يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۹۱۶۹۰
زمان انتشار: ۱۱:۱۴     ۱۸ آبان ۱۳۹۱
همان گونه که انتظار می‌رفت، در پی انتخاب دوباره باراک اوباما به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، بخش عمده مطالبی که مطبوعات جهان امروز درباره ایران انتشار داده‌اند، به تأثیر این امر بر ایران و برنامه هسته‌ای ایران اختصاص یافته است. در این میان، برخی این رویداد را فرصتی برای مذاکره ایران و آمریکا دانسته و برخی دیگر، از سایر جنبه‌ها آن را تحلیل کرده‌اند.
همان گونه که انتظار می‌رفت، در پی انتخاب دوباره باراک اوباما به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، بخش عمده مطالبی که مطبوعات جهان امروز درباره ایران انتشار داده‌اند، به تأثیر این امر بر ایران و برنامه هسته‌ای ایران اختصاص یافته است. در این میان، برخی این رویداد را فرصتی برای مذاکره ایران و آمریکا دانسته و برخی دیگر، از سایر جنبه‌ها آن را تحلیل کرده‌اند.


به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» در دومین مطلب از این دست که به فاصله کمتر از 24 ساعت پس از اعلام پیروزی اوباما منتشر کرده، می‌نویسد، انتخاب دوباره اوباما، پنجره مذاکره با ایران را باز خواهد کرد. به نوشته این خبرگزاری، اکنون که اوباما دیگر ملاحظات انتخاباتی را بر سر راه فعالیت خود ندارد، می‌تواند با دستی بازتر به پیگیری مسیر دیپلماتیک در رابطه با ایران اقدام کند. رویترز با بیان نقل قولی از «گری سیک»، از مقامات سابق شورای امنیت ملی آمریکا می‌نویسد، اوباما با دقت تمام زمینه‌های لازم را آماده کرده و اکنون گزینه تلاش برای دستیابی به نوعی از توافق در مسأله هسته‌ای را در اختیار دارد؛ امری که برای وی از ارزش زیادی برخوردار است.


با این حال، روزنامه «دیلی میل» با بیان دیدگاهی متفاوت، مسأله هسته‌ای ایران را یکی از چالش‌ها و مشکلاتی می‌داند که اوباما باید در دوره دوم ریاست جمهوری خود با آن دست و پنجه نرم کند. این روزنامه با بیان اینکه اوباما زمانی برای آسودن در شادی و افتخار انتخاب دوباره ندارد، می‌نویسد: موضوعاتی از قبیل بیکاری گسترده در آمریکا و نیز مسأله هسته‌ای ایران، از جمله مهمترین مسائلی هستند که وی باید درباره آنها کاری کرده و آنها را حل و فصل کند. این روزنامه اشاره می‌کند که اوباما تاکنون بارها تعهد خود نسبت به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ابراز داشته؛ اما پس از این، وی با فشارهای جدیدی از سوی اسرائیل روبه‌رو خواهد بود تا ثابت کند بر این سخنان خود استوار است. 


اما روزنامه «گاردین» در مطلبی به بررسی آنچه «واکنش ایران به انتخاب دوباره اوباما» خوانده، پرداخته است. به نوشته این روزنامه، مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که از نظر آنها تفاوت چندانی میان اوباما و رامنی وجود ندارد؛ اما انتخاب دوباره اوباما، امیدها برای پیشبرد مسیر دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران را زنده نگه داشته است. این روزنامه در بخشی از مطلب خود اظهارات روز گذشته محمد جواد لاریجانی، دبیر شورای حقوق بشر قوه قضائیه ایران را بازتاب داده که گفته بود گفت‌و‌گو با آمریکا تابو قدغن نیست و اگر منافع ما ایجاب کند، حتی در قعر جهنم نیز با آمریکا مذاکره می‌کنیم. در عین حال، گاردین به اظهارات دیگر مقامات ایرانی، از جمله رئیس قوه قضائیه نیز اشاره کرده که گفته بود روابط با آمریکا نمی‌تواند یک شبه به حالت عادی بازگردد.


سایت نشریه «فارن پالیسی» از نگاهی دیگر به موضوع انتخاب دوباره اوباما پرداخته و تأثیر این امر بر آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را بررسی کرده است. این سایت اشاره می‌کند که به سختی می‌توان کسی را یافت که معتقد باشد نتانیاهو از انتخاب دوباره اوباما خوشحال است. تنش‌های موجود در روابط وی با اوباما، از جمله اختلاف نظر در زمینه شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری و نیز مسأله ایران، در کنار روابط نزدیک نتانیاهو با میت رامنی، همگی سبب شده وی چندان از انتخاب دوباره اوباما راضی نباشد. بنا بر تحلیل این سایت، همین موضوع و سرمایه‌گذاری نتانیاهو روی گزینه بازنده، ممکن است سبب تضعیف جایگاه وی در عرصه داخلی رژیم اسرائیل شده و موقعیت وی را در انتخابات پارلمانی سال 2013 به خطر بیندازد.


در پایان، روزنامه «تودی زمان» ترکیه نیز موضوع انتخاب دوباره اوباما را از منظر آنکارا مورد توجه قرار داده و نوشته دولت ترکیه باید در این دوره جدید، سیاست‌های آمریکا را در قبال سوریه، عراق و ایران به دقت زیر نظر داشته باشد. به نوشته این روزنامه، در تحولات خاورمیانه و به ویژه موضوع سوریه، ترکیه تنها یکی از بازیگران بوده و سیاست‌های این کشور در این زمینه با نواقصی همراه بوده است؛ بنابراین، برای رسیدن به نتیجه مناسب، آنکارا باید سیاست‌های دیگر بازیگران و به ویژه رویکردهای جدید اوباما نسبت به مسائل منطقه‌‌ای را به دقت مورد توجه قرار دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها