کد خبر: ۸۲۷۳۱
زمان انتشار: ۱۱:۳۶     ۱۰ مهر ۱۳۹۱
نقد و ارزیابی اخبار صدا و سیما:
اصولاً اخبار بین الملل صدا و سیما را می توان در «ارائه شواهد متعدد در تأیید پیام واحد القائی» خلاصه کرد. صدا و سیما ترجیح می دهد با اشاره ای مختصر از سخنرانی های افراد مهم نظیر رؤسای جمهور کشورهای مهم از کنار آنها بگذرد. تا سال گذشته بجز سخنان رئیس جمهور خودمان، تقریباً هیچ بازتابی از سخنان روسای جمهور دیگر کشورها در سازمان ملل در اخبار صدا و سیما وجود نداشت. حال آنکه بررسی و تحلیل این سخنان، میزان سطحی بودن آنان، روند عوض شدن حرف ها و... یکی از بهترین سوژه های خبری است که متأسفانه در صدا و سیمای ما از دست می رود.

سرویس نقد رسانه پایگاه 598 - طبقه مذهبی و انقلابی جامعه اگرچه نقدهایی را بر عملکرد صدا و سیما در عرصه فیلم و سریال وارد می دانند، اما عموماً تصور می کنند در زمینه "اخبار" می توان به تلویزیون نمره قبولی و حتی بیست داد. این تصور از آنجا ناشی می شود که این افراد، یا به ماهواره دسترسی ندارند و یا همواره تنها با نگاهی تهدید محورانه آن را تماشا کرده اند و هیچگاه به مهارت ها و قوت های آن توجهی نداشته اند. در این نوشتار نشان خواهیم داد که چرا صدا و سیما در زمینه اخبار، به هیچ وجه نمره قبولی را نمی گیرد.

اولین و مهمترین دلیلی که جامعه رابه سمت ماهواره ها سوق می دهد، حجم عظیم اخباری است که از آن پخش نمی شود. این اخبار را می توان در چند دسته کلی طبقه بندی کرد.

1. در مطالب گذشته توضیح داده شد که سیاست صدا و سیما، «ایجاد آرامش با غفلت» می باشد. لذا اصولاً حداکثر تلاش خود را بکار می بندد تا اخباری که موجب ایجاد دغدغه و نگرانی در مخاطب شده را پخش نکند. تصویری که مخاطب تلویزیون از رابطه مسئولین با یکدیگر دریافت می کند، کاملاً دوستانه، بدون اختلاف خاص و کاملاً همسو با یکدیگر است. شاید اولین تصویری که به محض شنیدن "روابط رؤسای قوا" به ذهن مخاطب تلویزیون برسد، جلسه ایست که این سه با لبخند و صمیمانه کنار هم نشسته و مشغول گل گفتن و گل شنیدن هستند. صدا و سیما تا جای ممکن تلاش می کند اختلاف نظر مسئولین در زمینه های مختلف را پوشش خبری ندهد و اینگونه وانمود کند که همه با وحدت نظر و دوستی در حال پیگیری جهت واحدی هستند.

اما اندک نگاهی به رسانه های خبری، واقعیتی 180 درجه متفاوت با این را اثبات می کند. رسانه های مکتوب و مجازیْ عرصه اختلاف نظر جدی مسئولین و نقدهای اساسی ایشان بر یکدیگر و حتی کارشکنی برخی نسبت به برخی دیگر است. در این زمینه مثال بقدری زیاد است که ذکر آن ضروری نمی نماید. این اولین سنگ بی اعتمادی مخاطب به رسانه ملی است. او وقتی حتی بین آنچه در روزنامه ها و سایت های درون نظام که از فیلتر وزارت ارشاد عبور می کنند با آنچه رسانه ملی ارائه می دهد، تا این حد تفاوت می بیند، بدیهی است قائل به وجود حجم عظیمی از اخبار شود که اصلاً در رسانه های درون نظام بازتابی ندارند و برای اطلاع از آنان می بایست به بی بی سی و VOA و... رجوع کرد.

2. صدا و سیما بر خلاف آچه تصور می شود، در عرصه اخبار بین الملل با نقائصی فوق العاده جدی روبروست. اصولاً اخبار بین الملل صدا و سیما را می توان در «ارائه شواهد متعدد در تأیید پیام واحد القائی» خلاصه کرد. فرضاً در مسأله سوریه، اکثریت اخبار صدا و سیما را می توان در «خبرهای پیروزی ارتش سوریه»، «دیدارهای بشار اسد و تأکید او بر راهکار سوری-سوری» و «اظهار نظر افرادی که مخالفین سوریه را محکوم می کنند» خلاصه نمود. اما از بحران های آن، اظهار نظرهای مخالف و در یک کلام «واقعیت کامل مسأله سوریه» در صدا و سیما خبری نیست.

صدا و سیما ترجیح می دهد با اشاره ای مختصر از سخنرانی های افراد مهم نظیر رؤسای جمهور کشورهای اثرگذار، از کنار آنها بگذرد. تا سال گذشته بجز سخنان رئیس جمهور خودمان، تقریباً هیچ بازتابی از سخنان روسای جمهور دیگر کشورها در سازمان ملل در اخبار صدا و سیما وجود نداشت. حال آنکه بررسی و تحلیل این سخنان، میزان سطحی بودن آنان، روند عوض شدن حرف ها و... یکی از بهترین سوژه های خبری است که متأسفانه در صدا و سیمای ما از دست می رود.

3. در ادامه سیاست "غفلت با آرامش" صدا و سیما ترجیح می دهد تا جای ممکن شبهاتی را که رسانه های بیگانه نسبت به نظام مطرح می کنند را اصولاً بازتاب ندهد تا زحمت پاسخ و تحلیل آن را هم بر گردن نداشته باشد. مخاطب ماهواره، صدا و سیمای نظام را کاملاً عاجز از پاسخگویی به نقدها می یابد.


4. بجز بیست و سی که اکنون تقریباً در تمام روزهای هفته بخشی را به بازتاب معضلات و مشکلات داخلی اختصاص می دهد، در دیگر اخبار صدا و سیما بازتابی از معضلات مردم وجود ندارد. ماهواره های فارسی زبان نیز از این خلاء استفاده تام و کامل را می برند و با پخش ویدئوها ها و نظرات مردم در باب معضلاتشان، پناهگاهی برای مردمی که در رسانه خود جایی ندارند ایجاد کرده اند. متأسفانه وقتی هم که صدا و سیما قصد پخش نظرات انتقادی مردم را دارد، آنها را در برنامه ای در شبکه خبر و یا رادیو بصورت "گله ای" و پشت سر هم، بدون پیگیری و بدون توضیح و تأکید پخش می کند تا به خیال خود، آب نبات چوبی دست مردم داده باشد.

5. شاید برای تمام اقشار تعجب آور باشد که بدانند صدا و سیما خط قرمز ویژه ای برای بازتاب اخبار فرهنگی جبهه فکری انقلاب اسلامی دارد. فعالیت ها و همایش های این جبهه نظیر جشنواره عمار، جشنواره طبس، سخنرانی های بزرگان جبهه فرهنگی در ایام دهه  فجر و اصولاً همایش ها و سخنرانی های این افراد (سعید جلیلی، حسن عباسی، سعید قاسمی، پناهیان، کوشکی و...) در بایکوت کامل خبری صدا و سیما می باشند.

6. کارشناسان اخبار صدا و سیما عموماً افرادی کلیشه ای و استخدامی، با تحلیل هایی کلیشه ای و سفارشی و حداقل های جذابیت گفتاری می باشند. اصولاً کارشناس خبری صدا و سیما، حرف مهمی غیر از آنچه همه می دانند و در اخبار هم گفته می شود نمی زند. این در حالی است که امثال حسن عباسی و وحید جلیلی و سایر نیروهای جبهه فرهنگی انقلاب، راهی به اخبار صدا و سیما ندارند.

7. یکی از مواردی که سستی صدا و سیما در آن مشهود است، عدم پوشش کافی از معضلات اجتماعی کشورهای غربی است. صدا و سیما غیر از بحران های کلان اقتصادی غرب، هیچ بازتابی از معضلات عمیق و جدی مدرنیته برای خانواده، محیط زیست، افسردگی، بمبست های علم و... که تصویر خیالی بهشت گونه جامعه از غرب را زیر سوال ببرد ندارد. آنچه در صدا و سیما از خشونت و نا امنی و بیکاری و فقر و تجمعات ده نفری و... در کشورهای غربی بازتاب می یابد، در مقابل مشکلات عظیم مدرنیته هیچ به حساب می آید. اصولاً "نقد مدرنیته" در صدا و سیما جایی ندارد.

8. در مقابل، شاهد پخش اخبار غیر مهم نظیر مراسمات خودتشکری و همایش های بی حاصل، اخبار بی اهمیت کشورهای استعماری (نظیر سقوط یک هواپیمای تک سرنشین در آمریکا)، اخبار مسابقات لغو کشورهای غربی بصورت جذاب و بدون تحلیل منفی از آنها (نظیر مسابقات پرتاب گوجه) و اظهار نظرهای سطحی درست و غلطی که اهمیت خاصی ندارند در اخبار صدا و سیما هستیم.

9. قالب ها و فرم های خبری صدا و سیما نیز (مانند سایر برنامه های آن) فاقد اولیات قالب های اخبارگویی امروزی می باشند و از جمله آنها می توان به عدم رعایت ترتیب اخبار به دلیل دعواهای سیاسی (مثلاً پخش خبر سخنان مهم رئیس جمهور در انتهای اخبار)، استفاده از اخبارگوهای آنکارده و خُشک، دکور و تیتراژ ثابت و خسته کننده، حداقلی بودن نظرسنجی ها در مورد مسائل روز (در رسانه های بیگانه، حداقل روزی یک نظرسنجی وجود دارد)، مصاحبه های سفارشی و غیرچالشی (زدن حرف خود از دهان مردم و ندیدن دگراندیشان) و تحلیل های جانبدارانه نسبت به اختلافات داخلی اشاره کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۷
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
کاوه بختیاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۲ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۲۱
۵
آفرین واقعا حرف دل مارو زدی آفرین بر 598 به شما میگن یک واقع نگر انقلابی پیروز باشید
پاسخ
tabar
UNITED STATES
۱۳:۰۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۱۹
۴
خدا خیرتون بده حرف حساب را زدید زمان جنگ مردم تا مدت ها نمی دونستن خرمشهر اشغال شده تلویزیون مرتب مگفت انجا درگیری است حالا هم همون سیاست را در پیش گرفته اند مثلا در این قضیه توهین به پیامبر عظیم الشان اسلام ما نفهمیدیم چه توهینی شده بود فقط فهمیدیم که توهین شده از هرکسی از مردم هم که می پرسیدیم نمیدونست نمیدونم ما را مسخره گرفته اند ما صدا وسیما را مسخره گرفته ایم .....!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۱۵
۴
اگر بخواهيم مقايسه نماييم؛ شبكه هاي المنار و الميادين به مراتب دقيق تر و شفاف تر اطلاع رساني مي نمايند.
پاسخ
بابك
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۸ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۶
۲۴
با سلام
به نظر بنده اين شماييد كه مردم را به ماهواره سوق ميدهيد.
پاسخ
سید محمدمهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۲۴
۴
آفرین به 598 نقد عالی ای بود.
پاسخ
سید محمدمهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۲۴
۱
6 7 ماه بود که از اعتراضات سوریه شروع شده بود مطلقا هیچ خبری در صدا سیما از سوریه نبود در صورتی که شبکه های خارجی ماهها بود که خبر اولشون سوریه بود!
پاسخ
وهاب
UNITED STATES
۱۴:۵۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۲۹
۳
با همه ی ارادتی که به نظام دارم باید عرض کنم واقعاً صداوسیما به درد لای جرز دیوار هم نمیخورد. تبلیغات ==رباخواری***فیلم و سریال==تکرار در تکرار و تبلیغ فحشا***
پاسخ
امیر علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
احسنت، نظرتو قبول دارم.
hr
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
افرین بر تو باید صدا وسیما به کل تغییر رویه بده
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۱
۱
با سلام
در صورت امکان منتشر نمایید

روزگار غریبی است !!!
http://sowmesaranews.ir/news/10422
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۲۰
۲
صدا و سیما دستگاهی پرخرج ولی بی مصرف شده است زیرا بیشتر مخاطبین خود را از دست داده است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
تو این 3 سال به اندازه ی 30 سال مردم تلویزیونو گذاشتن کنار و به ماهواره رو آوردن.
ناشناس
BELGIUM
۱۸:۵۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۰
۲
تا مورد 5 رو خوندم که حرف دل همه مردم بود. اما از اون به بعد رو نتونستم ادامه بدم چون مثل اکثر سایت های خبری وارد گروکشی گروهی-جناحی شدید.
مورد 5 رو خیلی گروهها می تونن بگن، شما این جوری مساله رو مطرح کن. چرا اسم فقط سنگ گروه حودتون رو به سینه می زنید؟
پاسخ
hamed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۲
۲
حالا چرا عکس خبر حال بهم زن من وتورا گذاشتید ، اگر بخواهیم صادق باشیم به نظر من قالب بی بی سی فارسی خیلی حرفه ای تره تا بقیه خبر رسانی ها ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۲
۳
نقد دقیقی انجام شد . ظاهرا اغلب افرادی بدون دغدغه در راس و بدنه کارند ، لذا جرات در گیر شدن و درد سر ندارند . اگر دغدغه داشتند سی سال حجاب را با فلاکت اجین نمی کردند .
پاسخ
توابین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
۱
۴
واقعا درست بود
این طرز برخورد شما کاملا درست بود...
احسنت
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۳
۰
آقای ضرغامی شما با عملکرد نادرست خود هر چند رضایت افراد قلیلی را که برای همه معلوم الحال هستند را جلب می کنی اما بدان اکثریت از تو ناراضی هستند چرا که ضربه ای که شما به فرهنگ این مرز و بوم در این چند سال زده ای رسانه های بیگانه طی سی سال اخیر نزده اند و ما را یاد این جمله زیبا می اندازد :
(دشمن دانا به از نادان دوست )
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها