يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۸۶۷۲۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۲۶ مهر ۱۳۹۱
دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین در پاسخ به این سؤال خبرنگار بی باک که رسانه های کشور تا چه حد فراجناحی و مستقل عمل می کنند؛ اظهار داشت: من رسانه ای را سراغ ندارم که منعکس کننده دردها و مشکلات مردم باشد و بعنوان یک پل بین مردم و مسئولین عمل کند.

به گزارش سرویس رسانه و سینمای بی باک، در روایتی از امیرالمؤمنین(ع) آمده است که حضرت می‌فرمایند: «ابزار ریاست، سعه صدر است». از طرفی هر قدر مسؤولیت فرد مهمتر و سنگین تر باشد، قطعا بیش از دیگران در معرض انتقادهای بجا و نابجا قرار مي گیرد که طبیعتا سعه صدر بیش‌تری را از سوی آن مقام و مسئول می‌طلبد.

 رسانه ابزار مهمی است که هم از زبان خود و هم از زبان عموم مردم انتقادهای فراوانی را نسبت به مسؤولان بیان می‌کند. نزدیک شدن آغاز به کار نمایشگاه سراسری مطبوعات و خبرگزاریها بهانه‌ای شد تا پیرامون وضعیت رسانه ها در ایرن و نگاه مسئولین به این ابزار مهم و تاثیرگذار روز، سلسه گفتگو هایی را با اشخاص و شخصیتهای مختلف کشور و از گروهها و طیف های مختلف سیاسی، فرهنگی و ... داشته باشیم و در این زمینه نظرات و دیدگاه های آنان را جویا شویم.

گفتگوی خبرنگار بی باک با ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با موضوع میزان سعه صدر مسئولین و نوع برخورد آنها با انتقادات رسانه ای و همچنین وضعیت رسانه های کشور از حیث استقلال و فراجناحی بودن صورت گرفته است.

ابوالقاسم رئوفیان در آغاز سخن با بیان این واقعیت که سعه صدر و آستانه تحمل همه مسئولان در برخورد با رسانه ها هم سطح نیست؛ گفت: همه آنها را نمی توان با هم ارزیابی کرد، ولی انتقادها بیشتر به رئیس دولت، وزرا و بعد مجلس صورت می گیرد.

سعه صدر قوای مقننه و قضائیه در مقابل انتقادات بیش از قوه مجریه بوده است

وی معتقد است که دولت تاکنون واکنش صحیحی در برابر انتقادها نشان نداده و نسبت به انتقادهای صورت گرفته غالباً یا سکوت کرده و یا با بداخلاقی جواب داده است که این نشان می‌دهد سیاست لازم در این زمینه وجود ندارد.


دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین همچنین درباره نوع برخورد مجلسی ها با انتقادات مطرح شده از سوی رسانه ها افزود: تاکنون از مجلس و شخص رئیس مجلس انتقاداتی صورت گرفته که بعضا وارد بوده است و آنها هم در صورت نیاز جواب داده اند.

رئوفیان معتقد است: در رفتار رئیس مجلس نشان از عصبانیت و پرخاشگری نبوده و اگر هم بوده خیلی کم این اتفاق صورت گرفته است.

سعه صدر و آستانه تحمل برادران لاریجانی بالاست

وی همچنین پیرامون میزان سعه صدر مسئولین قضائی در قبال انتقادات اظهار داشت: قوه قضائیه هم تا بحال در مقابل انتقادها رفتار بدی از خود نشان نداده است که با این حساب پرواضح است که صبر و بردباری لاریجانی‌ها بیشتر و آستانه تحمل آنها بالاست.

دبير‌كل حزب اسلامي ايران زمين افزود: البته فراموش نکنیم که انتقادهای بعضی رسانه ها نابجا و برخی مسائل مطرح شده از سوی آنها حتی با واقعیت همخوانی ندارد یعنی در نحوه انتقاد و انعکاس آن دچار اشتباهات فاحشی می شوند که بعضا عکس العملهای شدیدی را بخصوص از سمت دولت داشته است اما با همه این مسائل، دولت باید سعه صدر لازم را داشته باشد.

رسانه مستقل، فراجناحی و منعکس کننده درد و مشکلات مردم نداریم

رئوفیان در پاسخ به این سؤال که رسانه های کشور تا چه حد فراجناحی و مستقل عمل می کنند؛ اظهار داشت: من رسانه ای را سراغ ندارم که منعکس کننده دردها و مشکلات مردم باشد و بعنوان یک پل بین مردم و مسئولین عمل کند.

وی در توضیح این اظهارات خود گفت: رسانه ها اغلب گرفتار یک نوع گرایش سیاسی بین یک جناح و یا شخص هستند. رسانه ملی هم که باید بعنوان یک رسانه مردمی عمل کند بعضا دیده شده دچار این لغزشهاست لذا بنظر می آید که رسالت رسانه ای باید بیش از پیش مورد توجه مسئولین رسانه ها قرار گیرد و به این رسالت خطیر هرچه بهتر عمل کنند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین این عدم استقلال رسانه ها را در نوع نگاه صاحبان رسانه و نحوه مدیریت رسانه ها دانست و افزود: این بمعنای این نیست که نباید خط و مشی سیاسی داشته باشند نه قاعدتا باید یک خط سالم سیاسی را دنبال کنند بخصوص در امور سیاسی؛ ولی وقتی دچار انحراف می شوند قاعدتا از خط اصلی خود منحرف می‌گردند و یک نوع استبداد رای پیدا می کنند و این اشکال عمده برخی از رسانه ها است.

مسئولین بدون چشم داشت از رسانه ها حمایت کنند

وی در ادامه گفت: مسئولین باید تا جایی که در چاچوب قانون اساسی اجازه داده شده و بدون هرگونه چشم داشتی از رسانه ها حمایت کنند. تاکید می کنم که این حمایت باید بدون چشم داشت باشد یعنی بعد از حمایت از هر رسانه ای؛ آن مسئول نباید توقع داشته باشد که این رسانه از او و دستگاهش انتقاد نکند و به نوعی رسانه وام دار مسئولین شود.

رئوفیان تاکید کرد: باید از رسانه‌ها حمایت های لازم صورت گیرد تا آن‌ها فضای سیاسی بازی داشته باشند و بتوانند آزادانه و با حفظ مواظین و قانون، مطالب خود را بنویسند و افکار عمومی را با حقایق آشنا کرده و روشنگری کنند. 

رسانه ها در قبال مردم صادق باشند

دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین در پایان وظیفه رسانه ها را در قبال مردم، بیان واقعیت ها دانست و افزود: رسا‌نه‌ها باید با درج مطالبی که دشمنان را تقویت نمی کنند به روشنگری افکار عمومی بپردازند یعنی ملاحظات را در امر اطلاع رسانی رعایت کنند. اسرار نظام را حفظ کرده و در کمال صداقت و شفافیت با مردم صحبت کنند، باید خواسته های به حق مردم را منعکس و مسئولین را با نظرات نخبگان جامعه آشنا کنند. هشدارهای لازم از انحرافات احتمالی، دیگر وظیفه رسانه ها است لذا هر جا احساس کردند که خدایی نکرده مسئولی دچار انحراف شده او را از این موضوع باز دارند و مطلع کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها