کد خبر: ۹۲۹۸۸
زمان انتشار: ۱۳:۵۱     ۲۳ آبان ۱۳۹۱
هواي ديروز تهران جان مي‌داد براي شنيدن خبرهاي خوب. نم باران كه رد پايش روي آسفالت خيس خيابان‌ها مانده بود و قطراتي كه از برگ‌ها چكه مي‌كرد يك روز رويايي را براي مردم اين شهر غالبا دود گرفته رقم زده بود.
به گزارش رجانيوز، اين روز براي جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي هم خوش يمن بود چرا كه دو فروشگاه محصولات اين جبهه، گشايش يافت، يكي در تهران و ديگري در كرج.
 
تا همين چند وقت پيش جمله معروفي بود كه مي‌گفت هنوز انقلاب به خيابان انقلاب نرسيده است! براي تاييد اين كنايه هم كافي بود تا در راسته كتابفروش‌هاي جلوي دانشگاه قدم بزني و چشمي بر ويترين آنها بچرخاني. اما حالا كم‌كم دارد اوضاع فرق مي‌كند. كتابفروشي انتشارات كيهان، صرير و فروشگاه پنجاه و هفت مغازه‌هايي هستند كه توانستند براي خودشان در اين راسته ويتريني دست و پا كنند و كتابهاي سالم و مفيد را عرضه كنند. البته اين بغير از بقيه كتابفروشي‌هايي است كه يكي به نعل زده‌اند و يكي به ميخ!
 
 
اما ديروز صبح يك مركز ديگر به جمع اين كتابفروشي‌ها اضافه شد. افرادي كه چند وقت يكبار گذرشان به خيابان انقلاب افتاده است حتما در دو سال گذشته شاهد تعطيل شدن فروشگاه سروش بوده‌اند و حتما هم چند وقتي بند و بساط بنايي را در آنجا ديده‌اند و صداي كلنگ و تيشه را شنيده‌اند. اما ديروز صبح جاي همه اين بند و بساط و سر و صدا را چند دست ميز و صندلي تر و تميز گرفته بود و دورشان هم قفسه‌هايي كه پر بودند از كتاب و ساير محصولات فرهنگي. كلي هم آدم اينكاره آمده بودند تا فروشگاه ترنجستان سروش را افتتاح كنند.
 
 
اين فروشگاه كه مي‌تواند به يكي از پاتوق‌هاي اهالي كتاب و كتابخواني تبديل شود محصول همكاري انتشارات سروش و شركت ترنج است. اولي كه معرف حضور هست و دومي هم شركتي زير مجموعه مجمع ناشران انقلاب اسلامي است كه در حوزه توزيع كتاب فعاليت مي‌كند.
 
 
پاي توزيع مي‌لنگد
 
در مراسم افتتاح اين فروشگاه از فضائلي مدير انتشارات سروش و احمدوند مديرعامل شركت ترنج گرفته تا حاج حسين يكتا مدیرعامل بنیاد خاتم الاوصیا صحبت كردند. ياسر احمد وند در اين مراسم گفت: «سال‌ها در حوزه فرهنگ تأکید ما بر حوزه تولید بود و به حوزه توزیع کم‌توجهی شده بود که شرکت ترنج با توجه به همین نیاز و برای رفع مشکلات توزیع به وجود آمده است و با نگاه جامعی که به مسئله توزیع دارد گسترش ویترین‌های کتاب و برپایی نمایشگاه‌های مختلف را در دستور دارد که با افزایش ویترین‌ها و وجود کتابفروشی‌های زنجیره‌ای در نقاط مختلف شهر حداقل به یکی از ویژگی‌های فرهنگی یک جامعه یعنی دیده شدن کتابفروشی می‌رسیم.»
 
 
مهدي فضائلي هم گفت: «فضائلی راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای در سراسر کشور را یکی از اقدامات موثر شرکت ترنج معرفی کرد و اظهارکرد: اولین فروشگاه این مجموعه تحت عنوان ترنجستان سروش امروز افتتاح می شود. هدف فروشگاه ترنجستان سروش و دیگر فروشگاه های زنجیر ه ای آسان کردن دسترسی و ارائه مناسب به کتاب و محصولات فرهنگی است. این فروشگاه نمونه ای است که علاوه برکتاب، وسایل کمک آموزشی، تصویری، صوتی و آثار هنری نیز به مخاطبان عرضه می کنند. همچنین تلاش شده است که این محصولات فرهنگی در محیطی مناسب بتوانند پاسخ نیازهای خریداران خود باشند.»
 
رد پاي حاج عبدالحسين در كشمير و جنگ 33 روزه
 
اما نوبت به حاج حسين يكتا كه رسيد همه انتظار داشتن تا اين راوي معروف اردوهاي راهيان نور حرفي بزند از جنس حماسه و ايثار؛ انتظاري كه حاج حسين با بيان اين خاطرات آنرا برآورده كرد:
 
 
«من وارد جمع‌هایی 400 نفره  از جوانان در کشمیر شدم که گرد هم جمع شده بودند و جلسه نقد کتاب داشتند. جالب بود که در یک مقطع از جلسه همگی با هم گریه می‌کردند. ابتدا فکر کردم مشغول مقتل‌خوانی هستند اما وقتی پرسیدیم که چه کتابی می‌خوانند، این جواب را شنیدیم: کتاب «پرواز تا بی‌نهایت» درباره شهید بابایی. وی افزود: بچه مسلمان‌های هندی به ما می‌گفتند حتما از سعید عاکف اجازه بگیرید تا کتاب «خاک‌های نرم کوشک» را در این جا ترجمه کنیم تا همه از آن استفاده کنیم. عده‌ای از بچه‌های لبنانی هم که در جنگ 33 روزه شرکت داشتند، می‌گفتند ما در زمانی که در گرداب مشکلات گیر می‌کردیم، کتاب «خاک‌های نرم کوشک» را باز کرده و می‌خواندیم. جالب است. ببینید که عبدالحسین برونسی، یک معمار کم ‌سواد مشهدی چه قدرتی  داشته و چگونه با حضرت زهرا (س) راز و نیاز داشته و به ایشان متوسل شده است؟»
 
از اين به بعد قرارمان باشد كافه كتاب كنار مصلي
 
دومين چراغ ديروز جبهه فرهنگي انقلاب در كرج روشن شد، در بلوار امامزداه حسن(ع) و جنب مصلي اين شهر و در فضايي بالغ بر 150 متر مربع. اين فروشگاه كه قرار است مركز فروش محصولاتي در سه حوزه خانواده، انقلاب اسلامي و دفاع مقدس باشد مي‌تواند خيلي از كتاب‌خوان‌ها را از سفر به تهران يا چرخيدن در كرج براي پيدا كردن كتاب مورد نظر بي نياز كند.
 
نكته مهم اين است كه اين كتابفروشي قرار نيست خست به خرج دهد و ويترينش را فقط در اختيار كتابهاي سوره مهر بگزارد، بلكه كتابهاي ساقي، روايت فتح و... هم در قفسه‌هاي آن چيده خواهند شد. با اين حال علاقه مندان كتاب حق دارند كلي كيف كنند كه به اندازه يك كتابفروشي، اوضاع توزيع محصولات فرهنگي بهتر شده است.
 
تازه اين‌را هم بايد اضافه كرد كه در محل فروشگاه سوره مهر در كرج جايي هم براي «كافه كتاب» در نظر گرفته شده است تا محلي باشد براي برگزاري نشست‌ها و جلسات فرهنگي و همچنين كتاب‌خوان‌ها بتوانند در آنجا چند ساعتي كنگر بخورند و لنگر بياندازند و با سر و كله زدن با كتاب‌ها حالش را ببرند. همچنين در این مرکز استفاده از فضای مجازی، فیلم، آلبوم های صوتی و تصویری، نرم افزارهای موضوعی، بازی های استاندارد تولید داخلی کتاب ها با موضوعات دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، تخصصی ادبیات، سینما، تئاتر، کودک و نوجوان و... دیده شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها