أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۸۹۰۲۹
زمان انتشار: ۲۳:۰۳     ۰۶ آبان ۱۳۹۱
سایت ضد انقلاب «خودنویس»:
مهدی برای بازگشت احتیاج به برگه عبور داشت. من خودم به سفارت رفتم و با سفیر و سر کنسول صحبت کردم و گفتم مهدی قطعا می‌‏خواهد به ایران برگردد، پاسپورت ندارد و شما برگه عبور به او بدهید... زیرا خودش می‌‏خواهد بیاید کسی نمی‌‏تواند مانع‏ش شود.‌‌.. همان موقع برگه عبور را صادر کردند و به من دادند...

سایت خودنویس متعلق به کاریکاتوریست فراری، نیک آهنگ کوثر، با نوشتن مطلبی، مواضع وکیل و خواهر مهدی هاشمی را به سخره گرفت.

به گزارش بولتن، این سایت در مطلبی با عنوان «دوستی خاله خرسه وکیل و خواهر مهدی هاشمی» که در دفاع از مهدی هاشمی و نقد مواضع دو نفر یاد شده به رشته تحریر در آمده است، نوشت:

خواهر و وکیل مهدی هاشمی بدون توجه به قانون گذرنامه، با اطلاعاتی که به رسانه‌ها داده‌اند، ممکن است پرونده فرزند هاشمی رفسنجانی را سنگین‌تر کنند.

۱- کمتر از ۹۶ ساعت پیش از بازگشت مهدی هاشمی به کشور، تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها و حتی روزنامه‌های داخلی خبر از مراجعت مهدی هاشمی به کنسول‌گری ایران در دوبی برای دریافت «برگه عبور» برای مراجعت به کشور دادند.

۲- چند عکس موجود از بازگشت مهدی هاشمی در فرودگاه، او را در کنار گیشه گذرنامه و در حال تسلیم برگه عبور به افسر اداره گذرنامه مستقر در فرودگاه و نیز امضای مدارک مربوط به فقدان گذرنامه نشان می‌دهد.

۳- کمتر از یک‌ماه پس از بازداشت مهدی هاشمی، خواهر بزرگ‌تر ایشان، خانم فاطمه هاشمی در روز دوشنبه اول آبان‌ماه، در گفتگویی با روزنامه «آرمان روابط عمومی» به نکات جدیدی پیرامون بازگشت مهدی هاشمی به کشور، بدون گذرنامه و فقط با برگه عبور به تفضیل شرح می‌دهد و می‌گوید: «مهدی برای بازگشت احتیاج به برگه عبور داشت. من خودم به سفارت رفتم و با سفیر و سر کنسول صحبت کردم و گفتم مهدی قطعا می‌‏خواهد به ایران برگردد، پاسپورت ندارد و شما برگه عبور به او بدهید... زیرا خودش می‌‏خواهد بیاید کسی نمی‌‏تواند مانع‏ش شود.‌‌.. همان موقع برگه عبور را صادر کردند و به من دادند.»

۴- کمتر از ۲۴ ساعت بعد، آقای محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی در گفتگو با خودنویس می‌گوید «آقای هاشمی، گذرنامه‌شان را برای گرفتن ویزای کانادا به سفارت کانادا [در انگلستان] داده بود». آقای علیزاده طباطبایی سپس در پاسخ به سوال دیگر خودنویس می‌افزاید: «بله، ایشان گذرنامه داشته‌اند، حالا به چه دلیلی ایشان گذرنامه‌شان را ارائه نداده‌اند، نمی‌دانم.»

صدور برگه عبور گذرنامه بر اساس تبصره ذیل ماده ۵ قانون گذرنامه، و ماده ۲۰ همان قانون،  و تبصره‌های مرتبط، توسط نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور برای افراد فاقد گذرنامه برای بازگشت به کشور و فقط یک‌بار و در صورت مراجعت داوطلبانه فرد به دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی صادر می‌شود و برای مسافرت به دیگر کشورها فاقد اعتبار است و تنها ۲۰ روز اعتبار دارد.

مواد ۳۷ و ۴۱ همان قانون که اتفاقا در زمان ریاست مجلس اکبر هاشمی رفسنجانی به برای اجرا به امضای او رسیده است، به‌ترتیب اشعار می‌دارد:

ماده ۳۷: هر كس براي دريافت گذرنامه يا اسناد در حكم گذرنامه به نام خود يا نام ديگري اسناد و مدارك خلاف واقع يا متعلق به غير را عالماً عامداً به مراجع مربوط تسليم نمايد به حبس تأديبي از دو ماه تا شش ماه محكوم مي‌شود و در صورتي كه عمل او منجر به صدور گذرنامه شود، به حبس تأديبي از دو ماه تا دو سال محكوم خواهد شد.

ماده ۴۱:  هر كس براي تحصيل گذرنامه يا اسناد در حكم گذرنامه عالماً و عامداً و به قصد تقلب هر گونه اطلاع مربوط به خود و همراهان را كه در صدور گذرنامه مؤثر است برخلاف واقع در پرسشنامه ذكر نمايد، به شرط استفاده از گذرنامه به حبس تأديبي از دو ماه تا شش ماه محكوم خواهد شد.

خبرنگار خودنویس اما از آقای علیزاده نپرسیده است که آقای هاشمی اگر گذرنامه‌اش را برای اخذ ویزای کانادا به سفارت‌خانه این کشور در انگلستان داده، و فرضا در اختیار نداشته (که با توجه به رد این تقاضا، باید پاسپورت را به ایشان تحول می‌داده‌اند، وگرنه از رد تقاضا نیز رسما مطلع نمی‌شده‌اند)، پس چگونه موکل آقای علیزاده توانسته از انگلستان به دوبی پرواز کند؟

اگر ایشان گذرنامه‌ای در دست داشته‌اند، دیگر چرا خواهر ایشان قبول زحمت کرده و با رفتن به کنسول‌گری ایران در دوبی و با وساطت و سفارش آقای صالحی، وزیر امور خارجه برای آقای مهدی هاشمی برگه عبور گرفته‌اند؟

از همه بدتر، آقای علیزاده طباطبایی که باید به قاعده حافظ منافع موکل‌شان باشند، موکلی که زندانی و ممنوع‌الملاقات است، و در واقع دستش از دنیای مادی کوتاه، چگونه به‌سادگی و روشنی با ذکر این نکته که «بله، ایشان گذرنامه داشته‌اند، حالا به چه دلیلی ایشان گذرنامه‌شان را ارائه نداده‌اند، نمی‌دانم» او را به تقلب و ارائه اطلاعات نادرست به مقامات کنسول‌گری ایران در دوبی و فریب آنان جهت دریافت برگه عبور متهم می‌کند. به عبارتی، آقای علیزاده تاکید کرده که مهدی هاشمی «گذرنامه دارد»، و به این ترتیب نقش «خاله خرسه» را در دوستی با موکل خود بازی کرده است.

و اما، آیا خانم فاطمه هاشمی نمی‌دانند گفتن اینکه به کنسول‌گری ایران در دوبی رفته‌اند تا برای برادرشان برگه عبور بگیرند، بر ارتکاب جرائم مواد ۳۷، ۳۸ و ۴۱ قانون گذرنامه (که به توشیح پدرشان در مجلس رسیده) صحه گذاشته‌اند و بر اساس همان مواد قانون اگر تحت تعقیب کیفری قرار گیرند، نه تنها خودشان به دو ماه تا دو سال حبس تادیبی محکوم خواهند شد، بلکه با سخنان خود باعث حبس ۲ تا ۶ ماه برادر کوچک‌تر خود مهدی خواهند شد.

آیا بودن دو فرزند خانواده هاشمی در زندان کافی نیست که خانم فاطمه هاشمی نیز می‌خواهند به فائزه و مهدی بپیوندند؟

از سوی دیگر، آقای مهدی هاشمی چگونه می‌خواهند به بازجویان خود توضیح دهند که پاسپورتی با شماره که از دوبی نیز صادر شده در طول سفر خود از لندن به دوبی در اختیار داشته‌اند اما احتمالا با ارائه اطلاعات نادرست در باره در اختیار نداشتن گذرنامه، اقدام به گرفتن برگه عبور کرده‌اند؟ قاعدتا گذرنامه‌ای (به شماره ۹۵۳۷۸۱۵۳) که کمتر از ۵ ماه از صدور آن گذشته،  آن‌قدر برگ خالی برای مهر داشته که به خاطر سفرهای پی‌در پی آقای هاشمی در طول اقامت‌شان در اروپا پر نشده باشد. حتی باید بررسی کرد آیا گذرنامه پیشین ایشان که باز هم در دوبی و در سال ۱۳۸۸ صادر شده آیا از مهرهای ورودی‌های کشورهای مختلف پر شده بود که مجبور به گرفتن گذرنامه جدیدی شده بودند؟ آیا قرار بوده کسی از آن مهرها و تاریخ سفرها باخبر نشود؟

سوال مهم‌تر اینجا است که آقای علیزاده طباطبایی به عنوان وکیل خانواده، آیا از موارد نقض قانون گذرنامه از سوی خانم فاطمه هاشمی و مهدی هاشمی با خبر بوده است؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها