمام اين ناكامي‌هاست. عامل تمام نبردن‌ها، تمام گل نزدن‌ها و تمام بد بازي كردن‌ها.

سناريوي كنار گذاشتن كريمي از پرسپوليس، روزي كليد خورد كه رويانيان در مصاحبه‌اش عنوان كرد؛ عامل اصلي نتايج بد پرسپوليس هماني است كه سال گذشته هم دنيزلي را به بن‌بست رساند.

چند روز پس از آن مصاحبه، مانوئل ژوزه هم براي اولين بار كريمي را از فهرست 18 نفره تيمش كنار زد تا قرمزها بدون كريمي به اصفهان بروند و يك بار ديگر شكست بخورند. با اين حال نكته قابل تامل اظهارات مانوئل ژوزه در پايان همان بازي بود؛ آنجا كه گفت كــــريمي با 34 سال سن فوتبالش تمام شده است!

سرمربي پرتغالي پرسپوليس در ادامه مانع از حضور كريمي در تمرينات شد تا قرمزها اين سه روز را بدون كاپيتان باتجربه‌شان تمرين كنند. تصميمات قهري ژوزه در مورد كريمي در حالي اتخاذ شد كه مرد پرتغالي حمايت مديرعامل باشگاه را هم پشت سر خود داشت.

رويانيان در اين روزها با بيان جملاتي نظير اين كه؛ مهم تحول پرسپوليس است نه كريمي، براي كنار گذاشتن بازيكن باتجربه تيمش زمينه‌سازي كرد.در اين شرايط آيا علي كريمي مقصر اصلي تمام ناكامي‌هاي اين فصل پرسپوليس است؟ آيا فوتبال اين بازيكن تكنيكي با 34 سال سن تمام شده است؟

آرام و منضبط

منصور پورحيدري، به عنوان اولين مربي كه علي كريمي را به تيم ملي فوتبال دعوت كرد، در اين باره به جام‌جم گفت: علي كريمي به لحاظ فني واقعا بازيكن توانمندي است و وجودش در تركيب هر تيمي تاثيرگذار است. او حتي در پست‌هاي غيرتخصصي هم مي‌تواند بازي كند. من اين توانايي را 14 سال پيش در كريمي ديدم و از او در فينال بازي‌هاي آسيايي 1998 استفاده كردم؛ ديداري كه اتفاقا در آن با گل كريمي قهرمان شديم.

پورحيدري با بيان اين‌كه كريمي را در تمام اين سال‌ها يك بازيكن آرام، منضبط و با اخلاق ديدم، افزود: پرسپوليس رقيب قابل احترام استقلال است و من به عنوان كسي كه سال‌ها در استقلال خدمت كرده است، قصد ورود به مسائل داخلي پرسپوليسي‌ها را ندارم، اما در مورد كريمي به عنوان يك بازيكن ملي بايد بگويم بعيد مي‌دانم مشكلي كه اين روزها براي او به وجود آمده به دليل مباحث فني باشد.


سرپرست اين روزهاي استقلال ادامه داد: بازيكناني در اين سطح كه از نظر سابقه ملي و رقابت‌هاي باشگاهي سرآمد ديگران هستند مي‌توانند عصاي دست يك مربي باشند، اما نبايد فراموش كرد كه نوع برخورد با اين بازيكنان هم بايد توام با احترام باشد. من اعتقاد ندارم كه فوتبال كريمي تمام شده است، اما براي اين‌كه بتوانيم ارزيابي درستي از عملكرد علي كريمي يا ديگر بازيكنان داشته باشيم، بايد به اين نكته توجه كنيم كه بازيكن در چه سطحي از آرامش ذهني قرار دارد. اين موضوع هم براي بازيكنان جوان اهميت دارد و هم براي آنها كه باتجربه هستند.



پورحيدري در پاسخ به اين پرسش كه سركش بودن و بي‌انضباط بودن يك بازيكن چه تاثيري در روند نتايج يك تيم مي‌تواند بگذارد نيز گفت: قطعا يك بازيكن با ناآرامي، پرخاشگري و عدم رعايت چارچوب‌هاي تمريني، مي‌تواند به يك تيم ضربه بزند اما چون علي كريمي را مي‌شناسم با اطمينان مي‌گويم او از اين تيپ بازيكنان نيست.

برخوردهای غیر حرفه ای

محمد پنجعلي، پيشكسوت پرسپوليس هم موافق نظرات منصور پورحيدري است. او كه خود تا 35 سالگي بازوبند كاپيتاني پرسپوليس را به بازو بست، در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان كرد: سن شناسنامه‌اي يك بازيكن به هيچ وجه بيانگر توانمندي‌هاي او در فوتبال نيست. علي كريمي شايد در اين فصل پايين‌تر از حد انتظار ظاهر شده باشد، اما باز هم يكي از بازيكنان خوب اين تيم بوده است. حتي اگر غير از اين باشد باز هم معتقدم نبايد تمام مشكلات يك تيم را سر يك بازيكن خراب كرد.

پنجعلي با انتقاد از برخورد غيرحرفه‌اي مانوئل ژوزه با كريمي افزود: ظاهرا مي‌گويند اين مربي حرفه‌اي است، اما كدام مربي حرفه‌اي را مي‌شناسيد كه با كاپيتان تيمش اين گونه برخورد كند؟ من مطمئنم چنين برخوردهايي نه تنها گره از مشكلات پرسپوليس باز نمي‌كند، بلكه در ادامه فصل لطمه‌هاي جبران‌ناپذيري به تيم مي‌زند.البته اين عضو سابق كميته فني پرسپوليس، كادر فني را هم مقصر نتايج ضعيف اين تيم در فصل جديد نمي‌داند: مشكل پرسپوليس قبل از آن‌كه از بازيكن يا مربي باشد از مديريت باشگاه است. اين‌كه در بحراني‌ترين شرايط ممكن رويانيان از تصميم نامعقول ژوزه حمايت مي‌كند، يك علامت سوال بزرگ را در ذهن خيلي‌ها ايجاد مي‌كند؟

حرکت در مسیر پیشرفت

در اين ميان مجيد جلالي هم نظرات جالبي دارد. اين مربي با تجربه بدون آن‌كه بخواهد به مشكلات اين روزهاي پرسپوليس اشاره كند، گفت: بازيكنان بزرگ فوتبال در همه جاي دنيا معمولا افرادي ناسازگارند و از نظر روحي ـ رواني خصوصيات خاص خود را دارند. كافي است آنها طي دوره‌اي از حس برتر بودن دور شوند تا رفتارها و واكنش‌هاي ويژه‌اي از آنها سر بزند، همان رفتارهايي كه اصلا مطلوب مربيان و مديران نيست.

جلالي با بيان اين‌كه علي كريمي هم به عنوان يك بازيكن بزرگ از اين قاعده مستثني نيست، افزود: به منظور كنترل و پيشگيري از چنين تنش‌هايي بايد بازيكن را متقاعد كرد كه در مسير پيشرفت قرار بگيرد. كاري كه مانوئل ژوزه با علي كريمي نكرد.نه مجيد جلالي و نه ديگر كارشناسان موافق اين نظر نيستند كه فوتبال كريمي تمام شده است. آنها همچنين علي كريمي را اصلي‌ترين عامل نتايج ضعيف پرسپوليس نمي‌دانند.

مقابله با بازیکن سالاری

اما همان‌گونه كه مجيد جلالي تصريح دارد برخي بازيكنان روحيات خاص خود را دارند، اين موضوع درباره علي كريمي بخوبي صادق است. بازيكني كه در سال‌هاي گذشته اغلب با مربيان و مديران باشگاه‌هايي كه در آنها عضويت داشته است با اختلاف‌ها و چالش‌هايي مواجه شده است، چالشي‌هايي مثل درگيري لفظي با افشين قطبي مربي تيم ملي به‌خاطر كمپ اتريش، درگيري با مصطفي آجرلو و عباس انصاري‌فرد مديران وقت استيل‌آذين و پرسپوليس، لگد زدن به ساك ورزشي در جام جهاني، دعواي لفظي دنباله‌دار با علي دايي، مخالفت با مصطفي دنيزلي و اخيرا داد و بيداد چندباره در رختكن پرسپوليس پس از نتايج ضعيف اين تيم در ليگ.

در اين شرايط محمد رويانيان مديرعامل باشگاه با تاكيد بر حفظ نظم و انضباط تيمي گفت: كريمي اگر براي تيم ما مفيد نباشد و سرمربي تشخيص بدهد كه مفيد نيست، ما در مورد او تصميم مي‌گيريم؛ چرا كه مهم پرسپوليس است.

وي افزود: شايد خيلي از مسائل قابل گفتن نباشد، اما بي‌شك چرا بايد يك بازيكن بعد از باخت دوم تيم به خود اين حق را بدهد كه در رختكن داد و بيداد راه بيندازد. بي‌شك تيم مسوول دارد و هر كس بايد تنها به وظيفه خويش عمل كند. در اين شرايط طبيعي است كه براي من نظر سرمربي تيم مهم است و نمي‌خواهم اجازه دهم كه وضع تيم از اين خراب‌تر شود.

رويانيان در عين حال با تاكيد بر اين‌ كه بازيكن محبوبي مثل كريمي نبايد در اين قضيه خراب شود، افزود: البته كريمي نيز بايد تابع نظم و انضباط تيمي باشد و براي خود حق اضافه‌اي قائل نشود. شما هم مي‌توانيد نظرات خود را در مورد اين موضوع از طريق شماره پيامك صفحه ورزشي جام‌جم با ما در ميان بگذاريد.

منبع: جام جم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها