يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۹۶۵۴۵
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۱۱ آذر ۱۳۹۱
سرویس نقد رسانه 598 به نقل از مشرق؛ جنجال این روزهای سینما، مربوط به فریدون جیرانی و فیلم آخرش بود که از چند روز قبل از اکران با حواشی گسترده همراه شد. فیلمی که به عقیده برخی گروه های فرهنگی اثر تیره و زننده ای بوده و باید جلوی اکرانش گرفته می شد.

طی چند روز گذشته و با آغاز اکران فیلم «من مادر هستم» انصار حزب‌الله در دو بیانیه جداگانه نسبت به این فیلم اعتراض کردند. آن‌ها در بیانیه دومشان از تجمع مقابل وزارت ارشاد در روز شنبه (امروز) خبر دادند.



رضا میرکریمی در پی حواشی این فیلم طی یادداشتی نوشت: "فیلم جیرانی را در سینما جوان دیدم و نفهمیدم چرا با پخش آن مخالفت می‌شود. باید پذیرفت که در درون هر هشدار اجتماعی، واقعیتی تلخ نهفته است و نمی‌توان از این منظر به لحن بی‌پروا و احیانا تلخ یک فیلم ایراد گرفت. از محتوا که بگذریم، به نظرم این فیلم بهترین کار سازنده‌اش است، درست مثل فیلم‌های «بی خود و بی جهت» و «پذیرایی ساده» که آن‌ها هم خوش‌ساخت‌ترین آثار فیلمسازانشان هستند."

آیت‌الله نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان نیز روز در خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد از ساخت فیلم‌های غیراخلاقی در سینمای ایران خواستار برخورد با عوامل فیلم  شد.

وی در این‌باره گفت: "پس از انتقادهای مطرح شده به مضمون غیراخلاقی این فیلم، بررسی‌هایی درباره محتوای "من مادر هستم" انجام شد که نتیجه بررسی‌ها این است که این فیلم نه تنها اثری ضداخلاقی و ضد مسایل تربیتی است بلکه مروج بداخلاقی و فساد اخلاقی نیز است.  اکران این فیلم ضدارزشی در ماه محرم ماه احیای ارزش‌های اسلامی کاری ناشایست است و انتظار می‌رود دستگاه قضایی سریعا نسبت به جلوگیری از اکران آن اقدام کند."

مدتی بعد فریدون جیرانی که در برابر سیل انتقاد ها و رو در روی معترضان نشست و اظهار کرد: زندگی شبه مدرن و شبه فرهنگی با نفسانیات انسان سر و کار دارد. این زندگی دارد کم کم بخشی از جامعه ما را به خودش آلوده می‌کند. این فیلم دارد این مساله را می‌گوید. من می‌گویم یک خانواده که اعتقاداتی ندارد، معتقد به یک سبک زندگی هست که روابط بی‌بند و بار درش وجود دارد و مردی که ته داستان هست و می‌گوید ما اشتباه کردیم و تمام خانواده متلاشی می شوند. کدام فیلم اینجوری داریم؟ من فیلمهای سینمای ایران را از 1309 تا حالا حفظم.



وی ادامه داد: فیلم من به شدت اخلاقیست. پایش می ایستم. اگر فیلم های دیگر مشکل داشته پای این فیلم می ایستم که فیلم مشکل‌ داری نیست. این فیلم نه در مورد زناست، نه در مورد خیانت است، نه اشاعه فحشاست. هیچ کدام از این‌ها نیست. حاضرم آدمهای دیگری که فیلم را دیده‌اند، از آن مقاماتی که شما بهشان اعتقاد دارید و بعدا حرفشان را می شنویم.

کارگردان من مادر هستم تصریح کرد: من نه روشنفکرم، نه از این اداهای روشنفکری دارم، نه دنبال این کارها بودم، نه دنبال فستیوال خارجی بودم، و نه فیلم برای فستیوال خارجی ساختم. تا حالا هم هیچ جایزه‌ای از فستیوال‌ های خارجی نگرفته‌ام. از فیلم‌هایی هم که به فستیوال‌های خارجی می‌روند، همین جا جلوی دوربین می‌گویم بشدت بدم می‌آید و منتقد همه آن فیلم‌ها هستم؛ بنابراین آن شکلی نیست که شما فکر کنی با کسی طرفی که دارد جنجال می‌کند و جو می‌سازد و دنبال این کارهاست. نه عزیز من. من فریدون جیرانی‌ام.

و اما سیاسیون! آقایان علي مطهري و بیژن نوباوه به اکران اين فيلم به شدت اعتراض کرده بودند. علي مطهري گفته بود وزير ارشاد بايد پاسخگوي معترضان باشد همچنين نوباوه هم گفته بود: تمام اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس نسبت به ساخت اين فيلم ها اعتراض دارند. همزمان با آغاز اکران اين فيلم هم حميد رسايي يکي از اعضاي شوراي پروانه نمايش اداره نظارت و ارزشيابي ارشاد در گفت وگويي عنوان کرد که اين فيلم پروانه نمايش ندارد و مجوز آن منوط به اصلاح يک سري صحنه هاي فيلم است.

 اینها تمام حواشی این فیلم نبود شب گذشته، دهم آذر ماه، برنامه هفت میزبان حمید رسایی نماینده مجلس و سیدضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران بود تا به بررسی حواشی به وجود آمده برای اکران فیلم «من مادر هستم» بپردازد.

همین طور  غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم، وحید جلیلی روزنامه‌نگار و منتقد و مهدی عظیمی میرآبادی سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به صورت تلفنی روی خط برنامه آمده‌اند و در مورد این فیلم و خواشی آن سخن گفتند.

در ادامه مهمترین و داغترین صحبت های مطرح شده در این برنامه را تقدیم حضور مخاطبان ارجمند می کنیم.

حمید رسایی:

*مشکل اصلی ما در حوزه سینما این است که متاسفانه در جهت سیاستگذاری‌ها و آیین‌نامه‌ها دچار مشکل هستیم. آیین نامه های ما مربوط به  16 تا 17 سال قبل است بنابراین باید تمهیدی در جهت تغییر آنها صورت گیرد. مسئولان فرهنگی ما منتظرند تولیداتی ساخته شود که نهایت کاری که می کنند اعمال ممیزی است.

*در این فیلم سه زن هستند که هر کدام به نوعی مادرند اما هیچ کدام بر طبق عرف و اصول و رفتارهای یک مادر برخورد نمی کنند. حتی من پیشنهاد کردم که نام فیلم را" من مادر نیستم" بگذارند. در این فیلم دو خانواده هستند که متاسفانه هر دو به سبک زندگی دینی و ایرانی پایبند نیستند البته جیرانی می خواهد همین مسئله را نشان دهد اما معضل فیلم نتیجه گیری آن است که کارگردان نتوانسته به درستی مسئله قصاص را به تصویر بکشد.

*اعتراض به فیلم طبیعی است، این موضع گیری ها از جمله موضع ائمه جمعه تشکل ها ، انصار حز بالله طبیعی است. این افراد حساسیت دارند و شمشیرهای نظام هستند اما در شرایط فعلی اقدامات عملی جایش نیست.

*استناد به بند میم وصیت نامه امام راحل برای حضور خیابانی در شرایط فعلی را جایز ندانست و گفت که زمانی این بند اجرایی می‌شود که مسئولان در غفلت باشند و در حال حاضر این‌گونه نیست.


سید ضیاءهاشمی

*جیرانی و تیمشان با درایت به سمت به تصویر کشیدن خانواده ای رفته که به سبک غربی زندگی می کند و بی بند و باری را در آن به خوبی نشان داده وعاقبت آنها را به نمایش می گذارد.

*ما مظاهر فساد را به ندرت می توانیم نشان دهیم. ما هم با نمایش شیشه مشروب و سیگار کشیدن مخالفیم اما سبک زندگی غربی را چگونه باید نشان دهیم با چه ابزاری؟ این فیلم به نظرم هشداری برای خانواده ها و جوانان است و تاثیرات زندگی غربی و یک شبه ره صدساله رفتن را به خوبی نشان می دهد.

*هيچ فيلمي بدون پروانه نمايش در شوراي صنفي ثبت قرارداد براي اکران نمي شود و قطعا "من مادر هستم" هم مجوز نمايش داشته است.

سید غلامرضا موسوی

*فیلم ما نه درباره خیانت است، نه درباره  زنا و نه درباره فحشا است. فیلم ما  اخلاقی است  و یک نوع زندگی غربی و تبعات آن را به چالش می کشد اینکه ندیده تحت تاثیر تحریکات پشت پرده هستند من تعجب می کنم.

*دوستان می توانند نظر خود را در مورد فیلم بگویند، و حتی از مردم بخواهند که فیلم را نبینند، اما نمی توانند حکم صادر کنند.

*این ها در جایگاهی نیستند که بخواهند به قانون استناد کنند و به عنوان قاضی در مورد فیلمی حکم صادر کنند. در هر کار فرهنگی ممکن است اشتباه هم رخ دهد. من معتقدم که این فیلم اخلاقی‌ترین فیلم کارنامه 30 سال اخیر من است.


وحید جلیلی

*تا این لحظه هر بحثی مطرح شد رپرتاژی برای فیلم بود.



*فیلم از این جهت که نشر اکاذیب می کند و تصویر دروغین از نظام قانون اسلامی ارایه می دهد قابل توقیف و پیگیری است.

*ریدون جیرانی کارگردان فیلم های «پارک وی»، «آب و آتش»، «سالاد فصل» است که در همه فیلم ها سبک خود را پی گرفته است . با سرمایه  سازمان تبلیغات اسلامی «آب و آتش» را ساخت .

*مسئولین فرهنگی ما چه می کنند.آقای جیرانی با این تفکرات و کارنامه آنتن زنده رسانه ملی را در اختیار داشت اما اگر چند حزب اللهی صحبت و اظهار نظر کنند اینها متهم به  دیکتاتور و  خفقان می شوند.


این کش و قوس ها و جنجال ها نتیجه جالبی داشت!

پایان‌بندی فیلم سینمایی «من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی تغییر می‌کند.

امروز مهدی عظیمی سرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: مطابق نظر شورای عالی اکران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور وزیر محترم تشکیل شده است برای جلوگیری از هر گونه سوء تفاهم یا برداشت نادرست در خصوص حکم حیات‌بخش قصاص، تغییر و حذف لازم در انتهای فیلم سینمایی «من مادر هستم» تعیین و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: ضمن تشکر از سازندگان فیلم، اصلاحیه‌های مورد نظر اعمال شده و تمام کپی‌های نمایش را در سطح کشور دربرخواهد گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سکوت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۱ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
۱
۱
متاسفم برای سینما که به جای پرداختن به دغدغه های اصلی مردم غالب تفکر حاکم برش شده موضوع خیانت در روابط جنسی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۶
۱
مگر تمام مشکلات مردم در روابط جنسی نهفته بروند مشکلات اساسی را بررسی کنند نه یک مشت فیلم مزخرف تحویل مردم بدهند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها