يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۹۵۷۹۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۸     ۰۷ آذر ۱۳۹۱
رییس شورای سیاستگذاری سومین جشنواره فیلم «عمار» ضمن گلایه از برخورد صدا و سیما با این جشنواره در دوره‌های گذشته جزییات سومین دوره برگزاری جشنواره فیلم مردمی «عمار» را تشریح کرد.
به گزارش 598 به نقل از ایسنا، وحید جلیلی در ابتدای سخنانش با اشاره به روند شکل‌گیری جشنواره مردمی فیلم «عمار» گفت: یکسال پس از حماسه 9 دی جشنواره فیلم «عمار» با معدود فیلم‌هایی آغاز به کار کرد، این جشنواره در دوره دوم در پنج محور بیداری اسلامی‌، تاریخ انقلاب اسلامی،‌ نقد درون گفتمانی،‌ فتنه 88 و جنگ نرم ادامه یافت که تعداد قابل توجهی از فیلمسازان جوان حزب‌اللهی در آن شرکت کردند.
 
وی ادامه داد: ما اکنون در حال برنامه ریزی برای برگزاری سومین دوره جشنواره فیلم «عمار» در دی ماه هستیم که در همان پنج محور که گفته شد برگزار می‌شود. خوشحالیم که آقای طالب زاده در این دوره هم کار کنار ما را پذیرفتند و دبیری جشنواره را برعهده گرفتند.
 
جلیلی همچنین درباره مکان برگزاری این دوره از جشنواره گفت: رایزنی‌هایی در این زمینه انجام شده و سینما فلسطین که سال‌های قبل میزبان جشنواره بود امسال هم در نظرمان هست اما مکان قطعی برگزاری جشنواره را طی روزهای آینده اعلام خواهیم کرد.
 
*** فیلم‌ها و موضوعات جشنواره «عمار» را در جشنواره‌های دیگر نمی‌توان یافت
 
در ادامه‌ی نشست خبری که 7 آذر ماه برگزار شد، نادر طالب زاده دبیر سومین جشنواره مردمی فیلم «عمار» هم با ابراز خرسندی از دبیری این جشنواره بیان کرد: جنس فیلم‌هایی که به جشنواره «عمار» ارسال می‌شود جنس متفاوتی از سایر جشنواره‌ها است. معتقدم کشورمان به جشنواره‌ای که به محورهای اصلی انقلاب اسلامی توجه کند واقعا نیاز داشت. گرچه اکثر جشنواره‌های ما مانند فجر و سینما حقیقت جشنواره‌های قوی هستند اما متاسفانه جای بحث گفتمان انقلاب اسلامی در آنها خالی بود.
 
وی ادامه داد: جشنواره «عمار» حال که در آستانه سومین دوره خود قرار گرفته است،‌ رشد خوبی داشته است و باید تلاش کرد تا بتوان فیلمسازان جوانی که استعداد دارند و استعداد آنان در این جشنواره نمایان شده را رشد داد.
 
طالب‌زاده با اشاره به موضوعات فیلم‌هایی که در جشنواره «عمار» مطرح می‌شوند،‌ اظهار کرد: ما در این دوره با موضوعات بسیار جذاب و متفاوتی روبرو هستیم که آنها را در جشنواره دیگری پیدا نمی‌کنید البته شاید بعضا برخی از فیلم‌ها از لحاظ ساختاری ضعیف باشند و این ضعف ساختار لزوم برگزاری دوره‌های سینمایی را برای این بچه‌های با انگیزه مشخص می‌کند.
 
این سینماگر در بخش دیگری از سخنانش با ابراز امیدواری از اینکه رسانه‌ها از جمله صدا وسیما به جشنواره «عمار» توجه کافی داشته باشند، بیان کرد: معتقدم در این دوره از انقلاب اسلامی که به لطف دشمنی دشمنان به سطح قابل توجهی رسیده‌ایم،‌ نیاز به فیلمسازان منتقدی داریم که هم افق را ببینند و هم به مشکلات اشاره کنند تا بتوانیم نقدی درون گفتاری را ایجاد کرده و مشکلاتمان را اصلاح کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: معتقدم حتی شاید برخی از فیلم‌هایی که در این جشنواره حضور دارند در شرایط فعلی قابل نمایش از تلویزیون به عنوان رسانه ملی نباشند که البته هیچ اشکالی هم ندارد اتفاقا برخی از این فیلم‌ها سنگ محکی برای تحمل رسانه‌ها هم است.
 
*** 516 اثر به جشنواره «عمار» رسیده است
 
همچنین حمید بامروت‌نژاد دبیر اجرایی سومین جشنواره فیلم «عمار» با اشاره به تعداد آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت: اگرچه مهلت فراخوان جشنواره تا پایان آبان ماه تعیین شده بود اما به دلیل استقبال این فراخوان تا 15 آذر تمدید شده است.
 
وی ادامه داد: تا کنون 86 فیلمنامه ،‌ 47 نقد‌، مقاله و پژوهش سینمایی‌، 383 فیلم( شامل انیمیشن،‌ داستانی‌، سینمایی،‌ مستند،‌ کوتاه و نماهنگ) در سایت جشنواره ثبت شده است که مجموعا تا کنون 516 اثر شده است. ضمن آنکه هنوز هم تا پایان فراخوان جشنواره یک هفته زمان باقی است. البته این را هم باید تاکید کنم که از میان این 516 اثر،‌ 20 اثر از خارج از کشور و از کشورهایی مانند افغانستان‌، مصر،‌ تونس‌، یمن‌ و غزه به جشنواره ارسال شده است.
 
دبیر اجرایی جشنواره «عمار» در ادامه سخنانش درباره برنامه‌ریزی‌ها برای اکران فیلم‌های این دوره از جشنواره بیان کرد: در حوزه اکران طبق روال دو دوره گذشته‌، برگزیدگان جشنواره به شکل مردمی در مکان‌های عمومی مانند مسجد‌، حسینیه‌، دانشگاه‌، سینما،‌ پارک‌، مزار شهدا‌ و... و با پتانسیل مردمی اکران می‌شوند. چندی قبل فراخوان ثبت درخواست اکران مردمی روی سایت جشنواره گذاشته شد و تا کنون از گرمسار‌، قم‌، تهران‌، کرمان و... در داخل و همچنین از انجمن اسلامی بلژیک‌، غزه‌ و... در خارج از کشور درخواست‌هایی برای اکران آمده است.
 
*** گلایه‌های مسئولان جشنواره «عمار» از صدا و سیما و شبکه مستند
 
به گزارش ایسنا، بخش بعدی این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت.
 
وحید جلیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره اینکه آیا با تلویزیون برای نمایش آثار برگزیده جشنواره «عمار» در دوره‌های مختلف توافقی شده است یا نه‌؟ گفت: امیدواریم صدا و سیما امسال توجه بهتری به جشنواره داشته باشد.
 
وی در عین حال خاطر نشان کرد: متاسفانه سال گذشته علی رغم تماس‌های مکرر و نامه‌های متعددی که ما به تلویزیون دادیم‌،کاری در زمینه نمایش آثار برگزیده جشنواره «عمار» انجام نشده است. ما تلاش زیادی کردیم تا حداقل برخی از فیلم‌های برگزیده جشنواره از شبکه تخصصی مستند نمایش داده شود. اما علی رغم همه نامه نگاری‌ها با رئیس محترم شبکه هنوز هم هیچ پاسخ اجرایی دریافت نکرده‌ایم و یک فیلم هم به نمایش در نیامده است.
 
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره «عمار» افزود: مدیر شبکه مستند روی کاغذ، از نمایش فیلم‌های برگزیده جشنواره استقبال کردند و آخرین نامه‌شان هم به پنجم مرداد ماه مربوط است. ما آثاری را برای شبکه مستند ارسال کرده و آنها 20 فیلم را انتخاب کردند و ما حتی حق پخش آن فیلم‌ها را هم گرفته‌ایم اما پس از آن تاریخ تا کنون دیگر اتفاق خاصی نیفتاده است.
 
جلیلی با گلایه از این موضوع و بی‌توجهی تلویزیون به جشنواره «عمار» عنوان کرد: امیدواریم شبکه مستند و سایر بخش‌های مختلف تلویزیون به جشنواره «عمار» به چشم یک فرصت نگاه کنند نه به چشم تهدید. امیدواریم دوستان عنایت بیشتری به نسل جدید فیلمسازان انقلاب داشته باشند.
 
طالب‌زاده هم در تکمیل سخنان جلیلی بیان کرد: مدیر شبکه مستند به من گفت که آمادگی کامل برای نمایش و پوشش جشنواره فیلم «عمار» دارد و در این زمینه اشتیاق داشت و امیدواریم که این اشتیاق به سرانجام برسد.
 
جلیلی در پایان سخنانش در پاسخ به سوال دیگری درباره بخش‌های جنبی جشنواره «عمار» هم یادآور شد: سال قبل جلسات محدودی را فراهم کردیم تا فیلم‌سازان با صاحب‌نظران و متفکران حوزه‌های مختلف تبادل نظر و گفت وگو کنند امسال هم این جلسات را ادامه خواهیم داد. همچنین تلاش داریم تا همزمان با برگزاری جشنواره یکسری از آثار را به چاپ برسانیم و از آنها رونمایی کنیم.
 
به گزارش ایسنا،‌ سومین دوره جشنواره فیلم «عمار» در دی ماه امسال برگزار خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها