کد خبر: ۸۶۵۴۲
زمان انتشار: ۰۰:۵۱     ۲۶ مهر ۱۳۹۱
سخنگوی کمیسیون آموزش گفت: باید به سرعت از روند کاهشی جمعیت جلوگیری کنیم و روند افزایشی و نیز توجه جدی به آموزه‌های اسلامی، اقتضائات راهبردی کشور و مطالعات جمعیت شناسی، آمایش و پایش مستمر جمعیت مورد توجه قرار گیرد.

عباس مقتدایی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که در مورد جلسه عصر روز سه‌شنبه کمیسیون متبوعش با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس گفتگو می کرد، اظهار داشت: با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص میزان رشد جمعیت و لزوم بازنگری جدی در سیاست‌ها و برنامه‌های دولتی و لزوم فرهنگ‌سازی که بخشی از آن به سبک زندگی و موضوعات اجتماعی و فرهنگی مربوط است، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه امروز خود به طور جدی در این مقوله ورود پیدا کرد.

وی افزود: در این جلسه که مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و کارشناسان ارشد فعال شورای عالی فرهنگی و مسئولان عالی رتبه وزارت علوم و فناوری و وزارت بهداشت نیز در آن حضور داشتند، موضوع جمعیت را با قید فوریت بررسی کردیم.

مقتدایی تصریح کرد: کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دادند که در سال 1366 گزارشاتی داده شد که بر اساس آن برنامه ریزی‌های جمعیتی کشور شکل گرفته تا بتوانیم در سال1391 جمعیت کشور را به نقطه تعادل برسانیم اما این تعادل جمعیت در سال 1371 محقق شد و بر این اساس باید در سال 70 در برنامه‌ریزی‌های جمعیتی تغییر ایجاد می‌کردیم.

 سخنگو کمیسیون مجلس ادامه داد: کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد بودند که در دوهه گذشته روند کنترل جمعیت خارج از صلاح کشور انجام شده و بر این اساس تعادل جمعیتی دچار نقصان گشته و اگر اقدامات لازم انجام نگیرد جمعیت کشور از حال پویا خارج می‌شود.

وی افزود: کارشناسانی که در کمیسیون حضور یافتند بر این تاکید داشتند که همه طبقات روستایی و شهری دچار کاهش جمعیت شده‌اند و بر این اساس روند تجدید نسل با توجه به آینده که ساماندهی جمعیت رخ می‌دهد، دچار مخاطراتی است که باید در ارزش‌ها و نگرش‌ها و زمینه‌سازی‌های لازم و باروری، تغییرات اساسی ایجاد شود.

نماینده مردم اصفهان گفت: باید به سرعت از روند کاهشی جمعیت جلوگیری کنیم و روند افزایشی و نیز توجه جدی به آموزه‌های اسلامی، اقتضائات راهبردی کشور و مطالعات جمعیت شناسی، آمایش و پایش مستمر جمعیت مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: آمار‌هایی که در جلسه کمیسیون ارائه شد گویای این است که ایران رتبه اول در زمینه پایین‌ترین رشد جمعیت را به خود اختصاص  داده و این نقطه مطلوبی نیست در حالی که در دراز مدت از نظر نیروی کار و در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و  اجنماعی با معظلات زیادی رو به رو خواهیم شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد کمیته‌ای مشترک که این کمیته ترکیبی از وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت علوم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، تشکیل شود تا نسبت به تدوین طرح ساماندهی جمعیت و ابعاد رشد جمعیت اقدامات قانون پذیری صورت گیرد.

مقتدایی با تاکید بر اینکه در سال از سال 1395 حجم جمعیتی جوانان کشور کاهش پیدا می‌کند، گفت که باید به سرعت سیاست‌های جمعیتی را اجرا کنیم تا بتوانیم از میزان جمعیت جوان کشور در سال 91 تا 95 حداکثر بهره‌برداری را برای جبران نواقص قبلی صورت دهیم.

وی گفت: مسئولان اجرایی و نمایندگان بر ضرورت تبیین نظریات جمعیتی ایران، لزوم توجه و تصحیح متون درسی مرتبط با جمعیت به گونه‌ای که جمعیت مساوی با فقر است تاکید دارند و بر ضرورت کاهش سن ازدواج، ضرورت تسهیل ازدواج در جامعه، تحکیم پایگاه خانواده، بیمه کودکان و مادران، تلاش برای کاهش هزینه‌های ناباروری، تسهیل امور کارکنان زن که باردار هستند و تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزند بیشتر در کمیسیون تاکید شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوعات فرهنگ‌سازی بین اقشار مختلف در خصوص فرزندآوری و تدوین سیاست، برنامه و قوانین تشویقی و لغو قوانین تنبیهی که در خصوص تنظیم خانواده به تصویب رسیده بود مسئولان بر آن به اتفاق نظر رسیدند و قرار شد در آینده اقدامات موثر و مفید انجام شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها