کد خبر: ۸۹۱۷۹
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۰۸ آبان ۱۳۹۱
دکتر جواد محمدی در گفتگو با پایگاه ۵۹۸ پاسخ می دهد:
بحث فرهنگ عفاف و حجاب و محتوای متون درسی دو تا از موضوعاتی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود، مخصوصا بحث محتوای متون درسی. ما بایستی با نگاه نقادانه با علوم برخورد کنیم و خودمان نوآوری داشته باشیم. این نکته مهمی است که باید به آن پرداخته شود و آسیب شناسی شود و راه های تحول آن را مبتنی بر جهان بینی اسلامی باید تهیه کنیم. نمی توان بطور دقیق گفت چند درصد در راستای اسلامی کردن دانشگاه ها رشد کرده ایم. اینها را باید بصورت جزء جزء بیان کرد
سرویس فرهنگی پایگاه 598، فرآیند اسلامی کردن دانشگاه ها که منتج به اسلامی شدن جامعه و بصورت کلی کشور می شود با مشکلاتی بر سر راه خود مواجه بوده است. در راستای همین امر و میزان موفقیت در این راه پر ارزش به گفتگو با دکتر جواد محمدی از کارشناسان مسائل فرهنگی پرداخته ایم.

ایشان در تعریف دانشگاه اسلامی، آن را دانشگاهی دانستند که در آن از نظر دانشجو، استاد، محتوای درسی بتوان اسلام را دید، نه اینکه همه متون باید اسلامی باشند بلکه شاهد طراز مطلوبی از آموزه های اسلامی و دینی باشیم.



این کارشناس برجسته فرهنگی در خصوص موفقیت شورای اسلامی کردن دانشگاه ها افزود: باید موضوع اسلامی شدن دانشگاه ها را به زیر شاخه های جذب اعضای هیئت علمی، دانشجو، محتوا و برنامه های درسی، ارتقاء اعضای هیئت علمی باز کرد. بعنوان مثال اگر جذب اعضای هیئت علمی را بخواهیم بررسی کنیم، در همین سالهای اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای را جهت ساماندهی جذب اعضای هیئت علمی برای جذب اساتید متخصص و متدین که از آنها بعنوان استاد اصلح یاد می کنیم، ابلاغ کرده که شاهد موفقیت وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد در این زمینه بوده ایم و الان هزاران نفر از اعضای هیئت علمی با این مولفه ها و معیارهای ذکر شده جذب شده اند.

ایشان همچنین تصریح داشت: از طرفی دیگر شاهد آن هستیم که نهاد مقام معظم رهبری بر اساس همین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح توانمند سازی اعضای هیئت علمی را تحت عنوان ضیافت اندیشه در دانشگاه ها برگزار می کند که حدود بیست هزار نفر عضو هیئت علمی دانشگاه ها که تقریبا یک سوم اعضای هیئت علمی دانشگاه ها هستند ابراز علاقمندی کردند و متاسفانه بدلیل محدودیت ظرفیت، ده هزار نفرشان امکان حضور را پیدا کردند. پس در مولفه استاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی کردن دانشگاه ها موفق عمل کرده است.

وی افزود: در پی محتوا و متون درسی همچنین نقشه جامع علمی کشور را که  اعضای شورای انقلاب فرهنگی در طرح آن دخیل بوده اند، داریم. این هم در عرصه علوم انسانی و اسلامی کمیت های مطلوبی را تصویب کرده است منتهی زمان بر است و اکنون در مسیر اجرا پیش می رود و مسئولان گزارش آن را ارائه خواهند کرد.

این کارشناس علم و فناوری بیان داشت: در زمینه درسی هم دستگاه ها در حال بررسی محتوا و سرفصل های درسی هستند و این هم زمان بر است، ولی همت و اراده دستگاه های اجرایی و مسئولان مربوط بر این است که این اتفاق هم بیفتد؛ اینها جزو موفقیت های ماست. شما توجه بفرمایید که اول انقلاب ما حدود 170 هزار نفر دانشجو داشتیم در حالیکه هم اکنون این رقم 3 میلیون و 700 هزار نفر می باشد، عضو هیئت علمی مان حدود 5 هزار و 500 نفر بود که اکنون به رقم 56 هزار نفر رسیده است. همه ی اینها دستاوردهایی است که ما در طول سی ساله انقلاب داشته ایم و شورای عالی انقلاب فرهنگی و از جمله شورای اسلامی کردن دانشگاه ها در این رشد دخیل بوده اند. البته فضای دانشگاه ها قطعا از فضای جامعه جدا نیست.

محمدی تصریح نمود: کرسی های آزاداندیشی، نقد و مناظره جزو مواردی است که مقام معظم رهبری تاکید داشته اند و همچنین شورا بر آن تاکید می کند که الان زمینه های اجرای آن فراهم شده است. لذا این حرکت را شاهد هستیم. پس با توجه به مواردی که ذکر شد نباید اینگونه دیده شود که کاری انجام نشده است، نه بحمدالله جوانان و اساتید ما شاهد این تحولات گسترده هستند.

وی گفت: در زمینه اسلامی شدن دانشگاه ها، رشد علمی اگر پیدا کنیم در مسیر اسلامی شدن و فضای دینی و معنوی قدم برداشته ایم. منتهی تا وضعیت مطلوب فاصله داریم ولی متوقف نشده و رشد کرده ایم. الان از نظر علمی در سال 1391 رتبه اول منطقه را در رشد علمی داشته ایم که این در افق چشم انداز 1404 برای ما فرض شده بود در حالیکه نزدیک 14 سال زود تر به این نقطه دست پیدا کرده ایم. از بعد معنوی هم فضای معنوی اعتکاف ها و مراسمات معنوی را در دانشگاه ها مشاهده می کنید، آیین نامه انطباق موازین شرعی با آموزش پزشکی که مصوبه مجلس بوده و شورا به آن کمک کرده است، فرهنگ عفاف و حجاب و غیره که البته این ها در حال اجرا می باشند و تا نقطه مطلوب فاصله ها دارند. البته حتما باید دلسوزان نظام موارد و نقاط ضعف را احصاء کنند و متذکر شوند تا برطرف شوند.

ایشان در خصوص نقاط ضعف و نامطلوب موجود در این راه اشاره داشتند: بحث فرهنگ عفاف و حجاب و محتوای متون درسی دو تا از موضوعاتی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود، مخصوصا بحث محتوای متون درسی. ما بایستی با نگاه نقادانه با علوم برخورد کنیم و خودمان نوآوری داشته باشیم. این نکته مهمی است که باید به آن پرداخته شود و آسیب شناسی شود و راه های تحول آن را مبتنی بر جهان بینی اسلامی باید تهیه کنیم.

دکتر جواد محمدی در باب میزان و درصد موفقیت راه طی شده، همچنین بیان کرد: نمی توان بطور دقیق گفت چند درصد در راستای اسلامی کردن دانشگاه ها رشد کرده ایم. اینها را باید بصورت جزء جزء بیان کرد، بطور مثال در عرصه جذب اعضای هیئت علمی بسیار موفق بوده ایم، در زمینه بررسی متون آموزشی و نقد آن بخصوص علوم انسانی همت مسئولان و مجموعه های مربوطه بر تسریع این امر است. الان نمی توان این درصد را با رقم و عدد بیان کرد اما برآیند این کار مثبت و رو به جلو است ولی در بعضی از مولفه ها هنوز به آن نقطه مطلوب نرسیده ایم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها