آخرین اخبار
کد خبر: ۸۲۹۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۰
تهاجم فرهنگی را فقط در موها و آرایش دخترانی که در خیابان است نمی بینیم تهاجم فرهنگی را در مدیران نا اهل و نامناسبی که قرار می گیرد. نا اهلی که دانسته یا ندانسته باشد در حوزه فرهنگی اتفاق می افتد.
به گزارش مشرق، مشروح برنامه رادیو گفت و گو با سردبیری و اجرای منصوره صامتی و حضورعلیرضا پور صباغ  روزنامه نگار و منتقد سینما ، سید حسین علوی کارشناس رسانه و پژمان کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی به شرح ذیل می باشد:

صامتی (سردبیر) : یکی از ابزار های مهم جنگ نرم سینما است و به اندازه ای مهم است که به عنوان یکی از ابزار های انتقال فرهنگ مورد استفاده قرار می گیرد. به تعبیری سینما نه سرگرمی ساز است نه شادی افزا بلکه سینما تمدن ساز و تمدن سوز است در اجلاس جنبش عدم تعهد (نم) مهندس ضرغامی  در پیامی به نمایندگان رسانه های بین المللی شرکت کننده در اجلاس خواستار تشکیل بلوک رسانه ایی غیر متعهد ها در مقابل بلوک رسانه ای غرب شد ما هم به همین بهانه نگاهی داریم به توان و ظرفیت سینمای ایران در مقابل هژمونی بلوک رسانه ای غرب.لطفا شما هم با ما همراه باشید.!

ماهیت صهیونیستی ابزاری سینما در بلوک رسانه ای غرب
 
علوی : سینما یک اینترتیمنت و یک ابزار سرگرمی است و ساخته شده برای سرگرم کردن و این یک واقعیت است که نمی توان آن را انکار کرد. سینما برای اشاعه معنویات ساخته نشده و با آن نمی توانید مابعد الطبیعه را تصور کنید و نمیتوانیم نمایی از یک روح را به تصویر بکشید. آنچه از روح و ملائکه و خدای متعال و از شیاطین و از هر حقیقت مابعد الطبیعه ایی، از بهشت و از جهنم، در سینما نشان داده می شود صرفا تخیلات مادی شده ی ذهن سینما گر است. این یک واقعیت است و شاید کسی هم با این واقعیت مخالفت کند، یک فیلمی هالیوودی است و تصویری از جنهم در آن ترسیم شده است و یک موجودی در آن بود که اسم آن را شیطان یا روح و .. گذاشتند. آیا واقعا شیطان آن چیزی است که آنها نشان می دهند . در سینمای خودمان فیلم هایی ساخته شده است، مثلا شیطان را در قالب انسانی نشان داده ایم ما آن را تنزل داده ایم به آنچه که توان اشاعه ی تصویری سینما است و ما در حقیقت شیطان را نمی توانیم تصویر کنیم اساسا آن یک موجود ماورای طبیعی است . کسانی که علاقه مند هستند به شکافتن این موضوع ارجاء می دهیم، حداقل برای شروع به سه جلدی آینه جادو به نوشته سید مرتضی آوینی .

صامتی : اگر ماهیت سینما اینترتیمنت ( یا همان سرگرمی) واز اساس شیطانی باشد پس دیگر ایجاد بلوک رسانه ای غیر متعهد ها چه ضرورتی دارد؟!

کریمی نیز در این برنامه گفت:ابتدا سینما برای سرگرمی ابداع شد و گروهی در آن وارد شدند شاید زمانی که آقای ادیسون فیلمی ساخت، که به نوعی تمسخر اعراب و مسلمانان بود پس از آن به سال 1915 رسیدیم که دیوید گنفیست فیلم" تولد یک ملت" راساخت در واقع ابزار قرار گرفتن سینما در جهت سیاسی بود، در واقع می توان گفت : به نوعی سنگ بنای سینمای سیاسی گذاشته شد و نظام سلطه به این رویکرد رسید که اساسا می تواند سینما را در جهت اهداف سیاسی قرار دهد. سینما در اوایل برای سرگرمی ابداع شد و بعد در جهت سیاسی به کار گرفته شده و یکی از هنرهای تأثیر گذاری است در جهت اهداف سیاسی کارانه بست پیدا کرده . یعنی اگر شما بخواهید نظام رسانه ای سلطه را مورد بررسی قرار دهید می بینید که سینما کاربردی ترین سلاح این نظام است .

پیشینه ایدئولوژیک سینمای غرب

سپس پور صباغ تصریح کرد:چند نکته در پاسخ به صحبت های آقای علوی؛ خود قرآن به عنوان یک مرجع ، تخیل را مذموم تلقی می کند و خداوند در قرآن به یک نکته بسیار بزرگی به مومنین اشاره می کند و می فرماید: مومنین کسانی هستند که به غیب ایمان دارند و بعد نماز بر پا می دارند. و خود قرآن صراحتا می گوید یک مومن (و یومنون بالغیب و یوقیمون الصلاه) آنچه که در غرب اتفاق می افتد و از همان تخیل مذموم اتفاق می افتد این است که تقدس زدایی کند از آنچه که در همه ی ادیان ابراهیمی وجود دارد.

اما آنچه که در سینمای غرب امروز اتفاق می افتد یک پیشینه ی ایدئولوژیک دارد. این غرب که منظور ماست از آنجایی شروع می شود که، به صورت بسته ی فرهنگی از ایلیا و اودیسه هومر شروع می شود .

به شکل مفرد است تا بعد به صورت علمی تر جان لاک و ژان ژاک روسو ،همه نوع جنبه های مختلف دارد، علوم مختلفی در آن است علوم فلسفی، دینی، فیزیکی ، متافیزیکی است و امروز محصولی که از بنگاه هالیود بیرون می آید یک هدف دارد تخطئه کردن ادیان ابراهیمی، ماتریالیستی کردن دین به عنوان یک پدیده الهی.

آنچه آقای علوی به آن پرداخت به عنوان یک نظریه می پذیرم و می توان در کنار آن نظریات دیگری را هم به آن وصله کرد این است که امروز شیطان در قالب فیلم های مختلف هالیوودی نمود پیدا می کند پشت آن یک هدف و انگیزه ای است آنها اتاق فکری هایی دارند که در کمپانی های هالیوودی وجود دارد در واقع ریشه های ایدئولوژیک دارد و ما نمی توانیم منکر این قضیه شویم. وقتی ما با فیلمی مواجه می شویم که در آن جبرئیل را می بینیم، به تعبیر آنها گابرئیل را می بینیم که علیه خداوند شورش کرده و متوجه می شویم اندیشه نیچه به نوعی تبلور کرده در یک محصول هالیوودی این در واقع یک ریشه فرهنگی دارد که نمی توان منکر آن شد ما با تعالیم الهی و انبیاء بزرگ شدیم منتهی یک بچه 6 ساله با این فیلم مواجه میشود چه تلقی و تصوری راجع به غیبت دارد یعنی آن تلقی که قرآن می گوید : ( یؤمنون بالغیب ) نیست، یک تلقی ماتریالیستی است یعنی شیطان برای او همان هیولای دوسری که هالیوود ارائه می کند.

صامتی: در واقع با یک سری از اطلاعات مدیریت شده نوعی از ائدیولوژی و جهان بینی را به مخاطب القاء می کند.

 پورصباغ : بلوک رسانه ایی غرب و بلوک غیر متعهد ها؛ لزوما کسانی که در این اجلاس حضور داشتند از کشور های مسلمان هستند و همه ی آنها مصرف کننده ی محصولات غربی هستند. فیلم، محصولات، تولیدی های غربی شروع شده و به این کشورها میرسد و در سینما ها نمایش داده میشود. در مقابل چه کشوری می خواهد جریان سینمای پاک و متعهد را پرچم داری کند.

الزامات تشکیل بلوک رسانه ای غیر متعهدها

صامتی: شگردها و تکنیک های نظام رسانه ای سلطه را اشاره بفرمایید، اگر بلوک رسانه ایی غیر متعهد ها را تشکیل بدهیم ناظر بر چه تکنیک هایی باید باشد که در مقابل آن تکنیک ها ست؟

علوی : اگر ما بخواهیم بلوک رسانه ایی که متحد شوند در راستای اهداف یک مجموعه ایی به نام عدم تعهد کار کنیم مقدمه ی آن این است که ماهیت و ظرفیت سینما را بشناسیم بیشتر از ظرفیت سینما از آن توقع نداشته باشیم، آدم هایی وجود دارند که فکر می کنند فضای سینما اقتضای گفتن هر حرفی را دارد،به تجربه ثابت شده، اولین شگردی که رسانه های غربی بکار گرفته اند انحصار رسانه ایی بود و اینها رسانه هایی را تأسیس کردند که خودشان بودند و هیچ رقیبی نداشتند و هر آنچه خواستند در راستای جهت دهی و افکار عمومی در جهان منتشر کردند تا سالها این مسئله وجود داشت. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این انحصار کاملا وجود داشت . انقلاب اسلامی برای اولین بار این انحصار رسانه ی غرب را شکست،شگرد دومی که آنها بکار می برند بزرگ نمایی ضعف های رقبایشان بوده مخصوصا در ارتباط با دشمن شماره یک دنیای مدرن، دنیای غرب یک دشمنی داشت نسخه بدل یک دشمن بود وآن هم بلوک شرق بود ( شوروی سابق). شوروی خودش یک کشور تمام غربی بود با تفکرات بر آمده از غرب ،اولین باری که صدای غرب ستیزی از مبنای نگاه کل گرایانه به غرب وارد عرصه رقابت شد بهمن 57 بود.

صامتی : یعنی تا قبل از انقلاب اسلامی عملا آن کسانی که انحصار طلبی داشتند به رسانه ها از جمله سینما، دشمنی نداشتند ؟بعد از انقلاب اسلامی در مقابل انقلاب اسلامی دشمنی کردند؟

علوی : وقتی ما می گوییم با غرب مشکل داریم یک موقع نگاهمان به غرب، غرب سیاسی است، غرب جغرافیایی است ، در مواقعی غرب معرفتی است ، مانگاهمان به غرب ، غرب و شرق جغرافیایی نیست، این اختلافی که با غرب داریم اختلاف معرفتی است. آنها می خواهند خدا را از عرصه ی تصمیم گیری اجتماعی و فردی خارج کنند و به جای آن انسان را بگذارند.

پور صباغ : می توان در سریال فرشتگان آمریکایی این را به طور مصداق