أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۹۶۴۴۴
زمان انتشار: ۱۰:۰۷     ۱۱ آذر ۱۳۹۱
وحید جلیلی گفت: وقتی هنرپیشه فیلم «قلاده‌های طلا» را کتک زدند کسی ناراحت نشد و نگفتند به سینما لطمه ‌خورد اما اگر بچه حزب‌الهی‌ها با دغدغه دینی از فیلمی ابراز ناراحتی کنند، می‌گویند سینما بر باد رفته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس،‌ در پی اعلام آغاز اکران عمومی فیلم «من مادر هستم»، انصار حزب‌الله تهران هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای برای ابطال پروانه نمایش این فیلم از سوی مسئولان سازمان سینمایی وزارت ارشاد مهلت تعیین کرد.

این تشکل در بیانیه خود هشدار داد در غیر این صورت تا زمان تمکین مسئولان از این درخواست، مردم متدین با اقتدا به امام شهیدان رأساً وارد عمل شده و بر اساس بند (م) وصیت‌نامه امام با تجمع در مقابل وزارت ارشاد، اعتراض عملی به نمایش فیلم مذکور نشان می‌دهند.

امام خمینی (ره) در بند (م) وصیت‌نامه‌شان به مسئولان قوای سه گانه و شورای نگهبان سفارش کردند اجازه ندهند دستگاه‌های خبری و مطبوعات از اسلام منحرف شده و قاطعانه از آنچه خلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف حیثیت جمهوری اسلامی است، جلوگیری کنند و به مردم و جوانان حزب‌اللهی توصیه فرمودند در برخورد با یکی از امور مذکور به دستگاه‌های مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی کردند، خودشان مکلف به جلوگیری هستند.

حجت‌الاسلام حمید رسایی عضو روحانی شورای مجوز نمایش وزارت ارشاد ضمن انتقاد از نام و محتوای فیلم «من مادر هستم»، اعلام کرد این فیلم با نسخه اولیه صلاحیت نمایش ندارد و اکران آن بدون مجوز این شورا غیر قانونی و مشروط به اصلاح و حذف برخی صحنه‌ها و دیالوگ‌های آنست.

وی در عین حال اعلام مخالفت عملی با نمایش فیلم جدید فریدون جیرانی با استناد به بند (م) وصیت‌نامه امام در شرایطی که مسئولان به وظایف قانونی خود در قبال موضوعات فرهنگی عمل می‌کنند را اقدامی درست ندانست.

حجت‌الاسلام رسایی شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی «هفت» اعلام کرد: وقتی به دلیل مشکل سیاستگذاری و فقدان آئین‌نامه موردی چون فیلم «من مادر هستم» پیش می‌آید، باید با آن برخورد فرهنگی کرد و برخورد غیر فرهنگی با این مسئله درست نیست.

وی افزود: برخی دوستان به بند (م) وصیت‌نامه امام اشاره می‌کنند که بر اساس آن باید جلوی این نوع اقدامات را گرفت اما بند (م) برای جایی است که همه مسئولان در غفلت باشند؛ امام به عنوان یک ضریب اطمینان چنین بندی را در وصیت‌نامه‌شان گذاشتند که مردم خودشان در حوزه فرهنگ جلوگیری کنند.

رسایی تصریح کرد: وقتی مجلس به موضوعی اعتراض می‌کند و کمیسیون فرهنگی روی آن دست می‌گذارد و خود صدا و سیما برای نقد آن برنامه می‌گذارد و یک نماینده مجلس در این برنامه شرکت می‌کند، نمی‌توانیم بگوییم الان زمان اجرای بند (م) وصیت نامه امام است.

«زمانی بود که مجلس و دولت دست جریانی بود به نام اصلاح‌طلبان که بعداً ریشه آمریکایی‌ آن معلوم شد،[آن موقع عمل به بند (م) وصیت‌نامه امام] جا داشت اما الان واقعا جایش نیست».

تهیه‌کننده فیلم «من مادر هستم» که مهمان تلفنی برنامه دیشب «هفت» بود، از رسایی به خاطر انتقادش از استناد انصار حزب الله به بند (م) وصیت‌نامه امام برای مخالفت با فیلم جیرانی تشکر کرد.

سید غلامرضا موسوی گفت: در شرایطی که مسئولان به همه مسائل رسیدگی می‌کنند، کسی بخواهد در این شرایط متشبث (متوسل) به بند (م) شود، در حقیقت متشبث به بی‌قانونی شده است.

وی ادعا کرد: دوستانی که به نام انصار اطلاعیه دادند، قبل از  دیدن فیلم این کار را کردند و از میان خطوط 40 نفری که از آنها در نمایش افتتاحیه به سینما آفریقا رفته و با جیرانی بحث کردند، اکثرا فیلم را ندیده بودند!

وحید جلیلی روزنامه‌نگار و از فعالان حوزه فرهنگ نیز مهمان تلفنی برنامه شب گذشته «هفت» بود که به شدت از عملکرد مسئولان فرهنگی انتقاد کرد و گفت که برخی مدیران برخوردار از رانت‌های متعدد در نظام، متاثر از دیکتاتوری روشنفکری هستند و می‌خواهند در عرصه فرهنگ خفقان ایجاد کنند.

وی از تاثیرپذیری مدیران سینمایی از عناصر معاند که هیچ نسبتی با نظام و انقلاب اسلامی و فرهنگ ملی و بومی ندارند هم انتقاد کرد و گفت: وقتی آنها در اوج جنگ نرم به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، نباید گفت هنوز مجال عمل به بند (م) وصیت‌نامه امام فرا نرسیده است.

این فعال حوزه فرهنگی با انتقاد شدید از فیلم «من مادر هستم»، این فیلم را به جهت ارائه تصویری دروغین از نظام قضایی و قانون مجازات اسلامی قابل توقیف و پیگرد دانست.

جلیلی گفت که سینمای ایران در حال ارائه تصویری سیاه و سراسر تباهی از ایران است و از عملکرد مسئولان وزارت ارشاد، صدا و سیما و حوزه هنری و شهرداری انتقاد کرد. 

حجت‌الاسلام رسایی در استقبال از سخنان جلیلی از دغدغه و حساسیت نیروهای انقلابی نسبت به مسائل فرهنگی قدردانی کرد و ائمه جمعه و مجموعه‌هایی چون انصار حزب‌الله را شمشیرهای نظام که برای دفاع وارد صحنه شوند، توصیف کرد.

وی در عین اینکه موضع گیری‌ها و مخالفت‌ها با فیلم «من مادر هستم» را با وضعیت موجود طبیعی و به حق دانست و گفت که ابراز نظر و اظهار ناراحتی و درخواست از مسئولان برای رسیدگی به این موضوع بسیار به جاست اما همچنان تاکید کرد که جای بند (م) وصیت‌نامه امام و اقدامات عملی نیست.

عضو روحانی شورای نمایش وزارت ارشاد البته از کسانی هم که به بهانه حمایت از سینما تهدید کردند در مقابل تجمع اعتراضی انصار حزب‌الله و متدینین به فیلم جیرانی تجمع خواهند کرد، به شدت انتقاد کرد و عمل آنها را نادرست خواند.

حجت‌الاسلام رسایی گفت: جای گلایه دارد که برخی صداها شنیده نمی‌شود و وقتی هنرپیشه فیلم «قلاده‌های طلا» را کتک زدند کسی ناراحت نشد و نگفتند به سینما لطمه ‌خورد اما اگر بچه حزب‌الهی‌ها با دغدغه دینی ابراز ناراحتی کنند، می‌گویند سینما بر باد رفته و گویی همه چیز تمام شده است.

در بخش پایانی برنامه «هفت»، مهدی عظیمی میرآبادی مدیر کل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد روی خط تلفن آمد و به نمایندگی از جواد شمقدری به دفاع از عملکرد سازمان سینمایی و اکران فیلم «من مادر هستم» پرداخت.

هنگامی که وی مدعی شد نظرات رسایی به عنوان یک عضو شورای اکران درباره فیلم جیرانی در این شورا رای نیاورده، حجت‌الاسلام رسایی این ادعا را رد کرد و گفت که این فیلم را سه بار دیده و به دلیل اینکه اشکالات گرفته شده رفع نشده، فاقد پروانه اکران است.

رسایی گفت که برای بررسی عملکرد سازمان سینمایی در خصوص اکران بدون مجوز فیلم «من مادر هستم» و بی توجهی به تذکرات ارائه شده، پرونده‌ ای در کمیسیون اصل 90 مجلس تشکیل شده و این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود.

این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس همچنین گفت که این کمیسیون که یکی از وظایف آن رسیدگی به شکایت‌ها از طرز کار سه قوه است، با حساسیت فیلم «یک خانواده محترم» که با سرمایه‌گذاری 50 درصدی صدا و سیما (سیما فیلم) تولید شده را نیز بررسی و پیگیری می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها