کد خبر: ۹۵۸۴۸
زمان انتشار: ۱۷:۵۲     ۰۷ آذر ۱۳۹۱

به گزارش 598 به نقل از فارس، محمد جواد لاریجانی صبح امروز در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی هدف خود را از برگزاری این نشست عنوان کرد و افزود: غرض ما این است که در این ایام رو به رو هستیم با تحرکات بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران.

وی گفت: در جریان هستید که کشورهای غربی به رهبری آمریکا و صهیونیسم قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران در کمیته سوم سازمان ملل مطرح کردند.

لاریجانی تصریح کرد: این امر با تعلل آمریکا برای صدور روادید برای اعضای هیئت ایرانی همزمان شده که قصد حضور در سازمان ملل را داشتند و به طور کاملاً روشن مشخص است که یک سیاست خصمانه پشت این جریان نهفته است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اعلام این مطلب که از نظر ما قطعنامه‌ای که صادر شده فقط یک بیانیه خصمانه است و می‌توان در آن بخشی از جلوه‌های تخاصم علیه ایران و تفکر اسلامی را دید، گفت: البته ما به اشکال مختلف تلاش کردیم تا این قطعنامه را پاسخ دهیم و پاسخ‌هایمان تفصیلی باشد.

لاریجانی گفت: اتهاماتی که در این قطعنامه مطرح شده اتهاماتی کلیشه‌ای است و هر چند که ما می‌دانیم پرسش و پاسخ‌های ما برای آنها رنگ و بویی ندارند و آنها فاقد هرگونه صلاحیت اخلاقی هستند که بخواهند راجع به حقوق بشر صحبت کنند.

وی به حمایت آمریکا از تهاجم به غزه اشاره کرد و گفت: این تحرکات متأسفانه بسیار مذبوحانه بود و شاهد آن بودیم که برخی از کسانی که اتهامات بزرگی به آنها نسبت داده شده امروز به عنوان مدافعان حقوق بشر شناخته می‌شوند.

وی گفت: امروزه و در طول دهه اخیر تروریسم به یک مکانیزم برای غربی‌ها تبدیل شده تا از آن برای سرکوب ملت‌ها استفاده کرده و به آن رنگ و بوی حقوق بشر بدهند.

لاریجانی تصریح کرد: اعمال حقوق بشر برای جمهوری اسلامی ایران یک وظیفه شرعی است و تعهداتی نیز نسبت به آن در قانون مورد تأکید قرار گرفته است. غرب باید بداند که چه علیه ما حرف بزند و چه از ما حمایت کند در مسیر و مشی ما تغییری ایجاد نخواهد شد.

لاریجانی‌ها در کار، دوستی و برادری ندارند

محمدجواد لاریجانی در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره کشته شدن خبرنگار شبکه پرس تی وی در غزه گفت: کشتن خبرنگاران و حمله به محل آنها همزمان با ایجاد محدودیت‌هایی برای خبرنگارانی که حقایق را منتشر می‌کنند حکایت از ضعف نظام غربی دارد.

وی گفت: آنها می‌ترسند که حکایتی که شما از جنگ انتشار می‌دهید تمام تلاش رسانه‌های آنها را خنثی کند و در کوران سرکوب رسانه‌های حقیقت‌گرا صدای مظلومان به گوش مردم جهان برسد.

وی گفت: ما موضع‌گیری‌هایی در رابطه با کشته شدن خبرنگاران داشته‌ایم اما اینها کافی نیست و بدانید از همه مکانیزم‌های موجود استفاده خواهیم کرد تا از جریان روشن اطلاع‌رسانی حمایت کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: ما برای کشتن خبرنگار شبکه پرس تی وی 6 سرفصل استخراج کردیم که 3 تای آن عبارتند از: خاموش کردن جریان واقعی اطلاعات سپس پوششی برای جنایات انجام شده و در نهایت منفعل کردن رسانه‌ها که البته 3 گزینه دیگر هم وجود دارد.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود به موضوع گزارش تهیه شده توسط احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این گزارش فاقد وجاهت قانونی است و حتی مکانیزم‌هایی که برای تهیه یک گزارش باید رعایت شود هم در آن به چشم نمی‌خورد.

وی گفت: گزارشگر ویژه، گزارشگری است که باید به طور بیطرفانه گزارش‌هایی که داده می‌شود را بررسی کند و دارای یک متدولوژی مشخص باشد.

وی گفت: احمد شهید از زمانی که به عنوان گزارشگر ویژه انتخاب شد در نقش یک بازیگر رسانه‌ای از یک تلویزیون به تلویزیون دیگری می‌رفت و علیه کشورمان سخن‌پراکنی می‌کرد.

لاریجانی تصریح کرد: احمد شهید در جایی مدعی شده است دو هزار ادعا جمع کرده است و می‌خواهد ظرف 3 روز حضور در ایران همه آنها را بررسی کند در حالی که هر عقل سلیمی می‌پذیرد که بررسی 2 هزار پرونده و ادعای نقض حقوق بشر در 3 روز امکانپذیر نیست.

وی افزود: ما خودمان پاسخ تمام ادعاهای احمد شهید را جمع کرده و برای او فرستادیم اما او قانع نشد و ادعا کرد که 200 گزارش کاملاً محرمانه به او رسیده است که نمی‌تواند اسامی آنها را به ما بگوید در حالی که خودتان می‌دانید وقتی نتوان مرجع گزارشی را نام برد یعنی صلاحیت آن گزارش مخدوش است.

لاریجانی تصریح کرد: احمد شهید دنبال سندسازی علیه ایران است و در جایی گفته است که هر کسی علیه ایران سندی دارد پول سفرش را می‌دهیم بیاید برلین، پاریس و لندن و برای ما افشاگری کند خوب این موضوع کاملاً مشخص است که هدفی غیر از سندسازی در پس این ادعا وجود ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به این مطلب که ما از ابتدا حامی اصلی گزارشگری بوده‌ایم گفت: ما از همان ابتدا گفتیم که بهترین مکانیزم گزارشگری مکانیزم UPR است که مورد توافق اکثر کشورها است و ما هم به خانم پیلای این پیشنهاد را داده‌ایم.

وی گفت: اگر احمد شهید قصد دارد بر همین روالی که تاکنون علیه ایران گزارش تهیه کرده است عمل کند. اصلاً نیازی نیست به ایران بیاید. کافی است تمام حرفهایی که رسانه‌های بیگانه علیه ایران می‌زنند را در سایت‌ها کپی و پیست کند تا به جای صد صفحه گزارش هزار صفحه گزارش به دست بیاورد.

وی افزود: نظامی که از احمد شهید دفاع می‌کند و او را به اینگونه گزارشگری ترغیب می‌کند نظامی شرم‌آور است و نکته جالب اینجاست که احمد شهید یک کارنامه ناکام برای سازمان‌های بین‌المللی تبدیل شده است. هر چند که ما در جریان سفر بان کی‌مون به ایران به ایشان گفتیم که ما موافق گزارشگری هستیم اما گزارشگری بیطرف.

یکی از خبرنگاران خطاب به لاریجانی گفت: تاکنون حضور گزارشگر در کشور ما سابقه داشته است که وی تصریح کرد: بله تاکنون 7 گزارشگر به صورت موردی به کشور ما آمده‌اند و از نزدیک موضوعاتی که مد نظرشان بوده را مورد بررسی قرار داده‌اند و به کشورشان بازگشتند اما همگی آنها دارای یک متدولوژی بودند.

یکی از خبرنگاران درباره تکذیب گزارش احمد شهید توسط ستاد حقوق بشر پرسید که لاریجانی گفت: گزارش احمد شهید حتی لیاقت تکذیب کردن را هم ندارند.

یکی دیگر از خبرنگاران از لاریجانی درباره پرونده مفتوحه وی درباره اختلاف ملکی پرسید که لاریجانی گفت: من یک بار در دادگاه شرکت کردم و از خودم دفاع کردم هرچند پرونده مربوط  به مالکیت یک زمین زراعی است.

وی گفت: خوشبختانه این پرونده مربوط به ال‌ سی‌های تقلبی یا عتیقه‌ های و زیرخاکی نیست بلکه یک زمین کشاورزی است که بنده دارم آنجا جو و گندم می‌کارم.

وی به مزاح به خبرنگاران گفت: شاید تاکنون این موضوع برای شما پیش نیامده است اما من جواد لاریجانی 25 سال است کشاورزی می‌کنم و البته جالب است بدانید مزرعه‌داری صفای زیادی دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به صحبت‌های صادق آملی لاریجانی درباره اینکه قرار نیست در رسیدگی به پرونده وی کارشکنی صورت گیرد، گفت: ما لاریجانی‌ها درست است که با هم روابط برادرانه خوبی داریم و پشت هم هستیم اما در زمینه کار هیچ دوستی و برادری بین ما وجود ندارد و ما یکدیگر را نمی‌شناسیم.

وی گفت: بیش از 150 هزار پرونده شبیه پرونده من درباره مشکلات مربوط به زمین‌های کشاورزی وجود دارد که در حال رسیدگی در دستگاه قضایی است.

وی گفت: هر چند من اطلاعات بیشتری درباره پرونده‌ام نمی‌توانم ارائه کنم اما امیدواریم به زودی پروسه قضایی آن طی شود و نتیجه آن به عموم مردم ارائه شود.

ایران حامی فلسطین خواهد ماند

محمدجواد لاریجانی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره پرونده فوت ستار بهشتی گفت: گزارش‌های دقیق و مرحله به مرحله پرونده از سوی مسئولان مربوطه قضایی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی گفت: دادستان کل و دادستان تهران اطلاعات خوبی به دست آورده‌اند که قطعاً برای روشن شدن افکار عمومی آن را به اطلاع ملت ایران خواهند رساند.

وی گفت: مطرح شدن این پرونده از سوی رسانه‌های غربی فقط یک جنجال رسانه‌ای است زیرا تعداد کسانی که در زندان‌های آمریکا هستند و بدون دلیل سال‌ها زندانی می‌شوند و پس از شکنجه‌های زیاد کشته می‌شوند رقم بالایی است.

لاریجانی به دوره ریاست جمهوری بوش پسر اشاره کرد و گفت: در آن زمان روش‌های غیر انسانی شکل و ظاهری قانونی پیدا کرده بود و در فضایی شکنجه‌گرانه رنگین‌پوستان شکنجه می‌شدند و هیچ پیگیری هم نسبت به حقوق آنها نمی‌شد.

وی افزود: هر چند ما در ستاد حقوق بشر پیگیر آن هستیم که حقوق شهروندانمان تضییع نشود و به حقشان برسند، در این پرونده هم با دستور قاطع رئیس دستگاه قضایی به همه جهات این حادثه رسیدگی خواهد شد و مطمئن باشید بدون هیچ اغماضی با همه خاطیان این پرونده برخورد خواهد شد.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران مسئله زندانبانی از اهمیت بالایی برخوردار است و تلاش زیادی صورت می‌گیرد تا هم افراد کمتر به زندان بروند و هم در زمانی که در زندان در حال تحمل کیفر هستند از همه حقوق خودشان برخوردار باشند تا زمان محکومیتشان به پایان برسد.

یکی از خبرنگاران درباره جنایات صهیونیست‌ها در غزه پرسید و گفت: آیا تدابیری اتخاذ شده که یک پرونده با همکاری کشورهای سازمان همکاری‌‌های اسلامی مفتوح شود تا صهیونیستها مجازات شوند.

لاریجانی پاسخ داد: در مورد غزه و جنایت صهیونیست‌ها باید این نکته را بگویم که ما همیشه حامی محکم و اصلی برای مردم فلسطین خواهیم بود تا آنجا که به آنها کمک خواهیم کرد و پناهشان خواهیم داد.

وی تصریح کرد: مردم فلسطین باید با یک رفراندوم سرنوشت خود را تعیین کنند و این گونه نباشد که یک عده‌ای از منهتن بلند شوند بیایند در فلسطین نسل‌کشی کنند و خودشان را صاحب یک کشور بدانند.

وی به مسئله بحرین اشاره کرد و گفت: در همین کشور همسایه ما بحرین هست. حق آنها این است که از یک حق رأی برخوردار باشند و متأسفانه سردمداران این کشور حاضر نیستند این حق رأی را به آنها بدهند.

وی گفت: ما می‌دانیم که دخالت هر کشوری در کشور دیگر امری نامیمون است البته از بیداری اسلامی حمایت خواهیم کرد همان گونه که رهبر انقلاب اولین فردی بود که از این انقلاب‌ها حمایت و دفاع کرد.

یکی از خبرنگاران پرسید: در چند سال اخیر رسانه‌های بیگانه فرافکنی‌های زیادی علیه مردم کشورمان دارند و در هر فرصتی قصد ضربه زدن به نظام ما را دارند آیا ستاد حقوق بشر قصد ندارد از این رسانه‌ها شکایت کند؟لاریجانی گفت: در جریان باشید که ما یک کشور با اهمیت هستیم، ما همچون برخی از کشورها درجه هشتم نیستیم که از ما حرف نزنند.

وی گفت: وقتی یک کشور تأثیرگذار باشد مانند ایران عده‌ای برای خراب کردن آن به هر ترفندی دست می‌زنند و در هر کوی و برزنی از آن بد می‌گویند هر چند که این بدگویی‌ها خللی در راه پیشرفت ما ایجاد نخواهد کرد.

وی خطاب به رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها باید به رسالتشان عمل کنند و خودشان به دنبال حقیقت و کشف آن باشند هر چند که مسئولان نیز باید در جهت تنویر افکار عمومی پاسخ رسانه‌ها را بدهند و ما امیدواریم این رابطه‌ها گسترش و تعمیق بیابد.

یکی از خبرنگاران خطاب به دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: نظر شما در رابطه با شکنجه چیست؟ که لاریجانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که در قوانین آن شکنجه منع شده است و نکته جالب‌تر این است که در شرع مقدس ما شکنجه حرام شده است و به مراتب کمتر از کشورهایی که تبلیغات می‌کنند و بر شکنجه‌هایشان سرپوش می‌گذارند در کشور ما تخلف رخ می‌دهد.

بازدید رئیس جمهوری از زندان اوین در آینده

محمد جواد لاریجانی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره بازدید محمود احمدی‌نژاد از زندان اوین گفت: بازدید از زندان اوین نه تنها مورد استقبال ماست بلکه یک خواسته منطقی است که ما از رئیس جمهور داریم.

وی گفت: ما دوست داریم آقای احمدی‌نژاد به زندان‌ها سرکشی کند تا مشکلاتی که دستگاه قضایی در امر زندانبانی دارد را از نزدیک شاهد باشند و حداقل به ما کمک کند.

لاریجانی تصریح کرد: البته در جریان درخواست بازدید ایشان از زندان اوین دو نکته ممکن بود به شائبه تبدیل شود ابتدا آنکه خدایی نکرده برخی رسانه‌ها هدف رئیس جمهوری را ملاقات با نزدیکان خود که در زندان هستند قلمداد کنند و دیگر اینکه در جریان بازدید او موضوع اختیارات رئیس جمهوری که مربوط به نظارت وی می‌شود به گونه‌ای اشتباه برداشت شود.

وی افزود: به طور قطع در آینده شاهد حضور رئیس جمهوری در زندان‌ها خواهیم بود و امیدواریم در جریان این بازدید‌ها او کن تا مشکلات زندان‌بانی برطرف شود.

یکی از خبرنگاران از لاریجانی درباره مذاکره با آمریکا پرسید که لاریجانی پاسخ داد مذاکره با آمریکا یک موضوع با حساسیت است و من نظرم را بارها در این زمینه اعلام کردم.

وی افزود: مبانی مذاکره با آمریک باید روشن باشد و باید به عنوان بخشی از تعامل ما با دشمنانمان مطرح شود.

وی گفت: در منطق اول این گونه القا شده است که فشارهای اقتصادی به کشور ایران کارگر شده و حالا خوب است که آمریکایی‌ها به سراغ ما بیایند و با ما مذاکره کنند در حالی که این یک منطق فاسد است در منطق دوم غرب آن قدر قوی خود را تصور کرده که ما باید با آنها کنار بیاییم که این منطق هم از ریشه خراب است زیرا ما به اندازه غرب قوی شده‌ایم که نیازی به مذاکره با آن نداشته باشیم.

وی گفت: آمریکا باید برای مذاکره با ایران استراتژی خصمانه و کور خود را که توسط رؤسای جمهور آن علیه ایران تحمیل شده کنار بگذارد زیرا در این شرایط مذاکره هیچ مفهومی نمی‌تواند داشته باشد.

وی گفت: ما باید منافع نظام خودمان را در نظر بگیریم و سپس بر اساس منافعمان به مذاکره فکر کنیم.

لاریجانی با اشاره به این مطلب که امیدواریم آقای اوباما در دور دوم ریاست جمهوری خود با پروژه‌های صهیونیستی برخورد قاطع‌تری داشته باشد گفت: آمریکا باید بداند که سیاست تخاصم علیه ایران یا همان سیاست چماق و هویج سیاستی شکست‌ خورده است زیرا هم چماقش شکسته و هم هویجش پوسیده شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه به نظر شما چرا آمریکا در صدور روادید برای حضور هیئت حقوق بشر ایرانی تعلل کرده است گفت: ما بیش از 2 ماه قبل از زمان حضورمان در آمریکا درخواست صدور روادید را ارائه دادیم.

وی گفت: اما سیاست خصمانه آمریکا باعث شد تا برای ما روادید صادر نشود و این در حالی است که بیش از 8 ماه است که روادید دیپلمات‌های ما که باید در سازمان ملل حضور داشته باشند توسط آمریکا صادر نشده است.

لاریجانی تصریح کرد: متأسفانه آمریکا از قدرت خود به عنوان کشوری که سازمان ملل در آن مقر دارد سوء استفاده کرده و مانع از حضور نمایندگان کشورمان در سازمان ملل شده است.

 

شکنجه در ایران منع شده و حرام است

جواد لاریجانی درباره وظایف دستگاه قضایی در جهت حفظ حقوق شهروندان و ملت ایران گفت: قوه قضائیه تنها قوه‌ای است که همه کارش بنا شده تا حقوق از دست رفته افراد در ریزترین سطح خودش هم حفظ کند.

وی گفت: ستاد حقوق بشر 8 سال پیش با نظر مقام معظم رهبری تأسیس شد و 5 وزیر، رئیس دیوان عالی کشور، فرمانده نیروی انتظامی و دادستان کل کشور در آن عضویت دارند.

وی گفت: محور اول فعالیت آن رسیدگی به تعهدات در قبال مسائل حقوق بشر است.محور دوم دفاع از تهاجماتی است که به اسم حقوق بشر به ما وارد می‌شود و محور سوم حفاظت از خود حقوق بشر و طرح مسئله و توسعه آن است.

وی گفت: ما در منطقه بزرگترین دموکراسی را داریم اما از آنجا که لیبرال سکولار نیستیم مورد علاقه غربی‌ها و به خصوص آمریکا نیستیم در حالی که برخی کشورهای منطقه ما با یک استبداد همیشگی در رابطه بودند.

وی گفت: متأسفانه آن زمانی که اسناد حقوق بشر بر اساس یک تفکر لیبرال تنظیم می‌شد برخی کشورهای اسلامی خواب بودند و برخی دیگر نیز هیچ نظری ندادند اما ما امروز معتقدیم که باید این اسناد مورد بازبینی قرار گیرد و تفکرات همه مردم جهان در آن نقش داشته باشد.

وی گفت: کشور ایران یکی از بزرگترین تمدن‌های جهان است در حالی که غربی‌ها نه اولین تمدن را داشتند و نه اینکه حتی تمدن تأثیرگذاری داشتند در حالی که متأسفانه امروز کشور ما را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند.

وی گفت: غربی‌‌ها صریحاً احکام شرعی ما را زیر سؤال می‌برند و دخالت آشکاری در مسائل ما دارند در حالی که ما معتقدیم مسلمانان باید بتوانند فکر اسلامی خودشان را پیاده کنند و بر اساس همان سبک زندگی که اسلام برای آنها تعریف کرده به پیش بروند.

جواد لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به وقوع شکنجه اشاره کرد و گفت: شکنجه در کشور ما حرام و خلاف قانون است و اگر گزارشی شود قوه قضائیه با آن برخورد خواهد کرد زیرا موضع قاطع دستگاه قضایی برخورد با هر گونه بی‌عدالتی است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خاطرنشان کرد: برخی از ادعاهای شکنجه‌ای که در طول سال‌های گذشته به ما رسیده بود را مورد بررسی قرار دادیم اما مشخص شد آنها فاقد پایه و اساس است اما مطمئن باشید اگر موردی را کشف کنیم با آن برخورد قاطع خواهیم داشت.

یکی از خبرنگاران درباره پیش شرط‌های پذیرش احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه اشاره کرد که لاریجانی پاسخ داد: ما معتقد هستیم که باید گزارشگری بی‌طرفانه انجام شود در حالی که احمد شهید یک بازیگر بیش نیست.

وی گفت: گزارش باید قابلیت راستی آزمایی داشته باشد و البته ما معتقدیم با گشایش دبیرخانه کمیساریای عالی در کشورمان موضوع گزارشگری به نوعی مرتفع شود و برخی مشکلات حل شود.

لاریجانی همچنین به اعدام برخی از مجرمان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: غرب باید از ما سپاسگزار باشد که اجازه نمی‌دهیم مواد مخدر از کشورمان رد شود و به غرب سرایت کند.

وی گفت: ما در سال میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنیم تا با ورود مواد مخدر به کشورمان مقابله کنیم و این طبیعی است که در این مسیر مجرمان این موضوع را هم به سزای عملشان برسانیم.

وی گفت: ما برای محکوم کردن هر فرد یک پروسه قضایی طی می‌کنیم و بر اساس یک رسیدگی عادلانه مجرمان را به سزای عملشان می‌رسانیم و خوب است بدانید که هیچ فردی بدون طی شدن پروسه قضایی محکوم و سپس مجازات نخواهد شد.

دبیر ستاد حقوق بشر درباره سخن‌پراکنی های بی‌بی‌سی و حمایت این شبکه از تروریست‌ها گفت: پناه دادن به شبکه‌های تروریستی خلاف مصوبات بین‌المللی است.

وی گفت: مردم غرب خودشان باید از سردمدارانشان بپرسند که چرا پایتخت کشورهای اروپایی به بهشت تروریست‌ها تبدیل شده و تروریست‌ها در این شهرها زندگی می‌کنند.

لاریجانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی حمایت آشکار غرب از تروریست را در مجامع بین‌المللی پیگیری کرده و از طریق قربانیان این گونه جنایات هم این گونه پیگیری‌ها را ادامه خواهند داد.

وی همچنین تصریح کرد: قصاص یک حق شخصی است هر چند بر اساس آیات قرآن بر بخشش و گذشت تأکید شده و ما هم در بسیاری از موارد تلاش کرده‌ایم تا رضایت شکات را اخذ کنیم که این هم یکی دیگر از کارهای ستاد حقوق بشر است.

یکی از خبرنگاران از لاریجانی درباره تشکیل یک کمیسیون به نام کمیسیون حقوق بشر اسلامی در سال 75 نکاتی را پرسید و گفت: سرانجام فعالیت آن کمیسیون به کجا رسید آیا آن کمیسیون با ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادغام شده است.

لاریجانی پاسخ داد: در زمان ریاست آیت‌الله یزدی من نماینده مجلس بودم و به ایشان پیشنهاد دادم تا یک کمیسیون به نام کمیسیون حقوق بشر اسلامی تشکیل شود.

وی گفت: آن زمان من و تعدادی از همکارانم این کمیسیون را تشکیل دادیم اما پس از مدتی آن کمیسیون به یک NGO تبدیل شد و البته خوب است بدانید امروز بیش از 8 هزار NGO در رابطه با حقوق بشر فعالیت می‌کند.

وی گفت: در برخی از کشورها ستاد حقوق بشر یک نهاد حکومتی است در برخی یک NGO و در برخی از کشورها حتی وزیر حقوق بشر داریم البته در کشور ما این ستاد یک نهاد حکومتی است.

وی تصریح کرد: ما حقوق بشر را تضمین کننده‌ای برای بقای بشر می دانیم اما طبیعی است که مبنای ما عقلانیت اسلامی باشد و بر این مدار حرکت کنیم.

تصویب نهاد ملی حقوق بشر در آینده نزدیک

لاریجانی  به ضرورت تصویب نهاد ملی حقوق بشر اشاره کرد و گفت: تصویب این نهاد چند مسیر می‌‌تواند داشته باشد.

وی گفت: در برخی از کشورها پذیرفته شده است که تصویب این نهاد با مجلس باید باشد و ما هم تلاش می‌کنیم تا از همین مسیر حرکت کنیم.

وی گفت: آنچه که امروز در سوریه رخ می‌دهد و برخی از مخالفان توسط کشورهای غربی حمایت می‌شوند امری مذبوح است و از نظر ما بسیار بسیار قبیح است.

لاریجانی تصریح کرد: اگر خیلی خوشبینانه بررسی انجام دهیم خواهیم دید که کمتر از 10 درصد از افرادی که امروز در سوریه مخالف دولت هستند و سلاح به دست گرفته‌اند تبعه این کشورند و 90 درصد مابقی از سوی کشورهای غربی استخدام شدند.

وی گفت: به نظر ما این توطئه عظیم غیر موجه است و باید مردم سوریه خودشان تصمیم‌گیری کرده و به یک انتخاب برسند.

وی حمایت از برخی گروه‌های مسلح و به رسمیت شناختن آنها را توسط کشورهای غربی یکی دیگر از مصادیق نقض حقوق بشر قلمداد کرد و گفت: این امر فاقد وجاهت قانونی و بین‌المللی است.

یکی از خبرنگاران درباره شرایط نسرین ستوده و اعتصاب غذای وی پرسید که دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه پاسخ داد وضع مزاجی نسرین ستوده مناسب ارزیابی شده است.

وی گفت: این فرد با خانواده‌اش ملاقاتی خوبی داشته است و به این نکته توجه داشته باشید که ما نسبت به وضعیت جسمی هر کدام از زندانیان حساس هستیم.

لاریجانی تصریح کرد: نسرین ستوده تمامی مراحل دادرسی را طی کرده و بر اساس رای دادگاه اتهامش فعالیت بر علیه امنیت نظام بوده است و البته ارتباط با افرادی که از مخالفان نظام به شمار می‌روند.

وی افزود: نسرین ستوده از شغل وکالت سوء استفاده کرد و این در حالی است که هر کسی در هر شغلی تخلفی مرتکب شود فارغ از شغل‌اش به اتهاماتش رسیدگی خواهد شد.

وی به داستان سکینه محمدی اشاره کرد و گفت: فردی آمد و وکالت وی را قبول کرد در حالیکه در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور نداشت و صرفا با تهیه یک بلیط به غرب رفت و از این شبکه به آن شبکه بر علیه ایران صحبت کرد که این مصداق کامل سوء استفاده از شغلش بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: امروز پرونده سکینه محمدی پس از بررسی‌های لازم رسیدگی شده و آخرین گزارشی که به دست من رسیده است این است که وی در حال حاضر در مرخصی به سر می‌برد و در کنار خانواده‌اش رسیدگی می‌کند.

یکی از خبرنگاران گفت: امروز شاهد آن هستیم که غرب بر علیه کشورما تحریم‌هایی را روا داشتند آیا قصد ندارید از طریق نقض حقوق بشر پیگیری کنید.

لاریجانی گفت: اول باید ببینیم که این تحریم ها برای چه به کشور ما روا داشته شده است.

وی گفت: اگر قرار بوده آنها مسیر توسعه دانش هسته‌ای ما را متوقف کنند که شکست خوردند.

اگر قرار بوده ما را یک نظام سکولار بار بیاورند باز هم شکست خورده‌اند پس از هر جنبه‌ای نگاه کنیم تحریم‌ها هیچ نقشی بر توسعه ما نداشته.

وی گفت: فقط از یک جنبه آن هم غربی‌ها با این تحریم‌ها حقوق اولیه مردم کشور ما را خدشه‌دار کردند که در این زمینه هم ما پیگیری‌های لازم را خواهیم کرد.

وی گفت: ما در مسیر دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای لحظه‌ای کوتاه نخواهیم آمد و امروز خوشحالیم که برق خانه‌های ما از رآکتوری تأمین می‌شود که خودمان ساخته‌ایم و حتی فوت و فن درست کردن سوخت آن را هم بلدیم.

وی گفت: بسیاری از کشورهای منطقه آرزوی داشتن انرژی هسته‌ای را دارند و ما خوشحالیم امروز این انرژی را داریم و غرب باید بدانند اگر در فکر محروم کردن ما بوده اشتباه کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها