أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۸۶۷۱۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۴     ۲۶ مهر ۱۳۹۱
سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598 - به دنبال دیدار اخیر روحانیون استان خراسان شمالی با مقام معظم رهبری (ره ) و تاکیدان رهبری معظم بر رسالت اصلی حوزه های علمیه ایشان خاطر نشان کردند:"هرگونه تفكری را كه روحانیت را جدای از نظام اسلامی بداند، سكولاریسم خواندند و تأكید كردند که حوزه های علمیه نمی توانند سكولار و نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت باشند". در همین رابطه با حجت الاسلام و المسلمین عباسی معاون سابق آموزشی مركز مديريت حوزه علميه قم به گفتگو پرداخته ایم و وجود این دیدگاه در حوزه های علمیه را جویا شدیم.

حجت الاسلام عباسی با توجه به گلایه اخیر رهبر انقلاب در دیدار با روحانیون خراسان شمالی بیان داشتند: به هر حال اگر خطر چنین دیدگاهی وجود نداشت مقام معظم رهبری تصریح به آن نمی کردند و ظاهرا خطر کم و بیش در بعضی لایه ها وجود دارد، از این جهت هم بود که ایشان این تذکر را دادند. الان در بعضی لایه هایی که در حوزه هست شاید نه با صراحت ولی بصورت غیر مستقیم این طرز نگاه دیده می شود که روحانیت و حوزه ها کارشان مربوط به امور دینی مردم می شود و اینکه روحانیت باید به همان کارهای سنتی خودش مشغول باشد.

ایشان افزودند: اینکه روحانیت نسبت به مسائل کلان اجتماعی چه در داخل کشور ، چه در بیرون از کشور مسائلی که مربوط به نظام اسلامی می شود حساسیت نداشته باشد، می تواند یک خطر بزرگ محسوب گردد.

معاون سابق آموزشی حوزه های علمیه قم بیان داشت: گاهی متاسفانه در بعضی لایه ها همانند برخی از مراکز آموزشی کنونی در حوزه می بینیم که مسئله گفتگو راجع به مباحث اجتماعی ، مباحث سیاسی را برای طلبه به یک معنایی مجاز نمی دانند و این نشان می دهد که این خطر وجود دارد .

عباسی گفت: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که امکان دارد در آینده با نسلی از تربیت شدگان حوزه ها مواجه شویم که نسبت به مسائل نظام ، مسائل اجتماعی اسلام بی توجه باشند یا نسبت به این مسائل نگاه منفی داشته که می تواند خطر نگران کننده ای باشد.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) تصریح نمود: حوزه کانون و خاستگاه انقلاب اسلامی بوده ، اگر در درون همین خاستگاه تفکراتی پیدا شود که نسبت به نظام و نسبت به انقلاب اسلامی زاویه داشته و یا بی تفاوتی باشد قاعدتا خطر ، خطر بزرگی می تواند باشد. که البته مسائل در این زمینه خیلی جزئی تر است که از آن می گذرم.

حجت الاسلام عباسی در ادامه با توجه به نصایح مقام معظم رهبری ( ره ) به  علما و فضلای سراسر كشور مبنی بر هجرت از حوزه های علمیه قم و خراسان و شهرهای بزرگ ، به مناطق خود اظهار داشتند: اصلی ترین مشکل در این زمینه عدم وجود یک سیستم حمایتی مناسب می باشد.  وقتی افراد در مراکز اصلی حوزوی قرار می گیرند به هر حال از جهت علمی و وضعیت زندگی یک ثباتی پیدا می کنند ولی وقتی تصمیم به مهاجرت می گیرند همان حداقل پشتیبانی های این مراکز کمرنگ و یا بصورت کلی قطع می گردد در حالیکه به نظر می رسد کسانی که تمایل به مهاجرت از مراکز اصلی حوزه ها به سمت نقاط نیازمند و شهرستان ها داشته باشند باید حمایت بیشتری از آنها صورت بگیرد که متاسفانه الان یک سیستم حمایتی مناسبی برای این امر وجود ندارد.

--------------------------
مصاحبه از محمد صالحی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها