أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۸۳۹۳
زمان انتشار: ۰۸:۳۷     ۰۴ بهمن ۱۳۸۹
وزير علوم تأكيد كرد: هيچ دانشگاهي حق برگزاري اردوي مختلط دانشجويي در دانشگاه ها را ندارد و بايد اين اردوها جدا برگزار شوند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس اعزامي به استان گيلان كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري بعدازظهر امروز (يكشنبه) با حضور در تالار حكمت دانشگاه گيلان سه ساعت با اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي استان گيلان ديدار و گفت و گو كرد.
در ابتداي اين مراسم خاتم زاده رئيس دانشگاه گيلان، دوستار رئيس دانشگاه پيام نور، متقي ‌طلب رئيس پارك علم و فناوري، قاسمي زاد رئيس دانشگاه جامع علمي كاربردي استان گيلان و سه تن از اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي استان گيلان در خصوص وضعيت آموزش عالي و دانشگاه‌هايي كه در آن فعاليت دارند به بحث و گفت و گو پرداختند.

وزير علوم در اين ديدار با اشاره به اينكه آمار نشان مي‌دهد كه دانشگاه گيلان از نظر كمي و كيفي رشد و پيشرفت داشته گفت: در حال حاضر تعداد دانشجويان، اساتيد و دانشياران به اين دانشگاه اضافه شده كه نشان دهنده رشد كيفي دانشگاه گيلان است.

وي افزود: در انتشار مقالات نيز دانشگاه گيلان از تعداد 196 مقاله به انتشار 480 مقاله رسيده است كه اين امر نشان دهنده توجه به مسائل كيفي دانشگاه است.

دانشجو در خصوص نيمه كاره ماندن پروژه مسجد دانشگاه گيلان خاطرنشان كرد: در خصوص اتمام پروژه مسجد دانشگاه گيلان اگر بودجه‌اي نياز باشد سريعا آن را تأمين خواهم كرد و نبايد اين پروژه كه از سال 70 پروژه آن راه اندازي شده بود تا به امروز طول مي‌كشيد.

*دانشگاههاي پيام نور و جامع علمي كاربردي بايد به مسير صحيح بازگردند

وزير علوم در خصوص دانشگاه‌هاي پيام نور و جامع علمي و كاربردي تصريح كرد: دانشگاه‌هاي پيام نور و جامع علمي كاربردي بايد به مأموريتي كه داشتند بازگردند و بايد از اينكه اين دو دانشگاه به دانشگاه گيلان ديگري تبديل شوند پرهيز شود.
وي افزود: مأموريت اين دو دانشگاه بحث‌هاي ديگري بوده كه اكنون بايد به مسير صحيح خود بازگردد.
دانشجو تأكيد كرد: دانشگاه پيام نور بايد به سمت دانشگاه مجازي و دانشگاه جامع علمي و كاربردي بايد به سوي رسيدن به مهارت حركت كند و اين دو دانشگاه نبايد به گونه‌اي عمل كند كه جهت رسيدن به آموزش هاي نظري ميان بري باشند.
وي با بيان اينكه دانشگاه‌هاي پيام نور و جامع علمي و كاربردي بايد در اين مسير به آموزش عالي كشور خدمات بيشتري ارائه دهد خاطرنشان كرد: يكي از اساتيد پيشنهاد تأسيس 4 شهرك علمي در شمال، جنوب، غرب و شرق كشور را ارائه كرد كه اين پيشنهاد خوبي است و قابل پيگيري خواهد بود.

*آمار 35 هزار نفري اعضاي هيئت علمي دانشگاهها

وزير علوم تأكيد كرد: در حال حاضر آموزش عالي كشور 30 تا 35 هزار عضو هيئت علمي دارد و ممكن است در اين ميان دو پايان نامه با مشكل برخورد كند و در اين صورت نبايد بوق و كرنا شود و كل آموزش عالي كشور زير سؤال رود.
وي افزود: اگر از اين 30 تا 35 هزار عضو هيئت علمي چند نفري تخلف داشته باشند نبايد آن را به همه اعضا اشاعه داد و به اعضاي هيئت علمي هجمه برد.

دانشجو با تأكيد بر اينكه اشتباه گرفتن تفاوت با تبعيض مشكلاتي را در آموزش عالي كشور ايجاد مي‌كند خاطرنشان كرد: يكي از اساتيد در اين جلسه اعلام داشتند كه نيازي به بازنگري در سرفصل‌هاي رشته حقوق وجود ندارد و در اين خصوص ظاهرا انقلاب فرهنگي ديگري در راه است كه در پاسخ بايد اعلام كنم انقلاب فرهنگي ديگري در كار نيست اما بازنگري در علوم انساني بي برو برگرد در كار است.

وزير علوم اظهار داشت: چرا از اينكه عده‌اي بخواهند كار كارشناسي در خصوص بازنگري دروس علوم انساني داشته باشند نگران باشيم؟ شايد اين عده در نهايت به اين جمع بندي برسند كه سرفصل‌هاي علوم انساني مشكلاتي ندارد. اما اگر جمع بندي اين گروه كارشناسي به گونه‌اي ديگر باشد چرا بايد فقط نظر كارشناسي خود را مورد قبول داشته باشيم؟

*هر 5 سال بايد سرفصل هاي علوم انساني يازنگري شود

دانشجو در ادامه بيان داشت: بازنگري در سرفصل‌هاي علوم انساني هر 5 سال بايد انجام شود و اگر تاكنون عملي نشده بايد اجرايي شود.
وي با بيان اينكه بايد نگاهمان در خصوص دروس علوم انساني اسلامي باشد و اگر سرفصل‌هاي علوم انساني حتي در يك خط خلاف اسلام باشد بايد نقد شود تصريح كرد: چه اشكالي وجود دارد كه در سرفصل‌هاي علوم انساني بازنگري شود؟ علوم انساني مقصد را نشان مي‌دهد و ساير علوم كمك مي‌كنند تا به اين مقصد برسيم.

وي افزود: اگر علوم انساني مقصد درست را نشان ندهد به نتيجه‌اي نخواهيم رسيد و در اين خصوص بايد توجه داشت كه مقام معظم رهبري بي جهت نگران بازنگري سرفصل‌هاي علوم اسلامي نيستند.

دانشجو در اين ديدار از اعضاي هيئت علمي حاضر در نشست خواست تا يكي از دروس اسلامي را در رشته روانشناسي نام ببرند و در اين خصوص گفت: آيا روانشناسي كودك و خانواده به صورت اسلامي در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود؟ پس چرا بايد در سرفصل‌هاي علوم اسلامي بازنگري نشود؟

*جزوه تهيه شده توسط مركز خاورميانه شناسي آمريكا در دانشگاه‌ها تدريس مي شود!

وي با تأكيد بر اينكه اگر علوم خلاف آموزه‌هاي ديني در دانشگاه‌ها تدريس شود بايد بازنگري شود اظهار داشت: در حال حاضر جزوه‌اي تحت عنوان "همسايگان ايران " در دانشگاه‌هاي كشور تدريس مي‌شود كه اين جزوه‌ توسط مركز خاورميانه‌شناسي آمريكا تهيه شده اما در دانشگاه‌هاي كشور ما تدريس مي‌شود و خاورميانه شناسي از نگاه آمريكا را بررسي مي‌كند. آيا اين خاورميانه‌اي است كه ما و دانشجويان بايد آن را بشناسيم؟

وي افزود: در اين جزوه تمامي سياست خارجي كشور ما زير سؤال رفته است و در اين جزوه تأكيد شده كه ايران به دنبال عراقي متحد است اما عراقي كه ناتوان باشد. دانشجويان ما بايد اين بحث را در امتحانات خود مكتوب كنند تا قبول شوند. پس آيا اين دروس نياز بازنگري دارد يا خير؟
دانشجو در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: نگاه ما به خانواده به عنوان يك ركن اصلي با نگاه مادي‌گرايي غرب يكسان نيست و نگاه ما به انسان به عنوان نيك موجود آرمان‌خواه كه داراي فطرت است و استعداد بالقوه دارد با نگاه غرب يكي نيست.

وزير علوم با طرح اين سؤال كه آيا بايد كتب 20 ساله گذشته غرب از دور ترجمه كنيم و در دانشگاه‌هاي كشورمان تدريس كنيم درست است؟ خاطرنشان كرد: حتما بايد سرفصل‌هاي علوم انساني را بازنگري كنيم و در اين راه اساتيد كشورمان بايد حمايت‌هاي لازم را به عمل بياورند.
دانشجو تصريح كرد: آيا ما جامعه را آن گونه كه كانت تعريف كرده مي‌شناسيم؟ اگر قرار است در فضايي كه غرب براي ما تعريف كرده حركت كنيم هيچ كشوري با ما كاري نخواهد داشت و در جهان سوم خواهيم ماند.

وي با طرح اين سؤال كه تا موقعي كه اتحاد داشتيم تنش زدايي بايد جزء سياست خارجي كشورمان باشد كسي با ما كاري داشت؟ اظهار داشت: آيا بايد دانشگاه را آن طور كه كشورهاي غربي تعريف كرده‌اند مديريت كنيم؟ ما بايد خودباوري داشته باشيم چون ملت ايران ملت "ما مي‌توانيم " است.

دانشجو با تأكيد بر اينكه دانش بايد همراه با تهذيب باشد خاطرنشان كرد: كدام نسخه غرب تاكنون براي كدام كشورهاي ديگر جوابگو بوده است؟ آيا بايد ما مقاله‌هاي حقوق بشر كشورهاي غربي را ترجمه و در دانشگاه‌هاي خود تدريس كنيم؟

وزير علوم خاطرنشان كرد: ما آموزه‌هاي ديني داريم و به اين آموزه‌هاي ديني خود افتخار مي‌كنيم و دنيا نيز اكنون به سمت اسلام پيش مي‌رود.
وي با بيان اينكه اكنون در غرب خانواده متلاشي شده و انسان سردرگم است اظهار داشت: در كميت و كيفيت بايد تعادل داشته باشيم و اگر تعادل موجود نباشد ضرر خواهيم كرد.

وي افزود: مقاله ISI قبله علمي ما نيست اما ISI‌ يك مرجع است و ارزش خود را دارد. بايد ميان حوزه نظري و كاربردي تعادل برقرار كنيم و به بهانه كيفيت نمي‌توان سر كميت را ذبح كرد.
وزير علوم با طرح اين سؤال كه جامعه منتظر يعني چه؟ خاطرنشان كرد: جامعه منتظر يعني جامعه‌اي كه بيشترين تلاش را داشته باشد و بهترين نوع محبت را ميان يكديگر را به وجود آورد و عدالت را محور قرار داده و رشد علمي بالايي داشته باشد.

وي با تأكيد بر اينكه چه كسي اعتقاد دارد پيشرفت يعني آمريكا؟ اظهار داشت: آيا مردم 9 دي و 22 بهمن به اين نوع پيشرفت و رسيدن به آمريكا تأكيد دارند؟ بايد توجه داشت كه حكومت موعود يعني حكومت بر دلها نه جنگ و آدم‌كشي.

وي افزود: حكومت بر دلها جغرافيا نمي‌شناسد و حال آيا دانشگاه‌هاي ما مي‌خواهند منتظر تحويل جامعه دهند و يا اوباما؟
دانشجو بيان داشت: دانشگاهي كه مي‌خواهد سرباز امام زمان (عج) تحويل جامعه دهد بايد فرهنگ و تربيت در آن اصل باشد و مناسباتش را خود طرح ريزي كند.
وي با بيان اينكه جامعه‌اي كه از نظر فرهنگي مقهور است نياز به لشگركشي ندارد تأكيد كرد: گسترش آموزش عالي بايد هدفمند باشد و مقام معظم رهبري نيز به اين امر تأكيد دارند. اگر گسترش آموزش عالي هدفمند نباشد به سرمنزل مقصود نخواهيم رسيد و بايد توجه داشت كه يكي از اهداف اين هدف بندي كيفيت بخشي است كه جزء اصول كار است. در حال حاضر از نظر كمي رشد پيدا كرده‌ايم و بايد به سوي تحصيلات تكميلي حركت كنيم.
وي افزود: در حال حاضر در گسترش رشته‌هاي كارشناسي تجربه پيدا كرده‌ايم و بايد اين تجربه را در گسترش تحصيلات تكميلي نيز به كار ببريم.

*بايد دانشمند متقي دشته باشيم

دانشجو با اشاره به اينكه اساتيد بايد فراغ بيشتري داشته باشند تا به فعاليت‌هاي فرهنگي و پرورشي نيز برسند خاطرنشان كرد: آيا هركس دانش داشته باشد بايد وارد دانشگاه‌ها شود؟ ما بايد دانشمند متقي داشته باشيم.

وزير علوم تأكيد كرد: تمركز و عدم تمركز و استقلال و عدم استقلال بايد تعريف شود. آيا حاكميت نبايد حق داشته باشد كه اگر دانشگاهي از ريل خود خارج شد آن را به مسير اصلي بازگرداند. مردم اجازه نمي‌دهند كه وزارت علوم و ساير نهادها به غير از حركت 9 دي حركت ديگري كند.

دانشجو تصريح كرد: دانشگاه‌ها در سياست‌گذاري بايد مطابق آموزه‌هاي ديني و نظام اسلامي ايران حركت كنند و در اينجا اعلام مي‌كنم تا موقعي كه در وزارت علوم هستم بر اين امر تأكيد دارم.

وي با بيان اينكه دانشگاه مستقل است و استقلال آن بايد تعريف شود خاطرنشان كرد: فعاليتي كه در حال حاضر در وزارت علوم صورت مي‌گيرد دال بر عدم اعتماد به دانشگاه‌ها نيست بلكه تنها سياست گذاري بر آموزش عالي كشور است.

وي افزود: وزارت علوم اعلام مي‌كند كه بايد اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها شاخصه‌هايي داشته باشند و در شأن نظام جمهوري اسلامي ايران باشند.

وزير علوم در خصوص برگزاري آزمون نيمه متمركز دوره دكترا گفت: بنده نزديك به 20 سال در دانشگاه ها فعاليت داشتم و شاهد بودم كه رشته‌هاي معتبر در دوره دكترا معطل بودند. چرا دانشجوي رتبه 5 در دانشگاه پذيرفته نمي‌شد اما دانشجويي ديگر كه رتبه پنجم را كسب كرده بود گزينش مي‌شد.

دانشجو تأكيد كرد: وزارت علوم بر اساس درخواست دانشجويان آزمون نيمه متمركز دوره دكترا را به اين شيوه برگزار مي‌كند و سعي داريم با اين روش به سمت عدالت حركت كنيم.

*هيچ دانشگاهي حق برگزاري اردوهاي مختلط در دانشگاه‌ها را ندارد

وزير دولت دهم اظهار داشت: وزارت علوم به اين امر قائل است كه اين شيوه در برگزاري ازمون نيمه متمركز دوره دكترا به عدالت نزديكتر است اما شايد مشكلاتي داشته باشد كه بايد آن مشكلات را تصحيح كنيم و تأكيد مي‌كنم كه اين اقدام استقلال دانشگاه‌ها را زير سؤال نمي‌برد.

وي افزود: اكثر دانشجويان و دانشگاهيان از برگزاري اين طرح حمايت كرده‌اند كه البته شايد چند عضو هيئت علمي در اين خصوص ايراداتي داشته باشند و مطمئنا اين ايرادات آنان از سر دلسوزي است.

دانشجو با بيان اينكه دانشكده‌اي يازده سال اعضاي هيئت علمي خود را تغيير نداده است و آيا بايد به اين شيوه عمل شود؟ خاطرنشان كرد: آيين نامه‌هاي وزارت علوم در دوره‌هاي گذشته نيز تغييراتي پيدا كرده است و اين امر مسئله جديدي نيست و در حال حاضر سعي داريم آيين‌نامه‌هاي وزارت علوم را تسهيل كنيم كه يكي از اين آيين نامه‌ها جذب اعضاي هيئت علمي است.

وزير علوم خاطرنشان كرد: ما در وزارت علوم وظيفه سياست گذاري داريم و نبايد در اجرا ورود پيدا كنيم و دانشگاه‌ها بايد در اجراي سياستگذاري‌ها روش‌هاي خود را تبيين كنند.

دانشجو اظهار داشت: من قائل به انعطاف پذيري هستم اما بايد اين انعطاف پذيري نيز تعريف شود و حد و مرزي داشته باشد.

دانشجو با تأكيد بر اينكه دانشگاه براي نظام اسلامي ايران كادر سازي مي‌كند و بايد به سمت منافع ملي حركت كند تصريح كرد: اگر قرار است آموزش عالي كشورمان به سمت و سوي آرمان‌هاي اسلامي حركت كند نيازمند اين است كه به سوي آموزه‌هاي ديني حركت كنيم و بايد به هنجارهاي اسلامي و ايراني بازگرديم نه اينكه غرب براي ما هنجارهايي را تعريف كند.

وي افزود: اگر مدارس به صورت مختلط فعاليت كنند آيا اوليا از حضور فرزندان خود در اين مدارس جلوگيري خواهند كرد يا خير؟ و در اين خصوص بايد توجه داشت كه اين دانش آموزان هنوز به سن تكليف نرسيده‌اند و در نتيجه اوليا مدارس مختلف را نوعي ناهنجاري مي‌دانند.

وزير علوم تصريح كرد: اما چطور مي‌شود دانشگاه‌هاي مختلف در جامعه معنا دارد؟ كه در جواب بايد گفت سنگ بناي تأسيس دانشگاه‌ها در كشورمان غربي است. اما سنگ بناي آموزش و پرورش بر پايه روش هاي غربي نيز تأسيس نشده است.

دانشجو بيان داشت: اگر كلاس، امكانات، استاد و... به اندازه كافي داشته باشيم چه اشكالي دارد برخي از دانشگاه‌ها نيز از حالت مختلف خارج شوند.

وزير علوم در خصوص برگزاري اردوهاي مختلف در دانشگاه‌ها گفت: يكي از مسئولان دانشگاهي اردوي مختلفي را برگزار كرده بود كه با واكنش عده اي از افراد متدين مواجه شد و در توجيه اين اقدام خود اعلام كرده بود در فرانسه و انگليس اردوهاي دانشجويي به اين شكل برگزار مي‌شوند كه بنده در پاسخ به رئيس اين دانشگاه نوشتم "اگر فرزند شما هم در دانشگاه حضور داشت آيا اجازه حضور وي را در اردوهاي مختلط دانشجويي مي‌داديد؟ "

وي افزود: مناسبات ما با كشورهاي غربي يكي نيست. هيچ كس حق ندارد اردوي مختلط دانشجويي را در دانشگاه‌ها برگزار كند. بايد اردوها جدا باشند. البته برگزاري اردوهاي خانوادگي در دانشگاه ها منعي ندارد.

وي با بيان اينكه هيچ كس با مشاركت زن و مرد در پروژه‌هاي علمي و پژوهشي مشكلي ندارد اما مناسبات نزديك دانشجويان دختر و پسر را در دانشگاه‌ها قبول نداريم اظهار داشت: وزارت علوم بر اساس شاخص‌هايي كه تعيين كرده دانشگاه‌ها را رتبه بندي مي‌كند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: وزارت علوم حتي دانشگاه‌هاي دنيا را رتبه بندي مي‌كند به اين دليل كه اين دانشگاه‌ها نيز به اين اقدام دست مي‌زنند پس ما هم مي‌توانيم دانشگاه‌هاي جهان را رتبه بندي كنيم. دانشگاه‌هاي كشورمان بايد بر اساس الگوي اسلامي و ايراني فعاليت كنند و در اين خصوص وزارت علوم عمل خواهد كرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها