أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۹۱۸۴۳
زمان انتشار: ۰۰:۲۵     ۱۹ آبان ۱۳۹۱
رییس‌جمهور با اشاره به انتخابات اخیر آمریکا و پیروزی اوباما اظهار داشت: بنده خوشحال می‌شدم اگر اکثریت قاطعی از مردم آمریکا در این انتخابات شرکت می‌کردند، چرا که کاهش مشارکت مردم در انتخابات، هرگز نشانه خوبی نبوده و نشان می‌دهد که برآیند و سیاست‌های عمومی در این کشور به سمت مناسبی پیش نمی‌رود.
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با رسانه های اندونزی ونمایندگان رسانه های خارجی مستقر در این کشور به سوالات مختلف خبرنگاران درباره مسائل گوناگون از جمله مهمترین مسائل و تحولات منطقه ای و بین المللی و نیز موضوع هسته ای و راهکارهای استقرار دموکراسی در جهان، پاسخ داد.

رئیس جمهور در این نشست خبری با بیان اینکه جهان در آستانه تغییرات و تحولات بزرگی قرار گرفته است، گفت: دوره مبتنی بر اقتدارگرایی و استیلای سرمایه در مناسبات انسانی رو به پایان بوده و دوره جدیدی در حال شروع است که می‌توان آن را دوره ملت‌ها، انسانیت، منطق و فرهنگ نام‌گذاری کرد.

وی با بیان اینکه تجربیات گذشته بشر برای استقرار صلح پایدار با شکست مواجه شده و باید راه جدیدی انتخاب شود، اظهار داشت: قرار گرفتن در راه جدید به غیر از دوستی، آزادی و احترام به حقوق ملت‌ها ممکن نیست و اگر همه دست به دست هم داده و بر این اصول پافشاری کنند، مطمئناً شاهد جهانی بهتر و زیباتر خواهیم بود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره مجمع دموکراسی بالی و راهکارهای تقویت بنیان‌های این مجمع، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دوستار همه ملت‌ها بوده و نسبت به ملت اندونزی و ملت‌های جنوب شرق آسیا، علاقه و پیوستگی عمیق دارد و معتقدیم برای ساختن آینده‌ای بهتر در جهان راهی جز مشارکت همه ملت‌ها در مدیریت حاکم بر جهان وجود ندارد.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که همه ملت‌ها در شرایط عادلانه و با احترام، در مدیریت جهان مشارکت کنند، ‌گفت: عدالت، آزادی و احترام در مناسبات جهانی بدون مشارکت همگانی محقق نخواهد شد و اگر به جایی برسیم که همه انسان‌ها نسبت به برقراری عدالت در جهان احساس مسئولیت کنند، مطمئناً آن روز بهترین روز دنیا خواهد بود.

حاکمیت ملت‌ها با تعهد به عدالت و آزادی

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه مجمع دموکراسی بالی به دنبال حاکمیت ملت‌ها در جهان بوده و این هدف بسیار مقدسی است، تأکید کرد: یقیناً دستیابی به این هدف بدون تعهد به عدالت و آزادی محقق نخواهد شد.

رییس‌جمهور ادامه داد: مجمع دموکراسی بالی طی ۵ سال، عملکرد مطلوبی داشته و امیدواریم به مجمعی برای همه ملت‌ها و مسئولان تبدیل شود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات منطقه و اصلاحاتی که در حال وقوع است، تصریح کرد: از منظر جمهوری اسلامی ایران همه کشورهای دنیا نیاز به اصلاحات دارند، چرا که جهان تا رسیدن به عدالت و پیروزی حقیقی، راه زیادی در پیش دارد و هر حرکتی که بتواند بشر را به این سو هدایت کند، موجب خوشحالی خواهد شد.

ضرورت حضور مردم در حرکت‌های عدالت طلبانه

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه اگر عده ای تصور کنند که می‌توان با یک یا چند حرکت اصلاحی به خواسته و منظور مطلوب خود برسند، اصلا تصور درستی نیست، خاطر نشان کرد: امروز بشریت در یک مسیر تعالی در حال حرکت است و امیدواریم به روزی برسیم که همه ملت‌ها از ارزش‌های متعالی برخوردار شوند .ضمن اینکه اگر مردم در حرکت‌های عدالت طلبانه حضور نداشته باشند مشخص نیست که این حرکت‌ها به کجا خواهد انجامید.

لزوم هوشیاری همه دولت‌ها و ملت‌ها در برابر توطئه‌های مستکبران

رییس‌جمهور اظهار امیدواری کرد؛ تا حرکت عمومی ملت‌ها به سمت عدالت و آزادی با گستردگی و عمق بیشتری ادامه پیدا کنند.

احمدی‌نژاد با اشاره به فواید و تاثیر گذاری حرکت‌های عدالت‌طلبانه، بر هوشیاری همه دولت‌ها و ملت‌ها در برابر زیاده‌خواهی‌ها، توطئه‌ها و سلطه‌طلبی مستکبران برای منحرف کردن و حرکت های عدالت طلبانه تاکید کرد.

کاهش مشارکت مردم آمریکا در انتخابات، نشانه خوبی نیست

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره انتخابات اخیر آمریکا و پیروزی آقای اوباما در این انتخابات اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در امور داخلی دیگران دخالتی نداشته است، اما بنده خوشحال می‌شدم اگر اکثریت قاطعی از مردم آمریکا در این انتخابات شرکت می‌کردند، چرا که کاهش مشارکت مردم در انتخابات، هرگز نشانه خوبی نبوده و نشان می‌دهد که برآیند و سیاست‌های عمومی در این کشور به سمت مناسبی پیش نمی‌رود.

تغییر افراد اهمیت چندانی ندارد

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه تغییر افراد چندان دارای اهمیت نبوده بلکه باید سیاست‌ها و رفتارها تغییر پیدا کند، گفت: باید به دنبال روزی باشیم که در آن پایگاه‌های نظامی آمریکا در مناطق مختلف جهان برچیده شده و روحیه دشمنی مسئولان پیاپی آمریکایی در مقابله با ملت‌ها به دوستی و عدالت تغییر کند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی روابط ایران و اندونزی و تأثیر حضور جمهوری اسلامی ایران در مجمع دموکراسی بالی بر موضوع هسته‌ای ایران تصریح کرد: خوشبختانه روابط دو ملت ایران و اندونزی روابط بسیار خوبی بوده و دو ملت علاوه بر احساس دوستی و نزدیکی، با یکدیگر پیوستگی‌های عمیق انسانی و فرهنگی نیز دارند.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو جامعه بین‌المللی در این اجلاس حضور یافت تا به برقراری و ترویج فرهنگ عدالت بین ملت‌ها کمک کند.

موضوع هسته‌ای ایران موضوعی حقوقی نیست

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه موضوع هسته‌ای ایران مسأله‌ای جداگانه ای است که باید در محل دیگری مورد بررسی قرار گیرد و از این موضوع نمی‌توان به عنوان دستور کاری برای حضور در اجلاس دموکراسی بالی یاد کرد، گفت: امروز موضوع هسته‌ای ایران برای همه ملت‌ها روشن و مشخص است و در واقع به صحنه‌ای تبدیل شده که در یک سو زیاده‌خواهی و قدرت‌طلبی مستکبران و در سوی دیگر اراده و همت ملتی بزرگ قرار دارد.

وی افزود: امروز برای همگان در جهان مشخص شده که موضوع هسته‌ای ایران موضوعی حقوقی نیست چرا که همه کسانی که با ملت ایران مخالفت می‌کنند از روند فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران اطلاع کامل دارند، بلکه این یک روند سیاسی است که در چارچوب سیاست‌های خصمانه علیه ملت ایران قابل بررسی است.

رییس‌جمهور گفت: معتقدیم اگر نظام بین‌الملل به طور صحیح اصلاح شود، تمامی مناسبات یکطرفه در جهان نیز تغییر خواهد کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دلایل حضور ایران در اجلاس بالی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران اصولاً در هر مجمعی که فرصتی برای اصلاح وضع جهان و یا تقویت دوستی‌ها باشد، به طور فعال حضور یافته و مشارکت می‌کند، همانطور که همکاران ما نیز در گذشته در دیگر اجلاس‌های این مجمع، حضوری فعال داشتند.

به چه دلیل برخی دولت‌های اروپایی و آمریکا با ملت ایران مخالفت می‌کنند؟

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران برای مقابله با تحریم‌های غرب تصریح کرد: در موضوع تحریم باید بررسی شود که چرا تحریم علیه ملت ایران اعمال می‌شود و به چه دلیل برخی دولت‌های اروپایی و آمریکا با ملت ایران مخالفت می‌کنند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: بیش از ۳۰ سال پیش در ایران حکومت دیکتاتوری حاکم بود که انتخابات و آزادی در آن، معنایی نداشت و آن دولت به طور همه جانبه در اختیار مستکبران و مورد حمایت آنها قرار داشت.

رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت‌های غربی و آمریکا از روزی که ملت ایران با انقلاب خود حکومت دیکتاتوری را ساقط و حق انتخاب و آزادی را به دست آورد، با ما مخالفت و دشمنی می‌کنند، تصریح کرد: در هر نقطه از دنیا که دیکتاتوری وجود دارد، دولت‌های غربی و آمریکا نیز در پشت صحنه آن حضور دارند، همانگونه که در دوره استعمار در منطقه جنوب شرق آسیا اقدامات زیادی را انجام داده‌اند.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه ملت ایران ملتی بزرگ بوده و هزاران سال سابقه و تمدن را در تاریخ خود به همراه دارد و به فضل الهی از این صحنه‌ها عبور خواهد کرد، اظهار داشت: کسانی که امروز ملت ایران را تحریم می‌کنند، همان‌هایی هستند که از جنگ هشت ساله صدام علیه ایران حمایت کردند و هنگامی که او در برابر منافع آنها قرار گرفت، او را نیز ساقط کردند.

اشتباه بزرگ کشورهای استعماری مقابله با ملت‌ها و ملت ایران است

احمدی‌نژاد با بیان اینکه متاسفانه منطق حاکم در رفتار کشورهای استعماری تغییری نکرده و اشتباه بزرگ آنان مقابله با ملت‌ها و ملت ایران است، اظهار داشت: به طور یقین آنها نیز باید به عدالت تن بدهند و مطمئن باشید که این اتفاق خواهد افتاد؛ ملت ایران راه خود را همچنان با قدرت ادامه خواهد داد.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص مهمترین اقداماتی که باید برای ایجاد دموکراسی و عدالت در جهان انجام شود، گفت: دموکراسی هرگز بدون عدالت معنا ندارد و حاکمان و مردم همگی باید به عدالت و آزادی احترام بگذارند و این در حالی است که تنها نشان دادن ظاهر دموکراسی کافی نبوده بلکه مردم باید بتوانند در فضای عادلانه در تمامی تصمیمات و امور مشارکت کنند.

حاکمان باید خود را متعهد به حقوق مردم بدانند

احمدی‌نژاد افزود: حاکمان باید خود را متعهد به حقوق مردم بدانند که اگر اینگونه نباشد، شاهد خواهیم بود در کشوری تنها ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده و فردی با کسب میزان کمی از آراء پیروز انتخابات می‌شود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: همگان باید از اجرای عدالت و آزادی پشتیبانی کنند، چرا که صلح پایدار و سعادت در سایه مشارکت دائمی همه مردم برای استقرار عدالت، آزادی و دوستی امکان تحقق دارد.

وی اصلاح ذهنیت‌ها را یکی از مهمترین اقداماتی برشمرد که باید در جهت ایجاد دموکراسی صورت گیرد، گفت: حکومت متعلق به ملت‌ها و انسان‌ها بوده و حاکمان باید در خدمت آرمان و خواسته ملت‌‌ها باشند.

هیچ فاصله‌ای میان ادیان و مذاهب وجود ندارد

وی در پاسخ به سوالی درباره فشار بر شیعیان اندونزی و تاثیر آن در روابط دو کشور گفت:‌ در دیدگاه ما همه انسان‌ها محترم بوده و باید در استقرار عدالت مشارکت داشته باشند و این در حالی است که معتقدیم مرزهای تعصبات، قومیت‌ها و قبیله‌ها و مذاهب به زودی در جهان برچیده خواهد شد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه البته سلطه‌‌گران به دنبال ایجاد این قبیل اختلافات و دشمنی‌ها هستند، اظهار داشت:‌ معتقدیم که هیچ فاصله‌ای میان ادیان و مذاهب وجود ندارد، چرا که رهبران الهی همواره به دنبال دوستی و پیوند میان انسانها بوده‌اند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه باید به سرعت فاصله‌های تحمیلی از ناحیه شیاطین برداشته شود، گفت: شیاطین برای بهره‌برداری‌های سیاسی و اقتصادی در صدد ایجاد فاصله میان ملت‌ها هستند.

اتحادیه اروپا نیز به اتحادیه جهانی بپیوندد

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از رسانه‌های کرواسی در اندونزی مبنی بر پیوستن کرواسی به اتحادیه اروپا و تاثیر آن در روابط دو کشور، گفت:‌ روابط جمهوری اسلامی ایران و کرواسی، روابطی تاریخی و عمیق است و دو ملت متعلق به یک خاستگاه فرهنگی بوده و هیچ نقطه منفی در روابط دو کشور وجود ندارد.

وی تصریح کرد: معتقدم امروز زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا نیز به اتحادیه جهانی بپیوندد چرا که مرزبندی‌های موجود در جهان به زودی دستخوش تغییرات خواهد شد و همه بدون شک باید به مرزهای احترام برای همه تبدیل شده و روابط میان ملت ها بر این اساس تنظیم شود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: اندیشه سرمایه‌داری در پایان راه بوده و یقیناً در آینده نزدیک از این روحیه و اندیشه آثاری باقی نخواهد ماند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه دولت‌های اروپایی نیز باید رفتار خود را تغییر دهند، آن را از خواسته های مردم اروپا دانست و گفت: امروز بزرگترین گروهی که بیشترین آسیب‌ها را از سیاست‌های اروپایی متحمل می‌شوند، مردم عادی اروپا هستند و سرمایه‌داران و سیاستمداران، تمام تبعات مشکلات اقتصادی را به مردم وارد می‌کنند و بدون توجه به حقوق آنها، برایشان تصمیم می‌گیرند.

ملت‌ها قربانی سیاست‌های سرمایه‌داران هستند

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز در اکثر نقاط دنیا ملت‌ها قربانی سیاست‌های سرمایه‌داران هستند، گفت: اروپا نیز همانند آمریکا که امروز بیش از ۱۶ هزار میلیارد دلار بدهی خارجی دارد، نیازمند تغییرات است.

احمدی‌نژاد اظهار داشت:‌ اگر در آمریکا رفراندومی واقعی برگزار شود، مطمئناً مردم این کشور مخالف لشکرکشی به سایر کشورها هستند، اما سوال اینجاست که چگونه دولتی به خود اجازه انجام این عمل را بدون جلب رضایت مردم خود می‌دهد.

رییس‌جمهور گفت:‌ تا رسیدن به سعادت بشری و استقرار عدالت در جهان راه طولانی در راه است و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که به سعادت حقیقی رسیده و حقوق ملت‌ها را به طور کامل ایفا کرده است.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: مطمئناً مشارکت کرواسی در اتحادیه اروپا به تغییر رفتار این اتحادیه کمک‌های شایانی خواهد کرد.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اینکه آیا می‌توان دورنمای خوبی را از انتخاب آقای اوباما به ریاست جمهوری آمریکا در روابط این کشور با ایران ترسیم کرد، گفت: معتقدیم در مناسبات بین‌المللی باید روابط بین دولت‌ها و ملت‌ها برپایه احترام و عدالت تنظیم می‌شود و در خصوص رابطه ایران و آمریکا باید بررسی شود که چرا بیش از ۳۳ سال است که این رابطه قطع شده در حالی که در زمان حکومت دیکتاتوری سابق به شکل خوبی برقرار بوده است.

گناه ملت ایران پافشاری بر عدالت، استقلال و آزادی خود است

وی با بیان اینکه در این معادله، گناه ملت ایران پافشاری بر عدالت، استقلال و آزادی خود است، تصریح کرد: ما معتقد به ایجاد ارتباط و تعامل با همه دولت‌ها و ملت‌ها براساس عدالت و احترام متقابل هستیم و این را به عنوان یک اصل، مهم می‌شماریم و اگر دولت آمریکا رفتار خود را عوض کند، امکان تغییر در روابط نیز وجود دارد.

احمدی‌نژاد گفت: باید به سمتی برویم که همه ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر ارتباطی سازنده و دوستانه داشته باشند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص نقش عمومی ملت‌ها در راستای رسیدن به دموکراسی و مهمترین موانع در مسیر ایجاد صلح پایدار در جهان اظهار داشت: بی تردید همه ملت ها به دنبال برقراری صلح پایدار در جهان هستند، چرا که هرگونه پیشرفت و زیبایی تنها در سایه آن رخ می‌دهد.

تبعیض عامل اصلی مشکلات جامعه بشری

احمدی‌نژاد با بیان اینکه اگر صلح پایدار وجود نداشته باشد، امنیت نیز برقرار نخواهد شد، درباره مهمترین دلایل عدم برقراری صلح پایدار، تصریح کرد: مناسبات ناعادلانه و تبعیض‌آلودی که در ذات خود ریشه بسیاری از درگیری‌ها و خشونت‌هاست، از مهمترین دلایل برقرار نشدن صلح پایدار در جهان است.

رییس‌جمهور تبعیض را عامل اصلی مشکلات جامعه بشری برشمرد و خاطر نشان کرد هنگامی که عده‌ای خود را صاحب حقوق ملت‌ها و برتر از دیگران بدانند، نباید انتظار داشت که صلح پایداری در جهان مستقر شود.

وی افزود: باید به سمتی برویم که همه ملت‌ها در جهت تأمین امنیت و صلح پایدار در جهان مشارکت داشته و اندیشه عشق به انسان‌ها و خداخواهی جایگزین تفکر موجود در جهان شود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که مناسبات جهان براساس منافع ملت‌ها پیش برود نه خواست و اراده سیاستمداران زیاده خواه و قدرت طلب.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه نگاهی به اوضاع اقتصادی کنونی دنیا نشان می‌دهد که مناسبات جهان در راستای زیاده‌خواهی قدرت‌طلبان و سیاستمداران تعیین می‌شود، گفت: دولت آمریکا میلیون‌ها دلار دارایی کاغذی منتشر کرده و معادل رقم آن به سایر کشورها و ملت‌ها مشکلات و فشارها را تحمیل کرده است و این در حالی است که باید این مناسبات به نفع ملت‌ها تغییر کند تا فرصتی برای این تخلف وجود نداشته باشد.

با روحیه استکباری و سلطه‌طلبی، صلح و امنیت مستقر نخواهد شد

رییس‌جمهور ادامه داد: در مناسبات سیاسی میان ملت‌ها نیز نباید چند کشور در موضع شاکی و قاضی قرار داشته باشند، چنانچه مشخص است با روحیه استکباری و سلطه‌طلبی و ابزار شورای امنیت، صلح و امنیت هیچگاه مستقر نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوال نماینده یکی از رسانه‌های بلغارستان در اندونزی مبنی بر تاثیر استقرار سپر دفاع موشکی در این کشور بر روابط دو کشور با طرح این سوال که سپرموشکی منافع و امنیت چه کسانی را می‌خواهد تأمین کند، گفت: مسابقه تسلیحاتی که امروز در دنیا به راه افتاده، برای تأمین منافع قدرت‌های بزرگ است و منافع ملت‌ها هیچ نقشی در آن ندارد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه سالانه ۱۳۰۰ میلیارد دلار هزینه‌های تسلیحاتی در دنیا صورت می‌گیرد، گفت: اگر همین مبالغ برای رفع فقر و مشکلات بهداشتی و بی‌سوادی ملت ها هزینه شود و رقابت برای تسلط و قدرت به رقابت برای رسیدن به صلح و دوستی تبدیل شود، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در جهان خواهیم بود.

ملت‌ها تنها پرداخت‌کنندگان هزینه‌های رقابت تسلیحاتی مستکبران هستند

رییس‌جمهور با بیان اینکه ملت بلغارستان طرفدار صلح و دوستی بوده و هیچ‌گاه با کسی جنگ و دشمنی نداشته‌اند، تصریح کرد: امروز ملت‌ها تنها پرداخت‌کنندگان هزینه‌های رقابت تسلیحاتی میان مستکبران و زیاده‌خواهان هستند و این روند مطمئناً تغییر خواهد کرد و در آن زمان همه ملت‌ها احساس آزادی و دوستی خواهند داشت.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره تحولات منطقه خاورمیانه و مسائل سوریه با اشاره به اینکه همه ملت‌ها به دنبال عدالت و آزادی هستند، چرا که زندگی انسانی بدون این ارزش‌ها معنایی ندارد، گفت: اگر عدالت و آزادی وجود نداشته باشد، شخصیت انسان‌ها شکوفا نشده و هیچ کس طعم انسان بودن را نخواهد چشید.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مطالبه عدالت و آزادی، در فطرت همه انسان‌ها وجود داشته و وجه مشترک بشر در امروز، فردا و طول تاریخ است، گفت: عدالت و آزادی تاکنون آنگونه که ملت‌ها خواستار آن هستند، مستقر نشده‌ و تلاش برای تحقق این ارزش‌ها وظیفه اصلی همه انسان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه اگر در هر کشور و منطقه‌ای فرصتی در اختیار ملت‌ها باشد، مطمئناً در مسیر تحقق این ارزش‌ها گام خواهند برداشت، تصریح کرد: امروز مطالبه عدالت و آزادی به نسبتی جهانی تبدیل شده و مناسبات یک‌طرفه و تبعیض‌آلود با شکست مواجه گردیده است و به زودی جای خود را به روابطی عادلانه خواهد داد و همه در یک جبهه با عشق و برادری حضور داشته و برای استقرار عدالت و آزادی تلاش می‌کنند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا ایران برای جلوگیری از هرگونه برخورد نظامی در ارتباط با موضوع هسته‌ای نیاز به گفت و گو با آمریکا ندارد، تصریح کرد: البته این موضوعی روشن است که همه باید در خصوص موضوعات مختلف با یکدیگر گفتگو کنیم اما این سوال مطرح است که چرا باید جنگی رخ دهد و چرا باید دولتی به خود اجازه دهد که جنگ ایجاد کند؟

آیا ملت‌ها اجازه داده اند که آمریکا ژاندارم جهان باشد؟

احمدی‌نژاد با طرح این سوال که آیا ملت‌ها اجازه داده اند که آمریکا ژاندارم جهان باشد و کشورها را به بهانه دموکراسی اشغال کند؟ گفت: تهدید ایران به جنگ ارتباطی با موضوع هسته‌ای ندارد، چرا که در منطقه خاورمیانه کشورهای زیادی وجود دارند،‌ که انبارهای آنها مملو از سلاح اتمی بوده و دولت آمریکا رابطه خوبی با آنها دارد و آنان را مورد حمایت قرار می‌دهد.

رییس‌جمهور ادامه داد:‌ آمریکایی‌ها می‌دانند که ملت ایران نه به دنبال سلاح اتمی بوده و نه در جهت ساخت آن اقدامی کرده و نه اعتقادی به بمب اتمی دارد، چرا که ملت ایران در سابقه تمدنی خود برای محافظت از خود هیچ نیازی به بمب نداشته است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بمب اتم را به دو دلیل فاقد ارزش می‌داند، خاطر نشان کرد: دلیل اول آن است که معتقدیم دوره استفاده از بمب اتم گذشته و نمی‌تواند دولت و حکومتی را نجات داده و بحران‌های مختلف را حل کند.

رییس‌جمهور ادامه داد: کسانی که بمب اتم ذخیره می‌کنند، از لحاظ سیاسی عقب‌افتاده‌اند و باید مناسبات جهان به گونه‌ای تغییر کند که هیچ‌کس بمب اتم در اختیار نداشته و نتواند از آن علیه ملت‌ها استفاده کند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه دومین عامل بی‌ارزش بودن بمب اتم این است که این سلاح به طور اساسی ضدبشری است، گفت‌: برخی همواره به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی بوده و پول ملت‌های خود را بجای هزینه کردن در بهداشت و رفاه مردم، خرج تسلیحات می‌کنند که این موضوع به سیاست‌ها و برنامه استعماری آنها برمی‌گردد چرا که ملتی که به دنبال تسلط بر جهان نیست نیازی به بمب‌ها ندارد.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: امروز براساس اطلاعات دقیق در بسیاری از پایگاه‌های آمریکا در مناطق مختلف جهان، بمب اتم ذخیره‌سازی شده که این موضوع امنیت جهان را برهم خواهد زد.

جهان نیاز به امپراطور ندارد

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه اگر دولت آمریکا بجای تخاصم و مخالفت با ملت ایران همراهی و دوستی کند، خود نیز سود خواهد برد، اظهار داشت: ادبیات و رفتار جنگ‌طلبانه و سلطه‌جو در جهان از جانب هرکس که باشد باید از بین برود، چرا که امروز جهان نیاز به امپراطور نداشته و نیازمند عدالت است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دست همه کسانی که بخواهند در این چارچوب حرکت کنند را می‌فشارد و امیدواریم دولت آمریکا نیز به این نتیجه برسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران برای ارتقاء و بهبود سطح دموکراسی در کشور خود داشته است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در سال ۵۷ از جمله اقدامات بود که در جهت آزادی، حاکمیت ملت و استقرار عدالت و دوستی بوقوع پیوست، البته این بدان معنا نیست که توانسته‌ایم به همه خواسته‌های خود دست پیدا کنیم چرا که این یک هدف آرمانی بوده و باید همه در جهت رسیدن به آن حرکت کنیم.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه انتخابات بسیاری در طول دوران پس از انقلاب در کشور برگزار شده است، تصریح کرد: استقرار حقیقی حاکمیت مردم و برپایی عدالت و آزادی، آرمانی بزرگ و نیازمند مجاهدت فراوان است و باید به جایی برسیم که عشق و محبت در قلب مردم مالامال شود و در این راستا هنوز جامعه بشری در ابتدای راه قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران هنوز غرب را تحریم نکرده است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران چه تاثیراتی بر اوضاع معیشتی مردم داشته است، گفت: برخی از دولت‌های اروپایی اقدام به تحریم ایران کرده‌اند، چرا که دولت آمریکا ۳۳ سال است که رابطه‌ای با ایران ندارد،برخی تصور می‌کنند، که تحریم به صورت یکطرفه آسیب می‌رساند، در حالی که ضرر آن دوطرفه است.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: امروز بحران اقتصادی در اروپا بسرعت در حال تبدیل شدن به بحران اجتماعی بوده و این در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران هنوز غرب را تحریم نکرده است.

احمدی‌نژاد در واکنش به این سخن خبرنگار، مبنی بر اینکه گفته می‌شود، تحریم‌ها علیه ایران بر بخش‌های مختلف بویژه بهداشت و آموزش ضربه وارد کرده است، گفت: درست است که بعضاً ممکن است مشکلاتی در کشور ایجاد شود اما این مشکلات به آن اندازه بزرگ نیست که در رسانه‌های غربی و وابسته مطرح می‌شود، ملت ایران از فشارهای بزرگتری عبور کرده است و از این مشکل نیز با اتکاء بر توانمندی‌های خود عبور خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اگر دولت‌های اروپایی بجای همراهی با صهیونیست‌ها و دشمنی با ملت ایران، راه دوستی را در پیش می‌گرفتند، بدون تردید خودشان نیز منتفع بودند.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که در موضوع هسته‌ای چه سازمان‌هایی می‌توانند برای مشخص کردن اینکه ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، به داخل این کشور بیایند، گفت: آژانس انرژی اتمی بارها تاسیسات هسته‌ای ایران را بازدید کرده و در بیش از ۱۰ گزارش رسمی اعلام نموده که هیچ انحرافی در برنامه اتمی ایران وجود ندارد.

احمدی‌نژاد ضمن ابراز تأسف از اینکه برخی اظهارنظرها و تصمیم‌گیری‌های آژانس بین المللی اتمی تحت تأثیر بعضی از سیاست‌ها، علیه ایران انجام می‌شود، تصریح کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که نمایندگان همه دولت‌ها و دانشمندان هسته‌ای می‌توانند از تأسیسات ایران بازدید کنند و ایران تنها کشوری است که طرح‌های تأسیسات هسته ای خود را به روی رسانه‌ها باز کرده است.

وی تصریح کرد: در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران هیچ نیازی به وجود سازمان جدیدی نیست و تنها کافی است که آمریکا رفتار خود را در قبال ملت ایران عوض کند.

ملت ایران همواره متجاوزان علیه خود را پشیمان کرده است

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص هرگونه احتمال برخورد نظامی علیه ایران، گفت: منطقه و جهان ظرفیت ایجاد جنگ جدید را ندارد و این در حالی است که ملت ایران هم نشان داده که ملتی فرهنگی است و هرگز به دنبال تجاوز نبوده است، اما مدافع خوبی بوده و همواره متجاوزان علیه خود را پشیمان کرده است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره اینکه جمهوری اسلامی ایران به چه شکل قصد میانجیگری میان طرفین درگیر در سوریه را دارد، خاطر نشان کرد:‌ موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه کاملاً روشن است و دو بخش مکمل دارد؛ اول اینکه عدالت، آزادی و انتخابات آزاد، حق همه ملت‌ها و ملت سوریه است و آنها حق دارند، که حاکمانشان را خود انتخاب کنند و هیچ استثنایی وجود ندارد؛ موضع دوم ایران در قبال سوریه نیز درباره روش احقاق این حق است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در سوریه دو راه، جنگ و تفاهم ملی پیش روی طرف‌های درگیر قرار دارد، گفت: معتقدیم جنگ و درگیری هرگز روش خوبی نخواهد بود؛ چرا که هر گروهی که با جنگ حاکم شود در حقیقت ادامه یافتن جنگ را تایید کرده‌ است، بخصوص اینکه سوریه دارای ساختاری طایفه‌ای است و اگر هر کدام از طرفین بخواهند با جنگ مستقر شوند، نشان از شکل گرفتن ناامنی وسیعی در سوریه و کشورهای منطقه خواهد بود.

ملت سوریه باید آینده این کشور را انتخاب کنند

احمدی‌نژاد تفاهم و برگزاری انتخاباتی آزاد را بهترین و مهمترین راهکارهای حل مشکل سوریه برشمرد و اظهار داشت: ملت سوریه باید آینده این کشور را انتخاب کنند و همه باید به این انتخاب مردم احترام بگذارند.

رییس‌جمهور تأکید کرد: همه کسانی که امروز در سوریه تلاش می‌کنند تا شعله‌های جنگ را برافروخته کنند، باید در جهت ایجاد تفاهم ملی در این کشور و برگزاری انتخاباتی آزاد تلاش داشته باشند.

در جریانات میانمار ردپاهایی از استعمار و دولت‌های استعماری به وضوح دیده می‌شود

دکتر احمدی‌نژاد درباره کشتار مسلمانان میانمار و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این خصوص گفت: درباره وضعیت میانمار اطلاعات دقیقی ندارم، اما در این جریانات ردپاهایی از استعمار و دولت‌های استعماری بوضوح دیده می‌شود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: معتقدم مستکبران در این کشور به دنبال تشدید اختلافات مذهبی و قومی هستند تا بتوانند به اهداف سلطه‌طلبانه خود دست پیدا کنند.

وی افزود: در عراق نیز طوایف مختلف صدها سال به راحتی در کنار هم زندگی می‌کردند اما از زمانی که دولت‌های اشغالگر وارد این کشور شدند، جنگ‌های مذهبی نیز در این کشور شعله‌ور شد که البته مردم عراق با هوشیاری به سرعت این توطئه دشمن را خنثی کردند، اما مطمئناً امروز مستکبران از آمریکای لاتین تا شرق آسیا به دنبال تشدید اختلافات و درگیری‌های نژادی، قومی و قبیله‌ای و مذهبی هستند و تنها دلیل آن تغییر شرایط روبه زوال استعمارگران است.

رییس‌جمهور با تأکید بر لزوم هوشیاری همه دولت‌ها و ملت‌ها در قبال توطئه مستکبران تصریح کرد: مطمئناً پیروان مذاهب و ادیان مختلف هیچگونه درگیری و تنشی با یکدیگر ندارند و اختلافات به نفع عده‌ای خاص است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها