کد خبر: ۸۸۲۱۴
زمان انتشار: ۰۰:۲۱     ۰۳ آبان ۱۳۹۱
سرزمین حجاز در حالی پذیرای حدود یک‌میلیون و 700هزار زائر مراسم حج از 160 کشور مختلف جهان است که نحوه‌ی حضور آن‌ها در کنار هتل‌های سوپرلوکس ساخته‌شده در کنار بیت‌الله الحرام، خیلی از مفاهیم مربوط و نامربوط را به چالش می‌کشد.

به گزارش ایسنا از سرزمین وحی، کشور عربستان سعودی به لطف سالانه 330میلیارد دلار درآمد نفتی و نیز بیش از 30میلیارد دلار از ورود و اقامت حدود 10میلیون زائر تمتع و عمره، یکی از کشورهای ثروتمند منطقه محسوب می‌شود. ضمن آن‌که پابه‌پای ازدیاد تعداد زائران و حاجیان در سال‌های گذشته، همواره شکل شهرسازی در کنار مکه‌ی مکرمه و مدینه‌ی منوره همواره روبه تغییر و توسعه و با آهنگ مدرنیته بوده است. با این حال، حضور خیل زائرانی که بسیاری، آن‌ها را حاجیان واقعی می‌دانند و توان اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی را نیافته‌اند، در کنار سازه‌های مدرن تأسیس‌شده، بویژه در حریم مسجدالحرام، بسیار مشهود و تأمل‌برانگیز است.

معاون امارت منطقه‌ی مکه‌ی مکرمه به‌تازگی از تصویب 100میلیارد ریال سعودی برای توسعه‌ی مکه خبر داده است. عبدالعزیز الخضیری در سخنانی در باشگاه فرهنگی ادبی مکه با عنوان «فرهنگ میزبانی و مسئولیت اطلاع‌رسانی» همچنین اعلام کرده است که پروژه‌ی توسعه‌ی مطاف بلافاصله پس از موسم حج امسال برای افزایش ظرفیت آن آغاز خواهد شد.

همچنین برخی منابع به نقل از شهردار مکه، از آغاز تخریب 200 هتل و واحد مسکونی در منطقه‌ی الغزه در چارچوب طرح توسعه‌ی صحن‌های مسجدالحرام خبر می‌دهند.

از سوی دیگر، منابع دولتی عربستان اعلام کرده‌اند که طرح توسعه‌ی حرم شریف نبوی (ص) موسوم به پروژه‌ی ملک عبدالله را بلافاصله پس از برگزاری موسم حج امسال آغاز می‌کنند. پیش‌بینی شده است برای اجرای این پروژه حدود 100 واحد املاک و مستغلات تخریب شوند.

در این طرح که بزرگ‌ترین طرح توسعه پس از طرح توسعه‌ی دوران ملک‌ فهد به‌شمار می‌رود، قرار است کتابخانه‌ی معروف ملک‌عبدالعزیز، اسواق الحرم الجدیده (بازار‌ها) و برخی هتل‌های معروف هم برای اجرای پروژه‌ی جدید توسعه تخریب ‌شوند. هتل‌های مشمول طرح توسعه، به سبب نیاز به بیش از 12هکتار زمین برای توسعه‌ی بخش شمالی حرم تخریب می‌شوند.

اما در حالی که هم‌اکنون هتل‌های لوکس بسیاری، بویژه در کنار خانه‌ی خدا ساخته شده‌اند و مهم‌ترین آن‌ها که توسط خاندان سلطنتی و به‌عنوان بلندترین ساختمان عربستان به‌گونه‌ای احداث شده که بسیاری از زائران کعبه از نحوه‌ی چیرگی آن بر این مکان مقدس ناخشنودند، هزاران زائر هم هستند که خود را با دشواری به سرزمین وحی رسانده‌اند و حالا مجبورند در کم‌ترین فاصله از این اتاق‌های با کرایه‌ی شبی چندصد دلار، سر بر بتون و آسفالت بگذارند تا خود را برای وعده‌ی الهی آماده کنند.

این روزها با توجه به ازدحام جمعیت در مکه، قیمت اتاق‌ها برای اقامت از شبی 250 ریال تا 350 ریال (حدود 250 تا 350هزار تومان) افزایش یافته است که آن هم به‌سختی پیدا می‌شود. این به‌جز قیمت برخی هتل‌های مورد اشاره است که هزینه‌ی آن‌ها به چند برابر این میزان هم می‌رسند.

اما در حالی که از یک‌سو برخی روایت‌ها، حج را برای مسلمانانی روا می‌داند که تا چند منزل در اطرافشان مستمندی نباشد و از سوی دیگر، خانواده سلطنتی سعودی در اقدامی سمبلیک سالانه حدود یک‌هزار نفر از زائران و حاجیان کشورهای مختلف را به‌صورت افتخاری میزبانی می‌کند، هزاران نفر از مسلمانان نقاط مختلف جهان که از مناطق عموما محروم، خود را به مکه رسانده‌اند، شب‌ها را در خرابه‌ها و حاشیه گذرگاه‌های اطراف خانه خدا به‌شکل تأمل‌برانگیز و بعضا رقت‌باری سپری می‌کنند تا به دعوت خدای حسیب لبیک گفته باشند.








نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۲۴
۳
أین محیی معالم الدین و اهله...صلی الله علیک یا بقیت الله عجل الله فرجک الشریف یا مولانا و مولی العالمین
پاسخ
مسعود
UNITED STATES
۰۹:۳۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱
سلام
جای شما خالی ما همین 4 ماه پیش مکه بودیم...
چه برجهایی که ساخته شده و چه برجهایی که قراره ساخته بشه...
چه هتل هایی!!!!
اصلا خانه خدا محو می شود!
انشاء الله دو عکس از طرح های ساخت برجها براتون میل می کنم
شیعه ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
برادر مسعود شاید ان برجها از لحاظ ظاهر بلند باشند اما بدان هیچگاه توانایی محو خانه خدا را نخواهند داشت . اگر به طول تاریخ نگاهی گذرا داشته باشیم خواهی دید که چه تلاشهای مستمری به شکلهای مختلف برای محو ونابودی این مکان مقدس انجام شده اما هیچگاه به خواست الهی به نتیجه نرسیده است .
صبایاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۲۸ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۲۶
۶
باتشکرازتصاویری که نشان می دهیداماباید
یادآوری شودکه سعی کنیم دررابطه باادیان ومذاهب همیشه جنبه مثبت وخوب رابگوییم
وهیچ وقت اجازه ندهیم که اخبارمنفی و ویامحرک آنهم بصورت دروغ مطرح کنیم این تصاویردرموسم حج عادی است وحجاج باداشتن هتل ومحل اقامت یک لحظه هم اگردرجواربیت الله استراحت کنندیک دنیا
ارزش داردوخیلیهاسعی می کنندهمیشه
آنجاباشندوصحبت طبقات اجتماعی مطرح
دراقتصاداینجاصدق نمی کند.
پاسخ
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۲۵
۲
ای خدای بزرگ
باز هم قسمت کن این زیارت رو برای ما !!!
پاسخ
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۱۱
۱۸
بدبختای دروغگو.هر کاری هم کنید عربستان بهتر از شماها هسته.عدالتی که اونا دارن بیشتر از شماهای دروغگو هسته.بدبختااااااااااااا
پاسخ
ايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱
۹
۷
آبكش به كفگير ميگه سه تا سوراخ داري !
پاسخ
نحله
UNITED STATES
۱۲:۰۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱
۸
۲
خدا میدونه چه لذتی داره قدم زدن(راه رفتن) بر روی سنگ فرشهای اطراف حرم حضرت رسول(ص)وخانه خدا...خیلی کیف داره..یه وقتهایی هم خوابیدن روی این سنگهای خنک در اون هوای داغ مدینه و مکه انقدر لذت داره که اگه روی تخت و تشکهای سلطنتی ادم بخوابه حتی یک لحطه اش هم جبران نمیشه...من دانشجویی سال 81 رفتم و مدینه در بهترین هتل(طیبه السکنی) اسکان داشتیم و در مکه هم (قصرالشروخ)بودیم..ولی خدا میدونه چه لذتی داشت اون یک باری که تو حرم حضرت رسول(ص)خوابم برد و اون یک باری هم که نصف شب با بچه ها رفتیم حرم امن الهی و من یک باره از شدت خستگی روی سنگفرشها کنار کعبه خوابیدم..اگه ملیونها ساعت بخوابم دیگه اون لذت این چند لحظه رو نداره...الان این عکسها رو دیدم بهشون غبطه خوردم...اونجا این حرفها معنا نداره..انقدر که ادم در کنار حرم خدا و رسولش ارامش داره که خواب ان خیلی خیلی حتی روی زمین لذت داره..انشا الله دوباره قسمت اونهایی که رفتند بشه و البته قسمت انهایی که نرفتند هم بشه به زودی. التماس دعا.
پاسخ
مبین
NETHERLANDS
۱۷:۴۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۶
۱
از کجا مشخص است که اینها فقرا ی عربستان هستند بلکه حجاج می باشند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۴
۲
ما که مستطیع نیستیم و مکه هم نرفته ایم ولی حاجی باید مستطیع باشد ! این فرمان خداست ، پس اگر کسی در هتل خوب اقامت داشت خرده نگیریم ، انسانها کلنی نیستند که همه یک وضعیت داشته باشند، به هرحال یکی توانمندتر یکی ضعیف تر ، یکی فقیر و یکی غنی ... بقول قران انسانها وسیله آزمایش یکدیگرند، پس هر فقیری را نتیجه ظلم یک غنی ندانیم !
پاسخ
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۵
۲
متاسفانه این گزارش مغرضانه و سیاسی تهیه شده است .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۱ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
kojay in faghro ghanast? baba yaro hotel dareh alan khasteh shodeh deraz keshedeh.vaghan hameh khabarat ingoorieh?!
پاسخ
حاجی قبل از این
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۰
۷
ولی خودمونیم .
این خدای عربها که بخاطر یک اشتباه هزاران بار گناهکارها را در جهنم میسوزاند و دوباره پوست میرویاند که بیشتر شکنجه کند . چطور نمیتواند دور و بر خودش را ببینید و رحم در قلب بقیه مسلمانها نازل ! کند تا توسط بقیه مسلمین بهشون رسیدگی بشه !!!!
البته این خدای عربها قبلا برده داری و درجه دوم بودن مردم را خودش تائید کرده . زیاد خودشو ناراحت نکن !!
پاسخ
میهمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۶
۰
در ایام ومناسبتهای خاص مذهبی اطراف حرمهای مشهد وقم هم همین وضعیت وبه مراتب پر ازدحام تر از این جمعیت میباشد... شاخص خوبی برای شکاف طبقاتی ارائه نداده اید.
پاسخ
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۱ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۳
۱
شاید بخشی از خبر درست باشه اما من خودم سال 88 به عمره مشرف شدم در صورتی که بهترین هتل هم داشتیم شبه را می رفتیم رو سنگ فرشهای بین الحرمین مدینه یا مسجدالحرام می خوابیدیم هیچ کجای دنیا به صفای خوبیدن در آنجاها و نگاه به آن صحن های دل انگیز نمی ارزد چون که تخت و پتو و تشک در خانه هم داشتیم .
پاسخ
غفاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۳
۰
من پارسال حج بودم. اینها حجاج دیگر کشورها هستند که بدون هزینه کردن های اضافی مانند حجاج ما و اسکان در هتل های آن چنانی فقط برای انجام اعمال حج برای حداکثر یک هفته به مکه می آیند و پس از اعمال هم بدون بازار گردی سریع به کشور خود باز می گردند.
پاسخ
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۷ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۰
۳
وقتی پول برای هتل ندارن چه مرضیه که برن و پول تو جیب این عربهای عوضی بریزن ؟؟؟؟؟؟؟ چند سال نرن ببینن نتیجش چی میشه . نمیمیرن که !!!!!!!!!!!!!!!! میمیرن ؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
mehdi78
UNITED STATES
۲۲:۰۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۳
۱
متاسفانه خاندان سعودى لكه ننگى بردامان اسلام ومسلمين است به جاى كمك به فقرا ومبارزبااستكبارمشغول تيشه زدن به ريشه
اسلام است ننگ وبدبخت اون دوستى كه ازخاندان سعودى تعريف كرد
پاسخ
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۱
۰
مطمئن باشين اگر دست ما بود هزينه حج براي مردم خودمون ٥٠٠٠ دلار بود و براي برادران عرب مجاني تموم ميشد ضمن اينكه اطراف حرمين پر از گداهاي ايراني ميشد
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱
۰
۱
کاملا سیاسی است.بیا از خواهر من بپرس با این متن دروغت.
پاسخ
مشهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
فكركنم اين گزارش شما سركاري است و فقط مي خواهيد مردم را سرگرم كنيد . بهرحال من هم سرگرم شدم . چه لذتي از اين بالاتر كه انسان به خانه آفريننده خودش پابگذارد اگر خدا قسمت كنه و دوباره تشرف داشته باشم حاضرم تمامي شبهايي كه اونجا هستم را در مسجد پيغمبر و در مسجد الحرام راز و نياز كنم و بخوابم . اونجا تنها جايي است كه پست و مقام بكار انسانها نمي آيد . در پايان براي ظهور وسلامتي منجي عالم بشريت صلوات
پاسخ
lمحسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
مسعود عجب نفهمیه.هیچ قدرتی نمیتونه خانه خدا رو زبانت لال... کنه. حالا چند تا برج بخاد. دیدی خدا با فرستادن زلزله اسمانخراش ها رو ویران کرد. و کعبه همچنان با صلابت خواهند ماند.عجب نفهمه این مسعود . نفهم کمی بفهم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها