يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۹۲۶۳۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۲۲ آبان ۱۳۹۱
وزیر نیرو با تاکید‌ بر این‌که تصور انحصاری بودن صنعت برق باید شکسته شود، گفت: باوجود همه فشارها ایران توانست به عنوان یکی از کشورهای صادرکننده برق مطرح باشد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجید نامجو در مراسم افتتاحیه بیست‌وهفتمین کنفرانس بین المللی برق اظهار کرد: در حال حاضر در صنعت برق کشور در زمینه های طراحی، ساخت تجهیزات، تامین قطعات، نصب و راه اندازی و بهره برداری به 99درصد خودکفایی رسیده‌ایم و امیدواریم با توسعه این روند تا پایان سال جاری صد درصد تجهیزات صنعت برق در داخل تامین شوند.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان مصرف کننده محصولات و خدمات برق ما هستند گفت: شرایط مثبت جغرافیایی ایران و گستره وسیع کشور و برخورداری از نیروهای متخصص و توانمند ظرفیت مناسبی برای تبدیل ایران به مرکز مبادلات و راهبری شبکه برق در منطقه فراهم کرده است.

صادرات شش میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی

وزیر نیرو ادامه داد: در سال گذشته سه میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته‌ایم و امسال با توجه به اهداف برنامه پنجم توسعه شش میلیارد دلار صادرات در نظر گرفته شده که تاکنون به بیش از سه میلیارد دلار آن رسیده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال جاری این هدف محقق شود.

نامجو با اشاره به این‌که صادرات در هر کشور به عنوان شاخص مهمی در توسعه صنعت برق کشورها محسوب می‌شود، تصریح کرد: صادرات نشان می‌دهد که جایگاه صنعت برق کشور در کجا قرار دارد و امکان ارزیابی آن را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر شبکه برق ایران با تمام کشورهای دارای مرز خشکی تبادل انرژی الکتریکی دارد، گفت: سالانه 10 میلیارد کیلووات ساعت برق صادر می‌شود. میزان درآمد حاصل از صادرات برق ایران سال گذشته افزون بر یک میلیارد دلار بوده است و با توجه به اهداف برنامه پنجم توسعه و با واگذاری صادرات برق به بخش خصوصی، این میزان افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که به رغم فشارهای خارجی بر اقتصاد و صنعت ایران، صنعت برق کشور قادر است تا در آینده به عنوان یکی از کشورهای مهم صادرکننده انرژی و برق در منطقه و جهان مطرح شود گفت: رویکرد سال‌های اخیر صنعت برق در مقوله خصوصی سازی و بهره گیری از توانمندی‌های بخش خصوصی و غیر دولتی و ایجاد شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در صنعت برق بوده است.

آغاز ساخت سه نیروگاه توسط بخش خصوصی

نامجو با اشاره به واگذاری‌ها گفت: صنعت برق هم اکنون در حال آماده سازی نیروگاه‌ها و شرکت‌های توزیع برای واگذاری به بخش خصوصی است. در حال حاضر 44 نیروگاه به ظرفیت 34 هزار مگاوات به اعتبار 220 هزار میلیارد ریال در دست اقدام است که برای واگذاری آماده می‌شوند.

وی تصریح کرد: همچنین 17نیروگاه به ظرفیت 16 هزار مگاوات به ارزش 90 هزار میلیارد ریال توسط سازمان خصوصی سازی واگذار شده است.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که از 44 نیروگاه که در دستور کار واگذاری است، 10 نیروگاه از طریق ماده 27 و بورس یا فرابورس عرضه می‌شود گفت: مابقی 34 نیروگاه از طریق مزایده واگذار می‌شوند. براساس برنامه پنج ساله تا پایان سال جاری 27 نیروگاه باقیمانده واگذار می‌شود و قیمت گذاری 21نیروگاه نیز انجام شده است، شش نیروگاه دیگر نیز در دست ارزیابی است.

نامجو با اشاره به این‌که اجرای دست کم هشت نیروگاه توسط بخش خصوصی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز در حال پیگیری است، اعلام کرد که سه نیروگاه فعال شده و با گشایش ال.سی عملیات اجرایی آن‌ها به زودی آغاز می‌شود. همچنین برای تسهیل در واگذاری شرکت‌های توزیع نیز آماده سازی‌های لازم صورت گرفته است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های کشور به بیش از 67 هزار مگاوات رسیده است، گفت: با وارد شدن نیروگاه‌های گتوند و سیاه بیشه تا پایان سال جاری ظرفیت نیروگاه‌های کشور به 70 هزار مگاوات می‌رسد.

وزیر نیرو با تاکید بر این که نیروگاه زرند کرمان جلوه‌ای از توانمندی‌های صنعت برق کشور است اظهار کرد: یکی از واحدهای این نیروگاه توسط متخصصان ایرانی از مازوت سوز به زغال سوز تبدیل شده است.

نامجو با تاکید بر این‌که یکی از برنامه‌های جهان در تولید انرژی استفاده از زغال سنگ است گفت:‌آمریکا بیش از 25 درصد انرژی خود را از طریق زغال تامین می‌کند.

کاهش تلفات شبکه با تحقق برنامه پنجم در سال جاری

وزیر نیرو با اشاره به کاهش تلفات شبکه برق اظهار کرد: میزان تلفات شبکه برق در حال حاضر به 14.98 درصد رسیده است در حالی که تا پایان برنامه پنجم قرار بود میزان تلفات به این رقم برسد.در بخش‌های دیگر صنعت برق نیز کارهای بزرگی از جمله تکمیل رینگ 400 کیلوولت در خطوط انتقال انجام شده است.

انتظار تامین اعتبار خلاقانه از صنعت برق

نامجو با تاکید بر این‌که با رشد و بلوغی که به خوبی در صنعت برق اتفاق افتاده انتظار می‌رود این صنعت غیر از منابع عمومی به سمت مدیریت مالی از طریق روش‌های جایگزین مانند فاینانس برود وبا این رویکرد تصور انحصاری بودن صنعت برق باید شکسته شود و همه صنعتگران توانا بتوانند در این صنعت وارد شده و فعالیت کنند.

وی افزود: افزایش ظرفیت تولید، اصلاح ساختار، توسعه استفاده از انرژی‌های نو و قرار گرفتن ایران در میان 15 کشور نخست جهان از لحاظ میزان تولید انرژی الکتریکی و از همه مهمتر روند مطلوب ساخت داخل و توسعه فن‌آوری باوجود همه محدودیت‌ها، تبعیض‌ها و کارشکنی‌های استعمار جهانی بیانگر تلاش همکاران این صنعت است.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده هر ساله پنج هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود گفت: در سال جاری 26 نیروگاه در ردیف پروژه‌های مهر ماندگار قرار گرفت که برخی از آن‌ها خصوصی و دولتی هستند. با اجرای این پروژه‌ها تا پایان کار این دولت 12 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود و دولت برای تامین منابع مالی و ارزی آن‌ها تمام تلاش خود را خواهد کرد.این در حالی است که اجرای مرحله نخست هدفمندی‌ یارانه‌ها موجب شد که رشد مصرف نیز تا حد زیادی کاهش یابد.

وی تاکید کرد: اصلاح قیمت برق با هوشمندسازی شبکه‌ها، گسترش نیروگاه‌های تولید همزمان برق حرارت و تولید پراکنده و کاهش تلفات از اولویت‌های وزارت نیرو است. شرکت‌های خصوصی با تمرکز بر این نیازها، همسو با صنعت برق کشور حرکت کنند و در همه این موارد فعالیت داشته باشند.

نامجو با تاکید بر این‌که منابع مالی در وزارت نیرو باید برای پروژه‌هایی مانند ساخت کونتورهای هوشمند و تبدیل نیروگاه‌های کشور به سیکل ترکببی یا ظرفیت‌های قابل بهره برداری اختصاص یابد، با بیان این‌که صنعت برق ایران به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه، با چالش‌هایی روبرو است، گفت: غلبه بر این چالش‌ها به خصوص ارتقای سطح کیفی تجهیزات، کاهش هزینه‌ها، افزایش راندمان و کاهش تلفات مستلزم برخورداری از دانش و آگاهی از آخرین یافته‌های و تجربه‌های جهانی است وا ین مهم جز با همکاری نزدیک، بهره گیری و ارتباط مناسب با مراکز علمی وتحقیقاتی و دانشگاهی ایران و جهان محقق نمی شود.

باوجود تحریم‌ها صنعت برق ایران بهترین شرایط را دارد

وی با تاکید بر این‌که به رغم تحریم‌های کشور غربی صنعت برق ایران در حال حاضر با تکیه بر توانمندی‌های داخلی در بهترین شرایط خود قرار دارد گفت: در بخش‌های تولید، توزیع وانتقال پیشرفت‌های درخوری بدست آمده است. تحریم‌ها موجب شده‌اند راهکارهای جدیدی برای کشور گشوده شود و بسیاری از مسائل از این مسیر برطرف شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها