يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۹۵۹۲۲
زمان انتشار: ۱۲:۳۸     ۰۸ آذر ۱۳۹۱
نگاهی به حواشی اخیر فیلم «من مادر هستم»:
چندی پیش در نمایشگاه مطبوعات، فرصتی برای گفتگو با مجری این برنامه جناب آقای گبرلو پیدا شد و در جمع کوچکی از مسئولین فرهنگی رسانه های ارزشی، بسیاری از انتقادات و مباحث اختلافی که می بایست در این برنامه طرح گردند به ایشان منتقل شد. اگرچه این مباحث برای آقای گبرلو تازگی داشت و ایشان تصور نمی کردند حزب الله اینقدر حرف در عرصه سینما داشته باشد، اما خیلی محترمانه اشاره کردند که طرح این مباحث را به صلاح سینما نمی داند...

سرویس نقد رسانه پایگاه 598 / «گفتگوگریزی»، «مصالحه» و «بایکوت منتقد» وضعیت فرهنگی کشورمان را به جایی رسانده است که فضای اخیر بوجود آمده در باب اکران فیلم «من مادر هستم» را به قول یکی از رسانه های سینمایی «لحظه ای مهم» و «امیدی برای باز شدن باب گفتگو در باب فرهنگ» باید دانست. حرکت اعتراضی انصار حزب الله و تجمعشان در مقابل نهادی که به غلط وزارت «ارشاد اسلامی» نام گرفته، برعکس آنچه تصور می شود، نه تنها یک عمل ضدفرهنگی نیست، بلکه یکی از فرهنگی ترین اتفاقاتی است که در سالهای اخیر روی داده است. زیرا پیش از آنکه اعتراضی به فیلم باشد، خیزشی است علیه مسئولین گفتگوگریز و آنانی که از «بحث فرهنگی» چیزی جز «دعوا» نمی فهمند و سعی می کنند با «آرام کردن فضا» بر اختلافات سرپوش بگذارند. افرادی که به بهانه آرامش، اجازه بحث جدی در باب مسائل اختلافی را نمی دهند و با این کار، رسماً به عرصه فرهنگ خیانت می نمایند.

شاید بارزترین مصداق این افراد، گردانندگان برنامه «هفت» باشند. چندی پیش در نمایشگاه مطبوعات، فرصتی برای گفتگو با مجری این برنامه جناب آقای گبرلو پیدا شد و در جمع کوچکی از مسئولین فرهنگی رسانه های ارزشی، بسیاری از انتقادات و مباحث اختلافی که می بایست در این برنامه طرح گردند به ایشان منتقل شد. اگرچه این مباحث برای آقای گبرلو تازگی داشت و ایشان تصور نمی کردند حزب الله اینقدر حرف در عرصه سینما داشته باشد، اما خیلی محترمانه اشاره کرد که طرح این مباحث را به صلاح سینما نمی داند...

در بیانیه انصار حزب الله آمده:

« 19 مهرماه سال جاري انصار حزب‌الله ايران از سوي هزارن عضو خود در سراسر كشور، با استناد به ماده 639 قانون مجازات اسلامي از جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي وزارت ارشاد اسلامي به عنوان مسئول ارائه مجوز به 4 فيلم "برف روي كاج‌ها"، "پل چوبي"، "من مادر هستم" و"من همسرش هستم" و نمايش عمومي آن در سينماهاي كشور به دادستان تهران شكايت نمود و در مقابل سازمان سينمايي نيز در يك عقب نشيني آشكار توقف نمايش عمومي آن را اعلام كرد.

اما با گذشت يك ماه از اعلام وصول شكايت امت حزب‌الله هنوز هيچ نشانه‌اي از رسيدگي به اين شكايت مشاهده نمي‌گردد.

اين درحالي است كه سازمان سينمايي، اين تعلل قوه قضائيه در رسيدگي به اتهامات رئيس سازمان سينمايي را حمل بر مسامحه در شرايط كنوني كشور نموده و با فرصت‌طلبي در هنگامه فرارسيدن ايام عزاي سالار شهيدان، رسما آغاز نمايش عمومي كثيف‌ترين فيلم ساخته شده در حلقه مجموعه فيلم‌هاي موجود با موضوع خيانت را از هشتم آذرماه سال جاري اعلام نموده است، تا از مماشات قوه قضائيه و مصروف شدن توان متدينين در مراسم عزاداري امام حسين عليه‌السلام حداكثر بهره‌برداري را کرده و با نمايش عمومي فحشا به عادي‌سازي زنا پرداخته و بخش اعظمي از جامعه را مبتلا به اين فحشا نشان دهد تا درد جامعه روشنفكرنماي سازنده چنين آثار مستهجني به ناحق به كل امت شهيدپرور ايران تعميم داده شود.

امروز سازمان اجرايي انصار حزب‌الله به نمايندگي از هزاران عضو خود ضمن اقامه اعتراض به قوه قضائيه به دليل فراهم آوردن فرصت براي هتاكان به دين و شريعت و به سخره گيرندگان نظام و انقلاب و خون شهدا، اعلام مي‌دارد: امت هميشه در صحنه حزب‌الله در برابر عملكرد شنيع سازمان سينمايي هشيار است و بدينوسيله هشدار مي‌‌دهد كه اين سازمان موظف به پيروي از احكام اسلام و راي علماي دين بوده و دراين راستا تا پايان وقت اداري روز سه‌شنبه 7 آذر مهلت دارد حكم لغو مجوز نمايش عمومي فيلم كثيف "من مادرهستم" را اعلام نمايد؛ در غير اين صورت مردم متدين با اقتدا به امام شهيدشان راسا وارد عمل گرديده و با عمل به ترتيبات بند"م"وصيتنامه امام خميني(ره) اعتراض خود را در عرصه عمل و با تحصن در مقابل ساختمان وزارت ارشاد ادامه خواهند داد. بديهي است توقف اجراي ترتييات بند "م" موكول به تمكين مسئولين بي‌مسئوليت در برابر مطالبه برحق مردم خواهد بود.»

حضرت امام در بند م وصیتنامه خود صریحاً می فرمایند:

« تبلیغات و مقالات و سخنرانیها و كتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح كشور حرام است  و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آنها واجب است . و از آزادیهای مخرب باید جلوگیری شود و ازآنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و كشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می باشند. مردم و جوانان حزب اللهی اگر برخورد به یكی از امور مذكورنمودند، به دستگاههای مربوطه رجوع كنند و اگر آنان كوتاهی نمودند، خودشان مكلف به جلوگیری هستند. خداوند تعالی مددكار همه باشد.»


ما هنوز موفق به تماشای فیلم مذکور و قضاوت در باب آن نشده ایم، لیکن چه این فیلم بر مبنای نظر آقای فراستی فیلم خوبی باشد و چه فیلمی بد، همچنان معتقدیم این حرکت حرکتی رو به جلو و بهبودگر فرهنگ می باشد. برخی رسانه های فرهنگی این اتفاق را مورد اعتراض قرار دادند و بیان داشتند که نباید مسائل فرهنگی را وسط خیابان حل کرد و باید در مورد اینگونه مسائل، راه حل گفتگو را برگزید. این حرف کاملاً صحیح است، لیکن وقتی از سوی نهادهایی که موظف به برگزاری چنین گفتگوهایی می باشند، چنین اهمال و بی توجهی و بلکه خیانتی صورت می گیرد، حتماً باید بنابر آنچه امام فرمودند، ابتدا آنها را مورد تأدیب قرار داد. اگر حاشیه امن صدا و سیما و وزارت ارشاد از بین نرود، هیچگاه گفتگویی جدی بوقوع نخواهد پیوست.

مجدداً تکرار می کنیم که حرکت انصار حزب الله پیش و بیش از آنکه در اعتراض به یک فیلم باشد، در اعتراض به مسئولین بی دغدغه ایست که بر مهمترین نهادهای فرهنگی کشور چنبره زده و فرصت ها را می سوزانند. و این خواست همان مسئولین است که با حاشیه امنی که رسانه ها برای وزارت ارشاد ایجاد می کنند، بتوانند بی کفایتی خود را مجدداً بپوشانند. بحران اصلی این است که گروه عظیمی به اتفاقاتی در عرصه فرهنگ، از منظر دینی معترض باشند (حال چه مصداق این اعتراض صحیح و چه غلط باشد) حرفشان را بزنند، مسئولین حتی به اندازه پاسخ دادن هم وقعی به آنان ندهند و سپس دست به دامان قوه قضائیه شوند و از آنجا نیز پاسخی دریافت نکنند. اگر این وضعیت ادامه یابد، چنانچه روزی مسئولینی تصمیم بر اکران فیلمی مستجهن به معنای غربی آن گرفتند، چه مانعی برای ایشان وجود خواهد داشت؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۷ - ۰۸ آذر ۱۳۹۱
۱۱
۴۴
شما با هر فیلمی که خوبه مشکل دارین
پاسخ
حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۷ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
تا خوب رو از چه دريچه اي ببيني
دريچه دين يا
دريچه يهود و بهائي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۲ - ۰۸ آذر ۱۳۹۱
۱۴
۲۳
حزب الله آن هم از نوع انصارش با همه چیز مخالف است.
بابا اگه مردین خودتون بیایین 4 تا فیلم بسازیم. اصلا می خواین بشنیم دست رو دست بزاریم و کاری کنیم تا که خدایی ناکرده ضربه ای به اسلام مد نظر حضرات نخورد.
خودتون رو مسخره کردید. مگه چند تااثر مثل قلاده های طلا داریم. خجالت بکشید آقایان به اصلاح حزب اللهی...
پاسخ
حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۲ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
ببين دوست محترم
خوب و بد از ديد من و شما خيلي فرق ميكنه
معيار ما قرآن و عترت است كه خوب و بد را برايمان كاملا واضح و آشكار مشخص كرده اند
ولي خوب و بد شما بر معيار اسلام آمريكائيه كه هيچ سنخيتي با اسلام ناب محمدي نداره
اميدوارم كه شير فهم شده باشي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۳ - ۰۸ آذر ۱۳۹۱
۱۵
۶
سه شنبه که گذشت. امروز این بیانیه رو دادند.
اگر انصار کفن های زمان خاتمی رو در نمی اورد الان وضع بهتر داشتیم
پاسخ
مصطفی ب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۳ - ۰۸ آذر ۱۳۹۱
۱۵
۳
شمقدری ثابت کرده است که در عمل کاملا لیبرال و ___ است و در حرف ثابت کرده با انقلاب و مذهبی هست این خاصیت آدم های بی تقوا و جو زده در عرصه سیاست می باشد .
پاسخ
یونس
UNITED STATES
۱۶:۴۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۱
۵
۴
من دیروز فیلمو دیدم
فیلم در تقبیح و به چالش کشیدن خیانت های موجود بین قشر کوچکی از جامعه است
هرچند با پرداخت فیلم نسبت به قصاص مشکل داشتم اما در کل توصیه می کنم فیلمو ببینید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۱
۱۷
۷
سلام از انصارحزب الله به خاطر احساس مسوليت وبصيرت واجراي بند م وصيت نامه حضرت امام خميني (ره)تشكر مي نماييم
پاسخ
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۴ - ۱۱ آذر ۱۳۹۱
۹
۱
از اقدام انقلابی انصار حزب الله تقدیر و تشکر می نمایم
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۱ - ۱۱ آذر ۱۳۹۱
۲۰
۱
احسنت به انصار حزب الله باید اسلام ناب را بر جهان حکم فرما کنیم.
پاسخ
علی نظری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۸ - ۱۲ آذر ۱۳۹۱
۰
۱
خوبه دیگه
از این به بعد هر مقاله و کاریکاتور و فیلمی و آهنگی که در داخل یا خارج بر علیه موازین و اعتقدات اسلامی ساخته شد باید با شمشیر برنده ی برخورد فرهنگی ما مواجه بشه !
کلا بساط راهپیمایی و تحصن و غیره تعطیل!
اونوقت میشه یکی توضیح بده این برخورد فرهنگی با اینجور تولیدات سخیف فرهنگی دقیقا چیه ؟
حداقل آقایانی که هی میفرمایند باید با این فیلم برخورد فرهنگی بشه به ما بیسواد ها بفهمانند این برخورد فرهنگی یعنی اینکه دقیقا بای چه کنیم؟؟؟؟؟؟
لابد اگه اسکار و بگیریم بدیم به این جور فیلمها انسانهای فهمیده ای هستیم که با برخورد فرهنگی سطح بالای فکری و فرهنگی خودمون رو نشون دادیم
به نظر من صدا و سیما و به خصوص سینما تنها نهاد های موجود در این کشور هستند که هنوز انقلاب 57 بهد از گذشت 34سال به اونها نرسیده!
قبل از انقلاب هم که همه ی فیلمها ضد دینی و ضد ارزشی نبودن به نظرم نسبت ساخت فیلمهای سخیف و فیلمهای فاخر در بعد و قبل انقلاب چندان تفاوت انقلابی و چشمگیری نداشته
متاسفانه!!!
پاسخ
شهید گمنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۱
۸
۱
با سلام
براداران،خواهران تا حالا شده از خودمون بپرسیم : من کی ای؟ چیکار میکنم؟ به کجا میخام برم؟
آره دوست عزیز، همشهری گرامی، برادر و خواهر محترم

بیایم هر از گاهی یه نگاه به کارامون بندازم ببینیم داریم به کجا میریم؟...

یه جمله تکراری یاد گرفتیم:شهدا شرمنده ایم. برادر من خواهر من شرمنگیتو تو عمل نشون بده.
بدی کدیم و خوبی یادمان رفت... زدل ها لایروبی یادمان رفت
به ویلای شمالی خو گرفتیم...شهیدان جنوبی یادمان رفت

فإن حزب الله هم الغالبون
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها