امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۸۴۵۷۷
زمان انتشار: ۱۷:۲۳     ۱۸ مهر ۱۳۹۱

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران و وزیر سابق دولت نهم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در خصوص طرح توقف اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: طرح هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از طرح‌های بسیار مهم در کشور است و خیلی‌ها معتقدند که این طرح به عنوان یک جراحی اقتصادی مفید در اقتصاد کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه هیچ شکی در برجستگی‌های قانون هدفمند کردن یارانه‌ها وجود ندارد، افزود: رجوع به آمار و بحث‌های حدود یک سال پیش نشان از اظهارنظرها در ارتباط با ویژگی‌ها‌‌‌، برجستگی و اهمیت این موضوع دارد و هیچ شکی در این بحث نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: البته طبیعی است که هر طرحی می‌تواند با برخی نواقص و مشکلات در اجرا همراه باشد و ما نمی‌توانیم یک طرح را پیدا کنیم که به صورت کامل و بی‌نقص اجرا شده باشد.

* اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مثبت بوده است

سلیمانی با بیان اینکه کلیت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مثبت بوده است، خاطرنشان کرد: در مجموع ذهنیت مردم، مسئولان و نظام راجع به اجرای این طرح مثبت بوده است، چراکه اجرای آن باعث شد که فاصله طبقاتی تا میزان قابل توجهی در کشور اصلاح شود و حتی آمار بین‌المللی و بانک جهانی نیز این بهبودی را تأیید کرد.

وی با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها عادلانه و در مسیر اجرای عدالت برای همه بود، تصریح کرد: اجرای این طرح تا حدودی از افزایش ثروت ثروتمندان جلوگیری و به نفع مستضعفان تمام شد، به طوری که هیچ‌ کس نیز روی این مسئله شکی ندارد و کاملاً مشهود است.

نماینده مردم تهران در خانه ملت اضافه کرد: آمار و ارقام نشان می‌دهد تا قبل از اجرای این طرح، 90 درصد منابع کشور به 10 درصد از افراد تعلق می‌گرفت و قرار بود طرح هدفمندی آن را اصلاح کند و ریشه اصلی آن هم، همین یارانه مفت و مجانی بود که به همه ثروتمندان نیز ‌پرداختند و آنها بیشتر از این منافع استفاده کردند و هر روز ثروتمندتر و فقیران فقیرتر ‌شدند.

* قانون هدفمندی یارانه‌ها اولین طرح در تاریخ ایران بود که چیزی را نصیب ملت کرد

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها اولین طرح در تاریخ ایران است که چیزی را نصیب ملت کرد، بیان داشت: در تاریخ ایران نمی‌توان نمونه چنین اقدامی را پیدا کرد که دولت به صورت مستقیم وجهی را به صورت نقدی در جیب مردم بگذارد، چراکه در اذهان این مسئله جا افتاده بود که دست دولت همیشه در جیب ملت است، ولی الآن با اجرای این طرح برعکس شده است و البته کاری به کم یا زیاد بودن آن ندارم.

* صاحبان قدرت و ثروت مخالفان اصلی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بودند 

سلیمانی صاحبان قدرت و ثروت را از مخالفان اصلی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد و گفت: ریشه این مخالفت‌ها عمدتاً به همان توزیع ثروت و اجرای عدالت بازمی‌گردد، چراکه اجرای این طرح به نفع آن کسانی که وابسته به منافع قدرت و ثروت هستند، نیست.

وی با بیان اینکه نوسانات بازار ارز و سکه هیچ ربطی به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ندارد، افزود: بیش از 2 سال است که از اجرای این طرح می‌گذرد و تلاطم بازار ارز و سکه ربطی به اجرای آن ندارد و حالا یک عده می‌خواهند آن را به طرح هدفمندی یارانه‌ها گره بزنند.

* تورم امروز هیچ ربطی به طرح هدفمندی یارانه‌ها ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: بر اساس گزارش‌ رسانه‌ها، همه در پرداخت هزینه آب و برق از محل یارانه‌ها تا 8 ماه پیش رضایت داشتند، و همین مبلغ 40 تا 50 هزار تومان جوابگوی آنها تا سال 90 بود، تورم امروز به خاطر قیمت ارز است و ربطی به این طرح ندارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه این طرح حالت درآمد و هزینه دارد، بیان داشت: دولت با افزایش قیمت حامل‌های انرژی این پول را از مردم می‌گیرد و بعد به خود آنها باز می‌گرداند و این به نفع کسانی‌ است که ضعیف‌تر و فقیرتر هستند.

* لغو طرح هدفمندی یارانه‌ها سبب گسترش بی‌عدالتی می‌شود

سلیمانی اضافه کرد: اگر خدای ناخواسته این طرح لغو شود، بی‌عدالتی گسترده‌تر می‌شود و مشکلات دیگری را پیدا می‌کنیم، گرانی‌های اخیر مثل مرغ و تخم‌مرغ ربطی به طرح هدفمندی ندارد و هیچ اقتصاددان و کارشناس حرفه‌ای نمی‌تواند افزایش قیمت مرغ در اردیبهشت ماه امسال را به این طرح ربط دهد، اینها ریشه دیگری دارند و خیلی‌ها ریشه آن را می‌دانند که در واقع مسئله‌اش چیست.

*اطلاع‌رسانی دقیق در زمینه توقف اجرای فاز دوم هدفمند یارانه‌ها در جامعه صورت گیرد

وی با بیان اینکه باید اطلاع‌رسانی دقیقی در زمینه توقف اجرای فاز دوم هدفمند یارانه‌ها در جامعه صورت گیرد، خاطرنشان کرد: مردم باید آگاه شوند که با حذف این طرح چه بلایی به سرشان می‌آید و یا چه دریچه‌های امیدوارکننده‌ای روی آنها باز می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه این طرح اثرات غیرمستقیم معجزه‌آسایی در کشور داشته است، اضافه کرد: در بحث سوخت و قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها روزانه بالغ بر 73 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شد که اجرای این طرح آن را به 60 میلیون لیتر در روز کاهش داد، امروز می‌دانیم که در طول این 2 سال تعداد ماشین‌های کشور 2 برابر شده و مصرف همچنان در 60 میلیون لیتر باقی مانده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: اگر این طرح اجرا نمی‌شد، امروز در سال 91 باید 120 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کردیم، در حالی که تولید داخل کشور 60 میلیون لیتر است، یعنی 60 میلیون لیتر بنزین دیگر باید وارد می‌کردیم، حالا این مسئله را بگذاریم در کنار تحریم و بنزین نیز وارد کشور نشود، آن وقت چه اتفاقی می‌افتد و بنزین همین امروز لیتری 5 هزار تومان می‌شد.

* توقف طرح هدفمندی یارانه‌ها قیمت بنزین را افزایش می‌دهد

سلیمانی خاطرنشان کرد: اگر ریشه طرح هدفمندی یارانه‌ها را بزنند و این طرح دیگر اجرا نشود، سال آینده همین موقع قیمت بنزین اگر تحریم شود، به چه قیمتی می‌رسد؟ متأسفانه اینها را کسی محاسبه نمی‌کند، یعنی اگر قیمت دلار همین 3 هزار تومان بماند مطمئن باشید که قاچاق بنزین گسترش پیدا می‌کند.

نماینده تهران ادامه داد: متأسفانه آن کسانی که امروز دنبال این قضیه هستند این زاویه‌ها را در نظر نگرفته‌اند و باید سؤال کنیم که اگر این طرح متوقف شود به طور کلی و دلار هم بالای 3 هزار تومان هم بماند، سال 92 قیمت بنزین در کشور جمهوری اسلامی ایران چه قدر خواهد شد.

وی تصریح کرد: بالاخره اقتصاددان و کسانی که طرح می‌دهند و برنامه‌ریزی می‌کنند امروز باید به این سؤالات پاسخ دهند، نه اینکه برای آینده پیش‌بینی نداشته باشند و آن را رها کنند و سال آینده همین موقع بنشینند و دست روی دست بگذارند و گریه کنند که بنزین در بازار آزاد لیتری 2 هزار تومان شده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: پول بنزین 2 هزار تومانی به جیب چه کسی می‌خواهد برود، اگر الآن قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد پول آن به جیب مردم می‌رود ولی اگر این طرح حذف شود و قیمت بنزین 2 هزار تومان شود و آن پول دیگر در جیب مردم نخواهد رفت و آن موقع چه اتفاقی خواهد افتاد.

* راه‌اندازی مجدد طرح هدفمندی یارانه‌ها نیازمند انرژی بسیار عظیم است

سلیمانی اضافه کرد: یک طرحی عظیمی در حال اجراست اگر متوقف شود راه‌اندازی جدیدش یک انرژی بسیار عظیم‌تری می‌خواهد، چراکه راه‌اندازی طرح هدفمندی یارانه‌ها انرژی‌ 4 ساله را از دولت و مجلس گرفت حالا چه تضمینی در دولت بعدی وجود دارد که این طرح را مجددا اجرا کند.

نماینده تهران در مجلس بیان داشت: هر دولتی که بخواهد طرح هدفمندی یارانه را اجرا کند برایش هزینه به دنبال دارد پس آن را اجرا نمی‌کند، آن ‌وقت مسائلی که مطرح کردم  یعنی 120 میلیون لیتر بنزین در روز باید مصرف کنیم و توان تولید نداریم و باید وارد کنیم و الی‌آخر و آن زمان باید تمام توان و ثروت کشور را بفروشیم تا بنزین وارد کنیم.

وی افزود: کسانی که این طرح را دادند به خودشان بیایند این مسئله یک مسئله ساده است و نیاز به طرح ندارد، وقتی دولت خودش می‌گوید نمی‌تواند اجرا کند این دیگر طرح نمی‌خواهد که وقت رسانه‌ها، ما، مجلس و همه بر سر هیچ و پوچ گرفته شود.

* دولت می‌گوید توان اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها را ندارد

سلیمانی خاطرنشان کرد: دولت می‌گوید که الآن توان اجرایی را ندارم، پس دیگر طرح نمی‌خواهد که آن را متوقف کنیم و بعد آن خطراتی را داشته باشد که نشود دوباره آن را راه‌اندازی کرد، چه تضمینی وجود دارد که همین یارانه فعلی را مجددا بدهند.

* براساس پیش‌بینی طراحان پرداخت یارانه متوقف می‌شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی طراحان، اگر این طرح در مجلس تصویب شود، احتمال قریب به یقین همان پولی را که امروز به ملت می‌دهند دیگر نخواهند داد و این طرح  می‌تواند ریشه پولی که به مردم داده می‌شود را بزند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها