أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۹۲۸۲۴
زمان انتشار: ۲۳:۲۹     ۲۲ آبان ۱۳۹۱
حمید رسایی گفت: در زمان دولت اصلاحات، اصلاح‌طلبان دست به راه‌اندازی نظرسنجی درباره رابطه با آمریکا زدند و وقتی با عوامل آن برخورد شد، معلوم شد این نظرسنجی تقلبی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مناظره‌ «رابطه با آمریکا، آری یا خیر» با حضور محمد جواد حق‌شناس مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی و حمید رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی عصر امروز (دوشنبه) در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد.

در این مناظره حق‌شناس با اشاره به روند تاریخی رابطه ایران و آمریکا از دوران قاجار، گفت: سیاستمداران ایران در آن زمان برای فرار از سلطه روس و انگلیس به دنبال الگوی میانی با نام «نیروی سوم» مانند آمریکا بودند تا با تکیه بر آن از فشار فزاینده بکاهند؛ در آن موقع از طرف دولت امتیاز نفت شمال را به آمریکا پیشنهاد ‌دادند ولی چون روس‌ها و انگلیسی‌ها مدعی آن بودند آمریکا وارد این حوزه نشد.

وی با اشاره به تلاش‌های انگلستان برای بر هم خوردن رابطه ایران و آمریکا گفت: اولین حضور آمریکا در ایران به سال 1320 برمی‌گردد که به همراه انگلیس حضور جدی در ایران پیدا می‌کنند ولی انگلستان از این حضور آمریکا راضی نیست.

به گفته وی در ملی شدن صنعت نفت آمریکا برای نفوذ به ایران، حامی ملی شدن نفت بود ولیکن با تغییر دولت آمریکا و با پیگیری چرچیل کودتای 1332 و سقوط دولت مصدق پیش می‌آید و از آن به بعد آمریکا حضور جدی در ایران دارد.

حق‌شناس با اشاره به عضویت ایران در پیمان سنتو و تلاش برای همپیمانی با آمریکا اظهار داشت: مردم در رابطه با رسیدن به فرصت مناسب برای مقابله با دیکتاتوری وارد انقلاب می‌شوند و شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را سر می‌دهند ولیکن با حمایت نظام بین‌الملل از شاه و آگاهی مردم از این حمایت شعار « نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» اصول انقلاب ما و بعدها سیاست خارجی کشورمان را تشکیل می‌دهد. حتی این اصل در قانون اساسی و سر در وزارت خارجه نیز نقش می‌بندد.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی این روند نشان می‌داد که انقلاب ایران با نظام بین‌الملل چالش جدی دارد و به دنبال تغییرات است. ولی در سال‌های اول انقلاب دو حادثه اشغال افغانستان توسط شوروی و پناه دادن شاه توسط آمریکا این دیدگاه را به اقدام عملی تبدیل می‌کند.بر همین اساس نیز ایران به حمایت از آوارگان افغانی می‌پردازد و دانشجویان نیز در واکنش به حضور شاه در آمریکا سفارت این کشور را اشغال می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه نظام بین‌الملل در قبال این رفتار حمله عراق به ایران را عملیاتی کرد، گفت: دستاوردهای عراق در سال اول جنگ پایان پیدا می‌کند و در سال دوم ایران بسیاری از نقاط مهم همچون خرمشهر را پس می‌گیرد ولی در 6 سال بعد جنگ به صورت نسبی موفقیت دارد و ما شاهد حضور فرانسه، آمریکا و شوروی در منطقه هستیم که نمی‌خواستند عراق در این جنگ شکست بخورد.بر همین اساس نیز آمریکا با ما وارد جنگ شد و تاسیسات نفتی سلمان، ابوذر و خارک و حتی هواپیمای مسافربری ما را مورد اصابت قرار داد.

*تغییر وضعیت از تقابل به تعامل

وی غالب شدن این فضا را عامل پذیرش قطعنامه 598 از سوی حضرت امام(ره) دانست و اظهار داشت: قبول قطعنامه نشانی بر تجدیدنظر بر شعارهای نه شرقی و نه غربی بود چرا که ایران نظم بین‌المللی که در قطعنامه توسط 5 عضو شورای امنیت به تصویب رسیده بود را پذیرفت و از تقابل عملیاتی وارد یک گفت‌وگو و تعامل شد.

حق‌شناس ادامه داد:‌ در انتهای جنگ شاهد دستورات تغییر قانون اساسی توسط حضرت امام (ره) هستیم که بر اساس آن نظام نخست‌وزیری به رئیس‌جمهوری تبدیل می‌شود و برخی اختیارات ولی فقیه افزایش پیدا می‌کند و برخی شرایط نیز کاهش پیدا می‌کند.

*مذاکره با آمریکا چالش برانگیز‌ترین موضوع

در ادامه این مناظره حمید رسایی با اشاره به اینکه موضوع مذاکره و یا رابطه با آمریکا دو مسئله متفاوت است، گفت: این دو یکی از چالش برانگیزترین مسائل از ابتدای انقلاب تا امروز بوده و شاید بتوان از آن به عنوان شاخصی برای حق یا باطل بودن جریانات استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم سلامت یک جریان را بسنجیم بهترین شاخص نگاه به دیدگاه آن جریان نسبت به رابطه با آمریکا است، گفت: برخی‌ها این شاخص را تنازل دادند و در حد مخاصمه 2 کشور کوچک کردند؛ در حالی که این جنگ بین دو کشور نیست بلکه تنازع یا جنگ بین دو تفکر و دو نگاه است.

رسایی نوع نگاه حاکم بر جمهوری اسلامی را نگاهی مبتنی بر خدامحوری و تعالی انسان‌ها بر اساس ارزش‌ها دانست و گفت: تفکر دیگر بر مبنای اومانیسم، شهوت‌محوری و اینکه خدا در حاکمیت نقشی ندارد و باید درب دکان خدا را بست، مبتنی است.

*از ابتدای انقلاب با آمریکا مذاکره داشته‌ایم

مدیرمسئول هفته نامه 9 دی با بیان اینکه کسانی که در خدامحوری لنگ می‌زنند و گاها اصالت را به انسان محوری می‌دهند به مرور زمان دچار مشکل می‌شوند و پایشان می‌لغزد، گفت: مذاکره با آمریکا از ابتدای انقلاب تا امروز وجود داشته است؛ منتها این مذاکره رو در رو نبوده بلکه در تبیین دو تفکر بوده است. یعنی حضرت امام و پس از آن مقام معظم رهبری به عنوان نماد این تفکرات این نوع مذاکره را حاکم کرده بودند. البته طرف مقابل رؤسای جمهور آمریکا نبودند بلکه سیاست‌های جریان صهیونیستی بودند.

*مذاکره از موضع قدرت و نه ضعف

این نماینده مجلس مذاکره‌ ایران با آمریکا را از موضع قدرت و نه ضعف دانست و تصریح کرد: ادبیات امام (ره)، انقلاب و کسانی که مبانی محکمی دارند و می‌گویند باید در مقابل غرب حمله کرد و نه دفاع، می‌گوید که غرب پاسخگو باشند یعنی اگر آزادی بیان است آنها مخالف آزادی بیان هستند؛ اصلا آنها که هستند که قرار است از ما سؤال بپرسند.

وی قطع رابطه سیاسی و اقتصادی ایران و آمریکا را زمینه نفع و پیشرفت ایران دانست و گفت: ما از این نوع مذاکره تا کنون پیروز بیرون آمدیم چون افکار عمومی جهان به خاطر پایداری این نظام به بلوغ رسیده است. و این بلوغ باعث شده است که ما محور اصلی مقاومت در مقابل نظام سلطه باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه اگر از این منظر برشی در تاریخ و مقاطع مختلف آن بزنیم، خواهیم دید که تا زمانی که مبانی اعتقادی، فکری و اصول ما بر اساس انقلاب بوده است هیچ گاه در برابر آمریکا احساس ضعف نکرده‌ایم و همیشه موضع عزتمندانه  داشته‌ایم و هر کجا دچار تزلزل شده‌ایم این مجموعه‌های سیاسی بودند که دچاز تزلزل اعتقادی شدند.

عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی با انتقاد از کسانی که فکر می‌کنند برای به دست آوردن رای مردم در این مقطع کنونی باید با آمریکا مذاکره کرد، گفت: برداشت این افراد از نگاه مردم غلط است زیرا در همه موارد تاریخ، اکثریت مردم ایران در برابر مذاکره از جنس ذلت موضع هجومی داشته‌اند. اما اقلیتی هستند که در برابر آمریکا دچار تزلزل شده‌اند.

*نظرسنجی دروغین رابطه با آمریکا

وی ادامه داد: در زمان دولت اصلاحات همین افراد دست به راه اندازی نظرسنجی رابطه با آمریکا زدند و وقتی با عوامل آن که یکی از آنها عبدی بود، برخورد شد، معلوم شد این نظرسنجی تقلبی بوده است. این نظرسنجی گاها تیتر یک روزنامه‌های اصلاح طلب می‌شد؛ در کنار این مجلس ششم نامه خطاب به رهبر انقلاب نوشت که همانطور که امام جام زهر نوشید شما هم جام زهر دیگری بنوشید و رابطه با آمریکا را قبول کنید.

رسایی با بیان اینکه از زمان نگارش این نامه از سال 82 تا کنون نزدیک به 10 سال گذشته است، تصریح کرد: این همه سال گذشت و جام زهری نوشیده نشد ولی هیچ اتفاقی براساس پیش‌بینی اصلاح‌طلبان درباره حمله به ایران، نیفتاد.

*کنار گذاشتن شعار «نه شرقی، نه غربی» با قبول قطعنامه

مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی در ادامه به بررسی دوره دیگر از تاریخ جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: در پایان دوره‌ای که به دوره اول انقلاب معروف است، ما با پذیرش قطعنامه عملا از شعار «نه شرقی نه غربی» دست کشیدیم اما در برخی حوزه‌ها همچنان رویه‌ گذشته را ادامه می‌دادیم.

وی افزود: یک بخش عملیاتی کردن این شعار به داستان کشتار حجاج ایرانی در عربستان مربوط می‌شد که با تقابل جدی عربستان مواجه شد و بخش دیگر به فتوای حضرت امام (ره)درباره سلمان رشدی مربوط شد که شاهد بازگشت سفرای اروپایی به کشورهای خود بودیم.

حق‌شناس با اشاره به اینکه ما در آن موقع همچنان شاهد تلاطم شعار نه شرقی نه غربی بودیم، گفت: با آغاز ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وارد مرحله جدیدی که به آن سازندگی می گویند، می‌شویم که در این دوره شاهد محور شدن مسائل اقتصادی هستیم. همکاری با بانک‌های جهانی یکی از اصولی بود که در سیاست تعدیل آقای هاشمی مورد توجه قرار گرفت.

*فرمایش امام نادیده گرفته شد

این فعال سیاسی با اشاره به بهبود رابطه با اروپا برای گفت‌وگوهای اقتصادی گفت: علیرغم نامه حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه صدام بهتر از ملک فهد است و ما با عربستان رابطه برقرار نخواهیم کرد، ولی رابطه ایران با عربستان بهبود پیدا می‌کند و فرمایش امام با توجه به منافع ملی نادیده گرفته می‌شود و حتی این سخن که ایران و عربستان دو بال جهان اسلام هستند نیز مطرح ‌شد.

وی با اشاره به افزایش نفوذ ایران پس از نقش آفرینی کشورمان در آزادسازی گروگان‌های اروپایی در لبنان گفت: همین رویکرد نیز باعث شد که 20 میلیارد دلار کمک خارجی برای بازسازی و تاسیسات ایران به کشورمان داده شود و پس از آن توتال و شرکت‌های نفتی یکی پس از دیگری وارد کشور ایران شوند و آرامش نسبی در اقتصاد کشور به وجود بیاید.

به گفته وی نگاهی در داخل وخارج کشور وجود داشت که تمایلی برای رابطه ایران با کشورهای غربی نداشت؛ در داخل این نقش را نیروهای تندرویی بر عهده گرفتند و در خارج نیز در قلب اروپا ترورهایی صورت گرفت که رابطه ما را به سطح بحرانی با کشورهایی همچون ترکیه، آرژانتین، فرانسه و... رساند.

*در ترورها بی‌دلیل یا با دلیل متهم شدیم

حق‌شناس با بیان اینکه در انفجارها و ترورهای خارج از کشور بی‌دلیل یا با دلیل ایران متهم به نقش آفرینی شد و کار به جایی رسید که سفرای کشورهای اروپایی به مقصد کشور خود بازگشتند و موج دوم رجعت رقم خورد.

وی با اشاره به انفجار در پایگاه آمریکایی در عربستان و اتهام علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: در دوره پایانی هاشمی رفسنجانی برخی نیروها پیگیر بهبود روابط بودند و داستان سفر محمد جواد لاریجانی به انگلیس و حتی کمک برای تاثیرگذاری این کشور بر روی کاندیداها به ضد تبلیغات تبدیل ‌شد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی انتخابات سال 76 را که توسط دولت هاشمی رفسنجانی برگزار شد شفاف و بدور از فضای ناسالم انتخاباتی خواند و گفت: علیرغم فضای موجود و اینکه دولت و همه نهادها به نیروهای راستی(ناطق‌نوری) گرایش داشتند ولی مردم انتخاب دیگری کردند و حماسه‌ای آفریدند که رهبری آن را حماسه دوم خرداد نامیدند.

*خاتمی عامل عدم حمله آمریکا به ایران

وی رئیس‌جمهور شدن خاتمی را عامل خارج شدن حمله آمریکا به ایران دانست و گفت: انتخاب آقای خاتمی به ریاست جمهوری و مصاحبه وی با شبکه CNN باعث شد تا دیوار بی‌اعتمادی شکسته شود، سفرای کشورهای اروپایی بازگردند و گفت‌وگوهای انتقادی به گفت‌وگوی سازنده تبدیل شود.

این فعال سیاسی سفر خاتمی به عربستان، بحرین، دوحه و کشورهای اروپایی که تاکنون هیچ رئیس جمهوری به آنجا سفر نکرده بود را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: پاریس، برلین، مادرید، ژنو، بروکسل، پارلمان‌ها و دانشگاه‌ها همه در اختیار رئیس‌جمهور فرهیخته ایران قرار گرفت و زمینه حضور ایران در عرصه بین‌الملل از تخاصم به تعامل فراهم شد.

*با نفت 8 دلاری بهترین اقتصاد را داشتیم

حق‌شناس با اشاره به اینکه در آن دوران با اینکه نفت 8 دلار بوده است بهترین دوران اقتصادی را داشتیم، تصریح کرد: مدیریت سالم و بدور از فساد و پاسخگو به مردم در آن دوران در جریان بود و همین باعث شد که منافقین و تندروها پیگیر خدشه در روابط ایران با جهان خارجی شود.

وی ادامه داد: در خارج منافقین بزرگترین تظاهرات خود را علیه سفر خاتمی به یکی از کشورها برگزار کردند و در داخل نیز با برخی اعمال همچون دستگیری‌ یهودیان شیراز و تنش‌زایی این روابط را به سمت سردی پیش می‌بردند.

*سیاست خاتمی باعث دوری از تخاصم شد

به گفته حق‌شناس دو پرونده هسته‌ای و حمله القاعده به برج‌های دوقلوی جهانی در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی مطرح شد و می‌رفت که وضعیت ایران را بحرانی کند؛ فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا آن زمان مخفی بود ولی سیاست خاتمی و شورای عالی امنیت ملی وی که مذاکرات هسته‌ای را هدایت می‌کرد فضا را به سمتی برد که این روند به ضرر منافع ملی کشور نشود و از نقطه‌ای که اسرائیل به دنبال تخاصم با ایران بود فاصله بگیریم.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی عملکرد خاتمی در محکوم کردن حمله به برج‌های دوقلو را هوشمندانه خواند و گفت: همین محکومیت باعث شد که عملا سیاست بوش که ایران را محور شرارت می‌خواند در انفعال قرار گیرد و نوع تقابلی که بوش به دنبال آن بود خنثی شود. وی با اشاره به ارتباط ایران با کشورهای غربی و همچنین برگزاری کنفرانس اسلامی و تقویت موقعیت ویژه ایران گفت: همین عملکرد باعث شد که از خطر رد شویم و آمریکا که یکی از دشمنان ایران بود، با حمله به عراق و افغانستان دو دشمن ایران را به خاطر شعور بالای سیاست خارجی و فهم نظام بین‌الملل و تکیه‌ای که بر منافع ملی صورت گرفت، از بین ببرد.

*حق‌شناس نمی تواند همه ابعاد را بگوید

به گزارش خبرنگار فارس، نماینده مردم مجلس شورای اسلامی در ادامه این مناظره بااشاره به اینکه آقای حق‌شناس با توجه به وقت کم نمی‌تواند همه ابعاد ماجرا مانند مجلس ششم را توضیح دهد، گفت: دولت خاتمی دو مقطع داشت یکی از آن مقاطع شروع ریاست جمهوری وی و دیگری سال دوم دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش بود.

وی با این پرسش که چرا آمریکا از روی کار آمدن خاتمی استقبال کرد، اظهار داشت: یکی از این دلایل، طبع لطیف خاتمی بود که جاذبه‌اش بیش از دافعه بود ولی باید جاذبه و دافعه به گونه‌ای باشد که به کشور آسیب نبیند.

رسایی با اشاره به اینکه تا پیش از دوران خاتمی کسی از رؤسای جمهور ایران به اروپا دعوت نشده بود، بحث افتخار آمیزی نیست، گفت: به عنوان مثال آقای تاج زاده می‌گفت خاتمی زمانی که در سازمان ملل سخنرانی می‌کرد کلینتون نشسته بود و به سخنان وی گوش می‌کرد. پرسش این است که آیا این نشانه عزت است؟ این نشانه این است که آقای خاتمی در دل آنها ایجاد امید کرده بود و آنها می‌دانستند که این حرف‌ها به جایی برنمی‌خورد.

*خاتمی کاتیوشا می‌داد و ژ3 می‌گرفت

وی افزود: اینکه افتخار نیست که به سفر خارجی برویم ولی اگر در این سفرها از مواضع مطالبه‌گری برخورد کردیم، افتخار است. سربازی بود در زمان جنگ می‌رفت با سلاح ژ 3 بازمی‌گشت بعد فهمیدند وی کاتیوشا تحویل می‌داده و ژ 3 تحویل می‌گرفته. خاتمی طبعش اینگونه بود و این بزرگترین لطمه را به کشور زد.

رسایی، احمدی‌نژاد را فردی دانست که هر چه بیشتر به وی فشار وارد کنند قوی‌تر می‌شود ولی خاتمی مانند نارنگی می‌ماند که تا به وی دست بزنند پوستش کنده می‌شود. همین ویژگی نیز باعث شده بود که در دوران وزارت ارشادی وی عملا تاج‌زاده و چند نفر دیگر به او خط دهند و وزارت ارشاد به وزارت 5 وزیر و یک مشاور (خاتمی) تبدیل شود.

این نماینده مجلس دلیل دومی که آمریکا از ریاست جمهوری خاتمی خوشحال شده بود را وابستگی برخی چهره‌های اصلاح طلب به غرب دانست و گفت:‌ این افراد از پیش از دوم خرداد نوعی پشیمانی داشتند ولی عملیاتی نمی‌کردند کما اینکه گفتند ولایت فقیه را به این نحو قبول ندارند.

به گفته وی یکی از عناصر طرفدار مذاکره با آمریکا در دولت خاتمی آقای مهاجرانی بود که وی و نوری در زمانی که آقای هاشمی تلاش می‌کرد رئیس جمهور مادام‌العمر شود این افراد تلمبه زن بودند و مخالفت مقام معظم رهبری با ریاست جمهوری مادام العمر هاشمی وی را مجبور کرد که به سمت انتخابات بروند و اگر انتخابات مشکلی پیدا می‌کرد آبروی خود هاشمی می‌رفت.

رسایی با بیان اینکه طرفداران مذاکره مستقیم با آمریکا کلیدی‌ترین سمت‌ها را در دولت خاتمی گرفتند،؛ اظهار داشت: دو بال استراتژیک توسعه سیاسی و توسعه فرهنگی در دست عبدالله نوری و مهاجرانی بودند.

این نماینده مجلس با اشاره به سیاست تنش زدایی خاتمی گفت: اصل این سیاست خوب بود ولی با جریان حاکم بر دولت معلوم بود که الان چه در خواهد آمد. حتی طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها نیز که به اتفاق رای آورد بدین جهت بود که غرب می‌دانست می‌تواند از این طرح بهره‌برداری کند و برای غرب مهم بود که این طرح از کدام تفکر خارج می‌شود.

رسایی با بیان اینکه در همان سال ما محور شرارت در منطقه شدیم گفت: آقای حق‌شناس می‌گوید خاتمی با محکومیتش توطئه‌های بوش را خنثی کرد ولی پیام خاتمی کلی بود و هیچ نقطه تهاجمی در آن وجود نداشت. این در حالی است که خاتمی باید آمریکا را محاکمه می‌کرد که شما بودید که از طالبان حمایت کردید و ما زخم خورده طالبان هستیم.

*تنها نماز جمعه‌ای که مرگ بر آمریکا نداشت

عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی حادثه 11 سپتامبر را بسیار مهم خواند و افزود: این حادثه باعث شد که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در نماز جمعه شعار مرگ بر آمریکا داده نشود. به نوعی همه اصلاح طلبان و اصولگرایان در این فضای سنگین کُپ کرده بودند. چرا که آمریکا اتاق جنگ تشکیل داد و با لباس جنگی در آن اتاق ظاهر شدند و این باعث ترس همه شد. اما زمانی که مقام معظم رهبری در این باره موضع گرفت دوباره آرامش بازگشت چرا که آقا آمریکا را متهم کرد که باید جوابگو باشد.

رسایی سال دوم از دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی را سال تغییر در مواضع وی دانست و گفت: وقتی خاتمی فهمید که آمریکا آن آمریکایی که فکر می‌کرد فرق دارد، تغییر موضع داد ولی جریان مشارکت و اصلاح طلب برای مذاکره با آمریکا مواضع شدیدتری می‌گرفت.

این نماینده مجلس در ادامه به یادداشت بهزاد نبوی در یکی از روزنامه‌ها درباره حمله به ایران اشاره کرد و گفت: این فرد که نایب‌رئیس مجلس بود نوشت که اگر همه ملت پشتیبان حکومت باشند عقل ومنطق حکم نمی‌کند به جنگ نظامی با آمریکا برویم.این در حالی است که امام سال‌ها پیش جواب این نامه را داده بودند و نوشته بودند که ما از همان چه شما می‌ترسیدید عمل کردیم و سفارت آمریکا که جاسوس‌خانه بود را نیز بستیم.

 

*امام براساس منافع ملی تصمیم گرفت

حق‌شناس در ادامه این مناظره با بیان اینکه در پایان جنگ زمانی که پای منافع ملی پیش می‌آید و تفاوت قدرت و موقعیت اقتصادی بر اساس گزارش فرماند‌های جنگ مشخص می‌شود،حضرت امام در این می‌فرمایند باید به سمتی برویم که قطعنامه را بپذیریم، گفت: این نشان می‌دهد که حضرت امام هوشمندانه تصمیم گرفتند و 24 ساعت پس از شعار «جنگ جنگ تا رفع فتنه از جهان» تصمیم دیگری می‌گیرند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه جوانان و اینکه مردم گرسنگی نکشند، برای حضرت امام مهم بود، گفت: امام می‌دانست که با ارزی که داریم نمی‌توان جنگ را اداره کرد و با این چارچوب تصمیم گرفتند.

وی با اشاره به ماجرای اعزام لشکر برای مقابله با رژیم صهیونیستی که تا بیروت پیشروی کرده بود، گفت: در آن زمان امام فرمودند که راه قدس از کربلا می‌گذرد؛ زمانی که سرزمین خودمان درگیر جنگ است ما به اسرائیل چکار داریم. این نشان از تصمیم‌گیری امام بر اساس واقعیات دارد.

*مگر نبوی چه گفته است؟

حق‌شناس در پاسخ به انتقاد رسایی به یادداشت بهزاد نبوی، گفت: مگر نبوی چه گفت غیر از اینکه بر اساس واقعیات تصمیم بگیریم. شما جلوی شاخ گاو (آمریکا) بایستید، نشان عقل است؟ گاو با آن قدرتش و با آن شاخش کدام آدم عاقلی را مجاب می‌کند که در مقابلش بایستد، این کاری است که در دولت جدید اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: احمدی‌نژاد زمانی که ریاست جمهوری را در دست گرفت با طرح هولوکاست که هیچ ارتباطی به ما نداشت و هیچ سابقه تاریخی برای ما ندارد، کشور را وارد یک ورطه عجیب کرد که از این فضا اسرائیل بزرگترین نفع را برد و بیشترین کمک‌ها را از اروپا گرفت.

به گفته این فعال سیاسی کار تا جایی ادامه پیدا می‌کند که وزارت خارجه خود برگزارکننده کنفرانس ضد هولوکاست می‌شود و در اقدامی دیگر رئیس‌جمهور ایران که خود عضویت سازمان ملل را پذیرفته در مقابل قطعنامه‌های شورای امنیت در حالی که باید دیپلمات‌ترین فرد کشور باشد، می‌گوید قطعنامه‌ها ورق‌ پاره‌ای بیش نیستند.

*آیا قطعنامه‌ها ورق‌پاره بودند؟

حق‌شناس با بیان اینکه آیا این قطعنامه‌ها ورق پاره بودند که این بدبختی را سر ملت آوردند، اظهار داشت: با این حال آن جمله تاریخی «آنقدر قعطنامه صادر کنید تا قطعنامه‌دانتان پر شود» از احمدی‌نژاد همچنان در اذهان است.

وی با افتضاح خواندن وضعیت کشور در حوزه بین‌الملل و به حداقل رسیدن روابط 2 جانبه اظهار داشت: احمدی‌نژاد برای جبران این وضعیت، در تمامی اجلاسی که مدیرکل‌ها می‌روند شخصا حضور پیدا می کند. به عنوان مثال در اجلاس فائو حتی مدیرکل وزارت خارجه ایتالیا نیز به استقبال احمدی‌نژاد نمی‌آید، در برزیل نیز حتی یک کارمند به استقبال احمدی‌نژاد نمی‌رود.

مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی با اشاره به تصویب 5 قطعنامه علیه کشورمان و نقش دموکرات‌ها در ایجاد اجماع علیه کشورمان گفت: همین روسیه که ده‌ها میلیارد دلار از ما در بوشهر پول گرفته است و 10 سال از تعهدش در نیروگاه بوشهر عقب است علیه ما در قطعنامه‌ها مشارکت می‌کند و فقط کوبا با ماست، یعنی دنیا یک طرف افتاده و ما یک طرف دیگر افتاده‌ایم.

وی با انتقاد از وضعیت بین‌المللی کشور، اظهار داشت: احمدی‌نژاد اولین کسی است که به رئیس جمهور آمریکا تبریک می‌گوید و پاسخ نمی‌گیرد، آیا این شأن دیپلماتیک مملکتی با 2500 سال تاریخ است؟

*تحریم‌ها کشور را تهدید می‌کند

عضوشورای مرکزی حزب اعتماد ملی ریاست جمهوری خاتمی را باعث ارتقاء موقعیت ایران در دنیا دانست و گفت: در آن دوران کشور به نحو احسن اداره می‌شد و فساد 3 هزار میلیاردی نیز نبود. آقای رسایی دلار هزار تومانی امروز به 4 هزار تومان رسیده است، تحریم‌ها در حوزه پولی، اجتماعی، سیاسی کشور را تهدید می‌کند.

*وارد فاز محدود جنگ شده‌ایم

وی افزود: حمله به سفارت انگلستان که رهبری نیز به آن انتقاد کردند، چه لطمه بزرگی به کشور ما زد؛ علاوه بر این حضور پهپاد آمریکایی در آسمان ایران و پهپادهای ایرانی در آسمان اسرائیل نشان می‌دهد که وارد فاز محدوده جنگ شده‌ایم.

*بگوئید با آمریکا کجا مذاکره کرده‌اید؟

عضوشورای مرکزی حزب اعتماد ملی بااشاره به اظهارات رسایی در خصوص وجود مذاکره گفت: الحمدلله که مذاکره است ولی این مذاکره‌‌ها گویا به اطلاع مردم نرسیده چه ترسی دارید که آن را علنی کنید. بیاید بگویید که کجا مذاکره صورت گرفته است.

*وارد جنگ سایبری شده‌ایم

وی با انتقاد از روند کنونی که از تقابل به تخاصم رسیده است، گفت: در حال حاضر درگیر جنگ سایبری هستیم که میلیاردها دلار خسارت به تجهیزات هسته‌‌ای و نفتی ما وارد کرده است. الان ما وضعیتی مشابه پایان دوران جنگ داریم که به بالاترین نقطه بحرانی رسیده‌ایم.

*مذاکره در شرایط کنونی ضرر دارد

حق‌شناس تنها مسیر کمک به کشور را برگشت به اعتماد مردم دانست و گفت: در حال حاضر ما نیز مخالف مذاکره هستیم، زیرا در ضعیف‌ترین وضعیت 60 ساله اخیر هستیم و مذاکره در شرایط کنونی ضرر دارد. ما باید از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قوی شویم اگرچه در سخت‌افزاری (موشک و سلاح) و علوم با تکیه بر جوانان دانشمند به پیشرفت چشمگیری رسیده‌ایم اما توسعه یکجانبه کمکی به ما نمی‌کند.

وی افزود: مهمترین اقدام ما در شرایط کنونی تکیه به مردم است که بتوانیم در سال آینده مردم را پای صندوق‌های رأی بیاوریم و همان اتفاقی که در سال 76 افتاد، بیفتد و پس از انتخابات تمام جناح‌ها پشت سر رئیس جمهور قرار بگیرند تا نماینده دولت بتواند از موضع قدرت مذاکره کند.

عضوشورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه ارزش‌ها بخشی از منابع ملی ماست، اظهار داشت: ارزش‌ها باید مبتنی بر آرمان‌های عمومی باشد؛ تضمین و سلامت انتخابات که رهبری در بجنورد مطرح کردند، بسیار مهم است.

وی گفتمان کشور را در حوزه بین‌الملل گفتمانی صلح‌محور خواند و تصریح کرد: باید به دنیا بگوییم که در 400 سال اخیر ما به هیچ کشوری حمله پیش‌دستانه نکرده‌ایم.

*از شاخ گاو خیلی ترسیده‌اید

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی که آقای حق‌شناس شاخ گاو را مطرح می‌کنند، فهمیدم قصدشان چه چیز است، گفت: شما از طرف مقابل خیلی ترسیدید ولی من فکر نمی‌کردم که از مواضع نبوی حمایت کنید.

*مذاکره ما از جنس مجلس ششمی نیست

رسایی درباره مذاکره ایران با آمریکا از ابتدای انقلاب اظهار داشت: آقای حق‌شناس دقت نکردند که من چه گفتم؛ بنده گفتم که ما مذاکره کرده‌ایم ولی نه در پشت درب‌های بسته؛ مذاکره ما از جنس محاکمه است. در همین خراسان شمالی مقام معظم رهبری مذاکره کرد ولی اگر شما فکر می‌کنید مذاکره ما از جنس مذاکره مجلس ششمی است، آن مذاکره منافع ما را تضمین نمی‌کند.

وی در پاسخ به اظهارات حق‌شناس مبنی بر وضعیت مطلوب بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در دوران خاتمی گفت: بروید تاریخ را بخوانید که نماینده انگلستان در خاطراتش نوشته «نماینده ایران به من زنگ زد درحالی که داشتم به دستشویی می‌رفتم و نایستادم» این اظهارات برای این است که نشان دهد ما چقدر در نظر آنها حقیر هستیم.

رسایی با اشاره به اینکه 33 سال در قالب مذاکره‌ای از جنس محاکمه آمریکا را محاکمه کرده‌ایم، گفت: امام از روی ترس قطعنامه را نپذیرفت بلکه با توجه به نظر کارشناسان و مشورت قطعنامه را پذیرفت، اما آیا با بهزاد نبوی ترسو مشورت کرد؟

*چه کسی باید درباره مذاکره با آمریکا تصمیم بگیرد

وی از حق‌شناس پرسید: در حال حاضر چه کسی باید درباره مذاکره با آمریکا تصمیم بگیرد، مرجع تصمیم‌گیری کیست؟ در زمان جنگ چه کسی تصمیم پایان یافتن جنگ را گرفت. امروز باید جانشین امام خمینی در این باره تصمیم بگیرد نه کس دیگر.

در بین سخنان رسایی،‌حق‌شناس خطاب به وی گفت: پس امام باید با آیت‌الله مصباح مشورت می‌کرد که نکرد. رسایی پاسخ داد: این تیم که شما آنها را قبول دارید تیم متعهدی نیستند. اهل بیت نیز فرمودند که نباید با فرد ترسو مشورت کرد.

*رابطه خاک‌پرستی و حمایت از فلسطین

وی با بیان اینکه اگر ما خاک‌پرست هم باشیم باید در فلسطین سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: شعار رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات است و ما باید با آنها مقابله کنیم.

رسایی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس ششم، گفت: ایشان در آن دیدار پاسخ نامه نمایندگان را دادند و فرمودند، ما اگر عقب‌نشینی کنیم، آمریکا در کجا دست برمی‌دارد.

وی افزود: اینکه آمریکا شاخ خود را نشان دهد و ما بترسیم و عقب‌نشینی کنیم، یعنی اینکه ما باید همجنس‌بازی را بپذیریم، زنا را بپذیریم، با این وضعیت آیا آنها دست از سر ما برمی‌دارند؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات حق‌شناس در خصوص مواضع دولت گفت: معتقدیم که اشتباه احمدی‌نژاد این است که جایی شبیه شما می‌شود و مثل همان جریان متاسفانه (انحرافی) فکر می‌کند. شما به اظهارات احمدی‌نژاد درباره ورق‌پاره بودن قطعنامه انتقاد می‌کنید، درحالی که امام فرمود، آمریکا مانند شیری می‌ماند که دندان‌هایش ریخته. از یک طرف نعره می‌زند و از طرف دیگر چیزهای دیگری بیرون می‌دهد.

وی پرسید:‌ آقای حق‌شناس چرا حاضر نیستید بگوئید امروز در برابر مذاکره با آمریکا چه کسی تصمیم گیر است؟ معلوم است که ولایت‌فقیه باید تصمیم بگیرد.

رسایی ادامه داد: چرا جریان اصلاح‌طلب حاضر است از صبح تا شب هزار بار بگوید امام، صحیفه امام، راه امام ولی یک بار نمی‌گوید، ولی فقیه.

*اشتباه احمدی‌نژاد به خاطر شباهت به شماست

وی در پاسخ به سؤال حق‌شناس در خصوص تبریک احمدی‌نژاد به رئیس جمهور آمریکا گفت: اینکه احمدی‌نژاد اشتباه می‌کند، برای این است که شبیه شما شده است در ماجرای خانه‌نشینی یقه‌اش را ما می‌گیریم که چرا اینگونه کرد.

*پیامبری هستم که هم کتاب دارم هم سایت

رسایی در پاسخ به اظهارنظر حق‌شناس در خصوص موضع نگرفتن رسایی وی در خصوص عملکرد اشتباه احمدی‌نژاد، گفت: من الان پیامبرانی هستم که هم کتاب دارم، هم سایت و هم جزوه. تاکنون 16 جلد کتاب نوشته‌ام و در هفته نامه 9 دی نیز 4 تیتر ما انتقاد به احمدی نژاد بوده است.

وی با این پرسش که حد یقف غرب کجاست، اظهار داشت: این شاخ تا روز تسلیم شدن ما نشان داده می‌شود و حتی اگر تسلیم شویم این شاخ کنار نمی‌رود. استعمار همین است.

به گفته رسایی نزدیک انتخابات یک عده‌ای که می‌ترسند فکر می‌کنند مردم هم می‌ترسند و دنبال رای مردم هستند این‌ها دائم به اندیشه امام(ره) رجوع می‌کنند، زیرا امام اکنون در قید حیات نیست و می توانند با تفسیر خود از امام هر چه می خواهند بکنند، اما ولی فقیه جلوی حرکت‌های غلط این‌‌ها را می‌گیرد.

*12 سال از پیش‌بینی حمله به ایران گذشته

عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی ادامه داد: تفکر خاتمی زمانی که به سازمان ملل می‌رود هیچ ترسی را به همراه ندارد. شما سال 79 می‌گفتید که به ما حمله نظامی می‌کنند، الان 12 سال از آن روز گذشته و شما می‌خواستید ما را به این گاو‌ها تحویل دهید.

وی درباره اظهارنظر حق‌شناس پیرامون حضور حداکثری مردم در انتخابات همچون سال 76 گفت: مردم مگر سال 84 و 88 پای صندوق‌های رای نیامدند؟ در زندان موقعی که دوربین اظهارات تاج‌زاده را ضبط می‌کرد، وی گفت خودمان می‌دانیم که تقلب نشده و تقلب رمز بود اینها میگویند اگر مردم به ما رای دادند خوبند ولی اگر رای ندادند به گفته عبدی قابلمه بدست می‌شوند.

*پاسخی در قالب آیات قرآن

در ادامه این مناظره، یکی از دانشجویان خطاب به حق‌شناس گفت: شما دیدگاه پراگماتیسمی دارید ولی من جواب شما را قرآن می دهم که خداوند می فرمایند «ای کسانی که ایمان آورده‌اید یهود و نصارا را تکیه‌گاه خود قرار ندهید زیرا آنها تکیه‌گاه همدیگر هستند»

حق‌شناس در جواب این دانشجو گفت: من کاملاً با شما همراهم ولی آیا پوتین کمونیست نماز شب‌خوان است، آیا مسئولین کمونیست چین که امروز بزرگترین شریک ایران و بلعنده منابع مالی هستند، برادران مسلمان و مؤمن ما هستند؟

وی ادامه داد: آیا فقط در فلسطین مسلمان داریم؟ ما در چین که مسلمانان را قتل‌عام کردند چرا اظهار نظر نکردیم، در چچن که روسیه مسلمانان را قطعه‌قطعه‌ کرد چرا حرف نزدیم. البته در آنجا منافع ملی ما ایجاب می‌کرد که رابطه را به هم نزنیم. پراگماتیسم یعنی همین، نه اینکه نامه بدون جواب داشته باشیم.

وی در پاسخ به اظهار نظر رسایی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان تأکید بر روی حضرت امام دارند زیرا ایشان فوت کرده‌اند گفت: از نظر ما امام نمرده است و یک حقیقت همیشه زنده است. ما افتخار به پیروی ایشان داریم در مورد مواضع رهبری هم تابع هستیم. در زمانی که امام با شاه با آن همه قدرت به تنهایی می‌جنگید امام جشن‌های تولد امام زمان (ع) را تحریم کرد ولی دوستان شما، افتخارشان آن بود که با پول امام زمان (ع) جشن می‌گیرند در حالیکه مردم توسط عوامل شاه شهید شده بودند.

*واژه جام زهر احساسی بود

حق‌شناس با این ادعا که فردی از دوستان آقای رسایی در زمان طاغوت مقابله امام را با شاه از عدم علم می‌دانست، گفت:‌ در پایبندی ما به امام (ره) خللی وجود ندارد، امام در پیام قطعنامه جمله احساسی جام زهر را بیان می‌کنند ولی آیا پذیرش قطعنامه جز عزت و جلوگیری از ذلت بود؟

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه همان موقع که شعار جنگ مطرح شد، امام برای مردم احترام قائل بود گفت: ما این را از امام یاد گرفته‌ایم که مردم برایمان مهم باشند؛ اگر شما هم این دیدگاه را قبول داشته باشید برای شما هم احترام قائل هستیم.

*نحوه مواجهه با شاخ گاو

وی درباره نحوه مواجه با آمریکا که به عنوان یک گاو است گفت: می‌شود سراغ گاو رفت ولی وقتی که مسلح باشیم و اگر گاو به سمتمان حمله کرد کنار برویم و از بغل او را هدف قرار دهیم.

حق‌شناس ادامه داد: مثل ما مانند فردی شده که به او می‌گویند در این سوراخ مار است و این فرد دستش را در سوراخ می‌کند و مار دستش را می‌زند و پس از آن فرد چشمش را به درون سوراخ می‌برد تا مار بزند.

*رهبر انقلاب بر خلاف شما تصمیم می‌گیرد

رسایی با بیان اینکه در حال حاضر رهبر انقلاب بر اساس منافع ملی، مصلحت، عزت و حکمت و همچنین نظر کارشناسان بر خلاف نظر شما تصمیم می‌گیرد، گفت: شما می‌گویید ما می‌ترسیم و روزی که سلاح‌دار شویم باید بجنگیم اما امام گفت از آنچه می‌ترسیدید انجام دادیم شما 12 سال پیش وعده جنگ دادید ولی هیچ اتفاقی نیفتاد.

*علامه مصباح ذوالشهادتین است

وی با بیان اینکه یک فردی در زمان طاغوت مدعی شده است که امام به خاطر مقابله با شاه علم ندارد، شبیه شما فکر می‌کرده گفت: منظور آقای حق‌شناس آیت‌الله مصباح است ولی ایشان از مبارزترین افراد علیه شاه بوده است و بنده به شاگردی ایشان مفتخرم؛ به تعبیر حضرت امام علامه مصباح ذوالشهادتین است. یعنی شهادتش به اندازه شهادت دو نفر ارزش داشته است.

این نماینده مجلس در خصوص تبعیت اصلاح‌طلبان از امام و خط امام نیز گفت: اکنون دوره دانستن مردم است. این عین جمله جریان سبز بود که می‌گفتند با تفکر امام (ره)مخالفند اما شما تا فیها خالدون از این جریان حمایت می‌کنید.

رسایی در پاسخ به این سؤال که شما مدعی مواجهه دو تفکر خدامحور و انسان محور هستید پس چرا ما با شوروی و چین و بسیاری از کشورهای دیگر که رنگ و بوی اسلامی ندارند ارتباط داریم؟ گفت: این سؤال خوبی است ولی این را باید مد نظر داشت که برخی مواضع کشورها در راستای سیاست‌های ماست، ما نمی‌گوییم که نظام روسیه بر اساس خدامحوری است، معتقدیم که روسیه هم دشمن ماست ولی حضرت امام فرمودند شیطان بزرگ آمریکا است یکی را بزنی بقیه خود به خود از بین می‌روند.

به گفته این نماینده مجلس، ما با چاوز ارتباط داریم ولی مسلم است که ریاست‌جمهوری مادام‌العمری و بسیاری از سیاستهایش را قبول نداریم؛ ما با آنها به جهت مخالفت با استعمار همراهی می کنیم.

وی درباره حمایت از فلسطین نیز گفت: فلسطین یک نقطه استراتژیک است یعنی اگر در گوش اسرائیل بزنیم چین هم تبعات آن را پرداخت خواهد کرد ولی این آقایان اصلاح‌طلب تحمل حمایت ایران از یک کشور را نیز ندارند.

رسایی درباره زنده بودن حضرت امام نیز گفت: امام زنده هستند و وجود دارند ولی به شرط پشتیبانی از ولایت فقیه.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها